- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (253 opinie)
- 2 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (82 opinie)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (209 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (250 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (118 opinii)
Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej
Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Koszty badań wynoszą:
- w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
- w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
- w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.
Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).
Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska
Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.
- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.
Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.
- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.
Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku
Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Trasa Kaszubska: co powstanie
Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
- trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.
Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
- obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
- miejsce obsługi podróżnych.
Miejsca
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-04 07:47
Obecne myślenie aby szybko aby bez przeszkód . Samochody, samochody i nic nie ma znaczenia . Wiele wykopalisk historycznych zakopano bo przeszkadzały w terminach ,może to chociaż zbadają 1
- 19 3
-
2020-02-04 07:59
Trasa Kaszubska ma jeszcze większy sens w połączeniu z Obwodnicą Metropolitalną!
- 11 1
-
2020-02-04 08:00
Wielka Lechia (5)
To zdecydowanie pozostałości po kulturze Wielkiej Lechii, którą zachód che ukryc bo boi się, że Polska wstanie z kolan.
- 20 21
-
2020-02-04 08:01
Raczej Wielkiej Arki!
- 4 9
-
2020-02-04 10:40
a nie przypadkiem Wikędu Luzino???
- 6 0
-
2020-02-04 13:16
Zapewne wg ciebie szczepionki szkodzą,
a komary przenoszą wirusa HIV, tego od AIDS ?
- 3 2
-
2020-02-04 18:10
Słaby trolling czy głupota?
Chyba nie wierzysz w brednie o autochtonizmie słowian na tych ziemiach? To mit dla foliarzy z kompleksem niższości.
- 1 1
-
2020-02-05 01:28
Nie wiem co ty bierzesz ale ja terz chcę.
- 1 0
-
2020-02-04 08:11
(4)
Raz ze ta trasa jest zbędna bo znikąd donikąd i nie stanowi obwodnicy większych miast to teraz okazuje się że dewastuje takie zabytki kultury...
wszystko po to by uzależnieni w swoich błyszczących szmelcwagenach mogli sobie pozatruwać środowisko- 15 38
-
2020-02-04 08:15
jowejek se kup ge.. (2)
- 8 4
-
2020-02-04 13:36
Nie podzielam wypowiedzi poprzednika, (1)
ale twojej też nie, z tym "jowejkiem".
Masz coś do "jowejkow" koleś ?
Myślisz, że każdy marzy o piwnym brzuchu, cukrzycy, i słabym serduchu, czyli typowych dolegliwościach kierowców zawodowych, o czym można poczytać w necie, na ich stronach ?
W zaleceniu autor artykułu o tych chorobach, polecił kierowcom Tirów, aby do kabin, na trasy zabierali ze sobą rowery, aby w czasie obowiązkowych przerw pojeździli sobie w miarę możliwości po najbliższej okolicy (parkingu, bazy itp.) na nich min. z 20 minut.
Na forum pod tym artykułem kierowcy potwierdzili, że na skutek siedzenia za kierownikami przez lata i z braku ruchu w/W choroby odpadają ich, a tylko mała część z nich pochwaliła się wozeniem że sobą w kabinach rowerów.- 2 2
-
2020-02-04 15:14
mozna uprawiac cwiczenia z tirowkami
- 2 1
-
2020-02-04 13:49
...
Tak. Szczególnie nie powoduje, że auta jadące na Słupsk i dalej na Zachodniopomorskie nie muszą korkować Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa.
- 6 0
-
2020-02-04 08:14
Karol Ch. (1)
Gdyby wszelkie badania przed rozpoczęciem prac były rzetelnie wykonane to na odcinku trzecim z pewnością też by znaleziono wiele artefaktów .
- 19 1
-
2020-02-04 17:20
sadzac z uksztalowania terenu to wiele wiecej
- 0 0
-
2020-02-04 08:15
Trochę nie na temat, ale... (2)
patrząc na wizualizację węzła zastanawiam się. Jak z ulicy Chwaszczyńskiej, od strony Gdyni wjechać na obwodnicę żeby dostać się do np. Chylonii albo Rumii?
- 11 3
-
2020-02-04 09:11
odp
jest projektowany mały węzeł z Nowowiczlińską
- 4 1
-
2020-02-04 13:01
Przez Nowowiczlińską koło Tesco. Tylko i wyłącznie. Chory pomysł. Mam nadzieje że zrobią chociaż dwa pasy :/
- 2 1
-
2020-02-04 08:22
Przed wykonaniem analizy środowiskowej znikają z map nagle wszystkie wcześniej na nich zaznaczone stanowiska archeologiczne a na ich miejscu budowany jest węzeł.
- 14 4
-
2020-02-04 08:23
Wielga Lehia
- 4 5
-
2020-02-04 08:25
Marian
Takie badania warto by wykonać na obszarze Chwaszczyna w obrębie węzła i tuż poza nim.
- 8 0
-
2020-02-04 08:28
(2)
Super wizualizacja ;) Ciekawe jak z chwaszczyńskiej jechać w kierunku Chyloni?
- 9 5
-
2020-02-04 08:52
naopkoło przez osowe.
- 7 0
-
2020-02-04 08:53
przecież to doskonale widać
przed węzłem skręcasz w prawo, jedziesz pod obwodnicą i estakadą włączasz się w kierunku Chyloni
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.