• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej

Szymon Zięba
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej. To kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w.
  • Badania archeologiczne na budowie drogi ekspresowej S6 - Trasie Kaszubskiej - rozpoczęły się  w październiku 2019 r. na odcinku Szemud-Gdynia i w listopadzie - na fragmencie Luzino-Szemud.
  • W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej. To kultura archeologiczna z okresu VII-III w p.n.e.

Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.



Znajdujesz na swojej działce historyczny przedmiot, co robisz?

Wiosną ubiegłego roku wyłoniono wykonawców prac archeologicznych, które miały poprzedzić budowę Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Bożepolem Wielkim.

Koszty badań wynoszą:
  • w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
  • w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
  • w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.


Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).

Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska



Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.

- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.

Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.

- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.

Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku



Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

Trasa Kaszubska: co powstanie


Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • Obecne myślenie aby szybko aby bez przeszkód . Samochody, samochody i nic nie ma znaczenia . Wiele wykopalisk historycznych zakopano bo przeszkadzały w terminach ,może to chociaż zbadają 1

    • 19 3

  • Trasa Kaszubska ma jeszcze większy sens w połączeniu z Obwodnicą Metropolitalną!

    • 11 1

  • Wielka Lechia (5)

    To zdecydowanie pozostałości po kulturze Wielkiej Lechii, którą zachód che ukryc bo boi się, że Polska wstanie z kolan.

    • 20 21

    • Raczej Wielkiej Arki!

      • 4 9

    • a nie przypadkiem Wikędu Luzino???

      • 6 0

    • Zapewne wg ciebie szczepionki szkodzą,

      a komary przenoszą wirusa HIV, tego od AIDS ?

      • 3 2

    • Słaby trolling czy głupota?

      Chyba nie wierzysz w brednie o autochtonizmie słowian na tych ziemiach? To mit dla foliarzy z kompleksem niższości.

      • 1 1

    • Nie wiem co ty bierzesz ale ja terz chcę.

      • 1 0

  • (4)

    Raz ze ta trasa jest zbędna bo znikąd donikąd i nie stanowi obwodnicy większych miast to teraz okazuje się że dewastuje takie zabytki kultury...
    wszystko po to by uzależnieni w swoich błyszczących szmelcwagenach mogli sobie pozatruwać środowisko

    • 15 38

    • jowejek se kup ge.. (2)

      • 8 4

      • Nie podzielam wypowiedzi poprzednika, (1)

        ale twojej też nie, z tym "jowejkiem".

        Masz coś do "jowejkow" koleś ?

        Myślisz, że każdy marzy o piwnym brzuchu, cukrzycy, i słabym serduchu, czyli typowych dolegliwościach kierowców zawodowych, o czym można poczytać w necie, na ich stronach ?

        W zaleceniu autor artykułu o tych chorobach, polecił kierowcom Tirów, aby do kabin, na trasy zabierali ze sobą rowery, aby w czasie obowiązkowych przerw pojeździli sobie w miarę możliwości po najbliższej okolicy (parkingu, bazy itp.) na nich min. z 20 minut.

        Na forum pod tym artykułem kierowcy potwierdzili, że na skutek siedzenia za kierownikami przez lata i z braku ruchu w/W choroby odpadają ich, a tylko mała część z nich pochwaliła się wozeniem że sobą w kabinach rowerów.

        • 2 2

        • mozna uprawiac cwiczenia z tirowkami

          • 2 1

    • ...

      Tak. Szczególnie nie powoduje, że auta jadące na Słupsk i dalej na Zachodniopomorskie nie muszą korkować Gdyni, Rumi, Redy i Wejherowa.

      • 6 0

  • Karol Ch. (1)

    Gdyby wszelkie badania przed rozpoczęciem prac były rzetelnie wykonane to na odcinku trzecim z pewnością też by znaleziono wiele artefaktów .

    • 19 1

    • sadzac z uksztalowania terenu to wiele wiecej

      • 0 0

  • Trochę nie na temat, ale... (2)

    patrząc na wizualizację węzła zastanawiam się. Jak z ulicy Chwaszczyńskiej, od strony Gdyni wjechać na obwodnicę żeby dostać się do np. Chylonii albo Rumii?

    • 11 3

    • odp

      jest projektowany mały węzeł z Nowowiczlińską

      • 4 1

    • Przez Nowowiczlińską koło Tesco. Tylko i wyłącznie. Chory pomysł. Mam nadzieje że zrobią chociaż dwa pasy :/

      • 2 1

  • Przed wykonaniem analizy środowiskowej znikają z map nagle wszystkie wcześniej na nich zaznaczone stanowiska archeologiczne a na ich miejscu budowany jest węzeł.

    • 14 4

  • Wielga Lehia

    • 4 5

  • Marian

    Takie badania warto by wykonać na obszarze Chwaszczyna w obrębie węzła i tuż poza nim.

    • 8 0

  • (2)

    Super wizualizacja ;) Ciekawe jak z chwaszczyńskiej jechać w kierunku Chyloni?

    • 9 5

    • naopkoło przez osowe.

      • 7 0

    • przecież to doskonale widać

      przed węzłem skręcasz w prawo, jedziesz pod obwodnicą i estakadą włączasz się w kierunku Chyloni

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane