- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 2 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (47 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (232 opinie)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej
Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Koszty badań wynoszą:
- w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
- w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
- w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.
Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).
Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska
Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.
- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.
Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.
- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.
Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku
Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Trasa Kaszubska: co powstanie
Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
- trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.
Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
- obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
- miejsce obsługi podróżnych.
Miejsca
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-04 08:33
Koszty (1)
Ponad 2 mln na same badania. Ciekawe co generuje te koszty ?
- 7 7
-
2020-02-04 08:59
pensje archeologów
płace poszły ostro w górę, już nawet Ukraińcy za 2500 na rękę nie chcą przychodzić
- 4 0
-
2020-02-04 08:41
No i masz
- 1 1
-
2020-02-04 08:57
teraz będzie pretekst, żeby wstrzymać budowę
ponoć kasy i tak nie ma
- 4 3
-
2020-02-04 09:00
Ciekaw jestem ... (3)
czy już wtedy istniały i żyły dzikie plemiona Kaszubów pospolitych ?, dobrze było też zbadać i się dowiedzieć czy były to plemiona mocno zasiedziałe i zakorzenione na tych terenach ,czyli czy byli to tubylcy .czy są to plemiona przybyłych tu najeźdźców , grabieżców - gdzies spod Kielc , Rzeszowa a może byli to Wikingowie , przybyli z za Bałtyku . Z obrazu obecnych dyskutantów a nawet badaczy wyłania się opinia ,że obecni Kaszubi mają jakieś więzy krwi z dawnymi plemionami dzisiejszych Szkotów ?...
- 8 8
-
2020-02-04 09:02
Kaszubi to Górale
którzy spóźnili się na statek do Ameryki
- 13 4
-
2020-02-04 11:21
To nie dzikie plemiona
Tylko mieszkańcy Lechii, czyli nasi przodkowie. Chyba nie wierzcie, że przed 965 obecni Polacy mieszkali na drzewach i zrywali jabłka żeby przeżyć. Lechistan to do dzisiaj nazwa Polski w wielu krajach na świecie.
- 5 5
-
2020-02-04 18:26
Kaszubi to jedno z plemion dawnych Pomorzan
Czyli "rasowi" słowianie, którzy przybyli do tej części Europy w okolicach 5-6 wieku n.e. Dokładnie nie wiadomo ale było to w średniowieczu! Chodź technologicznie dla nich trwał jeszcze neolit. Radzę nie doszukiwać się jakiejś potęgi i wielkości w naszej historii w tym czasie bo czekają cię dwa wyjścia, rozczarowanie albo wiara w teorie spiskowe.
- 0 2
-
2020-02-04 09:02
Przy okazji,
dobrze by było pociągnąć drugą nitkę dwupasmową z Bolszewa do Strzebielina,co wraz z Trasą Kaszubską zamknęło by pętlę dróg dwujezdniowych,dwupasmowych w północnej części Metropolii.
- 4 3
-
2020-02-04 09:10
dobrze było by też zbadać ... (9)
skąd i jak powstał obecny język i gwara w jakiej porozumiewały się dawne idzisiejsze plemiona Kaszubów ? , i czy prawdą jest ,że jeszcze paręnaście lat temu za zabójstwo rodowitego Kaszuba - sprawca nie podlegał karze jak za mord- tylko karano tak jak za kłusownictwo ? ...
- 9 17
-
2020-02-04 09:20
Podobno były też rasistowskie projekty zamykania Kaszubów w rezerwatach? (6)
;-)
- 2 0
-
2020-02-04 09:22
:-)
- 3 0
-
2020-02-04 09:26
Taki żarcik... Szacunek dla Kaszubów, to przeważnie są porządni Polacy i katolicy. (4)
Pozdrowienia!
- 8 5
-
2020-02-04 10:41
Porządni Polacy i katolicy i już wszystko jasne ... (3)
- 4 2
-
2020-02-04 11:26
Coś cię boli nachodźco? (2)
- 3 4
-
2020-02-04 11:38
(1)
głupota "genetycznych" patriotuf
- 1 2
-
2020-02-04 12:18
To wracaj na ojcowiznę na Wzgórza Golan.
Szalom!
- 4 2
-
2020-02-04 10:26
Twojego przodka złapali
W siatkę, bo tak nieporadnie biegał biedaczek na dalekim wschodzie
- 1 1
-
2020-02-05 13:50
Kaszubski nie jest gwarą, to język, Kaszubi.
- 3 0
-
2020-02-04 09:13
Błąd w wizualizacji, czy w projekcie? (4)
Na załączonej wizualizacji węzła Wielki Kack nie da sie skręcić z ul. Chwaszczyńskiej (jadać od strony centrum Gdyni) w Obwodnicę w kierunku północny (Gdynia Chylonia, Reda). Czy to tylko błąd wizualizacji?
- 6 3
-
2020-02-04 09:17
to stara wersja węzła (1)
- 1 0
-
2020-02-04 10:03
Tak stara
Ze nie było jeszcze rady i Wejherowa to nie było po co tam skręcać
- 5 0
-
2020-02-04 10:44
jak się nie da?
skrajna prawa droga (czyli trzymamy się cały czas prawej).
na wizualizacji jest tam ta dolna ciężarówka- 1 0
-
2020-02-04 13:53
przez Dąbrowę
górna lewa krawędź obrazka
- 0 0
-
2020-02-04 09:37
kierowca (1)
Mogę śmiało stwierdzić, że i tak tych odcinków nie oddadzą w terminie, bo będzie coś przeszkadzać
- 6 1
-
2020-02-25 12:42
pesymista
Ty Pesymisto obyś pypcia na języku dostał
- 0 0
-
2020-02-04 09:44
To na pewno ślady po stolicy Wielkiej Lechii.
Archeolodzy powinni teraz kopać trochę głębiej, bowiem musi się tam gdzieś znajdować korytarz łączący stolicę z centrum energetycznym dysku ziemskiego.
- 8 5
-
2020-02-04 09:46
No to teraz wejdą archeolodzy z pędzelkami i szczoteczkami do zębów. (1)
5 lat macie z głowy.
- 6 6
-
2020-02-05 08:20
gdyby te badania zrobili wcześniej - w czasie gdy toczyły się sprawy sądowe związane z sprawami administracyjnymi dotyczącymi tej inwestycji to dziś badania archeologiczne nie opóźniały by prac. Sami sobie są winni ....
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.