- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej
Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Koszty badań wynoszą:
- w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
- w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
- w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.
Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).
Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska
Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.
- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.
Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.
- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.
Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku
Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Trasa Kaszubska: co powstanie
Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
- trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.
Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
- obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
- miejsce obsługi podróżnych.
Miejsca
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-04 09:47
czy Słupsk połączą kiedyś z Trójmiastem i Koszalinem normalną drogą szybkiego ruchu? (5)
jak miasto ma się rozwijać ?
- 11 5
-
2020-02-04 10:18
W Słupsku nie ma czego rozwijać.
- 5 6
-
2020-02-04 10:42
A Sianów to pies?
Też chce do Trójmiasta, i Płoty także!
- 5 3
-
2020-02-04 11:15
drogą szybkiego ruchu może być tylko dobre połączenie kolejowe (1)
kiedy drugi tor na całej długości Szczecin - Wejherowo?
Kiedy osobna para torów między Chylonią a Wejherowem dla SKM?
Kiedy osobna para torów między Gdańskiem Śródmieściem a Tczewem dla SKM?
Tylko równy, gęsty takt połączeń umożliwi wyjście ze ślepej uliczki niezrównoważonego rozwoju za dużo mniejsze pieniądze niż budowa przewymiarowanych, pseudobezkolizyjnych węzłów autostradowych.- 4 1
-
2020-02-04 13:47
Z Oruni do Tczewa po co druga para
torów ?
Deweloperka jest na tyle tam duża, że takt co 1 h uzupełniony o okresy szczytowe nie wystarczy ?
Tym bardziej, że część pociągów towarowych do Gdyni ma śmigać przez Kościerzyne po elektryfikacji i rozbudowie linii przez nią z Maksymilianowa k/Bydgoszczy do Gdyni, co zluzuje nie co linię przez Tczew i Pruszcz Gd. ?- 1 0
-
2020-02-04 11:42
A po co ??? :D
- 1 1
-
2020-02-04 09:50
Zjazd z obwodnicy w kierunku Szczecina
Czy jadąc z Gdańska i chcąc udać się w kierunku Szczecina będzie miało sie miejsce na pasie rozbiegowym żeby włączyć się do ruchu? Z propozycji na zdjęciu tego nie widać, a jeśli rozbiegówki nie będzie to auta będą stały na obwodnicy i spowalniały ruch z Gdyni w kirunku Szczecina. Oby ktoś nie zostawił zjadu w podobnej postaci jak jest teraz...
- 7 3
-
2020-02-04 09:51
(1)
Rozgrzebią i zostawią...Tak jak w Sopocie, rozgrzebali w lesie kurhan, byle jak zasypali, zero informacji, brak jakiejś tablicy, zdjęć,,,,a w minionym roku rozkopali punkt widokowy i stracili zapał....rozkopany zostawili...
- 4 1
-
2020-02-05 06:00
...ale gdzie?
- 0 0
-
2020-02-04 09:58
Parkingi dla pojazdów powyzej 16 t.
Proszę nie zapomnieć o parkingach dla pojazdów z uwagi m. in. na czas pracy i świateczne i wakacyjne zakazy ruchu.
- 7 0
-
2020-02-04 10:14
Znowu ankieta w której można przyznać się do przestępstwa (2)
Kolekcjonerzy antyków i tak nie zagłosują zgodnie z prawdą.
- 3 3
-
2020-02-04 13:56
Bo polskie przepisy są glupie w tym zakresie.
Proponują tylko kijek, a nie to i marchewkę jak jest w normalnych krajach, gdzie owszem znalazcy mają obowiązek zgłoszenia znaleziska, ale potem po badaniach artefakty oddaje im się, a te o wielkim znaczeniu kulturowym wykupuje się od nich po cenach rynkowych (ustalonych przez biegłych) od razu lub w ratach , a nie daje się tylko świstka papieru zwanego dyplomem.
Dlatego na Zachodzie zabytki ruchome praktycznie nie "giną".- 3 0
-
2020-02-04 13:58
P.S. "Nie giną" - nie znikają w czarnym rynku.
- 1 0
-
2020-02-04 10:18
Pewnikiem jeszcze wiele takich odkryć czeka.
- 7 0
-
2020-02-04 10:45
Brawo PIS, budować nie patrzeć na pełowców (1)
podobnie z Przekopem Mierzei, kopać, rozbudowywac
- 13 9
-
2020-02-04 14:00
PO pisuarku nic nie zbudowalo ? Wierzysz
W bajki ?
- 1 2
-
2020-02-04 10:50
archeo i WKZ......... (4)
w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł
Co w tych "badaniach" kosztowało tyle pieniędzy ? Gdzie są dostępne sprawozdania z tych badań ? To jest lobby, które tylko ogranicza odkrycia archeologiczne - pomijając wyjątki. Przez lata poznałem wielu archeologów i "archeologów". Jednym zależało na znaleziskach, wsp geograficzny GPS miejsca znaleziska i kontekście znaleziska, inni mieli to wszystko w d... liczył się tylko cenny przedmiot i do tego okazywali się konfidentami (potem policja organizowała naloty na domy w poszukiwaniu zabytków - pomimo posiadanych uprawnień i pozwoleń od WKZ, zabierali wszystko co wydawało się nieukom w mundurach zabytkiem - na co nie miałeś kwitów - bo kto ma np kwity na wazon po ciotce lub odznakę wojskową po dziadku.....). Jakoś tak chętnie nie zajmują się badaniami gdy jakiś deweloper coś stawia w centrum miasta. Do tego lobbowanie od lat by zaostrzyć prawo do poszukiwań, pseudo szkolenia policji, które mijają się z rzeczywistością i nie mają żadnego odniesienia do prawa (za co potem ścigają osły dziadka z wykrywaczem na własnym polu.....) itp.
A o poziomie archeo i WKZ w PL niech świadczy fakt, że wg jednego przedmiot jest zabytkiem a wg drugiego ten sam przedmiot nie jest zabytkiem. Inny przykład - konserwator pozwala deweloperowi na wyburzenie budynku i zepchnięcie gruzu w kąt buldożerem - ale od poszukiwacza wymaga pozwoleń na poszukiwania w tym gruzie / albo nie udziela takiego pozwolenia, bo stwierdza że to był zabytek.....- 14 3
-
2020-02-04 11:18
Sami dziadkowie bohaterowie i babcie bohaterki (2)
Brawo! Mozna na tej podstawie wnosić, ze wsrod dziadków i pradziadków wykrywaczowcow najwiecej bohaterów wojennych było i to tych odznaczanych :)))
- 0 5
-
2020-02-04 13:13
czytaj ze zrozumieniem (1)
bo chyba masz z tym problem
- 3 1
-
2020-02-04 14:27
Cennik
Racja te kwoty mają się nijak do lokalnych prac. Wg stawek trójmiejskich archeologów to byli w stanie zrobić wszystko za 100tys :) tylko potem jak coś wyjdzie w ziemii to płacz ,że trzeba robić jakieś dodatakowe prace.
- 2 0
-
2020-02-04 19:46
Moze cena uwzględnia już lapowki ?
Za Wikipedią:
Lech Czerniak jest głównym wyrazicielem interesów środowiska archeologów zaangażowanych z ramienia wielkich instytucji naukowo-badawczych w proces ratowniczych badań archeologicznych na trasie wielkich inwestycji liniowych.
Lechowi Cz. w 2007 postawiono zarzuty dotyczące korumpowania urzędników mających wpływ na przyznawanie zleceń na badania archeologiczne przy budowie autostrad A1 i A2. W 2010 został uznany winnym i skazany na 2,5 roku więzienia- 1 0
-
2020-02-04 11:53
Ale idioci, zadanie IV przy trójmieście,
a powinni od tego zacząć!
- 3 3
-
2020-02-04 12:12
marnowanie publicznych pieniędzy
CO w tym wartościowego? Jakieś pozostałości po fundamentach, czym tu się podniecać.
Sztuczne nakręcanie , aby uzasadnić wydawane pieniądze na archeologów.- 4 10
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.