• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej

Szymon Zięba
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej. To kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w.
  • Badania archeologiczne na budowie drogi ekspresowej S6 - Trasie Kaszubskiej - rozpoczęły się  w październiku 2019 r. na odcinku Szemud-Gdynia i w listopadzie - na fragmencie Luzino-Szemud.
  • W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej. To kultura archeologiczna z okresu VII-III w p.n.e.

Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.



Znajdujesz na swojej działce historyczny przedmiot, co robisz?

Wiosną ubiegłego roku wyłoniono wykonawców prac archeologicznych, które miały poprzedzić budowę Trasy Kaszubskiej między Gdynią i Bożepolem Wielkim.

Koszty badań wynoszą:
  • w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
  • w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
  • w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.


Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).

Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska



Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.

- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.

Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.

- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.
Tak będzie wyglądał węzeł Gdynia Wielki Kack, gdzie zaczynać się będzie Trasa Kaszubska.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.

Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku



Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.

Trasa Kaszubska: co powstanie


Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Podział prac na budowie Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • czy Słupsk połączą kiedyś z Trójmiastem i Koszalinem normalną drogą szybkiego ruchu? (5)

    jak miasto ma się rozwijać ?

    • 11 5

    • W Słupsku nie ma czego rozwijać.

      • 5 6

    • A Sianów to pies?

      Też chce do Trójmiasta, i Płoty także!

      • 5 3

    • drogą szybkiego ruchu może być tylko dobre połączenie kolejowe (1)

      kiedy drugi tor na całej długości Szczecin - Wejherowo?
      Kiedy osobna para torów między Chylonią a Wejherowem dla SKM?
      Kiedy osobna para torów między Gdańskiem Śródmieściem a Tczewem dla SKM?
      Tylko równy, gęsty takt połączeń umożliwi wyjście ze ślepej uliczki niezrównoważonego rozwoju za dużo mniejsze pieniądze niż budowa przewymiarowanych, pseudobezkolizyjnych węzłów autostradowych.

      • 4 1

      • Z Oruni do Tczewa po co druga para

        torów ?

        Deweloperka jest na tyle tam duża, że takt co 1 h uzupełniony o okresy szczytowe nie wystarczy ?

        Tym bardziej, że część pociągów towarowych do Gdyni ma śmigać przez Kościerzyne po elektryfikacji i rozbudowie linii przez nią z Maksymilianowa k/Bydgoszczy do Gdyni, co zluzuje nie co linię przez Tczew i Pruszcz Gd. ?

        • 1 0

    • A po co ??? :D

      • 1 1

  • Zjazd z obwodnicy w kierunku Szczecina

    Czy jadąc z Gdańska i chcąc udać się w kierunku Szczecina będzie miało sie miejsce na pasie rozbiegowym żeby włączyć się do ruchu? Z propozycji na zdjęciu tego nie widać, a jeśli rozbiegówki nie będzie to auta będą stały na obwodnicy i spowalniały ruch z Gdyni w kirunku Szczecina. Oby ktoś nie zostawił zjadu w podobnej postaci jak jest teraz...

    • 7 3

  • (1)

    Rozgrzebią i zostawią...Tak jak w Sopocie, rozgrzebali w lesie kurhan, byle jak zasypali, zero informacji, brak jakiejś tablicy, zdjęć,,,,a w minionym roku rozkopali punkt widokowy i stracili zapał....rozkopany zostawili...

    • 4 1

    • ...ale gdzie?

      • 0 0

  • Parkingi dla pojazdów powyzej 16 t.

    Proszę nie zapomnieć o parkingach dla pojazdów z uwagi m. in. na czas pracy i świateczne i wakacyjne zakazy ruchu.

    • 7 0

  • Znowu ankieta w której można przyznać się do przestępstwa (2)

    Kolekcjonerzy antyków i tak nie zagłosują zgodnie z prawdą.

    • 3 3

    • Bo polskie przepisy są glupie w tym zakresie.

      Proponują tylko kijek, a nie to i marchewkę jak jest w normalnych krajach, gdzie owszem znalazcy mają obowiązek zgłoszenia znaleziska, ale potem po badaniach artefakty oddaje im się, a te o wielkim znaczeniu kulturowym wykupuje się od nich po cenach rynkowych (ustalonych przez biegłych) od razu lub w ratach , a nie daje się tylko świstka papieru zwanego dyplomem.

      Dlatego na Zachodzie zabytki ruchome praktycznie nie "giną".

      • 3 0

    • P.S. "Nie giną" - nie znikają w czarnym rynku.

      • 1 0

  • Pewnikiem jeszcze wiele takich odkryć czeka.

    • 7 0

  • Brawo PIS, budować nie patrzeć na pełowców (1)

    podobnie z Przekopem Mierzei, kopać, rozbudowywac

    • 13 9

    • PO pisuarku nic nie zbudowalo ? Wierzysz

      W bajki ?

      • 1 2

  • archeo i WKZ......... (4)

    w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
    w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
    w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł

    Co w tych "badaniach" kosztowało tyle pieniędzy ? Gdzie są dostępne sprawozdania z tych badań ? To jest lobby, które tylko ogranicza odkrycia archeologiczne - pomijając wyjątki. Przez lata poznałem wielu archeologów i "archeologów". Jednym zależało na znaleziskach, wsp geograficzny GPS miejsca znaleziska i kontekście znaleziska, inni mieli to wszystko w d... liczył się tylko cenny przedmiot i do tego okazywali się konfidentami (potem policja organizowała naloty na domy w poszukiwaniu zabytków - pomimo posiadanych uprawnień i pozwoleń od WKZ, zabierali wszystko co wydawało się nieukom w mundurach zabytkiem - na co nie miałeś kwitów - bo kto ma np kwity na wazon po ciotce lub odznakę wojskową po dziadku.....). Jakoś tak chętnie nie zajmują się badaniami gdy jakiś deweloper coś stawia w centrum miasta. Do tego lobbowanie od lat by zaostrzyć prawo do poszukiwań, pseudo szkolenia policji, które mijają się z rzeczywistością i nie mają żadnego odniesienia do prawa (za co potem ścigają osły dziadka z wykrywaczem na własnym polu.....) itp.

    A o poziomie archeo i WKZ w PL niech świadczy fakt, że wg jednego przedmiot jest zabytkiem a wg drugiego ten sam przedmiot nie jest zabytkiem. Inny przykład - konserwator pozwala deweloperowi na wyburzenie budynku i zepchnięcie gruzu w kąt buldożerem - ale od poszukiwacza wymaga pozwoleń na poszukiwania w tym gruzie / albo nie udziela takiego pozwolenia, bo stwierdza że to był zabytek.....

    • 14 3

    • Sami dziadkowie bohaterowie i babcie bohaterki (2)

      Brawo! Mozna na tej podstawie wnosić, ze wsrod dziadków i pradziadków wykrywaczowcow najwiecej bohaterów wojennych było i to tych odznaczanych :)))

      • 0 5

      • czytaj ze zrozumieniem (1)

        bo chyba masz z tym problem

        • 3 1

        • Cennik

          Racja te kwoty mają się nijak do lokalnych prac. Wg stawek trójmiejskich archeologów to byli w stanie zrobić wszystko za 100tys :) tylko potem jak coś wyjdzie w ziemii to płacz ,że trzeba robić jakieś dodatakowe prace.

          • 2 0

    • Moze cena uwzględnia już lapowki ?

      Za Wikipedią:

      Lech Czerniak jest głównym wyrazicielem interesów środowiska archeologów zaangażowanych z ramienia wielkich instytucji naukowo-badawczych w proces ratowniczych badań archeologicznych na trasie wielkich inwestycji liniowych.

      Lechowi Cz. w 2007 postawiono zarzuty dotyczące korumpowania urzędników mających wpływ na przyznawanie zleceń na badania archeologiczne przy budowie autostrad A1 i A2. W 2010 został uznany winnym i skazany na 2,5 roku więzienia

      • 1 0

  • Ale idioci, zadanie IV przy trójmieście,

    a powinni od tego zacząć!

    • 3 3

  • marnowanie publicznych pieniędzy

    CO w tym wartościowego? Jakieś pozostałości po fundamentach, czym tu się podniecać.
    Sztuczne nakręcanie , aby uzasadnić wydawane pieniądze na archeologów.

    • 4 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane