- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (58 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (67 opinii)
- 3 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (69 opinii)
- 4 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (294 opinie)
- 5 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (28 opinii)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (203 opinie)
Grobowiec i cmentarzysko na budowie Trasy Kaszubskiej
Pozostałości kurhanu sprzed 1,5 tys. lat, starożytnego cmentarzyska i osady - to ostatnie odkrycia archeologów, którzy prowadzą badania przy okazji budowy Trasy Kaszubskiej, między Gdynią i Luzinem. Prace w tym miejscu rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku. Prowadzone są równolegle z budową 40-kilometrowej ekspresówki, która powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Koszty badań wynoszą:
- w ramach pierwszej części na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino - 937 tys. zł,
- w ramach drugiej części na odcinku Luzino - Szemud - 302 tys. zł,
- w ramach trzeciej części na odcinku Szemud - Gdynia - ok. 1 mln zł.
Badania archeologiczne rozpoczęły się w październiku 2019 r. na odcinku Gdynia - Szemud (część trzecia) i listopadzie - na fragmencie Luzino - Szemud (część druga).
Pozostałości starożytnego grobowca i relikty cmentarzyska
Po kilku miesiącach prac badający te tereny archeologowie mają się już czym pochwalić. Przebadali bowiem pozostałości starożytnych osad: paleniska, ziemianki i tzw. jamy osadowe.
- Do najciekawszych znalezisk należą przebadane pozostałości kurhanu kultury wielbarskiej [to kultura archeologiczna z epoki żelaza, która rozwijała się między I a V w. - dop. red.]. W trakcie robót ziemnych natrafiono też prawdopodobnie na relikty cmentarzyska kultury pomorskiej (kultura archeologiczna z okresu VII - III w p.n.e). Ze względu na ochronę dziedzictwa nie podajemy ich lokalizacji - mówi Piotr Michalski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Drogowcy zapowiadają, że prace archeologiczne będą kontynuowane po przekazaniu terenu na odcinku Bożepole Wielkie - Luzino. Uzyskano już pierwszą z dwóch decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID.
Piotr Michalski podkreśla, że badania archeologiczne są prowadzone zgodnie z terminami umownymi.
- Przeszkodą w realizacji badań mogą być trudne warunki atmosferyczne - niska temperatura i opady deszczu albo śniegu. W trakcie prac mogą pojawić się prawdopodobne stanowiska archeologiczne. Wówczas wzywa się pracowników służb konserwatorskich, którzy mogą wydać ewentualną decyzję o konieczności przebadania tego miejsca - tłumaczy przedstawiciel GDDKiA.
Terminy zakończenia badań terenowych są różne dla różnych odcinków poszczególnych zadań i wynoszą od 14 do 120 dni - w zależności od powierzchni koniecznej do przebadania.
Trasa Kaszubska w drugiej połowie 2021 roku
Budowa 40-kilometrowej ekspresówki powinna zakończyć się w drugiej połowie 2021 roku.
Trasa Kaszubska: co powstanie
Odcinek Gdynia - Szemud - 22 km:
- trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielkim Kacku,
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Odcinek Szemud - Luzino - 10,3 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.
Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.
Odcinek Luzino - Bożepole - 10,4 km:
- dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
- trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
- obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
- miejsce obsługi podróżnych.
Miejsca
Opinie (266) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-05 10:26
brakuje zjazdu
z ul chwaszczyńskiej w stronę Gdyni. Spostrzegawczy znajdą ubytek w projekcie
- 4 0
-
2020-02-05 18:17
Miejsce
poszukiwacze nie mogą zrobić diurki a to miejsce zniknie na wieki
- 2 3
-
2020-02-05 18:23
Miejsce
Poszukiwacze z wykrywaczem nie mogą zrobić diurki bo pucha a ci rozwalą to miejsce na wieki
- 1 3
-
2020-02-05 19:23
VII - II wiek p.n.e. to 2,5 tyś lat a nie 1.5 tyś lat!!!
Taka wiarygodność trojmiasto jak doktora koperty
- 1 3
-
2020-02-05 21:18
A co to ten Bożepol? Jakaś wielka galeria?
- 1 1
-
2020-02-06 00:14
Super!!!! Że choć jeden wykonawca pokazuje co znalazł
Wielu z "górska" rzędu już zakopało kilka grodzisk....
- 2 1
-
2020-02-24 13:52
TIR
Tylko żeby nie było takich górek i dolinek jak na zjeździe z obwodnicy na Estakadę Kwiatkowskiego. Najpierw ostro w dół potem w górę na do tego na zakręcie w prawo, bez głowy.
- 2 3
-
2021-02-04 16:49
Węzeł Wielki Kack
Jezdnia do Gdyni oraz do Gdańska będzie prowadzona nad estakadą a nie pod jak pokazywane jest
na wizualizacji sprzed 3 lat . Pora poprawić ten błąd a nie stale zamieszczać błedną wizualizację .- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.