• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statek z maszyną TBM płynie już do Gdańska

Maciej Naskręt
17 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 13:38 (17 października 2012)
  • Statek Deo Volente z maszyną TBM na pokładzie już wpłynął do portu w Gdańsku i zacumował przy Nabrzeżu Rudowym.
  • Statek Deo Volente z maszyną TBM na pokładzie już wpłynął do portu w Gdańsku i zacumował przy Nabrzeżu Rudowym.
  • Statek Deo Volente z maszyną TBM na pokładzie już wpłynął do portu w Gdańsku i zacumował przy Nabrzeżu Rudowym.


Na Bałtyku jest już statek transportowy Deo Volente, na którego pokładzie znajdują się ważące w sumie 230 ton części maszyny TBM, która wywierci tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Jednostka wpłynie do portu w Gdańsku w środę o godz. 16.



Aktualizacja godz. 13:38 Statek Deo Volente wpłynie do Gdańska dziś i zacumuje przy Nabrzeżu Rudowym zobacz na mapie Gdańska, a nie jak wcześniej informował komunikat prasowy spółki GIK, przy Pirsie Rudowym. Orientacyjny termin wpłynięcia jednostki to godz. 16.

Gotowa maszyna-kret we wrześniu w fabryce Herrenknecht w niemieckim Schwanau.

Do Gdańska płyną elementy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine), która ma od stycznia 2013 r. drążyć tunel pod Martwą Wisłą. Fragmenty maszyny transportowane są statkiem Deo Volente. Jego trasę można obserwować w serwisie Marinetraffic.com

- Na pokładzie są największe elementy maszyny TBM. W sumie jest to dziewiętnaście części ważących ok. 230 tony. Na jednostce znajduje się m.in. główny zespół napędowy, koło tnące - podzielone na trzy części i podzielona na cztery części obudowa tarczy - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy jesteśmy dobrze przygotowani do budowy tunelu pod Martwą Wisłą?

Ok. godz. 12 w środę statek znajdował się na wysokości Krokowej. Rozładunek największych części ma się rozpocząć w poniedziałek przy Pirsie Rudowym zobacz na mapie Gdańska. Na ten czas firma OHL - generalny wykonawca tunelu - zarezerwował miejsce w porcie. Natomiast już w weekend statek będzie można obserwować na redzie.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozebrana. Większość jej elementów dociera do nas od września drogami. Jak podkreślają władze GIK, dostawa statkiem to tylko pojedynczy epizod podczas logistycznego przedsięwzięcia. W dalszym ciągu będą prowadzone przewozy drogą lądową.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję. By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów.

To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł. Wtedy maszyna rozpocznie drążenie północnego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie południowego tunelu.

Zobacz statek Deo Volente na otwartym morzu.



Parametry statku Deo Volente

Typ statku: towarowy
Rok budowy: 2007
Długość x Szerokość: 105 m X 16 m
Nośność (DWT): 3750 t
Prędkość rejestrowana (maks./średnia): 17.5 / 13.4 knots
Bandera: holenderska
Znak wywoławczy: PHFJ

Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego
Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - zagrożony, przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. - niezagrożony. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. - niezagrożony. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Opinie (37) ponad 10 zablokowanych

  • Witamy! (1)

    • 12 2

    • na trzecim zdjęciu pomnik westerplatte chcą załadować, zgłosić to gdzieś :P

      • 0 1

  • No to zaczynamy tradycyjne narzekanie po polsku :) (2)

    Ja zacznę: Jak będą budować to będą jeszcze większe korki.

    • 26 0

    • Oby nie było jak w Warszawie. Może lepiej zbudować most i poczekać, aż się zapadnie :)

      • 3 6

    • mamy podstwy. Wszystko co się robi u nas za "państwoe" czy tam samorzadowe jest 10x za drogo, 5x za długo i jeszcze źle. Przykład - metro w Warszawie

      • 0 6

  • Oby tylko nie było jakiejś hecy jak w wa-wie, że się jakieś budynki pozapadają albo tunel zaleje ;) (3)

    POlak POtrafi he he

    • 7 7

    • Spójż na mapę (1)

      Gdzie ty masz tam jakieś budynki.

      • 3 1

      • znając POlaków to zrobią tunel nie pod Martwą Wisłą ale wzdłuż rzeki i kto wie gdzie się dokopią

        • 1 6

    • Rudy! zalany to jesteś chyba od wczoraj bo sapiesz jak połamany

      • 0 1

  • Drenaż (1)

    Najpierw niech zrobi co ma zrobić, potem najlepiej jakby polazł sobie do Warszawy (w ziemi) i tam wykonał skuteczny drenaż na stadionie narodowym, a po tym się sam zakopie pod budynkiem na ulicy Wiejskiej.
    Wtedy to będzie ogromna korzyść dla całego narodu z takiej jednej małej maszyny.
    Pozdrawiam

    • 7 3

    • Ale na narodowym drenaż zdaje się był

      tylko że gotówki i to na wielką skalę.

      • 1 1

  • Ło matko może już lepiej nic nie budujcie (1)

    bo wszystko co wybudujecie to albo sie zapada, albo przecieka, albo jest tylko czasowo przejezdne. A do tego drogie jak cholerka.

    • 4 13

    • Wczoraj

      cały świat zobaczył to co my mamy na co dzień.

      • 2 0

  • przygotować się !

    do wycieków niekontrolowanych, wybuchów, bomb, afer, i innych niespodzianek, itd. po polsku tradycyjnie

    • 6 9

  • zły typ statku w tabelce (2)

    to nie masowiec tylko BUDYNIOWIEC

    • 7 19

    • Mało dowcipny ten Gryzoń

      • 6 0

    • Panie Gryzoń, zajmij się pan swoją kotarą

      Gdańsk sam sobie poradzi bez twoich uwag.

      • 5 2

  • wiozą kreta BUDYNIEC

    • 3 10

  • Szkoda że Niemcy TBM robią nie Polacy (2)

    No ale przecież rządzi proniemiecki premier

    • 3 18

    • właśnie dlatego

      • 3 1

    • za propolskiego robili?

      na za prawdziwego Piasta to juz na pewno

      • 3 1

  • Dlaczego nie przewieźli całej maszyny statkiem??? (5)

    Zna ktoś odpowiedz?

    • 1 5

    • Za tanio by było.

      A w polsce ciągle się tylko narzeka, że wszystko jest najtańsze.

      • 1 1

    • bo by się nie zmieściła (1)

      • 1 1

      • za to na TIRa sie zmieści

        • 0 2

    • (1)

      A jak wyobrażasz sobie przewiezienie 2,2 tyś ton po drodze z nabrzeża do miejsca budowy tunelu??
      A po drugie drogą lądową jest taniej,
      a po trzecie części kreta musiały docierać po kolei bo gdyby przybyły wszystkie na raz to nie dałoby się złożyć maszyny...

      • 1 0

      • To jak taniej drogą to czemu z Chin przypływają statki??

        A jak wyobrażasz przewiezienie z Niemiec 2.2 tys ton na miejsce budowy tunelu.
        I po trzecie jak masz wszystkie części układanki to ich nie złożysz. Gdzie takiego myślenia uczą???

        • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane