• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki Lotos Petrobaltic trafią do spółki na Cyprze. Będzie strajk w Polsce?

Robert Kiewlicz
14 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Związki zawodowe w Lotos Petrobaltic sprzeciwiają się restrukturyzacji w spółce i przekazaniu statków Bazalt i Granit do spółki z siedzibą na Cyprze. Związki zawodowe w Lotos Petrobaltic sprzeciwiają się restrukturyzacji w spółce i przekazaniu statków Bazalt i Granit do spółki z siedzibą na Cyprze.

Związki zawodowe działające w spółce Lotos Petrobaltic weszły w spór zbiorowy z zarządem. Powodem sporu jest proces restrukturyzacji, jaki zachodzi w spółce. W jego ramach dwa statki Petrobalticu - Bazalt i Granit, zostaną przekazane spółce z siedzibą na Cyprze. Wiąże się to również z redukcją etatów. Związkowcy ostrzegają, że jeśli rozmowy nie przyniosą skutku przejdą do innych form walki o miejsca pracy.



TSV Granit TSV Granit
TSV Bazalt TSV Bazalt
W spółce Petrobaltic ma nastąpić restrukturyzacja, w ramach której ma nastąpić wniesienie aportem dwóch statków Granit i Bazalt do spółki z siedzibą na Cyprze. Według związków zawodowych, chodzi o spółkę Miliana Shipping Company Ltd., która została zarejestrowana 22 kwietnia 1999 roku na Cyprze. Lotos Petrobaltic jest w posiadaniu 999 udziałów, co stanowi 99,9 proc. kapitału zakładowego spółki.

Poprzez spółkę zależną Aphrodite Offshore Services N.V., która posiada 1 udział w Miliana Shipping Company Ltd., Petrobaltic jest właścicielem 100 proc. kapitału zakładowego Miliana Shipping Company Ltd. Spółka zajmuje się świadczeniem usług magazynowania i transportu ropy naftowej, asysty ratowniczej i przeciwrozlewowej oraz usług geotechnicznych.

- Takie działania mogą skutkować likwidacją dotychczasowych miejsc pracy. Chodzi o min. 50 osób - mówi Zbigniew Moneta, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego Petrobalticu. - Załodze statków przedstawiono już Program Dobrowolnych Odejść.

Jednak według związków nie jest on zadowalający. W projekcie PDO podano konkretne daty złożenia wniosku o przystąpienie do programu i rozwiązania umowy za porozumieniem stron oraz uzależniono wysokości dodatkowej odprawy od terminu złożenia wniosku. To właśnie, według związkowców, świadczy o wywieraniem presji na załodze przewidzianej do zwolnień grupowych. - Pracownicy mogą też pracować dla spółki cypryjskiej, jednak nowe kontrakty mają o wiele gorsze warunki finansowe - dodaje Moneta.

- Związki zawodowe zrzeszające część pracowników Lotos Petrobaltic skierowały do pracodawcy pisma, w których domagają się odstąpienia od planowanych zmian organizacyjnych w obszarze floty -
odpowiada Krzysztof Grabowski, doradca ds. PR Lotos Petrobaltic. - Postępując zgodnie z przepisami ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, pracodawca powołał zespoły negocjacyjne, których zadaniem i zamiarem jest wyjaśnienie kwestii spornych w drodze rokowań.

Według władz Grupy Lotos restrukturyzacja, która trwa w Petrobalticu, ma przynieść Grupie Lotos oszczędności idące w miliony złotych rocznie. Na identycznej zasadzie, na jakiej działać mają Bazalt i Granit, obecnie pracują już inne statki, świadczące usługi dla Grupy Lotos - Aphrodite I (należący do Aphrodite Offshore Services N.V.) oraz St. Barbara i Kambr (Miliana Shipping Company).

Miejsca

Opinie (293) ponad 20 zablokowanych

  • Typowa zagrywka LOTOSU

    Z jednej spółki, jaką był Petrobaltic, robią się dziesiątki mniejszych. Jedna obsługuje bazę, inna przejmuje, a później za grubą kasę z powrotem wyczarterowuje statki (podatki płacąc na Cyprze) kolejna coś tam jeszcze, oczywiście każda ze spółek ma własną dyrekcję i pełną obsadę biurową. Fakturują się wzajemnie pięknie generując dodatkowe koszty, a podatki płacąc np. na Cyprze. Za to oczywiście w przypadku "strat" ręka grupy LOTOS wyciągana jest do kieszeni polskich podatników. W ukochanej Enerdze też pomnożyli spółki i każda super prosperuję, a ja płacąc fakturę opłacam pensje i narzuty w Enegra Obrót SA, Energa Operator SA..a później jeszcze za prąd który zużyję w ciągu następnego półrocza...

    • 14 0

  • Masakra

    Kto na to pozwala skoro Lotos jest spółką skarbu państwa to jaki jest nadzór właścicielski nad wyprowadzaniem majątku do raju podatkowego. Przecież to kradzież w białych rękawiczkach ale skoro właściciel ma to w d___e

    • 7 1

  • tusko won (2)

    chesz kupic polski statek prosze bardzo odkupienie holownioków z gdynia port i gdank 1 mln. zlotych wystraczy aby je kupic izarejestrowac np. na cyprze nasz rzad wszytko za darmo sprzedazje koszt jednego cholownika to pona 400 mln zloty !!! wiecej jutro na wiecu w gdyni 17 kolo dworcam morskiego zparaszamy ruch obrony polskich stakó !!

    • 4 3

    • wracajcie

      na swoje petro-forum trolle

      • 0 1

    • "koszt jednego cholownika to ponad 400 mln zloty !!! "

      chyba jak go ze zlota zrobisz,a bulaje z diamentów.

      • 0 0

  • KREW ZYCIE

    rzad nato pozwala

    • 1 0

  • Spółka z siedzibą na Cyprze i... wszystko jasne. Trzeba OPTYMALIZOWAĆ koszty POdatkowe!

    Bo POdatki (ściepa na dzieciorobów, meneli i biurokratów) płacą tylko frajerzy,
    czyli szeregowy Kowalski, albo inny Malinowski co się chce na swoim interesiku, albo DG wybić.

    • 3 2

  • Petrobaltic

    Przecież Petrobaltic już nie istnieje od czasu rozpoczęcia restrukturyzacji przez lotos.
    Zarząd mówi o milionach oszczędności a nie potrafi przedstawić rozliczenia z poprzedniego etapu restrukturyzacji tylko dla tego, że koszty wzrosły po niej 3 krotnie
    Nich rozliczy ludzi którzy wyprowadzili ponad 400 milionów złotych z firmy a potem zaciągnęli jeszcze kredyty na złoża na morzu północnym które są nierentowne.
    Może lotos przestanie opłacać klakierów do tuszowania złych opinii o nim to będą oszczędności.
    W Polsce ministrowie nawet nie wiedzą że mają platformy na Bałtyku więc łatwo kręcić tym cyrkiem.
    Poza tym kto na świecie buduje rafinerie a potem dobudowuje do niej całą strukturę?
    To jak by kupić wannę a potem wybudować dom żeby miała gdzie stać ale takie rzeczy to tylko w Polsce.

    • 9 2

  • Pytanie

    Cze jest w porządku wyprowadzanie własności floty z Lotosu za granicę, tylko po to aby obniżyc podatki firmy (armator cypryjski, którego włascicielem jest Lotos, jesli dobrze zrozumiałem) i obnizyć płace na tych samych statkach dla tych samych ludzi ? To może zmienić Konstytucję i zamiast wybierać posłów i senatorów zrobić co 4 lata konkurs z kryteriami 1)wykształcenie 2)doświadczenie 3)udokumentowane osiągnięcia zawodowe 4)oczekiwane wynagrodzenie - zamiiast partyjniactwa ?

    • 4 1

  • i co z tego (1)

    Teraz muszą placić wszystko zatrudnionym na statkach tzn. pensje, ZUS,NFZ, urlopy ,zwolnienia i tak dalej.A wiadomo , buraki w polu to marynarz na chorobowym.Po zmianie się zmieni , owszem powinni zarabiać więcej ale tez urwie się cala reszta. I tak jest u 95% marynarzy dlaczego ma być inaczej w Petrobalticu?
    Skończą się zwolnienia lekarskie i ogólnie lesserstwo a trza będzie pracować no i szefowie związku jakby dostaną po plecach .a strajki mogą doprowadzic do tego co byloz PLO.

    • 2 8

    • Jak zdychać to z honorem

      • 0 0

  • podatki sa tam mniejsze (1)

    wiekszosc polskiej zeglugi jest zarejstrowana na cyprze lub w grecjii

    • 0 1

    • Raczej w pod bandera liberyjska cypryjska i libanska maltajnska panamska jeszcze inne cuda nawet koreanska pł wszedzie mozna zarejestrowac statek.

      • 0 0

  • strajk to jest życie !

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane