• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stłuczki ciężarówek paraliżują obwodnice. Brakuje miejsc do ich kontroli

Szymon Zięba
31 maja 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Kontroli ciężarówek jest wciąż zbyt mało, bo niewiele jest miejsc, by bezpiecznie je przeprowadzić. Kontroli ciężarówek jest wciąż zbyt mało, bo niewiele jest miejsc, by bezpiecznie je przeprowadzić.

Prawie 400 kolizji i wypadków z udziałem samochodów ciężarowych odnotowano na trójmiejskich ekspresówkach od początku 2019 roku. Skutkiem większości z nich był paraliż ruchu na trasach S6MapkaS7Mapka, nierzadko na długie godziny. Wpływ na bezpieczeństwo mają kontrole ciężkich pojazdów. Punktów, w których TIR-y mogą być sprawdzane, jest jednak zbyt mało.



Twoim zdaniem samochody ciężarowe utrudniają ruch w Trójmieście?

W nocy z 24 na 25 maja na Obwodnicy Trójmiasta pod wiaduktem w Osowej zderzyły się dwie ciężarówki. W wyniku zdarzenia kierowca jednej z nich zmarł na miejscu. Utrudnienia na ekspresówce trwały kilka godzin.

To jeden z kilku śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych, do których doszło w ostatnich latach na trasach S6 i S7. Dużo częściej TIR-y biorą udział w mniej groźnych stłuczkach, jednak ich następstwem jest paraliż kluczowych dla Trójmiasta tras. Usuwanie skutków takiego zdarzenia z obwodnicy nierzadko trwa długie godziny.

Mundurowi z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku wyliczają, że na obu ekspresówkach w ostatnich latach doszło do prawie 400 kolizji i wypadków: 49 w 2021 r., 117 w 2020 r. i 124 w 2019.

Do tego należy doliczyć wypadki i kolizje z udziałem ciężarówek na gdyńskim odcinku trójmiejskiej obwodnicy. W 2019 r. było ich 35, rok później 40, a od początku tego roku - już 21.

O prawie 28 ton za dużo ważyła ciężarówka z kontenerami. Mat. z 2020 r.

Z tachografu w pojeździe zatrzymanym przez inspektorów z Inspekcji Transportu Drogowego wynikało, że 250-kilometrowy odcinek ciężarówka pokonała w... dwie minuty.

- Niestety zdarzają się uczestnicy ruchu drogowego, którzy ignorują przepisy i w ten sposób narażają innych na utratę zdrowia, a nawet życia - przyznaje Jolanta Grunert z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.

Każdy wypadek jest inny, ale stan pojazdu może być kluczowy



Przyczyny majowego wypadku wyjaśniają policjanci. Podkreślmy: każda taka sprawa rozpatrywana jest przez służby indywidualnie i przyczyny zdarzeń są różne. Wina nie zawsze leży po stronie kierującego ciężkim pojazdem. Nie da się jednak ukryć, że na bezpieczeństwo w ruchu samochodów ciężarowych ogromny wpływ ma zarówno stan techniczny pojazdów, jak i stan samych kierowców.

Mowa tu nie tylko o tak oczywistych aspektach jak trzeźwość osób, które wsiadają za kierownicę, ale również przestrzeganie godzin pracy, z uwzględnieniem efektywnego wypoczynku.

Korek po zderzeniu ciężarówek na obwodnicy. Nagranie z 2020 r.


Sprawdzaniem tego zajmują się przede wszystkim funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Od 2020 roku do tej pory na trasach S6 i S7 wykryto w sumie 46 naruszeń przepisów Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym. Przeprowadzono też 48 kontroli drogowych.

Czytaj też:

Zbyt ciężka ciężarówka na A1



- Większość naruszeń dotyczyła umieszczenia na pojeździe ładunku powodującego przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej kontrolowanego pojazdu, stwierdzono też brak badania tachografu, rejestrowanie przez kierowcę czasu swojej pracy na karcie innego kierowcy - wylicza Przemysław Gradomski, zastępca pomorskiego wojewódzkiego inspektora transportu drogowego.
I choć każde naruszenie przepisów kończyło się karą pieniężną, przyłapani kierowcy ciężarówek stanowią zaledwie ułamek spośród wszystkich, którzy łamią prawo i unikają kontroli.

Punktów kontroli ciężarówek jest mało i są... niebezpieczne



W skuteczniejszym wyłapywaniu nieodpowiedzialnych kierowców mogłoby pomóc utworzenie większej liczby punktów kontrolnych, na których ciężarówki są sprawdzane. Na liczącej ponad 66 km trasie S6 znajdują się bowiem tylko dwa.

W 2020 r. ciężarówka uderzyła w wiadukt na obwodnicy.


Pierwszy zlokalizowany jest pomiędzy węzłem Karczemki a węzłem Matarnia (jadąc w kierunku Gdyni). Drugi w Gdyni-Chyloni przed końcem Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z tego drugiego punktu służby kontrolne nie korzystają. Dzieje się tak ze względów bezpieczeństwa, gdyż położony jest on za zakrętem. W przeszłości doszło w tym miejscu do śmiertelnego wypadku z udziałem funkcjonariusza policji, który próbował zatrzymać pojazd do kontroli.

- Pierwszy punkt ma infrastrukturę pozwalającą na ważenie pojazdów i wykorzystywany jest głównie do kontroli pod tym kątem. Wymaga dynamicznego zatrzymywania pojazdów - tłumaczy Przemysław Gradomski.
Również na trasie S7 znajdują tylko dwa punkty kontrolne. Pierwszy położony jest na wysokości Koszwał (jadąc w kierunku Warszawy), a drugi po przeciwległej stronie (z kier. Elbląg na kier. Gdańsk) na MOP Żuławy.

W grudniu ubiegłego roku ciężarówka wywróciła się na wys. Ikei. Efektem były duże korki. W grudniu ubiegłego roku ciężarówka wywróciła się na wys. Ikei. Efektem były duże korki.
Co ciekawe, i w tym przypadku z pierwszego punktu służby nie korzystają, gdyż nie jest on oddzielony barierami technicznymi od pasów ruchu i nie zapewnia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa kontrolujących i kontrolowanych.

- Punkt na MOP Żuławy wykorzystywany jest głównie do kontroli pod kątem sprawdzania mas i nacisków osi kontrolowanych pojazdów i wymaga dynamicznego ściągania pojazdów do kontroli - wyjaśnia Przemysław Gradomski.
Z kolei na S6 w stronę A1 całkowicie brakuje bezpiecznego punktu kontroli pojazdów, podobnie jak na trasie S7 w stronę Warszawy.

Bez lepszej infrastruktury trudno o lepsze kontrole



- Robimy, co możemy, i pracujemy, na czym możemy. Ale przy zachowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa jesteśmy w stanie wykorzystać tylko te punkty kontroli pojazdu, które nie zakłócą płynności ruchu i jednocześnie będą bezpieczne dla innych uczestników. "Ściągnięcie" jadącej drogą ekspresową ciężarówki na kontrolę nie jest taką łatwą rzeczą - podkreśla jeden z funkcjonariuszy ITD, który prosi o zachowanie anonimowości.
I podsumowuje:

- Dopóki nie powstanie odpowiednia infrastruktura, więcej punktów kontrolnych ciężarówek, trudno będzie wyłapać większą liczbę kierowców, którzy nie szanują przepisów, jeżdżą ze zbyt ciężkim towarem albo przekraczają czas pracy.

Skutki majowego wypadku z udziałem ciężarówki, do którego doszło na obwodnicy.

Opinie (160) 2 zablokowane

  • na obwodnicy to przede wszystkim brakuje odcinkowego pomiaru prędkości (9)

    jestem pewien, że co drugiej kolizji i korków można by wówczas uniknąć

    • 52 17

    • Chyba odcinkowego miernika dystansu między pojazdami (1)

      • 14 3

      • Też. Ale na razie nie ma za bardzo podstawy prawnej do karania.
        Na szczęście zmieni się to już 1.06 :)

        • 13 1

    • Niestety również kary są zbyt małe

      Wciąż się opłaca pracodawcy zapłacić karę zarówno dla siebie jak i kierowcy. Złapanie graniczy z cudem więc kombinują.
      Gdyby właściciel firmy transportowej miał zapłacić 100 tys kary, a kierowca 10 tys od razu każdy z nich dziesięć razy sprawdzałby wagę auta przed wyjazdem. I zadbał o stan pojazdu.
      Nic tak nie uczy, jak drenaż kieszeni. Wtedy jest to odczuwalne.
      A tak mandaty sa śmiesznie niskie, a ryzyko złapania i kontroli jest równe z możliwością wygrania w Lotto, więc praktycznie zerowe

      • 21 0

    • Dodatkowo dwa pasy po każdej stronie w tym pas tylko dla TIRów i kontrolę.

      • 6 1

    • (3)

      Fotoradary aby było widać ze robią zdjęcia(błysk) to bardziej wpłynie na ograniczenie szybkości niż odcinkowy pomiar który dopiero się ujawni jak mandat przyjdzie do domu a chodzi żeby wszyscy wiedzieli ze jest kontrola!!!!

      • 2 0

      • Przecież będą tablice informacyjne, że jest pomiar.

        • 1 0

      • Ale o ile fajniej działałaby świadomość że dostajesz mandat za wykroczenie sprzed miesiąca a od tego czasu masz pewnie kilkanaście kolejnych i właściwie już nie masz prawa jazdy. Jak odzyskasz za kilka miesięcy to inaczej podejdziesz do tematu a nie że błysnęło ale do 21 punktów jeszcze daleko więc można walić śmiało.

        • 4 0

      • Na budowanym odcinku A1 koło Radomska

        jest pomiar odcinkowy i wierz mi, 90% jedzie nie więcej niż 75km/h (ograniczenie do 70 bo budowa). Super skuteczne.

        • 1 0

    • Gapiący na stłuczki i zwalniający do 10km/h

      Paraliżują ruch na ogrodnicy.

      • 2 1

  • (16)

    Tiry na tory.Nie wiem czemu nie transportu kontenerów koleją,przecież to 80% taniej...A obwodnica od lat brakuje 2 albo 3 dodatkowych pasów...ruch samochodowy wzrósł przez 20 lat o 400%.Nie wiem na co włodarze czekają,cudu przecież nie będzie.

    • 65 37

    • ??? (8)

      Bo nie wszedzie transport kolejowy moze sie dostac?

      • 8 15

      • (7)

        Akurat w porcie są tory....mnóstwo torów.

        • 15 8

        • No ale u odbiorcy nie ma

          to co mi po torach w porcie

          • 18 4

        • (3)

          Zalozmy ze masz firme w miejscowosci z peronem kolejowym... Ale bez mozliwosci rozladunku(jak to? sr*k to, peron masz od przewozu ludzi a nie rozladunku towaru). Wez najpierw przemysl potem dzialaj/komentuj

          • 11 9

          • Ile kosztuje suwnica, a ile droga? (2)

            Jakoś na to drugie pieniądze zawsze się znajdują...

            • 2 5

            • (1)

              Suwnice* chyba ze masz zamiar bawic sie w przenoszenie towaru pare dni, a teraz: kadra pracownikow, firma ktora to obsluzy, koszty eksploatacji (prad, czesci, cos sie popsuje), teren, pozwolenia, kursy na obsluge, przeszkolenie pracownikow... Rozumiem ze firme/zaklad prowadziles w liceum na przedsiebiorczosci? :)

              • 4 5

              • No tak, a droga jest bezobsługowa.

                Do tego kierowcy są automatami, a kontenery znoszą z naczep pod pachami.

                Rozumiem że próbujesz zabłysnąć, ale coś Ci nie wyszło...

                • 3 3

        • I te tory włożysz na tiry??? Z tych torów trzeba wjechać i zjechać!!! A po drodze mosty,i inne około kolejowe niespodzianki!!! Najłatwiej palnąć tiry na tory!!!!!!

          • 0 2

        • heheheh, no tak

          tylko jeszcze trzeba gdzieś z tym towarem dojechać a nie zostać na tych torach w porcie ;).

          Rozumiem, że te 80% taniej to taka raczej zachęta do dyskusji, niż poparte bieżącymi cenami, prawda?

          • 1 1

    • Taniej?

      No to spróbuj nadać kontener z Gdańska do np. Krakowa i porównaj ceny.

      • 14 5

    • Pogadaj z ludźmi z firm spedycyjnych co sadza o kolei

      • 8 3

    • Koleją jest zdecydowanie drożej no i czas dostarczenia jest co najmniej dwa razy dłuższy.

      • 5 7

    • I jeszcze taki problem

      Zabraknie lokomotyw jak będzie trzeba ciągać po 5 kontenerów do jednej gminy. Chyba że się będzie czekać kilka tygodni aż zbierze się skład na kilkadziesiąt wagonów. Tylko kto będzie tyle czekał?

      • 3 5

    • Nie Włodarze tylko Twój rząd, bo to droga krajowa

      • 2 1

    • Swebus ogarnij się!!! Na tory?? To nie takie proste!! Chyba ze masz kasę żeby to wdrożyć !!!!!

      • 0 1

    • Ludzie się nie znają a wypowiadają jakby kontenery szły torami to by było10 razy drożej niż drogą by każdy kontener trzeba rozładować ze statku potem załadować na pociąg potem rozładować z pociągu i potem i tak załadować na naczepe samochodu a każdy koszt operacji suwnicy to duże koszty

      • 0 1

  • (6)

    Kontrola nic nie zmieni. Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Przepustowość obwodnicy jest taka sama jak 30 lat temu ale samochodów jest 30 razy więcej i tu leży problem. Infrastruktura nie nadąża.

    • 54 13

    • (1)

      Jak to nic nie zmieni? Wyłapywanie za ciężkich tirow czy kierowców którzy jada 19 godzin bez przerwy nic nie zmieni?

      • 18 4

      • Malpie lepiej to tlumacz, wieksza szansa na sukces :)

        • 2 0

    • Andrzej, ale jak posłodzisz i nie zamieszasz, to słodzenie nie ma sensu.

      • 6 0

    • (1)

      Jeśli się nie mylę, to obwodnica z założenia miała być 3 pasmową, ale wiadomo inny ustrój, i robienie po łebkach byle bylo

      • 2 3

      • Mylisz się

        • 3 0

    • I dlatego buduje się nową S6.

      • 2 1

  • (6)

    Bez większej liczby punktów kontroli kierowcy tirów dalej będą jeździć zdezelowanymi albo za ciężkimi samochodami. A potem płacz ze tragedia, albo co najmniej korek

    • 70 10

    • w USA punkty kontrolne są tylko na wjeżdzie do stanu (4)

      tam a TiRowcy sami skrupulatnie badają wagę swojego składu - bo jak go już na terenie stanu złapią z nadwagą - to kary są gigantyczne
      ..podobnie za jazdę zdezelowaną ciężarówką ... tam nie ma tego, że 5min wcześniej już był za to mandat - i można tego samego dnia dostać drugi, trzeci, czwarty, piąty - wszystkie za to samo.

      • 6 0

      • W USA maja tez KKK i BLM, (3)

        • 1 0

        • A ty z PiS, że chcesz z każdego kraju ściągać tylko to co najgorsze? (2)

          • 3 0

          • Nie, nie z PiS, ale tez nie od Was, jak widac po formie. (1)

            • 0 0

            • No tak, zapomniałem że jest jeszcze partia szariatu.

              Która nienawidzi krajów arabskich, z zazdrości jak pięknie wprowadzili państwo wyznaniowe...

              • 0 0

    • Kierowca w większości przypadków nie wie ile naprawdę waży kontener!!! Widzi tylko deklaracje wpisaną w dokument!!!!

      • 2 1

  • TIRa to ja na obwodnicy dawno nie widziałem. (8)

    • 8 24

    • (7)

      To masz szczęście albo rzadko jeździsz

      • 10 3

      • (6)

        Cóż szanowny pan nie załapał ironii. Dlatego proponuję lekturę definicji skrótu TIR.
        Niestety jak ktoś zobaczy i odczyta napis na czymś to tak zaczyna to cos nazywać.

        • 5 11

        • Określenie Tir w stosunku do ciągników siodłowych z naczepą już dawno weszło do mowy potocznej, a spedytorzy dalej nie mogą tego zrozumieć i muszą się wywyższać i na siłę pouczać innych xD

          • 20 4

        • Ciekawe że ten sam językowy nazista nie ma problemu z adidasami, rowerem czy meleksem :) (3)

          • 10 3

          • Lub electroluxem czyli kolokwialnie odkurzaczem. (2)

            • 2 1

            • Nie, to sobie juz zmysliles, nie ma takiej normy. Za to jest jeep na samochod terenowy. (1)

              • 6 0

              • Elektrolux i malakser coś wymarły :)

                Parę razy to słyszałem, ale jakoś popularne nie jest.

                Za to wchodzi roomba :)

                • 2 0

        • Dlaczego niby niestety?

          • 2 0

  • Tak... Redakcjo! Macie rację!

    Na pewno większą liczba punktow kontroli zmniejszy liczbę stłuczek! Gratuluję pomysłu!

    • 31 6

  • Tak generalnie to... bzdury (1)

    Punkty kontrolne to jedno a lekceważenie prawa to drugie. Respekt dla przepisów można egzekwować na etapie parkowania i wykroczeń typu zielona strzałka, na prawdę policja nie musi czekać aż kilkadziesiąt ton rozpędzi się do maksymalnej prędkości że zacząć robić to za co im płacimy.

    • 39 3

    • Przeładowane auto to dłuższa droga hamowania

      I mniejsza stabilność pojazdu. Zmęczony, niewyspany kierowca działa tak, jakby miał 1٪ alkoholu. Czego nie rozumiesz?

      • 4 1

  • To co się dzieje na obwodnicy to przekracza ludzkie pojęcie. (2)

    Czy kiedykolwiek będzie normalnie?

    • 28 6

    • Jest normalnie. To jest wlasnie polska norma.

      • 7 1

    • Nie, dopóki na obwodnicy nie zabroni się prywatnych samochodów i nie wprowadzi autobusów będą korki, korki i jeszcze raz korki.

      • 0 5

  • To już nie obwodnica a wewnętrzna droga Trójmiasta moi drodzy I kochani (1)

    I będzie tylko gorzej I gorzej a o wakacjach nie wspomnę..

    • 36 6

    • Wewnętrznba głowna droga bez autobusów, bo nie umieją ich uruchomić! Skandal.

      • 0 3

  • aspiracje metropolitalne a dzwigu na obwodnicy brak. (4)

    blokada drogi na 5 godzin i paraliż miasta. Moze rydwan da radę

    • 37 10

    • ale ten złoty rydwan za 100 tys?

      • 1 2

    • (2)

      chyba kierrofczyków. Miasto to SKM i autobusy a one nie jeżźdżą obwodnicą.

      • 2 4

      • ci kierrofczyki dokładaja ci do biletu miesięcznego (1)

        sprawdź sobie ile wpływa z biletów a ile miasto dokłada. 100 milionów z biletów 300 milionów z podatków. Zapłać za miesięczny 400 zamiast 100 i wtedy możesz krytykować.

        • 2 1

        • Od razu po tym jak kierowcy zapłacą 12pln za litr paliwa, żeby pokryć koszta infrastruktury :)

          • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane