• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sto lat temu rozpoczęła się budowa portu w Gdyni

as
29 maja 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Widok z góry na budowę portu. Widok z góry na budowę portu.

Dokładnie 29 maja 1921 r. rozpoczęły się pierwsze prace budowlane w Porcie Gdynia. W związku z tym w sobotę obchodzone będą uroczystości związane z okrągłą rocznicą. W południe zaplanowano odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy, jednej z najważniejszych osób, które przyczyniły się do powstania portu.



Znasz historię powstania portu w Gdyni?

- Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia, a właściwie nizina między Gdynią a Oksywą, położoną w odległości 16 km od Nowego Portu w Gdańsku - pisał pod koniec wiosny 1920 roku inż. Tadeusz Wenda.

Przyszły projektant i budowniczy portu, pełniący tę funkcję do 1932 r., przekonywał, że Gdynia ma korzystne warunki hydrograficzne, nie ma tam dużych wiatrów, a do tego w pobliżu jest kolej.

Koszt budowy nie przekroczył 300 mln zł



Te argumenty trafiły do decydentów i pierwsze prace budowlane rozpoczęły się na początku lat 20. XX wieku. Początkowo planowano tylko przestrzeń dla małych okrętów wojennych oraz port schronienia dla rybaków. Jednak pod wpływem opinii publicznej 23 września 1922 r. Sejm przyjął ustawę upoważniającą rząd do budowy w Gdyni portu, który realnie liczyłby się na Bałtyku.

Tadeusz Wenda podawał, że koszt budowy portu nie przekroczył 300 mln zł. Na budowle portowe wydano ok. 165 mln zł. Urządzenia portowe kosztowały ok. 135 mln zł. Udział kapitału prywatnego szacował na 45 mln zł. Budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie środki centralne i decyzje Eugeniusza Kwiatkowskiego, który w latach 1926-1930 sprawował stanowisko ministra przemysłu i handlu. Wierzył w powodzenie projektu, przeznaczając środki na nowy port w Gdyni.

13 sierpnia 1923 r. zacumował w Gdyni pierwszy statek - s/s Kentucky.

Nowoczesny port



Dziś Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, w oparciu o sieć połączeń multimodalnych oraz regularne linie żeglugowe bliskiego zasięgu i połączenia promowe.

Nowe wyzwania technologiczne, ekologiczne i gospodarcze determinują potrzebę dalszych zmian w funkcjonowaniu portu gdyńskiego. Realizacja sformułowanych w Strategii kierunków rozwoju ma umożliwić Gdyni utrzymanie charakteru portu uniwersalnego, zdolnego do obsługi największych statków zawijających na Bałtyk i kluczowego węzła transportowego w europejskim korytarzu transportowym Bałtyk - Adriatyk.

Budowa nowego terminalu promowego na ukończeniu



Publiczny Terminal Promowy to obecnie jedna z największych inwestycji Portu Gdynia, zostanie oddany do użytku we wrześniu 2021 r.

- Nowy obiekt będzie mógł przyjmować promy o długości 240 m i zapewni krótszy czas obsługi, dzięki czemu port zyska nowych armatorów na rozwijającym się segmencie ro-ro. Budynek terminalu, magazyn oraz galeria pasażerska są już na ukończeniu, obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe i instalacyjne wewnątrz - informują przedstawiciele władz portu w Gdyni. - Zakończono roboty konstrukcyjne związane z przebudową Nabrzeża Polskiego oraz rampy ro-ro, do wykonania pozostał montaż wyposażenia - urządzenia odbojowe, cumownicze itp. Konstrukcja estakady najazdowej wraz z nawierzchniami bitumicznymi jest ukończona, prowadzony jest obecnie montaż wyposażenia, wykonywane są nawierzchnie betonowe.

Sobotnie odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy

W najbliższą sobotę o godz. 12 odbędzie się uroczyste odsłonięcie pomnika Tadeusza Wendy na ostrodze mola Rybackiego, przy ul. Arkadiusza RybickiegoMapka. Wydarzeniu towarzyszyć będzie inscenizacja historyczna "Życie portu", a udział w uroczystości wezmą m.in. wnuczki i prawnuczka jednej z najważniejszych postaci, dzięki którym powstał gdyński port.

Budowa pomnika Tadeusza Wendy rozpoczęła się w grudniu zeszłego roku i kosztowała ok. 630 tys. zł.

Projektantem posągu jest Maciej Jagodziński-Jagenmeer, a za projekt pozostałych elementów pomnika odpowiada biuro Arch-Deco z Gdyni. Wykonawcą jest firma Hydro-Mag z Garcza.

Pomnik będzie dobrze widoczny ze skweru Kościuszki, dzięki czemu przykuwał będzie wzrok spacerujących w tej okolicy mieszkańców i turystów.

Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu. Pomnik ma 3 metry wysokości i jest wykonany z brązu.

Tadeusz Wenda

Tadeusz Wenda. Tadeusz Wenda.
Tadeusz Apolinary Wenda urodził się 23 lipca 1863 r. w Warszawie. W 1890 r. ukończył studia w Instytucie Inżynierów Komunikacji w Petersburgu i przez 10 lat pracował przy projektowaniu i budowie linii kolejowych w różnych częściach Imperium Rosyjskiego.

Następne 15 lat spędził, kierując rozbudową portów morskich na Bałtyku. Do Polski powrócił w 1915 r. Po odzyskaniu przez kraj niepodległości rozpoczął pracę w Departamencie Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych jako kierownik Wydziału Budowy Portów.

Od 1920 r. pracował nad projektem budowy polskiego portu. Wszystkie kluczowe zadania - od wyboru lokalizacji, poprzez zaprojektowanie, budowę i rozwój portu w Gdyni - były dziełem Tadeusza Wendy. Przez lata zdobył on uznanie i szacunek zarówno jako wybitny inżynier, ale również jako zaangażowany patriota i życzliwy człowiek. Kiedy odchodził w stan spoczynku w 1937 r., pozostawił Gdynię jako najnowocześniejszy i drugi pod względem przeładunków port na Bałtyku.
as

Opinie (135) ponad 10 zablokowanych

  • Niemcy z Gdańska nie lubili tego (10)

    i nadal się wściekają

    • 42 17

    • Teraz największy szkodnik rządzi Gdynią (3)

      Człowiek bez żadnej wizji, skupiony na interesach swoich i deweloperów

      • 26 8

      • Taaa, a "rzondzonca" Gdańskiem to ma jakąś wizję?

        I pewnie też nie jest skupiona na interesach swoich i developerów?

        • 10 6

      • (1)

        Wizję to on ma ,ustawić siebie i rodzinkę ,napchać się i nak.......ile sie da,a dla plebsu jak on to rozumuje z tego miasta figa z makiem .

        • 3 0

        • Coś w tym złego?

          Pinokio & bezmajtek

          • 1 1

    • Zdolni z propagandy Polacy od czterech lat budują prom którego nie powstał nawet jeszcze projekt xd (3)

      I raczej już nie zbudują xd. Trzydziesto siedmio milionowy Kraj w ten sposób `powstał` z kolan xd. Po ca nam ten Port? - chyba tylko dla chińskich statków xd

      • 12 19

      • "dla chińskich statków" (2)

        budowanych w portach wschodnich Niemiec, które stały się bazą i zapleczem chińskiej flotylli turystycznej.
        Można?
        Na pewno je zobaczymy, jak przyjdą do Gdyni zrzucać "balast".

        • 4 3

        • (1)

          Alez niewyobrazalne klamstwo. propaganda pisu siega dna:) ten sam belkot od lat. W Nrd jest cos mikroskopijnego do budowy statkow. W Rfn tylko jedna stocznia w papenburgu. Ciemny lud lyka wszystko - oszlaly przez 500+ , ktore jest porazka , jak powiedzial Jaroslaw(pracowalem dwa lata jako bibliotekarka)Kaczynski.

          • 0 1

          • czy aby na pewno?

            Może nie jest to skala na największą stocznię Europy, jaka jest stocznia gdyńska, ale Niemcy widzą w tym interes. Co prawda, pandemia i wymierający pasażerowie na wycieczkowcach zdrowo im namieszali, ale skala tych prac jest taka, że polskie stocznie mogą tylko pomarzyć:

            "Na początku marca 2016 r. w Hamburgu została podpisana umowa kupna stoczni Nordic Yards w Wismarze, Rostocku i Stralsundzie przez nowego inwestora strategicznego Genting Hong Kong, który szukał w Europie stoczni do budowy i remontów luksusowych statków pasażerskich dla swoich armatorów. To azjatycka spółka specjalizująca się w turystyce morskiej. Jej marką jest Star Cruises, firma żeglugowa powołana w 1993 r., ma także 28% udziałów w Norwegian Cruise Line. W sumie dysponuje obecnie 18 statkami wycieczkowymi i jest trzecim armatorem floty wycieczkowej na świecie. Wcześniej Genting Group wykupiła 100% udziałów w stoczni Lloyd Werft w Bremerhaven, tym samym przejmując cztery stocznie w północnych Niemczech.

            Szefostwo Genting Hong Kong uzasadniło zakup europejskich stoczni szybkim rozwojem turystyki morskiej, zwłaszcza w Chinach, który doprowadził do wysokiego wzrostu zainteresowania i to w skali globalnej ofertami rejsów wycieczkowych. Nowa transakcja uzupełniła posiadany potencjał o doki i urządzenia konieczne do budowy jednostek niezależnie od panującej pogody.."

            • 0 0

    • Ty masz jakiś kompleks do Niemców ? Ale pieniądze ci jakoś nie śmierdzą .Lewemu bijesz brawo w Bayernie (w ogóle jak On śmie grać w lidze niemieckiej) . Rządowi pisowskiemu też pasują niemieckie limuzyny .

      • 3 1

    • 1. GD, 2. GA, 3. ZS.

      Na szczęście nie muszą, bo choć port gdyński imponujący, to dalej jest dwa, trzy kroki za gdańskim. :) Ze zgryźliwym pozdrowieniem.

      • 0 1

  • 10 lat temu zaczeła się likwidacja terenów portowych w Gdyni na rzecz dewelopera (14)

    Inicjatorami tego przedsięwzięcia byli M.Łucyk, W.Szczurek.

    • 91 12

    • Tych dwóch panów to największe zło jakie spotkało Gdynię (1)

      • 38 4

      • jest ich nieco więcej

        o prostym spojrzeniu na rzeczywistość i właścicielskim poczuciu "jak na swoim"...

        • 8 2

    • (5)

      Przecież Port w Gdyni "kwitnie" . Cały czas się rozbudowuje i przynosi zyski! Nie mylić przyjezne słoiki Portu ze stoczniami !

      • 24 18

      • (4)

        @Gdynianin tylko że dziś ponad połowa towarów jest przewożona kontenerami .I już dziś nie potrzeba tyle np. magazynów co kiedyś.

        • 5 5

        • magazynow nie potrzeba, takich z dachem (2)

          Ale placow skladowych, komunikacji i sprzetu przeladunkowego, i owszem, potrzeba.
          I to bardzo!

          • 2 1

          • Dlatego z roku na rok przeładunek się zwiększa (1)

            Taki ekspert z ciebie

            • 0 0

            • a co ma piernik do wiatraka?

              rośnie i dobrze.
              Tylko nie z powodu, że kontrahenci chcą przez Gdynię a, po prostu, wszędzie wolumen roście. Koniunktura.
              Tylko pamiętaj, że wcześniej spadały i to mocno...

              • 1 0

        • Lecz się człowieku ! Tak jest na całym Świecie !!! Tobie chyba kontener spadł na głowę .

          • 0 0

    • Tyle że te tereny od lat były martwe. (1)

      Jaka działalność portowa miałaby być prowadzona na terenach po dawnym Dalmorze? Ten teren przez lata stał odłogiem i żaden inwestor z branży portowej nie był nim zainteresowany.

      • 7 21

      • Nie jest to prawdą

        Między innymi, twórcy i pomysłodawcy DCT najpierw rozmawiali z Gdynią, jako najbardziej zaawansowanym miejscem zajmującym się transportem kontenerowym.
        Ich propozycje nie znalazły w gdyńskich "kręgach gospodarczych" zainteresowania i zrozumienia.
        Były prostsze pomysły niż wieloletnie inwestowanie i budowy.

        "teren przez lata stał odłogiem"
        Bo "niedasię", "nieopłcasię"... Co wielokrotnie słyszeliśmy.

        A Elbląg sobie wydreptał...

        • 13 2

    • zaczęło się znacznie wcześniej - praktycznie pod koniec lat 90 ubiegłego wieku

      Gdy usiłowano połączyć korzyści z portu z miastem. Korzyści, ale i również odpowiedzialność. Miasta okazały się jednak mało wiarygodnym i odpowiedzialnym partnerem, bo raczej kusiły szybkie pieniądze z majątku. Kwintesencją i kodyfikacją tych "pomysłów" były decyzje ministerstwa, podpisane "rzutem na taśmę", tuż przed odwołaniem "lokatorów" z PSL...
      " W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

      Kto przy tych kwitach chodził, łatwo się dowiedzieć.

      I od tego czasu trwa przepychanka, kto na tym zarobi.
      Bo tracić, to tracimy wszyscy.

      • 13 1

    • Najwięksi niszczyciele tego kiedyś rozwijającego sie najszybciej w calej Polsce miasta.Teraz wyprzedziły nas w rozwoju nawet Kolobrzeg,Międzyzdroje Świnoujście,Ustka i Leba

      • 5 0

    • (1)

      Cale szcescien nikt nie zamieni terenow po stoczni wojennej na dewoloperke. Na szczescie jest pis, ktory na to nie pozwoli:) To teraz powaznie, kiedy obajtek bedzie mial 3 nastepne aprtamenty tam? Sasiadem pewnie szumowscy, suski i sasin oraz hoffman i zabojca z wroclawia, jego kumpel.

      • 0 1

      • Raczej nigdy...

        Musiałby na głowę upaść, aby ładować się w mieszkania na terenach poprzemysłowych, nasyconych całą tablicą Mendelejewa i węglowodorami aromatycznymi. Z widokiem na burty kontenerowców i ze spoconymi operatorami STS zaglądającymi do okien...

        Nie ta bajka - to dla naiwnej gawiedzi i plebsu z Wa-wy (w pierwszym pokoleniu)...

        • 0 0

  • (8)

    dzisiaj byloby niemozliwe bo rozni wariaci na czele z peowcami by to blokowali widac po mierzeji i porcie centralnym po co nam jak jest w berlinie i port w hamburgu

    • 46 30

    • wróć do szkoły prawicowy mądralo, (4)

      bo aż oczy bolą od błędów...

      • 16 18

      • Gdy brak innych argumentów (3)

        Już tylko wam słownik zostaje. Gonić złodziei z PO aż do Berlina trzeba.

        • 14 6

        • wolę z Berlina niz z Moskwy (1)

          a takich de..li jak mamy teraz piss łącznie z andru - to hańba i wstyd. Wolę jeden zegarek nowaka za 25 pendolino niż takie wałki jak robią de..le z piisss

          • 1 6

          • zło jest złe

            i nie da się wybrać mniejszego,

            • 1 0

        • jedno słowo na Twój temat,jesteś d**ilem .

          • 1 2

    • Tak jak port centralny ma sens, tak przekop mierzei to kompletny nonsens. (2)

      • 9 10

      • Wizja portu cebtralnego jest znacznie starsza niz pis

        • 5 2

      • pieniądze z 2015 zostały przejedzone

        • 0 1

  • Duma Polski (7)

    Gdyby nie Wenda i Kwiatkowski to po odzyskaniu niepodległości Polska byłaby ruską lun niemiecką filią. Port gdynia był i jest generatorem rozwoju polski i regionu

    • 52 9

    • PO uważa inaczej (3)

      mieliśmy być dostarczycielami taniej siły roboczej nie tylko do niemieckich stoczni, ale i m.in. na pola szparagów

      • 17 6

      • PO dalej tak uważa (1)

        • 15 4

        • Ostatni Sprawiedliwy ale nie ten z PiS-u

          PiS idzie drogą PO więc przestańcie się kłócić bo obie są warte siebie nawzajem i obie trzeba wywalić na śmietnik historii a członków aresztować i rozstrzelać....

          • 13 3

      • Ale PiS poszedł dalej : państwowe polsko-chińskie konsorcjum Chipolbrok buduje 6 statków w Chinach xd

        To jest właśnie pisowskie `powstawanie z kolan` xd. A w tym czasie polskie stocznie bankrutują xd

        • 5 8

    • Był może tak, ale teraz odkąd rządzi trójca wszystko się stacza

      • 2 0

    • Największe znaczenie dla portu miał okres "drugiej radzieckiej okupacji".

      To po prostu jedna z niewielu rzeczy, które międzywojennej Polsce się udały. A zrujnowany port odbudowała i rozwinęła władza ludowa, także znaczenie wysiłku obu Panów kończy się w marcu 1945 roku.

      • 0 0

    • Jak Kwaitkowski byl wykopany z Gdynii, to Kaczysnki odbierali klucze do willi na Zoliborzu. A sedzia Kryze skazal na smierc rotmistrza Pileckiego. Jego syn pozniej byl ministrem sprawiedliwosci w rzadzie pisu. Alleluja i do przodu.

      • 0 0

  • (2)

    Budowniczowie Gdyni w grobach się przewracaja widząc co się dzieje w ich mieście.

    • 79 11

    • Przewracają się w grobach widząc co PiS wyrabia z naszym przemysłem portowym i stoczniowym xd

      • 8 11

    • Masz rację. kiedyś cały naród wspólnym wysiłkiem budował

      Dziś tnie się inwestycje rządowe bo nie można na stołek swojego wepchnąć, powciskac swoich w zarządy.
      Może w końcu się uda jak ustawą zabronią kandydować ludziom których mieszkańcy chcą wybierać. Już niedługo.

      • 0 2

  • Mieszkańcy Gdyni przepraszają pana Wendę.. (3)

    ... za to co teraz się w Gdyni wyprawia :(

    • 87 13

    • O`Bajtka tam wpuścić - zaraz zrobi porządek! Jakiś pałacyk kupi albo villę i wyremontuje za państwową dotację. (1)

      • 6 12

      • Nie odwracaj uwagi od nieudolnego szczurka

        • 16 3

    • Pan Wenda rozumie Wojciecha ,on po prostu ma inną wizję ....maymanymanymany....

      • 4 0

  • Dobrze nie musimy miasta budowac dzisiaj, gdzie dobrze ulicy nie potrafia wykonać.

    • 57 8

  • Ostatnia istotna inwestycja w tym mieście.

    • 52 7

  • Kwiatkowski to był mąż stanu i wizjoner na miarę epoki. (1)

    Teraz byle bubek ogłasza Narodowy Program Budowy czegoś tam............ i nic nie powstaje - tylko zapowiedzi szumne i wszędzie o tym PiSzą xd

    • 60 19

    • Tak....

      a byle kartoflany idiooota może prdlić i przy okazji też może pochwalić się publicznie swoim deeebilizmem ;)

      • 3 5

  • Wydawało mi się że port powstał równiez za pieniądze z francuskiej pozyczki tak jak kolej Gdynia-Sląsk (2)

    • 27 3

    • Francuzów to my uczyliśmy (1)

      jeść widelcem!

      • 12 2

      • Pewnie PiSowcy ich uczyli jeść widelcami!

        • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane