• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Gdynia ma nadzorcę

Mikołaj Chrzan
7 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Stocznia Gdańska ocalała, Gdynia nie sprzedana?
W Stoczni Gdynia trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca. W Stoczni Gdynia trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca.

Stoczniowa specustawa weszła w życie we wtorek. Są już pierwsze decyzje: tymczasowym nadzorcą Stoczni Gdynia został Roman Nojszewski, szef jednej ze spółek córek państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu.



ARP będzie zarządzać tzw. kompensacją Stoczni Gdynia. Za tym pojęciem kryje się likwidacja stoczni w jej obecnej formie. W wyniku decyzji Komisji Europejskiej, która uznała pomoc publiczną dla gdyńskiej firmy za nielegalną, stocznia będzie podzielona na części i sprzedana. Pieniądze ze sprzedaży będą przeznaczone na spłatę stoczniowych wierzycieli - publicznych i prywatnych.

Niewykluczone, że stoczniowy majątek kupią na licytacjach inwestorzy branżowi i dalej będą tam budować statki. Takiej gwarancji jednak nie ma, równie dobrze stoczniowe tereny będzie można wykorzystać do innej produkcji czy np. dla celów przeładunkowych.

Formalnie proces kompensacji ruszył we wtorek. Agencja Rozwoju Przemysłu wyznaczyła tymczasowego nadzorcę - Romana Nojszewskiego, prezesa Polskiego Centrum Operacji Kapitałowych. To spółka córka ARP, która zajmuje się m.in. leasingiem.

Zadaniami tymczasowego nadzorcy, wynikającymi wprost ze specustawy, będą m.in.: "szczegółowy opis sytuacji ekonomicznej stoczni", "analiza przyczyn wystąpienia trudnej sytuacji ekonomicznej stoczni" i "określenie składników majątkowych stoczni podlegających sprzedaży".

Nojszewski swojej funkcji nie będzie jednak sprawował zbyt długo, bo przez okres około dwóch tygodni. Później zastąpi go zarządca kompensacji (osoba fizyczna lub firma). Kto zajmie to stanowisko, rozstrzygnie jednak już nie prezes ARP, a zgromadzenie wierzycieli Stoczni Gdynia.

Cały proces sprzedaży majątku gdyńskiego zakładu powinien zakończyć się do 31 maja. W tym terminie zwolnieni będą także wszyscy pracownicy stoczni - ok. 5 tys. osób. Wszyscy mogą liczyć na odszkodowania, których wysokość będzie zależeć od stażu pracy. Minimalna kwota to 20 tys. zł - okres zatrudnienia do 5 lat, maksymalna to 60 tys. zł - powyżej 25 lat.

Jednak o ile zwolnienie pracowników do końca maja jest pewne, to z uwagi na trudną sytuację na rynku produkcji statków, zarządcy kompensacji może nie udać się sprzedać całego stoczniowego majątku.

- Komisja Europejska ma jednak prawo wydłużyć termin kompensacji - komentuje Mateusz Filipp, prezes Stoczni Gdynia.

Obecnie w stoczni trwa jeszcze normalna budowa statków: dwóch samochodowców i jednego kontenerowca.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (42) 2 zablokowane

  • wypas (1)

    • 0 0

    • Wszelkie odszkodowania powinny być wypłacone tylko dla tym, którzy rzeczywiście odejdą z branży stoczniowej!

      • 0 0

  • A myslalem ze bede pierwszy:/

    • 0 0

  • 5 tys (3)

    Tyle osób z trójmiasta i okolic na bruku? Wietrzę kłopoty....

    • 0 0

    • To początek - pociągną teraz ze sobą kooperantów i inne zależne firmy + to co kryzys światowy nam teraz wybije to nie jest jeszcze przeliczone bo zwolnienia zaczną się w firmach budowlanych, samochodowych i meblowych i ciąg tego łańcuszka się dopiero rozwinie

      • 0 0

    • 5 tys to tylko poczatek...

      a wszystkie firmy ktore sa podwykonawcami dla stoczni... policzyl ktos ile tu ludzi moze stracic prace... te 5 tys samej stoczni to tylko poczatek lawiny zwolnien - stoczniowscy dostana odprawy ale reszta ludzi zwiazanych ze stocznia moze tylko sie modlic by ktos kupil ta stocznie i produkcja ruszyla dalej.

      • 0 0

    • Fachowcy znajda pracę bez problemów. Co innego wszelkie biurwy i związkowcy.

      • 0 0

  • Ciach, ciach i po stoczni i statkach i przemyśle stoczniowym i po naszej żegludze i marynarce wojennej (5)

    A nasze fregaty typu Gawron które są w budowie od kilku lat pewnie trafią na złom albo sprzedają je po cichutku bo są zbyt nowoczesne dla naszej marynarki (ograniczająca wykrywalność) i pochłoneły zbyt dużo środków, tak się likwiduje narodowy przemysł i zmusza do tzw. okazyjnego zakupu odmalowanych złomów z konkurencyjnych stoczni z zagranicy.

    • 0 0

    • żegluga powiadasz :) (2)

      heh... nie wiem czy wiesz ale nasza żegluga to juz dawno upadla - stało się to kiedy Czechy zaczeły mieć wiecej statków niż my... nie wiem jak to możliwe ale jakoś tak się stało że kraj który ma dostęp do morza bezpośredni totalnie tego nie wykorzystuje... ale to przecież polska jest tu wszystko możliwe :) heh... nasz nierząd wszystko zaprzepaszcza nie ważne czy lewy czy prawy... biały, czerwony czy też różowy... dopuki nie zmienią się ludzie którzy od lat tam są nic u nas sie nie zmieni - bo zmieniają sie partie ale ludzie są ci sami.

      • 0 0

      • Żegluga padła gdyż rząd wypioł się na nią bez wsparcia osłony odpowiednich uzgodnień już kiedy przyszedł Wąsolot to on a nie (1)

        Czesi potopił nszych stało się to dużo wcześniej kiedy Bolek zaczął rządzić i podpisał odpowiednie dokumenty Unijne (np o likwidacji stoczni Gdańskiej ,Szczecińskiej i Gdyńskiej z wyborem cywilnej czy tej MW), teraz dają popalić gospodarce i tym co z niej jeszcze dycha a medialnie rząd Truskawki odstawia show w rozbudowanej wersji Gierkowskiej POmagamy ale w rozbiorze Polski zaczeli od największych armatorów a teraz dobijają ostatki.

        • 0 0

        • Lecz się!

          Lecz się!

          • 0 0

    • Gawron (1)

      Fregaty są zapewne budowane w Stoczni Marynarki Wojennej na Oksywiu. Oprócz tego w Gdyni są inne stocznie.

      • 0 0

      • Gawrona to budują, budują i będą jeszcze długo budowali bo jakoś kasę trzeba ssać od państwa. Projekt chyba juz jest 4 razy droższy niz planowano a końca jeszcze nie widać:)

        • 0 0

  • Fregaty? (1)

    Jak je SMW skończy (o ile je skończy) to one już prawdopodobnie będa mocno przestarzałe.

    • 0 0

    • SMW miało sznsę skończyć Gawrona, ale solidarności sie prezes nie podobał. Podobno chciał, żeby pracownicy pracowali. Taki bezczel, bo przecież związki zawodowe zdają sobie sprawę, że korwety nie należy kończyć, bo jak wymuszać pieniądzę na egzystencję? A ten prezes chciał pozbawić ich takiego pewnego dochodu i skończyć Gawrona.

      • 0 0

  • nadzorca się przyda

    Byle równo rozdzielał baty po plecach nierobów.

    • 0 0

  • Kryzys w okrętówce.

    Rok 2009 będzi bardzo cieżki dla światowego przmysłu okrętowego. Ciężko bedzie znalesc inwestora dla Stoczni Gdynia :( Ale ten burdel nie mogl trwac wiecznie.

    • 0 0

  • Niestety fatalna passy Gdyni trwa

    Poprzedni rok nie był dobry dla gospodarki Gdyni,Prokom przemienił się w Asseco i zamienił Gdynię na Rzeszów,Multimedia wyniosły sie do Warszawy,Maersk opuścił BCT i przeniósł sie do Gdańska na terminal DCT,Stena Line wybiera Gdańsk,Reuters,który ledwie zdązył się u nas ulokować również przeniesie się do Gdańska,no i teraz jeszcze na dokładkę upadek stoczni

    • 0 0

  • uwaga! prorokuje! 15 tysiecy ludzi straci prace, a majątek stoczni w dziwny sposób wyparuje (3)

    rym cym cym kolejny rym
    stocznia to nie tylko stoczniowcy, ale i kooperannci - huty, cegielski itd
    i na kim te biedne spółki córki bedą teraz żerować?

    • 0 0

    • Drogi galluxie (1)

      to dopiero pocza,tek dolicz jeszczec wszystkie małe i średnie przedsiebiorstwa oraz przedsiebiorstwa Państwowe i masz nie 15 tys a 50-do70 a to juz w poważna liczba

      • 0 0

      • taa...ponad 100% ludzi straci prace

        • 0 0

    • Fachowcy znajdą zajęcie, gorzej z obibokami, biurwami i związkowcami.

      • 0 0

  • 20-60 tyś odszkodowania (1)

    Związkowe złodziejaszki!!!
    Państwo znowu płaci haracz, żeby bydło nie zrobiło zadymy w stolicy! Mało im tych miliardów, które przejedli razem z prezesami?
    Całe szczęście, że to już koniec tych pasożytów.
    Teraz czekamy na porządki w kopalniach, PKP,energetyce, oświacie i tym podobnych ostojach komunizmu.

    • 0 0

    • Na szczęście to już ostatnie pieniądze, które musimy dać tym nierobom. Odszkodowania powinni dostać tylko ci którzy odejdą na stałe z przemysłu stoczniowego!

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane