• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stogi: mieszkania i restauracje nad Martwą Wisłą. Gdańsk prezentuje projekt planu

Krzysztof Koprowski
6 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Granice projektu planu obejmują nabrzeże Martwej Wisły w rejonie przystani Tamka.
  • Granice projektu planu obejmują nabrzeże Martwej Wisły w rejonie przystani Tamka.
  • Granice projektu planu obejmują nabrzeże Martwej Wisły w rejonie przystani Tamka.
  • Granice projektu planu obejmują nabrzeże Martwej Wisły w rejonie przystani Tamka.
  • Granice projektu planu obejmują nabrzeże Martwej Wisły w rejonie przystani Tamka.

Trwa ofensywa planistyczna Gdańska dla nadmorskich dzielnic. Po projekcie planu zagospodarowania dla rejonu plaży na Stogach oraz dwóch planach dla Jelitkowa, wracamy na Stogi w rejon przystani żeglarskiej nad Martwą WisłąMapka. W tym miejscu nowe ustalenia urbanistyczne mają pozwolić na realizację zabudowy mieszkaniowej z usługami i handlem w parterach od strony rzeki i nowego placu miejskiego.



Które sąsiedztwo wody jest najatrakcyjniejsze do zamieszkania?

O projekcie planu zagospodarowania przestrzennego "Stogi rejon ulic Tamka, Zimnej i Nad Brzegiem" pisaliśmy ostatni raz w listopadzie ubiegłego roku. Dokument ten był wówczas na etapie koncepcji, zaś obecnie trwa zbieranie uwag do niemal gotowego kształtu planu.

W porównaniu do 2020 r., największe zmiany dotyczą wysokości zabudowy mieszkaniowo-usługowej, która została nieco obniżona.

W pobliżu ul. Tamka i Gniłej ŁachyMapka zrezygnowano z 23-metrowej dominanty na rzecz zabudowy do 16 metrów wysokości (tj. około czterech pięter).

  • Podstawowe wskaźniki urbanistyczne w projekcie planu.
  • Opinia MKUA na etapie sporządzania projektu planu.

Zabudowa do 16 metrów wysokości z obniżeniem przy nabrzeżu



Zabudowa maksymalnie 16-metrowa została dopuszczona także na pozostałym obszarze w granicach planu z wyjątkiem pierwszej linii zabudowy wzdłuż Martwej Wisły obniżonej do 12 metrów wysokości na odcinku ZimnaMapka - zarastające boisko piłkarskieMapka.

Co ciekawe, Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna postulowała obniżenie do 12 metrów wysokości zabudowy nie tylko w bezpośrednim sąsiedztwie styku z wodą, ale na całej powierzchni tych działek. Na to jednak miasto nie wyraziło zgody.

- Opinie MKUA nie są wiążące. Prezydent bierze je pod uwagę i może się do nich przychylić bądź zdecydować o odrzuceniu. Analizy sporządzone w trakcie prac nad planem wykazały, że stopniowana wysokość od 12 metrów wzdłuż nabrzeża do 16 metrów w głębi terenu koresponduje z sąsiedztwem i wpisuje się w krajobraz dzielnicy Stogi - wyjaśniała podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Ustalenia w zakresie kształtowania przestrzeni w projekcie planu. Ustalenia w zakresie kształtowania przestrzeni w projekcie planu.

Nawiązanie do sąsiedztwa i nowe tereny rekreacyjne



W zakresie sąsiedztwa, do którego nawiązuje wysokość dla poszczególnych obszarów w planie, należy zauważyć, że najwyższa wysokość w dokumencie - 17 metrów dotyczy działki już zabudowanej budynkiem wielorodzinnym (Tamka 14Mapka). Plan w tym przypadku pełni funkcję głównie regulacyjną, bowiem wątpliwe jest zastąpienie tego budynku nowym w najbliższym czasie.

W projekcie planu znaczną część terenów zarezerwowano pod utworzenie ogólnodostępnego terenu rekreacyjnego w miejscu zajmowanym obecnie przez prowizoryczną zabudowę ogródków warzywno-kwiatowychMapka. W tym obszarze projekt planu dopuszcza także przywrócenie otwartego przebiegu Gniłej Łachy.

Ponadto na odcinku z istniejącym otwartym korytem wspomnianej Gniłej ŁachyMapka przewidziano teren spacerowy w formie ciągu pieszo-rowerowego z drzewami.

Zagadnienia związane z zielenią i wodą w projekcie planu. Zagadnienia związane z zielenią i wodą w projekcie planu.

Plac publiczny prowadzący do nabrzeża Martwej Wisły



Kolejną przestrzenią publiczną w projekcie planu jest plac przy dojeździe do przystani żeglarskiej od strony ul. TamkaMapka. Przestrzeń ta będzie otoczona zabudową z usługami w parterach. Na środku placu muszą zostać zachowane istniejące drzewa, znajdujące się obecnie pomiędzy jezdniami z płyt betonowych.

Najważniejszą przestrzenią w projekcie planu jest oczywiście bulwar nad samą rzeką, wzdłuż którego przewidziano na całej długości obowiązkowo partery z restauracjami i sklepami. Kolejne piętra mogą pełnić funkcję mieszkalną bądź usługową, np. biurową.

Powyższe ustalenia są w głównej mierze efektem wcześniej przygotowanego opracowania Gdańskie Przestrzenie Lokalne dla tej części Stogów.


Ustalenia GPL dla Stogów, będące wytycznymi do zapisów projektu planu. Ustalenia GPL dla Stogów, będące wytycznymi do zapisów projektu planu.

Wizja kontra rzeczywistość i płot w poprzek nabrzeża



Czy taka wizja ma jednak szansę na realizację, skoro dzisiaj niemożliwe jest nawet swobodne przejście wzdłuż Martwej Wisły ze względu na płot przystani żeglarskiej?

- Sytuacja planistyczna jest tożsama z uchwalonymi już planami wzdłuż nabrzeża Martwej Wisły, gdzie po wykonaniu inwestycji szerokość nabrzeża umożliwiła realizację ciągu pieszo-rowerowego. W związku ze skomplikowaną konstrukcją i zróżnicowaną linią brzegową będzie on mógł przebiegać na terenach obecnych wód lub być modyfikowany w miejscach planowanych slipów - wyjaśnia dyrektor BRG.
Jednocześnie miejscy urbaniści zapewniają, że projekt planu uzyskał uzgodnienie z Urzędem Morskim w Gdyni, które będzie dokonywało przebudowy nabrzeża na tym odcinku.

Struktura własności gruntów w granicach planu (stan na 2020 r.). Struktura własności gruntów w granicach planu (stan na 2020 r.).

Skomplikowana sytuacja własnościowa w granicach planu



Należy także podkreślić, że o pełnej realizacji zapisów planu oprócz miasta decydować będą w głównej mierze prywatni właściciele gruntów. W tym przypadku sytuacja jest skomplikowana, bowiem oprócz gruntów gminnych działkami dysponują (stan na 2020 r.):
  • Yacht Klub Północny (użytkowanie wieczyste na gruncie Skarbu Państwa),
  • Gdański Klub Morski Ligi Obrony Kraju (jw.),
  • Remontowa Shipbuilding (jw.),
  • wspólnoty mieszkaniowe z udziałem Gminy Miasta Gdańska.

  • Nabrzeże bez swobodnego przejścia na wysokości przystani żeglarskiej.
  • Droga dojazdowa do przystani - docelowo plac publiczny z zachowaniem istniejących drzew.
  • Blaszane garaże oraz odsłonięty odcinek Gniłej Łachy.
  • Zarastające boisko piłkarskie przeznaczone pod zabudowę mieszkaniowo-usługową.
W dodatku część terenów zajęta jest przez blaszane garaże oraz wspomniane już ogródki warzywno-kwiatowe, a ich ewentualna likwidacja z pewnością napotka na opór i protesty użytkowników.

Uwagi do projektu planu 15 grudnia 2021 r.



Projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko jest dostępny na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 15 grudnia br.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Miejsca

Opinie (239) 1 zablokowana

  • Ofensywa planistyczna (10)

    To kadencja koncepcji. W Gdańsku jest obecnie realizowana tylko jedna duża inwestycja w infrastrukturę transportu publicznego! (nowa warszawska). Tak źle nie było w Gdańsku od wejścia do UE!

    Do tego odwołali po cichu budowę nowej świętokrzyskiej

    • 83 20

    • Skończyła się perspektywa ue, to kasy nie ma.

      Chętnie bym zrobił nową kuchnię, ale nie mam na to kasy. Mam wziąć kredyt, żeby przez dwa miesiące było wow, a potem spłacać kilka lat?

      Mamy już jeden szczebel władzy który dokładnie tak rządzi - kredyty na bieżącą konsumpcję, a za pięć lat się pomyśli.

      • 15 8

    • skonczyla sie kasa UE no i od tego konczy sie takze nasza wspolna kasa, bo musimy sie wszyscy zrzucac, tj samorzady, czego wczesniej nie bylo w taaaakiej skali na splate dlugoj PR-owych pis w centrali.

      Tanio i fajno juz bylo. Teraz czeka nas sprzatanie po PiS, za co zaplacimy my, nasze dzieci i byc moze nasze wnuki, a to tylko 6 lat minelo... :(

      • 17 9

    • Nie narzekaj, tylko spróbuj docenić. Bez tego kroku nie ma rozwoju miasta, a to dobru kierunek (a nie Południe)

      • 7 9

    • chyba nie zauważasz elektryfikacji PKM (1)

      oraz przymiarek do rozbudowy jej sieci (choćby przy pomocy bajpasu kaszubskiego). Oczywiście czekać także należy na przedłużenie osobnych torów SKM w stronę Pruszcza a nawet Tczewa, nie mówiąc o osobnych torach dla SKM w stronę Rumi, Redy i Wejherowa.

      • 3 6

      • i polnocy Gdyni

        Ale to tylko przymiarki ostatniej kolejnosci odsniezania... I to tylko przed wyborami. Przed ostatnimi Struk obiecywal polaczenie do Bytowa... W zadnym z miast nie widac potencjalu gospodarczego, ktory moglby sfinansowac takie rozwiazania.
        Gospodarcza "januszerka" ma w pompie, jak pracownik dotrze do pracy i zalatwi zyciowe sprawy. Jak nie "przez apke", to rekami sprowadzonych jeszcze tanszych pracownikow, ktorzy dadza sie skoszarowac.

        • 0 0

    • zamiast budowy arterii pseudoszybkiego ruchu (nowej świętokrzyskiej) za nieprzytomne pieniądze (4)

      lepiej zbudować ciąg pieszo - rowerowy wzdłuż potoku oruńskiego - zostało kilkaset metrów od zbiornika Augustowska do Kampinoskiej. Jak będzie bajpas Niepołomickiej i Przebiśniegowej powstanie sensowna arteria ruchu pieszych i rowerzystów do Oruni za nieporównanie mniejsze pieniądze i o nieporównanie większej przepustowości ruchu ludzi (jak wiadomo, warto bardziej dbać o arterie ruchu ludzi a nie terenochłonnych/ przestrzeniożernych pojazdów jakimi są samochody prywatne).

      • 4 15

      • i zamiast ambulansu - taczkzi z niebieską latarką.

        • 6 2

      • jak sie jest kawalerem to sobie można gadać takie bzdury (1)

        będziesz miał dzieci to zmienisz nastawienie do prywatnych samochodów. Ruszasz się w ogóle gdzieś poza swoje mieszkanie? Czy od pubu do klubu i do pracy? Rodzinę odwiedzasz czy wszyscy mieszkają tutaj. Jakbym miał tarabanić się pociągami z 4 dzieci, psem i dwoma kotami to ja dziękuję. Mimo homeworkingu i tak robię 15 tysięcy km rocznie, a to podobno niedużo. Jednak na tyle dużo że nie opłaca się carsharing.

        • 9 2

        • `na siłkę i jogę też jedziesz autem jak sądzę

          a dzieci to nie trzeba podwozić pod drzwi szkoły, mają nogi...

          • 0 1

      • Pobudka!

        • 0 0

  • (2)

    No i pieknie, co prawda pewnie mieszkania za 1M nie mniej, ale nadal spoko. Lokale pewnie na wynajem, chodz lepiej tak niz ogorek warzywny.

    • 20 22

    • Z ceną to grubo przesadziłeś (1)

      Nie mniej jednak widać , że grunt pod mieszkania mocno kurczy się skoro developerzy wchodzą na Stogi i Przeróbkę. Dla słoika to pewno jakieś odludzie , ale zorientowany miejscowy wie, że stąd na Stare Miasto to 15 min tramwajem, rozwinięta infrastruktura , szkoła z basenem, tramwaj , autobus , przedszkola , żłobki , ośrodek zdrowia no i do tunelu pod Wisłą raptem 5 minut. Mieszkańcy to głównie emeryci zła fama o dzielni to już przeszłość

      • 14 2

      • Stogi - fatalna dzielnica

        • 4 18

  • szambo

    szambo wisla

    • 25 16

  • (3)

    Spokojnie, i tak nikt z nas tam nie zamieszka. Będą kawalerki i hotele dla turystów.

    • 62 16

    • Malkontent ty to masz wiedzę która powala.

      • 5 14

    • Współczuję turystom ze Stonogi

      Mam tam rodzinę i często bywam, to chyba najgorsza dzielnica nadmorska w 3city.

      • 3 10

    • Odczepili się od Brzeźna to wzięli za Stogi.

      • 1 0

  • interesujące

    • 6 12

  • (3)

    Do boju rodacy , przyłóżcie im co będą nam tu zmieniać ! Nic nie robią źle coś zrobiąteż źle . Juz nie mogę się doczekać waszych rewelacyjnych opinii.

    • 11 25

    • Wlasnie. Zawsze narzekają (2)

      • 2 4

      • (1)

        Może im zależ żeby nie było gorzej.

        • 2 1

        • przecież im zależy tylko na hejcie

          oni tym (a prawdopodobnie za to) żyją

          • 0 1

  • fale tsunami przeleją

    się przez cieśniny duńskie i podtopią dolne miasto

    • 18 11

  • Chyba się skończyły tereny pod betonoze (3)

    Przeróbka i Stogi, jakie są każdy widzi. Ale po tym co się dzieje w innych dzielnicach Gdańska , chyba nie ma wątpliwości, że są to jedne że spokojniejszych dzielnic.

    100x bardziej wolałbym mieszkać na Stogach/Przeróbce, z rozwinięta komunikacją miejską od prawie 100 lat, niż w południowych dzielnicach, gdzie ciągle jest narzekanie, jak to im tam wszystkiego brakuje.
    Ale jak widać, trend jest nieodwracalny, betonoza dotrze wszędzie.

    Ciekawe co na to p.Janek. Pewnie jakieś udziały w nowej inwestycji ma zapewnione.

    • 58 14

    • I do tego, tor wioślarski

      I mamy, wakacyjny kurort, z widokiem na zmagania wioślarzy...

      Takie tam, niespełnione...

      • 11 1

    • Wara kundelku od p. Jana!

      • 2 6

    • Na razie o udział walczy ale chyba żle się do tego zabrał. No cóż, to już nie młodzieniaszek.

      • 0 0

  • (6)

    Super! Nareszcie ta część Gdańska doczeka się zmian. Projekt wygląda ok.

    • 25 41

    • doczekasz się zmian, doczekasz i będziesz jeszcze tęsknił za obecnym stanem na Stogach (4)

      w korku będziesz codziennie stał po kilkadziesiąt minut...
      a jeszcze jak most siennicki zamkną....

      • 19 5

      • Bo stogi to wyspa. Zero alternatywnych wyjZsow (3)

        • 7 6

        • (2)

          Kiedyś to była wyspa co miała jeden most (Siennicki). Teraz oprócz wspomnianego mostu, są jeszcze: Most Wantowy, Tunel pod Martwą Wyspą i Prom do Szwecji;) Z innych dzielnic jest trudniej wyjechać.

          • 8 5

          • Martwą Wyspą ?

            • 2 1

          • Ale najpierw trzeba dojechac jedna ,jesyna droga

            • 1 1

    • Racja

      • 3 2

  • A kiedy nowe drogi z objazdem centrum? (7)

    Tak, zeby transport nie odbywał się przez centrum miasta? Gorą czy dołem - wszystko jedno. Bo teraz najszybszy przejazd z Oruni na Żabiankę wiedzie przez Starogard Gdanski, Kartuzy, Sierakowice, Lebork i Wejherowo.

    • 39 12

    • Pewnie wszystkie drogi budowac naraz (1)

      A potem narzekania ze wszedzie rozkopane i korki, Nie od razu Krakow zbudowano

      • 3 10

      • Ale budować drogi

        a nie je zwężać

        • 7 2

    • pora udać się do okulisty

      • 6 5

    • objazd centrum miasta umożliwił tunel pod Martwą Wisłą (2)

      tak jak każda duża inwestycja drogowa miał "odciążyć" Wały Jagiellońskie i Okopową, ale tzw. ruch indukowany spowodował, że jak były tam korki, tam nadal są. Tylko radykalne przestawienie myślenia o systemie komunikacyjnym na tworzenie połączeń komunikacją szynową (najlepiej SKM oraz zelektryfikowaną PKM np. do południowych dzielnic Gdańska i północnych dzielnic Gdyni) może poprawić system transportu pasażerskiego naszej aglomeracji. Żadna rozbudowa sieci dróg nic tutaj nie pomoże.

      • 6 11

      • najpierw trzeba stworzyć komunikację

        a nie tylko wycinać drogi, nie dokładać autobusów i tłoczyć... Tak to nie działa, to tylko pokazuje jak upadła świta przy korycie, która swoim zachowaniem niczym nie różni się od (nie)rządu.

        • 8 2

      • To nie problem samego tunelu czy popytu indukowanego, tylko połączenia z innymi drogami

        Główną osią miasta jest DW468 - Okopowa+Wały Jagiellońskie+Al. Zwycięstwa+Grunwaldzka, tam jest większość biurowców i tam jest większość osób ma swój cel podróży. Problemem jest fakt, że gdziekolwiek byśmy próbowali zjechać z Drogi Zielonej czy Marynarki Polskiej na DW468, to każda z tych tras będzie wiodła przez któreś wąskie gardło i korki. Dlatego mimo istnienia tunelu większość kierowców i tak jedzie Okopową, bo wolą jechać krótszą trasą i stać w korku, niż jechać dłuższą trasą a i tak stać w korku.

        • 7 0

    • Bzdury wypisujesz, codziennie jadę z Żabianki o godz. 7.00 na Orunię przez centrum i nawet stojąc na światłach przed Huciskiem i przed Okopową jestem na Starogardzkiej w 25 minut.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane