• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stowarzyszenie miłośników komunikacji proponuje zmiany w tramwaju na Morenę

24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji. Tramwaje na Morenę kursują regularnie od 31 sierpnia i od tego czasu nieustannie pojawią się głosy krytyki w zakresie zmian w komunikacji.

Nowa trasa tramwajowa na Morenę (Piecki-Migowo) wciąż budzi kontrowersje ze względu na nieprzemyślane rozwiązania. Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego proponuje wdrożenie szeregu poprawek, które powinny ułatwić podróż tramwajami oraz przesiadanie się na pętli Siedlce.



Jak oceniasz organizację komunikacji miejskiej po otwarciu trasy na Morenę?

Zgodnie ze Strategią Rozwoju Gdańsk 2030 Plus, działania podejmowane przez jednostki miasta powinny dążyć do poprawy jakości i konkurencyjności transportu zbiorowego w porównaniu z transportem indywidualnym. Zakładane jest, aby w perspektywie najbliższych piętnastu lat udział podróży samochodem osobowym został ograniczony na rzecz zwiększonego udziału podróży pieszych, rowerowych i transportem zbiorowym.

Czytaj też: Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

(...)

Na nowej trasie zdiagnozowano następujące problemy, pogarszające jakość i konkurencyjność publicznej komunikacji miejskiej, w stosunku do stanu sprzed otwarcia trasy tramwajowej: wydłużenie czasu przejazdu i spadek komfortu jazdy.

Czas przejazdu uległ wydłużeniu zarówno z powodu dodatkowych przesiadek, jakie zostały wprowadzone po otwarciu inwestycji, jak również z uwagi na mniejszą prędkość komunikacyjną tramwajów niż autobusów przed otwarciem inwestycji.

Rozkładowa prędkość komunikacyjna na odcinku Brętowo zobacz na mapie Gdańska - Siedlce zobacz na mapie Gdańska (prędkość średnia zawierająca czas jazdy i postojów na przystankach i sygnalizacji świetlnej) wynosi obecnie około 17,5 km/h. Z uwagi na notoryczne opóźnienia tramwajów, realna prędkość komunikacyjna (według obliczeń PSSTM) wynosi około 13,1 km/h.

Na odcinku Siedlce - Hucisko zobacz na mapie Gdańska (stan docelowy), rozkładowa prędkość komunikacyjna tramwaju wynosi 15 km/h, a rozkładowa prędkość autobusów wynosiła na tym samym odcinku 25 km/h. Dla pasażerów korzystających z połączeń Jasień - Śródmieście, czas przejazdu (z rezerwą 3 minut na przesiadkę) wzrósł o około 8 minut, czyli o 40 proc.

Czytaj też: ZTM bije się w piersi i zmieni rozkłady jazdy

(...)

Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów. Pętla na Siedlcach jest nie tylko niewygodna dla pasażerów, ale trudna w manewrowaniu dla kierowców autobusów.
Członkowie Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego proponują jak najszybsze wprowadzenie następujących zmian, które mogą skutkować znaczącą poprawą warunków podróżowania:

- wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla transportu tramwajowego na odcinku Brętowo/Migowo - Hucisko, dzięki czemu będzie można zwiększyć rozkładową prędkość komunikacyjną (zmniejszyć czas przejazdu) oraz zmniejszyć powstające notorycznie opóźnienia (cel: prędkość komunikacyjna na całym odcinku minimum 20 km/h),

- polepszenie koordynacji pomiędzy autobusami i tramwajami na węźle integracyjnym Siedlce, tak aby zminimalizować czas oczekiwania, wprowadzenie stałych i opisanych w rozkładzie jazdy godzin skomunikowań, stworzenie rozwiązania umożliwiającego określenie czasu oczekiwania skomunikowanych linii w razie opóźnienia na jednej z nich (obecnie brak łączności między autobusami i tramwajami) (cel: czas oczekiwania na przesiadkę nie dłuższy niż 2 min),

Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce. Niewystarczająca przestrzeń dla pasażerów na pętli Siedlce.
- usunięcie szyb i ławek na przystankach węzła integracyjnego Siedlce, aby zwiększyć przestrzeń oczekiwania dla pasażerów, wykonanie dodatkowego miejsca oczekiwania (poczekalni) dla pasażerów. W przypadku zmniejszenia czasu oczekiwania (proponowanego punkcie powyżej) ilość koniecznych ławek zostaje zminimalizowana. Możliwe zastosowanie podpórek dla pasażerów stojących na końcach przystanku (cel: poprawa jakości i bezpieczeństwa przesiadek),

- zwiększenie częstotliwości odjazdów linii 4, wprowadzenie całodziennego kursowania przez wszystkie dni tygodnia oraz koordynacja linii z autobusami. Jeżeli nie jest to możliwe, powrót do schematu obsługi autobusami pełnego odcinka. Obecnie pasażerowie z autobusów przesiadają się do zatłoczonych tramwajów i nie mogą liczyć na miejsce siedzące (cel: zwiększenie podaży miejsc w pojazdach na odcinku Siedlce - Hucisko),

- wprowadzenie wyraźnie oznaczonych w rozkładzie jazdy i na wyświetlaczach przystankowych kursów pojazdów dostosowanych do potrzeb osób korzystających z wózków elektrycznych (rampy). Umożliwi to planowanie podróży osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Obecnie tylko około 1/3 tramwajów obsługujących nową linię wyposażona jest w rampy, a pojazdy przypisywane są do linii w sposób losowy (cel: pełna jasność informacji o dostępności pojazdu z rampą),

- wprowadzenie dodatkowego punktu kontrolnego na pętli Siedlce dla systemu informacji pasażerskiej autobusów. Obecnie wjeżdżający pojazd automatycznie zmienia kierunek na wyświetlaczu po otwarciu drzwi na przystanku końcowym, co wywołuje niepotrzebny chaos informacyjny. Pasażerowie oczekujący na przeciwnym przystanku zaczynają przechodzić przez tory, aby wsiąść do autobusu kończącego bieg. Zmiana wyświetlanego krańca dopiero po ruszeniu z przystanku końcowego i przejechaniu na punkt postojowy, byłaby znacznie lepszym rozwiązaniem (cel: brak błędnych informacji na przystanku),

- brakuje zegarów na nowych wyświetlaczach SIP montowanych w wiatach przystankowych, przez co podawane informacje są niepełne. Dodanie niewielkiego zegara cyfrowego nad wyświetlaczami może uzupełnić system informacji (cel: montaż zegarów na każdym z przystanków),

- brak wyświetlaczy SIP na pętli Siedlce, proponujemy montaż brakujących [zgodnie z zapowiedziami GIK tablice SIP mają docelowo się tutaj pojawić - dop. red.]

Czytaj też: Będą zmiany na pętli na Siedlcach

Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach. Zdaniem stowarzyszenia na nowej trasie oraz wzdłuż ul. Kartuskiej należy dać tramwajowi priorytet na światłach.
W dłuższej perspektywie członkowie Stowarzyszenia proponują wprowadzenie daleko idących zmian:

- dostosowanie przystanków do obsługi pojazdów niskopodłogowych, bez konieczności wysuwania rampy dla osób niepełnosprawnych. W tym celu należy podnieść wysokość krawędzi przystanku z obecnego poziomu 22 cm do przynajmniej 30 cm ponad poziom główki szyny (najlepiej do 35 cm, co jest poziomem podłogi tramwaju). Aby wykonać proponowaną modyfikację, należy również dostosować tabor do możliwości otwarcia drzwi podczas obsługi wysokiego przystanku (modyfikacja systemu otwierania środkowych drzwi w wagonach N8C).

Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h. Estakada tramwajowa z ograniczeniem prędkości do 15 km/h.
- przebudowa rozwiązań torowych na estakadzie prowadzącej do przystanku PKM Brętowo. Proponuje się zastosowanie rozwiązań wykorzystywanych na kolei, z wykorzystaniem szyn odbojnicowych, zabezpieczających wykolejony wagon przez niekontrolowanym zjazdem poza obręb estakady. Dzięki temu będzie możliwe bezpieczne prowadzenie ruchu tramwajów z pełną prędkością,

- przebudowa rozjazdów z zastosowaniem krzyżownic głębokorowkowych i zwrotnic ryglowanych oraz zmiany w "Instrukcji dla kierowców i motorniczych ZKM Gdańsk". Umożliwi to zwiększenie dopuszczalnej prędkości na rozjazdach i skrzyżowania torów z obecnej 10 km/h do maksymalnej zgodnej z geometrią toru,

- przebudowa pętli Siedlce. Z uwagi na brak miejsca uznajemy że niemożliwe jest poprawne prowadzenie przesiadek w schemacie drzwi w drzwi. Jednak możliwe byłoby przesunięcie przystanku końcowego dla autobusów poza przystanki tramwajowe i wykonanie osobnego przystanku ze strefą dojścia poniżej 50 m. Jednocześnie proponujemy wykonanie całościowego przykrycia węzła przesiadkowego dachem, aby zwiększyć komfort poruszania się po przystankach i zrezygnować z podpór lokalnych daszków ograniczających przestrzeń peronową.

Niektórych z wymienionych elementów, stanowiących utrudnienia w poruszaniu się transportem zbiorowym, nie da się zminimalizować bez zmiany schematu działania systemu komunikacji publicznej. Z uwagi na to, że w wielu miastach istnieją doskonale działające systemy oferujące podróże bezpośrednie, jak również wzorowe sieci przesiadkowe, nie chcemy wywoływać dyskusji nad celowością zmiany wybranego modelu przesiadkowego.

Czytaj też: Tramwaj na Morenę: między 4 minus a 3 z dużym plusem

Spotkanie ws. zmian w komunikacji miejskiej

25 września o godz. 18 w szkole podstawowej przy ul. Azaliowej zobacz na mapie Gdańska odbędzie się spotkanie ws. wprowadzonych zmian w komunikacji miejskiej po uruchomieniu tramwaju na Morenę. W spotkaniu obecność zapowiedzieli Piotr Grzelak, zastępca prezydenta miasta ds. polityki komunalnej oraz Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • A co to morena? (14)

    Piecki Migowo!

    • 59 163

    • Jakie Piecki??? (1)

      Pietzkendorf i Müggau!

      głupek

      • 53 9

      • Morena i już, wyjazd z pieckami

        I niemieckim migowem

        • 42 14

    • (8)

      słoje negują i minusują - eh ci imigranci zarobkowi

      • 20 37

      • Negują Moreniacy (4)

        Piecek i Migowa mogą bronić tylko słoiki, które wyczytały coś na planie miasta i chcą zabłysnąć albo Volksdeutsche, którym tęskno do hitlerowskich czasów. Mieszkałem na tym osiedlu całe życie i zawsze była ona nazywana Moreną.

        • 68 17

        • tradycyjnie rzecz ujmując - masz rację (1)

          administracyjnie - nie masz. Dla mnie zawsze Wrzeszcz graniczył z Oliwą, bez żadnej "szczyży"

          • 32 3

          • A propos Strzyży nie chcę tu niczego rozSTRZYGać, ale już jako dziecko nauczono mnie adresować kartki z kolonii "Gdańsk-Oliwa" choć mieszkałam na Żabiance. Co innego dzielnica, co innego osiedle. Chyba chodzi o ten podział?

            • 1 0

        • osiedle tak, dzielnica nie...

          • 11 0

        • Dla Gdańszczan Morena tak było i będzie

          Nie bedzie słoik plul nam w twarz i dzieci nam "migowił"

          • 29 5

      • a od kiedy rodzina w Gdansku? (2)

        2 pokolenia? 3?

        Nie ma w Gdansku chocby jednego mieszkanca, ktory w 2 czy 3 pokoleniu nie ma "sloika". Najczesciej juz on sam jest owym sloikiem, albo jedno z rodzicow.

        Taka jest historia naszego miasta. Ale zawsze sloik bedzie najbardziej wszystkim wypominal "sloikowosc", bo przeciez on juz 20 lat w Gdansku... Zal

        • 7 6

        • Kolego ale chodzi o to żeby przyjezdni nie narzucali nazewnictwa tubylcom.Ponieważ tybylcy sa tu dluzej i mają swoje zwyczaje,także jeżeli chodzi o terminologię.To tak jakbys pojechal do Krakowa i zmuszał mieszkanców do tego,że mówi się "wyjść na dwór" zamiast "wyjść na pole"

          • 11 3

        • Przestańcie z tą durną nazwą "słoik" ludzie jak świat światem przemieszali się.

          • 0 1

    • Nudzisz...

      • 18 1

    • dla słoików (1)

      To Morena jest od Kiełpinka do kartuskiej.

      • 5 0

      • Od 36 lat mieszkam w Gdańsku i nie wiedziałam co to Kiełpinek do dziś, gdy przejechałam się nową trasą metropolitalną i zobaczyłam takową stację. Sorry ale podziały administracyjne nie są tylko dla "słoików".

        • 0 2

  • Brakuje miejsc siedzących na przystankach komunikacji miejskiej (2)

    Wiata z ławeczkami dla dwóch, trzech osób to kpina - plebs może sobie stać? Dlaczego na Warneńskiej nie ma takiego rozwiązania jak na przystanku tramwajowym przy Manhattanie we Wrzeszczu? Nawet tam ludzie muszą stać!

    • 35 22

    • Chodzi o miejsca w tramwaju, tumanie.

      • 1 3

    • siatki się mieszczą....

      • 3 0

  • Widać że "eksperci" się znaleźli w mieście. (2)

    • 33 71

    • racja

      nie ma co zmieniac, wszystko jest idealnie, tylko "eksperci" wynajdują problemy na sile

      • 19 4

    • dla niektórych jak na papierze i planach jest pięknie to i w praktyce też.

      Właśnie te osoby,które korzystają codziennie z trasy na Morene widzą to czego zza biurka nikt nie jest w stanie zauważyć.

      • 29 1

  • mogą sobie zmieniać co chcą, a ja i tak będe jeździł samochodem (5)

    • 106 59

    • Prędkość średnia wynosi około 13,1 km/h.

      To ja szybciej biegam hehe..

      • 16 1

    • jak tramwaj będzie miał priorytet to sobie za dużo nie pojeździsz

      • 5 5

    • Dobrze, że nie należysz do hordy hipokrytów, którzy zamiast tak jak Ty wprost przyznasz, że zawsze będziesz jeździł samochodem, snują jakieś straszne opowieści o komunikacji miejskiej.

      • 3 2

    • ztm niczym mnie do siebie nie przekona,bo z roku na rok jest coraz gorzej

      ja też

      • 3 1

    • tylko potem nie proś o drogi

      • 1 0

  • to obcy wiedzą lepiej jak powinno być niż te buce ZTM zkm? szok

    za co oni biorą pieniądze? powywalac za takie spieprzenie transportu... widać znaczny wzrost ilości aut z góry jadących rano itp...

    • 110 17

  • (5)

    najciekawsze i najbardziej bulwersujące jest to że władze na siłę wpychają ludzi do tych tramwajów które, (rozpatrując komfort, szybkość dojazdów, awaryjność itd) przegrywają z autobusami nie mówiąc o transporcie indywidualnym

    • 152 24

    • Dokładnie sie z toba zgodzę tosa kpiny co zrobili z tymi autobusami to połowy trasy zeby przesiąść dir na tramwaj. Po co w ogole ten trmwaj na morene tego to nie zrozumiem w ogole..

      • 20 4

    • (3)

      jak wszyscy z tych tramwajów przesiądą się do transportu indywidualnego (rozumiem, że mówisz o samochodach) to ci się komfort jazdy duuuużo pogorszy ... nie wiem czy będziesz tak zachwycony stojąc w kilometrowych korkach ... trochę ludzi jednak tramwajami jeździ, zobacz co będzie jak każdy z nich wyjedzie na ulicę swoim autem

      • 6 9

      • i właśnie się tak dzieje gdyż spartolono oględnie mówiąc komunikację zbiorową organizując byle jak linie tramwajową i to zarówno na Świętokrzyskiej jak i na Morenę
        nie wystarcza zrobić "COŚ" i kazać się cieszyć z tego jak tu niektórzy zarzucają malkontenctwo niezadowolonym to musi być U Ż Y T E C Z N E dla ludzi a tak nie jest

        • 24 1

      • nie przesiąda się - władza dba o utrzymanie się plebsu na poziomie biedoty... (1)

        • 9 0

        • od tego, aby zyc na odpowiednim poziomie jest kazdy czlowiek

          zdobyc odpowiednie kwalifikacje (co wcale nie oznacza studiow) i znalezc sie na rynku, czy to zakladajac wlasny biznes, czy tez pracujac dla kogos.

          Jak ktos nie ma zadnych kwalifikacji, a na pytanie "co umiesz" mowi: "skonczylem technikum", ale sam nawet nie pamieta czego technikiem jest (czy magistrem, nie wazne) to czego oczekiwac?

          Njapierw samemu zadbac o siebie i swoja rodzine, a potem narzekac. Ale zaraz - jak ktos juz zadba, to narzekac nie bedzie...

          • 2 6

  • (2)

    Szyby i ławki przeszkadzają też na pętli Łostowice-Świętokrzyska. Na "przednim" przystanku autobusowym można by z nich zrezygnować, bo strasznie utrudniają sprawne wsiadanie i przechodzenie pod wlasciwy autobus.

    • 14 23

    • (1)

      starsi ludzie, inwalidzi .kobiety ciężarne i wielu zwyczajnie zmęczonych - oni wszyscy chcieliby usiąść

      • 14 0

      • jest jeszcze drugi przystanek, tam też są ławki. Można też pomyśleć nad innym rozstawieniem ławek.

        • 1 0

  • (4)

    Autobusy (przynajmniej jeden) powinny dojeżdżać do dworca PKP (PKS) bez stawania na żadnym przystanku autobusowym na Kartuskiej.

    • 67 13

    • (2)

      Ma zostać tak jak jest....czyli do Siedlec, a dalej przesiadka na tramwaj.Dość już wdychania spalin na Kartuskiej.A łyk świeżego powietrza podczas przesiadki nikomu jeszcze nie zaszkodził.

      • 4 28

      • chyba masz nieszczelne jelita, bo bąki ze spalinami do głowy przenikają i pojawiają się g*wn*** myśli

        • 8 4

      • W każdym

        dużym mieście europejskim istnieją węzły komunikacyjne gdzie następują przesiadki pomiędzy środkami komunikacji.Krótsze linie to większa punktualność, no ale nasze społeczeństwo nie lubi przesiadek i każdy by chciał mieć autobus / tramwaj / spod domu do miejsca pracy.Wiele wam "ubywa" ,że 5 minut jedziecie dłużej ? Wystarczy ruszyć pupe 5 minut wcześniej z łóżka i wszystko będzie OK. Okolice dworca mają już dosyć autobusów bez waszych 167; 168 czy 174.Przesiadka i koniec,dość wygodnictwa.

        • 5 23

    • absurd nad absurdami

      "bez stawania na żadnym przystanku autobusowym na Kartuskiej" czyli oględnie mówiąc mają mieć tzw. pusty przebieg i wozić powietrze w obie strony.Czytam i nadziwić się nie mogę

      • 0 0

  • rozkład nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. (5)

    Czas przejazdu-masakra! Od 21ego miała być zielona fala dla tramwajów,tymczasem jadąc we wtorek z migowa w stronę centrum tramwaj 12 stał dosłownie na każdych światłach!! Po kolei:przy wyjeździe z Bulońskiej, na przystanku na Warneńskiej, przy McDonald's,przy Piekarniczej i na Emaus! Na przystanek Paska dojechałem z 8 minutowym opóźnieniem!!

    • 121 7

    • (1)

      Hehe, samochodem też staje się na każdych światłach na tym odcinku - nawet w nocy, o ile nie zap...la się 100 km/h. Wniosek z tego, że wszyscy stoją.

      • 29 3

      • Wniosek z tego, że algorytm sygnalizacji świetlnej jest do d*py.

        • 36 1

    • Na ogół jest tak, że jak tramwaj dojeżdża do sygnalizacji to wtedy zapala się żółte - powinna być czujka i w takich sytuacjach na te pół minuty zielone dla tramwaju przedłużone.

      • 12 1

    • niedbały robi dwa razy

      w ogóle nie sprawdzili trasy przejazdu i ułożyli rozkład z kosmosu

      • 3 0

    • I to potwierdza teorię, że Tristar jest przekrętem.

      • 0 0

  • przesiadki - Siedlce (2)

    Możecie pisać co chcecie, a pan Zomkowski z ZTMu i tak swoje "system dogodnych przesiadek" :)))))

    • 107 11

    • Gdańsk to jedyne miasto na świecie, gdzie "rozbudowa" transportu zbiorowego (1)

      niesie za sobą zwiększenie samochodów na ulicach. Brawa, dokonaliście niemożliwego.

      • 29 3

      • I dlatego Gdańsk powinien zwrócić dotację,

        bo nie osiągnął celu budowy tej linii.

        • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane