• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • Węzeł przesiadkowy

    Zrobili przy skrzyżowaniu Armii Krajowej i Havla.
    Stoją tam na stałe dwa samochody z reklamami i czasami jeszcze jeden, lub dwa
    Ten kto to wymyślił chyba nigdy nie był w tym rejonie.Do przejścia do tramwaju jest kilkaset metrów i pokonanie kilku świateł, na których oczekiwanie na zielone dla pieszych jest wyjątkowo długie. Przez ten czas samochód jest już prawie w centrum nawet stojąc w korku.

    • 10 4

  • Czy w Gdańsku nie ma kierowców? (23)

    Tendencyjny artykuł który widzi wyłącznie problemy pieszych i rowerzystów.
    Sztucznie i bezprawnie dzieli społeczeństwo na zmotoryzowanych i pieszych.
    Jestem zarówno pieszym ,rowerzystą i tym niby niechcianym zmotoryzowanym.
    Na pewno nie jestem odosobniony.Prawda jest taka że piesi nie narzekają na przejścia
    tylko na zniszczone chodniki, rowerzyści na brak możliwości bezpiecznego dojazdu do pracy (jest jeszcze dużo miejsc do których nie dojedziemy drogą rowerową i w dodatku nie ma miejsca aby ją zrobić ). Kierowcy natomiast stoją w korkach,muszą uzbrajać się w cierpliwość i nie mają prawa oczekiwać poprawy.

    • 26 18

    • (11)

      Mylisz się.Ja podobnie ,jak Ty poruszam się po mieście w różny sposób.
      Szlag mnie trafia,gdy na każdym przejściu muszę stać po 1,5 minuty w oczekiwaniu na zielone światło.A gdy jest przejście dwuetapowe to na każdym trzeba tyle stać,lub biegać.
      Wczoraj byłam na Cmentarzu Łostowickiem. Wysiadłam z autobusu,który jechał w stronę centrum i aby dojść do bramy musiałam zejść ok.150m w dół.Potem długo czekać na zielone zanim mogłam przejść na drugą stronę,
      a i tak drugą jezdnię przekraczałam już na migającym.Starsza osoba,a takie głównie odwiedzają cmentarze nie zdąży pokonać ulicy na jednej zmianie świateł.
      Następnie trzeba wspiąć się kilkadziesiąt metrów pod górę i znów cofnąć się , aby kupić kwiaty.
      Przykro jest patrzeć, jak staruszkowie ledwie idą do autobusu pod górę w drodze powrotnej z cmentarza. A ten cały kram jest z tego powodu,że przejście dla pieszych usytuowano tak,aby z ul.Wojskiego łatwy wyjazd miały samochody.

      • 12 10

      • Proponowałbym czasem się Joasiu rozejżeć (1)

        Przejścia dla pieszych w tych miejscach na Łostowickiej są od wieków. Mam do Ciebie pytanie, a gdzie chciałabyś tam przejście? Po środku drogi nie ma sprawy można i zrobić na wysokości przystanków tylko wytłumacz mi po co. Ilu ludzi przechodzi tym przejściem ???
        Mówisz, że przejście zrobiono, aby ułatwić wyjazd z wojskiego. Nie ten wyjazd tam był od zawsze i kiedyś nawet tam świateł nie było. Przejście natomiast zrobiono przy tej drodze, aby właśnie ułatwić pieszym, bo piesi właśnie idąc z tamtej strony zawsze przekraczali je w tamtym miejscu.

        Rozumiem, że w tym mieście mieszkasz od niedawna i nie pamiętasz co i jak powstawało, ale dowiedz się czasem od mieszkańców zanim zabierzesz głos.

        • 8 5

        • Na Chełmie mieszkam od 30 lat i wiem,że przejście dla pieszych z dojściem na cmentarz przed remontem było prawie naprzeciwko bramy cmentarza.

          • 1 0

      • "A ten cały kram jest z tego powodu,że przejście dla pieszych usytuowano tak,aby z ul.Wojskiego łatwy wyjazd miały samochody."

        Dokładnie.

        • 8 5

      • po prostu chamstwo, arogancja i zezwierzęcenie
        biurew BRG od dróg

        • 1 1

      • 1,5 minuty (5)

        Może się mylę.
        Ty czekasz 1,5 minuty , a ja często jako kierowca 1,5 godziny.
        Czy chcesz czekać 1 minutę abym ja czekał 3 godziny?
        Ty czekasz w towarzystwie kilku osób ja czekam w towarzystwie kilkuset samochodów.
        Jeśli chodzi o rejon Cmentarza Łostowickiego to mogę stwierdzić w skrócie że to tragedia pod każdym względem. Piesi nadkładają sporo drogi,samochody się korkują , a przy cmentarzu parkują w błocie. O rowerzystach nie wspomnę.
        Czy ktoś wie dlaczego nie ma bezkolizyjnego skrzyżowania Łostowicka - Amii Krajowej

        • 1 5

        • (3)

          Czekasz 1,5 godziny na zmianę świateł? Ciekawe.

          • 4 1

          • Czekasz 1,5 godziny na zmianę świateł? Ciekawe. (2)

            Właśnie to jest bardzo ciekawe dlaczego próby przeprogramowania sygnalizacji świetlnej niektórych skrzyżowań doprowadziły do gigantycznych korków.
            Czekałem a dokładnie mówiąc powolutku jechałem ponad 1,5 godziny.

            • 0 4

            • Na jednym skrzyżowaniu? Gdzie? W Fukushimie po trzęsieniu?

              • 3 0

            • Czyli nie czekałeś 1,5h, tylko 1,5h minus "czas przejazdu w nocy".

              • 1 0

        • budowa pseudobezkolizyjnych skrzyżowań jest rozwiązaniem prosamochodowym

          zgodnym z doktryną planowania układu komunikacyjnego miasta z lat 60-tych. Są naprawdę bardziej produktywne sposoby wydawania publicznych pieniędzy niż tworzenie pseudobezkolizyjnych rozwiązań drogowych w mieście.

          • 0 1

      • a co jest ważniejsze?

        Wyprawa emeryta na cmentarz
        czy codzienny dojazd do pracy ?

        Emeryt ma czas a przy okazji sobie odpocznie czekając na zmianę świateł. Może zaczekać, gdy inni ludzie śpieszą się do pracy, szkoły czy inne ograniczone czasowo zajecia.

        • 1 2

    • fghfhfgh (6)

      Samochody w mieście zajmują zbyt wiele miejsca. Jakim prawem ktoś ma zajmować przez kilka godzin dziennie kilka metrów kwadratowych cennej przestrzeni w centrum? Najczęściej na chodnikach. I pomnóżmy to sobie razy kilkaset dla każdej dzielnicy.

      A piesi nie narzekają na przejścia? Nie wydaje mi się. Ja zawsze przechodzę na czerwonym, jak jest możliwość, bo cykle dla pieszych są zawsze krótsze, niż dla aut. I to o wiele. A "Przejścia dwuetapowe" to już w ogóle paranoja.

      • 7 13

      • Cykle dla pieszych na większości skrzyżowań są takie same jak dla aut. (2)

        U nas w większości miejsc jest tak zwane mieszanie ruchu pieszego z samochodowym. Czyli jak zapala się zielone dla aut to w tym samym czasie zapala się zielone dla pieszych idących w tym samym kierunku. Problem w tym, że często zmiany świateł pomiędzy kierunkami są zbyt częste stąd pieszym może się wydawać, że są krótsze, gdyż nie są w tym czasie w stanie pokonać całego przejścia.
        Musimy się wreszcie zdecydować czy chcemy czekać na światło czy mieć pewność, że całe skrzyżowanie przejdziemy. Lepiej byłoby wziąć przykład z zachodu i wydłużyć światła uzbrajając się w cierpliwość.

        • 3 3

        • nieprawda (1)

          Widać, że za często piechota się nie poruszasz. Cykle nie są równe dla pieszych/rowerzystów i kierowców. Przykłady? Skrzyżowanie Hallera i Grunwaldzkiej lub Grunwaldzkiej Jaśkowa Dolina. Od strony Marii konopnickiej to samo. Cykl dla aut jeszcze trwa, a dla pieszych już dawno czerwone. Przy "Galerii" Bałtyckiej to samo. Przykłady można mnożyć.

          Wspaniałe jest też skrzyżowanie Hallera z Kliniczną, gdzie piesi/rowerzyści muszą specjalnie czkać na zielone, żeby wkroczyć na wysepkę i później znów, żeby przejść/przejechać na drugą stronę ulicy. Paranoja. Ale piesi mają czas. Gdyby im się spieszyło, to by przecież powiększali korki samochodowe:)

          • 7 3

          • światła w Sopocie na Niepodl przed wiaduktem, koło Wejherowskiej i Gimnazjum 2:

            90% faza samochodów 10% faza pieszych

            to chyba rekord Guinessa

            • 1 0

      • Ile czasu stoisz jako pieszy na przejściu? (2)

        Ile czasu stoisz jako pieszy na przejściu? Bo ja jako pieszy najdłużej ok 1 minuty, jako kierowca stełem nieraz ponad godzinę i to nie stałem samotnie tylko w korku kilkuset samochodów.

        • 2 3

        • (1)

          Wniosek: Samochodów jest na drogach o wiele za dużo i trzeba zniechęcać ludzi do korzystania z nich.

          • 4 1

          • durny wniosek.

            Raczej wprowadzić ograniczenia w ich używaniu. Np. W poniedzialek tylko czerwone samochody :)

            • 1 1

    • o pieszych nic nie ma (2)

      co najwyżej występują jako pretekst dla gangu cyklistów do dalszego wyszarpywania przywilejów kosztem pieszych

      • 5 6

      • so join us, Jonny

        • 1 2

      • kupić ci rowerek, biedaczyno?

        • 1 3

    • brak poprawy warunków jazdy samochodem wynika z nadmiaru samochodów w mieście

      a także z nadmiaru korzystania z samochodu na krótkie odległości. Żadne miasto stawiające na samochody nie jest odbierane jako przyjazne dla kierowców przez kierowców, którzy sami sobie gotują ten los. Tak nie musi być.

      • 3 6

  • chodniki (2)

    Kiedy chodniki przestana byc dewastowane przez samochody i krojone pod ddr?
    Ostatnio sie dowiedzialam w zdiz, ze jesli chodnik ma 1,5 metra to nie mozna postawic na nim slupkow, bo to przeszkadza pieszym. Z drugiej strony samochodom nie wolno tam parkowac, bo powinien zostawic minimum 1,5m pieszemu.
    Jednoczesnie zazwyczaj taki nieosloniety chodnik jest zazwyczaj zawalony samochodami i zdewastowany. I to nie przeszkadza pieszym?? Niezla obluda.
    Czyli powinno sie budowac szersze chodniki i od razu stawiac slupki.

    • 19 2

    • albo nie powinno się kastrować drogówki i straży miejskiej (1)

      mandat za burackie parkowanie powinien być niziuteńki, np 10 zł
      ale dodatkowo powinno być obligatoryjne holowanie
      w cenie dowolnej, komercyjnej, a parkingi policyjne - bandytom

      poseł kurski nie zapłaci mandatu, ale jak by mafii nie zapłacił za lawetę i parking
      to oddali by mu furkę w niedługich odcinkach, jak komiks o Reksiu

      • 2 0

      • no wlasnie powinno byc odholowanie auta i gigantyczna oplata za ta "usluge".

        • 3 1

  • Galeria Bałtycka (2)

    No tak, jak postawiło się Galerię Bałtycką a teraz następną się buduje po drugiej stronie torów, to następstwem tego było poszerzenie słowackiego. I zaraz znowu się okaże, że jest za wąska, bo nie można dojechać do centrum handlowego :)

    • 11 3

    • Nie za ostro? (1)

      Akurat Galeria Bałtycka jest w Gdańsku tym wyjątkiem, do której z przystanku jest porównywalnie daleko jak z parkingu (no i do wejścia przez parking przechodzić nie trzeba). Gdyby jeszcze dało się przez nią przejść po przekątnej w stronę stacji Wrzeszcz to mogłaby być wzorem zabudowy miejskiej.

      • 2 0

      • przeciez wlasnie da sie przez nia przejsc do stacji.. W GB nigdy nie byles?

        • 2 0

  • a czy Budyń będzie obecny?

    ponieważ z przedwielkanocnych zakupów została mi cała faska zbuków
    więc pytam się o obecność Pawła A na spotkaniu by móc odpowiednio spożytkować posiadane zasoby

    • 5 6

  • (8)

    Potrzebne jest przejście podziemne w okolicy Manhattanu, ile osób jeszcze musi tam zginać żeby ktoś to zrozumiał..

    • 9 17

    • Błąd, znów błąd myślowy. Zamiast pozbyć się pieszych, pomyśl jak usunąć stamtąd samochodziki (4)

      Kolejne estakady przez miasto i ułatwienia dla samochodzików na pewno nei zmniejszą ich ilości.

      • 19 7

      • (3)

        odstrzelić sto tysięcy kierowców z lewej flanki
        jak nie pomoże, to kolejne sto tysięcy z prawej
        jak nie to sto tysięcy po środku
        potarzać do uzyskania pożądanego efektu

        • 2 2

        • (2)

          Nie odstrzelić, tylko wysadzić.

          Z wypierdzianych przez Helmuta foteli ;)

          • 3 2

          • (1)

            o przepraszam. mój fotel był wypierdziany na wylot przez jakiegoś Żabożercę

            • 1 1

            • W takim razie jest wypierredziany.

              • 2 0

    • (2)

      a moze Ci piesi zaczna myslec? widzialam tam 4 wypadki, wszysykie z winy pieszych, ktorzy wychodzili z zalozenia ze ich swiatla nie dotycza.

      • 3 4

      • (1)

        to piesi zabili pieszych? jeśli tak to facktycznie piesi winni...

        • 3 3

        • pomyśl zanim coś napiszesz

          Jak ktoś skoczy z mostu to winny inżynier, który go zbudował ?

          Jeśli ktoś bezmyślnie wchodzi na czerwonym pod koła autobusu lub tramwaju to winny jest kierowca pojazdu i należy slikwidować komunikację miejską ?

          • 2 2

  • A mam pytanie, na ile aut będą parkingi przy PKM? Na 30 czy na 300?

    • 11 2

  • Śmieszne deklaracje za którymi nic nie idzie

    Walą estakadami po mieście jak Rusek katiuszami, bez opamiętania. Zamiast w końcu wyburzyć estakadę na Podwalu Przedmiejskim dołożyli dwie kolejne - Nowa Słowackiego i Nowa Wałowa, wszystko w imię dojazdu autostradą do centrum i tną miasto tną, ciach ciach ciach. W zanadrzu kolejne estakady, Nowa Politechniczna to najgorsza z nich. W mieście należy poruszać się głównie komunikacją MIEJSKĄ, dla niej, dla pieszych i rowerzystów powinien być priorytet, samochodziki tylko tam gdzie potrzebne (transport chleba, mleka i szmat do sklepów itp). Zamiast tego tworzymy chińsko-koreańsko-amerykański shit gdzie to na rynek trzeba dojechać samochodem, jak na wsi.

    • 9 17

  • Alternatywne trasy

    Ciekawe jak alternatywnie dojechać tunelem czy obwodnica południowa do centrum, czy nowobudowanego molocha na Targu rakowym, faktycznie zwiększy się ruch pieszy już od Bramy Nizinnej.
    A żeby przeciąć tkankę miejską trzeba ja najpierw posiadać
    Chyba dobrze że sypialniana część +szkoły jest oddzielona od turystycznego wrzasku na starówce
    Chyba że chodzi o to by ten tłum rozlać dalej co faktycznie zwiększy strumienie pieszych

    • 4 3

  • Jak się mówi o zrównoważonym rozwoju (1)

    i jednocześnie myśli się przede wszystkim o zapewnieniu miejsc do parkowania samochodów to mamy miasto o coraz gorszej jakości życia. Bez szeroko zakrojonej akcji wyjaśniającej wszystkie zapisy przytaczanych dokumentów pozostaną świstkiem papieru bez pokrycia. Nadal w mieście tworzone będą pseudobezkolizyjne trasy pseudo szybkiego ruchu i potworne wielopiętrowe parkingi zwiększające korki na dojazdach do miasta.

    • 6 13

    • śmieszą mnie te minusy bez cienia argumentu

      • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane