• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strategia dla Gdańska: udogodnienia dla pieszych, nie tylko dla aut

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Trasa Słowackiego to przykład inwestycji drogowej, która rozcina tkankę miasta.
  • Pieszy przebiegający przez Trasę Słowackiego. Najbliższe legalne przejście na drugą stronę wymaga dwukrotnego odczekania na światłach oraz nadłożenia ponad 180 metrów drogi.
  • Trasa Słowackiego stworzyła barierę przestrzenną między Zaspą a Wrzeszczem.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.
  • Ekrany akustyczne na Trasie Słowackiego.

Nie szerokich dróg, lecz ułatwień dla ruchu pieszego i rowerzystów domagają się gdańszczanie - takie wnioski płyną z projektu programu operacyjnego "Mobilność i transport" dla Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus.



"Mobilność i transport" to jeden z wielu programów, w ramach których powstają postulaty dotyczące rozwoju miasta na najbliższe kilka-kilkanaście lat (zgodnie z nazwą strategii do 2030 r., ale dla programów operacyjnych mówi się o horyzoncie czasowym już 2023 r.).

  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
  • Pomysły i propozycje mieszkańców z warsztatów przeprowadzonych 18 marca br., które miały duży wpływ na projekt dokumentu.
W tym celu przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. I to w głównej mierze na podstawie ich uwag wypracowano bogatą listę zadań do wdrożenia, którą zaprezentowano podczas ostatniego wspólnego posiedzenia kilku komisji Rady Miasta.

Zobacz pełny harmonogram przeprowadzonych prac nad Strategią Rozwoju na stronach miasta

Zadania te zostały uporządkowane według ważności. Im wyższa pozycja na liście, tym większy priorytet powinien być im nadany w realizacji.



- Mówimy przede wszystkim o poprawie ruchu pieszego i rowerowego. Mieszkańcy narzekają na warunki poruszania się po mieście m.in. w kontekście oczekiwania na światłach, wielkości skrzyżowań, trudności w dojściach do przystanków - wymienia Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej oraz koordynator programu "Mobilność i transport".

Mieszkańcy, choć zgadzają się z budową nowych dróg, to wnioskują, by były one pozbawione barier przestrzennych i nie przecinały dzielnic niczym autostrady z przejściami podziemnymi czy kładkami.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów, Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle. Przyciski nie dość, że wymagają od pieszego proszenia o światło zielone oraz długiego oczekiwania na nie, często są dewastowane. W efekcie pieszy, by pokonać ulicę, musi przejść na czerwonym świetle.
Dodatkowo, w zakresie inwestycji, nie brakuje apeli o likwidację wciąż chętnie montowanych przycisków do uruchomienia światła zielonego dla pieszych, poprawę prowadzenia chodników (najkrótszą możliwą drogą), montaż lepszego oświetlenia, ograniczenia parkowania na chodnikach czy dalszej rozbudowy dróg rowerowych.

Pojawiają się też sugestie, by prowadzić analizy ruchu pieszego (obecnie analizy wykonuje się głównie dla ruchu aut), wykorzystać system Tristar dla nadania priorytetu pojazdom komunikacji miejskiej (Tristar w założeniach daje priorytet tylko pojazdom opóźnionym względem rozkładu jazdy), tworzyć bus- i tramobuspasy czy w końcu dokonać obiecywanej od lat integracji biletowej.

Kilku radnym nie spodobało się, że tak niewielki nacisk położono na rozwój infrastruktury dla samochodów.

- Dyrektor Marek Piskorski [dyrektor Biura Rozwoju Gdańska - dop. red.] mówi, że on się trzyma normatywów [zapisów w planach zagosp. i studium dot. miejsc parkingowych w strefach miasta - dop. red.], a potem wychodzą takie "kwiatki", jak na ul. Szymanowskiego zobacz na mapie Gdańska, gdzie ceny za wynajem miejsc parkingowych są astronomiczne [chodzi m.in. o płatne miejsca parkingowe na terenie Garnizonu dla mieszkańców, jak i pracowników biurowców - dop. red.], a kierowcy "rozpychają się" po sąsiednich uliczkach. Na zapleczu Placu Piłsudskiego zobacz na mapie Gdańska jest planowany parking, ale podziemny, bez wykorzystania przestrzeni na ziemi - zwraca uwagę Mirosław Zdanowicz (Platforma Obywatelska).

- Odnoszę wrażenie, że mimo mowy o zrównoważonym rozwoju, nie jest on zrównoważony. Jest wiele miejsc takich jak wspomniana ul. Szymanowskiego. Chciałbym, by temat miejsc parkingowych, ogólnodostępnych (mogą być płatne), został podjęty szerzej w tym dokumencie - dodaje Wojciech Stybor (PO).

Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska. Parkingi na węzłach przesiadkowych mają zachęcać do przesiadki na komunikację miejską, a tym samym zmniejszyć zapotrzebowanie na miejsca postojowe w centrum miasta. Nz. pętla Łostowice Świętokrzyska.

Która forma przemieszczania się po mieście powinna być traktowana priorytetowo w organizacji ruchu?

Miasto jednak nie ukrywa, że łatwiej z parkowaniem w obszarach śródmiejskich, doskonale pokrytych transportem publicznym, nie będzie. Można co najwyżej liczyć się z pewnymi rekompensatami likwidowanych miejsc parkingowych w formie garaży podziemnych, ale główną ideą jest ograniczanie ruchu poprzez parkingi przesiadkowe wokół węzłów komunikacji miejskiej i zachęty do korzystania z komunikacji miejskiej przy codziennych dojazdach do pracy.

Czytaj też: Czy Gdańsk dopłaci 74 mln do budowy dwóch podziemnych parkingów?

- Powstają węzły przesiadkowe typu park&ride m.in. wzdłuż Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. I podobne węzły chcemy tworzyć w przyszłości. W mojej ocenie, węzeł tego typu w rejonie pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska funkcjonuje dość dobrze. Jednocześnie chcemy ograniczać parkowanie np. na terenie Głównego Miasta, ale oczywiście myślimy o zapewnieniu alternatywnych miejsc - zapowiada Piotr Grzelak , zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.

W podobnym tonie wypowiada się też Kitliński - Pragnę zwrócić uwagę, że 42 proc. gospodarstw domowych w Gdańsku w ogóle nie posiada auta, a 60 proc. na co dzień porusza się inaczej niż samochodem. Polityka parkingowa jest jedną z najbardziej skutecznych narzędzi wpływu na ruch samochodowy.

Dyskusja nad Strategią Rozwoju Gdańska jest jedną z kilku podobnych, które przewidziano w tym roku, a są one ściśle powiązane z pracami nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska.

Czytaj też: Wielkie planowanie miasta. Powstanie nowe studium przestrzenne Gdańska

Już w środę, 15 kwietnia, o godz. 17 w szkole podstawowej nr 12 (ul. Człuchowska 6 zobacz na mapie Gdańska) odbędzie się dyskusja publiczna nad aktualizacją Strategicznego Programu Transportowego Gdańska Południe na lata 2014-20 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Z treścią dokumentu i szczegółami zapoznać się można na stronach Biura Rozwoju Gdańska.

Natomiast 29 kwietnia o godz. 16 w Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędzie się debata dotycząca nowego studium. W programie przewidziano m.in. wykłady naukowców dot. problemów planowania przestrzennego, dyskusje z udziałem urzędników i członków organizacji pozarządowych na temat formy partycypacji w procesach planistycznych oraz kluczowych zagadnień polityki przestrzennej Gdańska.

Niezależnie od wydarzeń organizowanych przez urzędników, trwają prace nad Strategią Przekształceń Podwala Przedmiejskiego. To dokument realizowany przy szerokim udziale mieszkańców przez stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Najbliższe spotkanie warsztatowe przewidziano na czwartek 16 kwietnia o godz. 17:30 w budynku gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Tym razem tematem przewodnim będzie "określenie ostatecznych zapisów Strategii wraz z wnioskami dotyczącymi zmian w polityce planistycznej miasta".

Czytaj też: Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

We wszystkich spotkaniach uczestniczyć może każdy mieszkaniec. Nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

Miejsca

Opinie (297) 4 zablokowane

  • Tkanka sr*nka

    Jestę urbanistę - widziałem pare obrazkuf w internetach to się znam!

    • 5 9

  • (1)

    Dlaczego nie moga w koncu zrobic jednakowych biletów na cale trojmiasto? no blagam. i nie mowie o metropolitarnym, ale skoro jesteśmy Trójmiastem i wiele osób porusza się po wszystkich trzech miastach, to czemu nie możemy mieć jednakowych jednorazowych biletów wszędzie? pojedyncze bilety kosztuja tyle samo to co to za problem.
    i z jakiej racji ma być mniej miejsc parkingowych na Starym Mieście. Że niby ludzie tam nie pracują? maja parkowac dwie dzielnice dalej i kupowac bilety specjalnie zeby dojechac do pracy? no ludzie

    • 8 3

    • B I L E T Y

      A gdzie byś pozatrudniała te wszystkie derektory i prezesy spółek transportowych?

      Osobny bilet w Gdyni, osobny w Gdańsku, osobny na Eskaemke, osobny w Wejerowie, osobny na Regionalkę, osobny na tramwaj wodny - to ma głęboki sens, bo daje STANOWISKA do rozdania armii wyborców Platformy i Komorowskiego. A oni i tak jeżdżą samochodami, więc im wszystko jedno, byle kasa szła.

      • 3 3

  • Na stare miasto są niby wjazdówki, a... (2)

    Na stare miasto są niby wjazdówki, a i tak jest ono zapchane autami. Jak ludzie tam jadą, żeby posadzić d*p ę w biurze na 8 godzin, to niech zostawią auto tam, gdzie jest miejsce i dojadą do centrum tramwajem. Tak to powinno działać. I tak będzie. Kierowcy mogą sobie płakać, ale na szczęście dyskusja o tym, że samochód powinien być wypierany z miasta już trwa.

    Osoby posiadające auta nie używają ich racjonalnie, tylko nadmiernie i z tego wynika problem. Mi samochód jest potrzebny RAZ w tygodniu. Albo rzadziej. Ok, nie założyłem jeszcze rodziny itd, ale ile jest osób podobnych do mnie, które każde 500 metrów muszą przejechać samochodem? Do nich pretensje o korki!

    • 5 5

    • bedziesz starszy z trojka dzieci to zrozumiesz ze auto jest niezbedne (1)

      Na ramie to przewieziesz swoja piekna raz.
      Pozniej bedzie samochodem albo foch. Dzieciaki - 30 min na kazdego zeby je ubrac. A jak wpadna do auta to jedyna opcja zeby ich ogarnac.

      Plus opiekunka na godziny - szybciej wracasz do domu to mniej cie to kosztuje.

      • 0 2

      • mam troje dzieci - wszyscy obecnie dorośli

        samodzielnie poruszali się rowerami od ca. 4 lat życia. Do szkoły chodziły samodzielnie - do średniej dojeżdżały autobusami, znakomicie rozwijając zdolność do nawiązywania spontanicznych kontaktów z rówieśnikami po drodze do szkoły. Dowożąc dziecko samochodem do szkoły pozbawiasz je normalnego dzieciństwa. O fochach ze strony "partnerki" się nie wypowiadam - nie miałem z tym problemu.

        • 1 0

  • (1)

    Golf nigdy nie stoi w korkach

    • 1 3

    • bo to korki stoją w Golfie?

      • 6 0

  • Może niech pan redaktor Koprowski zmieni wreszcie pracę (3)

    Bo najwidoczniej jest jakimś niespełnionym urbanistą.
    Może niech się zajmie swoim powołaniem, a nie indoktrynacją ludzi i pisaniem artykulików pod z góry upatrzoną tezę..
    I jeszcze ta skandaliczna ankieta, która na kilometr trąci manipulacją.
    Wstyd panie Koprowski, wstyd.

    • 11 3

    • ironia czy sarkazm?

      a może po prostu odstawione tabletki?

      • 0 7

    • jaką tezę sobie z góry upatrzyłeś?

      nie udawaj bezstronnego - wstydź się swoich postów.

      • 0 1

    • z geografią mu nie poszło

      ale jak to mówią stara miłość nie rdzewieje stąd to zainteresowanie

      • 0 1

  • Dyr szkodnik

    Pan dyrektor Biura Rozbudowy M.Gdanska jest niesamowitym wprost szkodnikiem. Liczy się tylko przepustowość.Czlowiek o manii budowania autostrad przez srodek miasta
    .Ciekawe, czy chciałby Pan takich rozcinajacych dzielnicę arterii w Oliwie. Fajnie mieszkać w kameralnej dzielnicy i psuć całą resztę, prawda?

    • 6 5

  • - a zamiast parkingu na Targu Węglowym Gdańszczanie domagają się leżaków. (3)

    Komu te bajki ?

    • 14 4

    • LEŻAKI (2)

      Masz rację leżaki to dobre na Stogach a nie w środku miasta gdzie wypoczywający wdychają niebieskawe powietrze przesycone benzopirenem -co za porąbany pomysł.

      • 5 3

      • LEŻAKI i sztuczne trawniki (1)

        Leżaki i sztuczne trawniki w skrzyniach na kółkach na środku największego parkingu, a obok zaniedbane trawniki koszone dwa razy do roku - oczywiście wmawia się nam że Gdańszczanie tak chcą. Oczywiście turyści którzy po wielogodzinnym i bezskutecznym poszukiwaniu miejsca do zaparkowania wreszcie zaparkowali na środku jakiegoś chodnika też mogą sobie odpocząć na leżaczku.

        • 4 3

        • naprawdę mi was żal....

          • 0 2

  • (1)

    W Gdańsku powinny parkować tylko samochody zarejestrowane w Gdańsku. Pozostałe powinni zaparkować na rogatkach miasta a dalej komunikacją miejską. Koniec z przyjezdnymi puszkami.

    • 3 7

    • nie proponuj rozwiązań zero-jedynkowych (skąinąd wyczuwam ironię)

      wystarczy wprowadzić opłaty za wjazd samochodem do centrum - tak jak w Londynie i w Sztokholmie. Dla sceptyków wystarczy wprowadzić taki system opłat na próbę: na trzy miesiące, zobaczyć jak działa. Po zdjęciu opłat miasto znowu się zacznie dusić i ludzie coś zaczną kumać.

      • 2 2

  • Naprawdę?

    To dlaczego torowisko na Stogach od 25 lat remontu nie widziało?

    • 4 3

  • Węzły przesiadkowe??? Bajki jak wszystkie. (1)

    Za benzynę zapłać, za parking zapłać, za bilet kolei zapłać... Ileż z nas będziecie jeszcze doić ????

    • 5 3

    • sam się doisz popierając wielomiliardowe nakłady na budowę tunelu pod Martwą Wisłą

      i pod Pachołkiem. Samochód naprawdę nie jest dobrym środkiem poruszania się po mieście na małe odległości (do 5 km). Sprawdź, ile czasu zajmuje ci dojazd w godzinach szczytu oraz ile czasu zajmuje ci zarabianie na brykę, paliwo i podatki do budowy przewymiarowanych rozwiązań drogowych nie likwidujących korków.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane