Fakty i opinie

stat

Straż Graniczna kupuje nowe łodzie

Do działań na Bałtyku Straż Graniczna wykorzystuje m.in. łodzie motorowe.
Do działań na Bałtyku Straż Graniczna wykorzystuje m.in. łodzie motorowe. fot. MOSG

Mają służyć do patrolowania, zwalczania kłusownictwa, ratowania życia, a część z nich do działań interwencyjno-pościgowych. Morski Oddział Straży Granicznej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska chce kupić trzy nowe łodzie motorowe, które mógłby służyć pogranicznikom zarówno na akwenach morskich jak i wodach śródlądowych.



Czy pływałe(a)ś kiedykolwiek łodzią motorową?

tak, wiele razy

40%

tak, zdarzyło mi się

39%

nie, ale chciał(a)bym

16%

nie, bo to nie dla mnie

2%

nie, z innego powodu

3%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 392
Najdłuższa z łodzi ma mieć od 9 do 11 metrów długości, szerokość do 3,5 metra i zanurzenie do 90 cm. Jej prędkość maksymalna nie może być mniejsza niż 37 węzłów, czyli ma wynosić minimum 68,5 km/godz.

Druga łódź ma być jeszcze szybsza, bo jej prędkość maksymalna musi przekraczać 47 węzłów (87 km/godz.). Przy czym jednostka może być nieco mniejsza, bo jej długość nie może przekraczać 9,5 m, a szerokość 3,20. Maksymalne zanurzenie wyliczono natomiast na 70 cm.

Poza patrolowaniem, obie jednostki przeznaczone będą bowiem do działań interwencyjno-pościgowych. Dodatkowo pierwsza jednostka ma być przystosowana do prowadzenia akcji ratowania życia, a druga ma wykonywać zadania specjalne, w tym uczestniczyć w abordażach.

Przeczytaj też: Straż Graniczna będzie mieć własną strzelnicę

Natomiast trzecia i zarazem najmniejsza z łodzi (do 6,5 m długości i do 2,5 m szerokości) ma osiągać nie mniej niż 35 węzłów, czyli 64,8 km/godz. Wśród zadań, jakie będzie wykonywać poza patrolowaniem i kontrolą prawidłowości połowów, będzie również wykrywanie zagrożeń ekologicznych.

Największa i najmniejsza łódź będzie miały zamkniętą nadbudówkę, a wszystkie trzy jednostki wyposażone zostaną w szereg urządzeń radiowych i nawigacyjnych. Poza tym członkowie załóg mają mieć do dyspozycji m.in. siedziska, które będą amortyzowały drgania podczas ruchu jednostki czy reflektory-szperacze.

Przeczytaj również: Straż Graniczna kupi morskie samoloty

Zanim łodzie trafią do Morskiego Oddziału Straży Granicznej, mają przejść wiele testów. Sprawdzana będzie m.in. wymagana prędkość maksymalna, która ma być utrzymywana przez minimum 15 minut. Sam test będzie przebiegał przy sile wiatru do 3,3 m/s. Tyle że każda z jednostek ma mieć w tym czasie kompletne wyposażenie, 100 proc. zapasów i maksymalną liczbę członków załogi i pasażerów.

Największa z łodzi ma pomieścić czterech członków załogi i dwóch pasażerów, średnia łódź - dwóch członków i dziesięciu pasażerów, a najmniejsza - łącznie cztery osoby.

MOSG chce pozyskać każdą z łodzi w ramach osobnego przetargu. Kryteria oceny praktycznie są jednak takie same: cena brutto (60 proc.), prędkość maksymalna jednostki pływającej (5 proc.), zasięg pływania (5 proc.), masa jednostki pływającej (5 proc.), okres gwarancji jakości na kadłub z kabiną i tubę pneumatyczną (10 proc.), okres gwarancji jakości na zespoły napędowe (10 proc.) i termin dostawy (5 proc.).

Pierwsza ze zmodernizowanych jednostek typu SKS-40, które służą w Straży Granicznej. Materiał z 2016 r.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (57)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
13.10.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.