• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa Czystego Transportu w Trójmieście? Analiza w Gdyni, Gdańsk ma wątpliwości

Maciej Korolczuk
18 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co ze Strefą Czystego Transportu w Trójmieście?
Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej. Gdańsk decyzję o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu uzależnia od sukcesu innych miast. Jak widać, nie ma co czekać, bo problem z normami spalania mają nawet autobusy komunikacji miejskiej.

Korki, spaliny, smog - z tymi problemami mierzą się wszystkie duże miasta w kraju. Jedną z recept na ograniczenie tych zjawisk mają być wkrótce Strefy Czystego Transportu. Na razie jedynym miastem, które się na to zdecydowało, jest Kraków. Ale z pewnością będą następne. Czy w tym gronie znajdzie się także Trójmiasto?



Gdzie powinna zostać wprowadzona Strefa Czystego Transportu?

Kilka miesięcy temu polski rząd zdecydował się na nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jej pierwotna wersja była - najprościej mówiąc - zbyt restrykcyjna, pozwalająca wjeżdżać do centrum wyłącznie samochodom elektrycznym lub z napędem wodorowym albo instalacjami CNG.

Do jej zapisów postanowił się dostosować tylko Kraków, ale szybko okazało się, że Strefy Czystego Transportu w takim kształcie nie są efektywne. Po kilku miesiącach funkcjonowania strefy na Kazimierzu, do której wjazd pojazdem np. z silnikiem diesla groził mandatem do 500 zł, magistrat postanowił tymczasowo wycofać się z pomysłu.

Z nieżyciowości przepisów zdano sobie sprawę także na szczeblu ministerialnym i pod koniec roku w życie weszło nowe prawo.

Po nowelizacji, strefy można obecnie ustalać na dowolnym obszarze gminy na drogach będących w jej zarządzie "w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko".

Strefy takie mogą być wprowadzane na podstawie stosownej uchwały rady miasta.

Do działania znów jako pierwszy przystąpił Kraków, ale jego śladem z pewnością pójdą kolejne gminy, które także chcą wyeliminować z dróg stare pojazdy, niespełniające norm spalania.

Sprawdziliśmy, czy na podobny krok zdecydują się urzędnicy Gdyni i Gdańska, gdzie problem z napływem aut w centrum jest w Trójmieście największy.

Wideo archiwalne


Gdynia przeprowadzi analizę



Najbliżej decyzji o wprowadzeniu takiej strefy jest gdyński magistrat, który w najbliższym czasie zamierza przeprowadzić badania i analizy możliwości ich wprowadzenia na wybranym obszarze miasta. Urzędnicy nie chcą jednak powiedzieć ani kiedy, ani gdzie taka strefa miałaby obowiązywać.

- Gdynia od wielu lat dba o jakość życia mieszkańców. W najbliższych miesiącach podjęte zostaną wstępne badania i przeprowadzone analizy nad możliwością wprowadzenia w naszym mieście Strefy Czystego Transportu. Dopiero po tym etapie będziemy mogli odpowiedzieć, czy i kiedy ewentualnie powstanie taka strefa - mówi Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami Urzędu Miasta w Gdyni.

W Gdańsku więcej niewiadomych



Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą gdańscy urzędnicy. Jak przyznają, w najbliższym czasie nie planują wprowadzenia wspomnianej strefy. Dlaczego?

- Biorąc pod uwagę wiele niewiadomych związanych z jej funkcjonowaniem, chociażby w kwestii oznakowania pojazdów uprawnionych do wjazdu czy poboru opłat za wjazd, wdrożenia jej należy się spodziewać raczej na przestrzeni najbliższych lat niż miesięcy. Oczywiście w przyszłości pojawienie się takiej strefy w Gdańsku nastąpi. W oparciu m.in. o odczyty miejskiego systemu monitoringu powietrza, charakter obszaru, walory środowiskowe i historyczne analizowane będą obszary wymagające ograniczenia negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących z transportu - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Punktem odniesienia dla Gdańska ma być właśnie wspomniany Kraków, który jako jedno z pierwszych miast w kraju podjął działania w celu wprowadzenia strefy i rozpoczął już konsultacje społeczne w tej sprawie.

Wideo archiwalne

Opinie (478) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Oby jak najszybciej (6)

    Zrobić tak jak wawa 17 latek wrak ma i nie może wjechać

    • 35 128

    • Pamiętaj że mamy 22letnie autobusy.

      • 44 8

    • Serio? (1)

      17 letni samochód to wrak. A wiesz, że w Polsce najwięcej samochodów to są właśnie przedzial 15-20 lat?

      • 21 3

      • Bardzo bogate społeczeństwo ?

        • 10 0

    • nie wiek deb..lu a stan techniczny decyduje stare auto może być dobrze utrzymane

      • 28 3

    • Dzialajacy 17 latek to kilka niewyprodukowanych samochodow, ktorych produkcja generuje jeszcze wiecej zanieczyszczen.

      • 13 0

    • stare diesle

      a jak będą wjeżdżać podwykonawcy patodewloperki w śródmieściu M

      • 5 0

  • (2)

    Najpierw zróbcie alternatywę, a nie utrudniacie życie ludziom. Zacznijcie od rozwiniętej komunikacji miejskiej, żeby można było dojechać w inny sposób niż autem.

    • 171 22

    • Komunikacja jeździ trującymi dieslami...

      • 16 2

    • Komunikacja miejska nie dojeżdża do centrum? To coś nowego....

      • 6 25

  • Zdecydowanie zakazać! (5)

    Stoi człowiek na przejściu a niektóre wehikuły, zostawiają za sobą tak czarne chmury że udusić się można!

    • 55 120

    • Tępić bieda-diesle szmelc-vageny tdi (2)

      I tym podobny syf na drogach.

      • 16 11

      • Moj diesel ma euro 5 i słono za niego zapłacilem. Gon się.

        • 12 8

      • Tępić kopcące autobusy. A nie, czkj...

        • 0 1

    • Chyba są przeglądy

      • 5 0

    • To tam nie stój. Proste.

      • 1 0

  • W Gdyni musieliby zabronić wjazdu do strefy wszystkim autobusom ... dymią bardziej niż kopciuchy na węgiel :) (4)

    Ale kto wie - nie takie numery UM Gdynia odwalał :)

    • 122 13

    • Chyba mentalnie zostałeś w epoce Ikarusów (2)

      Wszystkie autobusy spełniają normy, o których Jelczom czy Ikarusom nawet się nie śniło. A ci co dają łapki w górę mam nadzieję, że zrobili to dla beki, bo jeżeli też tak myślą to mnie załamują

      • 7 15

      • Solarisy może jedynie

        Spełniają Tier4 czyli katalizator, DPF plus AdBlue, Many i cała reszta to Tier2, czyli sam katalizator...

        • 9 1

      • Wyjdź na przystanek i zobacz jak kopci KAŻDY ruszający

        Autobus. Jak dalej uważasz że spełnia euro3 to mozesz wezwać ITD - zmierzą i wtedy zrozumiesz :)

        • 9 1

    • Do tego jeżdżą 18 godz. dziennie i palą 40L na godz. Ale jak ja jadę 15min

      I zużywam 0.5L dziennie to jest wielki problem...

      • 16 3

  • Wprowadzicie (5)

    i żaden autobus nie wjedzie do centrum :)
    Wszystko to stare diesle na normie Tier2, góra 3

    • 109 11

    • Mylisz sie

      • 1 11

    • (1)

      Chyba te wiejskie autosany z pks. Solarisy czy mercedesy mają euro 6 niektóre tylko euro 5

      • 8 6

      • Solarisy mają Tier4

        Tylko część Mercedesów spełnia Tier4, reszta to3.
        Duże diesle mają całkiem inne normy, niż diesle w autach osobowych.

        • 9 0

    • W centrum są tramwaje i trolejbusy

      • 1 7

    • Porzondy dyzel musi dymić. Inaczej to nie jest dyzel ale jakieś gejoskie eko.

      • 4 1

  • (7)

    W Chinach są miasta gdzie komunikacja miejska to między innymi kilkanaście tysięcy autobusów i 100% elektryki.
    Ale oni mają atom więc mogą sobie pozwolić.

    • 34 21

    • Ile kasy i energii kosztuje utylizacja baterii? (1)

      • 15 3

      • Dla chińczyka to zerowe koszty. Tylko później dla środowiska jest problem z wypłacalnością.

        • 16 0

    • mają też obozy koncentracyjne

      własnej konstrukcji, nie wszystko trzeba naśladować

      • 16 2

    • Otóż to.

      Prąd na atomie. W Polsce to elektryki, ale elektrownie węglowe wyprodukują wiecej

      • 2 1

    • to zobacz sobie ile takie elektryki kosztują w chinach mniej więcej połowę tego co w europie w wielu przypadkach firmy produkujące te samochody robią to pod względem jakościowym lepiej jak w europie

      • 4 0

    • W chinach sa miasta, w ktorych nie widac slonca.

      W których dzieci nie chodzą do szkoły, bo jest taki dniu, że niebezpiecznie wychodzić z domu.

      • 5 0

    • spaliny

      dlatego Chiny odpowiadają za30% zamieczyszczeń atmosfery M

      • 2 0

  • (11)

    Trzeba w ten czy inny sposób ograniczyć liczbę samochodów w mieście bo jest ich po prostu za dużo. Następnie należy rozładować populację w mieście poprzez stworzenie godziwych warunków do życia i rozwoju szczególnie dla młodych ludzi w mniejszych miejscowościach a nie tylko w Krakowie Gdańsku czy Wrocławiu.

    • 44 109

    • (2)

      Zacznij rozładowywanie populacji od wyjazdu z Trójmiasta. Na stałe.

      • 34 12

      • (1)

        Już to zrobiłem. Tylko mnie na to stać. Natomiast przeciętny przyjezdny i tubylec też będzie stał w coraz większych korkach mieszkał w coraz droższych mieszkaniach oraz żył w coraz większym ścisku.

        • 15 2

        • Nie twoje zmartwienie.

          • 3 2

    • (1)

      To odbuduj linie kolejowe a drogi systematycznie zamykaj

      • 7 1

      • Miała być zrewitalizowana kolejka SKM przez Nową Letnicę do Brzeźna,PiS obiecał.

        • 2 1

    • (1)

      Gdzieś już słyszałem podobne teksty. Kiedyś jeden taki malarz mówił, że trzeba w ten czy inny sposób ograniczyć część populacji, a następnie należy rozładować populację zachodnią na nowo zdobytą przestrzeń życiową na wschodzie. Osobiście nie lubię tego malarza, ani nikogo kto mówi mi jak żyć, jak się przemieszczać, co mogę mieć a czego nie, czym mogę jeździć a czym nie, i gdzie mam mieszkać.

      • 25 9

      • Swiat niestety nie jest zbiorem jednostek podejmujących niczym nie skrępowane decyzje. Upraszczając: przyjezdni zazwyczaj nie osiedlają się np. w Gdańsku bo urzekło ich piękno starego miasta tylko dlatego że na wsi mazurskiej nie mają co robić choć wprost tego oczywiście nie powiedzą.

        • 9 2

    • Zacznij od siebie i swojej rodziny na zakupy autobusem no i zaponij też o taksówkach

      • 13 3

    • Jasne

      Ludzi w miastach też jest za dużo proponuje przesiedlenia

      • 2 1

    • Niedługo podrożeją bilety na komunikację miejską ,więc dużo osób będzie chodzić pieszo.Najwięcej niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym,którym UM nie przyznał żadnych ulg w Gdańsku.

      • 4 0

    • Opowiadasz dyrdymały jak jakiś idealistyczny gimnazjalista, który nie rozumie jak działa świat. Ludzie na całym świecie ciągną do miasta, bo tak jest największy wybór pracy i jest najlepiej płatna. Czemu jest najwięcej pracy, a no dlatego bo firmy chcą mieć rynek zbytu dla swoich produktów/usług, a o ten najłatwiej w mieście a nie na wsi. To się samo napędza na całym świecie i utrudniając życie ludziom zmotoryzowanym sytuacji nie poprawisz. Władze miasta szczycą się tym że długofalowo planują zagęścić zabudowę miasta, bo jest zbyt "rozlane". Tutaj szukaj przyczyny problemu. PRLowskie władze budowały z pomysłem, bez takiego ścisku. Był jakiś plan zagospodarowania przestrzennego, gdzie były uwzględnione poza budynkami mieszkalnymi przedszkola, szkoły, przychodnie, drogi, komunikacja miejska itp.

      • 2 0

  • Najpierw domowe piece na węgiel, kominki. Potem stare diesele, potem stare benzyny. (3)

    • 35 47

    • kC pzpr + sejm ogłoszą i Zabronią palenia śmieciami !

      • 7 3

    • na kaszubach pozostaną bez samochodów i bez opału.

      takim sposobem.

      • 6 2

    • Odpieprz się mieszkańcu 20 m2 " apartamentu" od kominków!

      • 0 0

  • Zdrowie ponad wszystko

    Zacznijcie OSKP gdzie powinni badać jakość spalin. Potem stopniowo zakazywać (pojazdy stare, diesle, benzyniaki)
    Kto tym kopcuchom daje przegląd?

    • 40 25

  • Opinia wyróżniona

    (17)

    Najpierw weźmy się za stacje kontroli pojazdów, które podbijają przeglądy okresowe wszystkim, nawet autom, które nie powinny się poruszać po drogach. Wszystkie dane zebrane na stacji podczas przeglądu wraz ze zdjęciami nadwozia i podwozia powinny lecieć automatycznie do bazy cepik i być dostępne na stronie historia pojazdu.

    • 367 65

    • (8)

      Pierw się dowiedz jak to działa, a nie bzdury wypisujesz, bo tak Ci się widzi.

      • 27 26

      • Wystarczy, że widziałem jak działają skp, zwłaszcza na Kaszubach. Nie musisz nawet jechać autem, abyś dowód rejestracyjny miał przy sobie to Ci podbiją.

        • 40 16

      • Nie widziałem jeszcze nigdy badania czystości spalin (6)

        • 18 9

        • (4)

          Mi badają za każdym razem, bo przyjeżdżam i proszę o sprawdzenie auta, a nie o zwykłe podbicie dowodu.

          • 8 11

          • Właśnie o to chodzi, żeby sprawdzenie spalin było przy zwykłym podbiciu dowodu. (3)

            A tak, nawet wycięty DPF nie oznacza odebrania dowodu. Chory kraj.

            • 26 5

            • (1)

              Wycięty dpf nie spowoduje oblania testu spalin.. w dieslu badasz "zadymienie" i każdy sprawny diesel nawet bez dpfa spelni normy... ale szkoda tłumaczyć... w tv mowia to każdy powtarza a wiedzy z tego tematu żadnej...

              • 27 2

              • skupmy się na tym by robiony był test spalin i jak auto obleje to nie podbije diagnosta przeglądu. szczegóły techniczne są dla testującego istotne.

                • 4 0

            • Samochody z DPF to bardziej toksyczne dla środowiska

              Niż te które ich nie posiadają.

              • 6 8

        • ...

          bo większość aut nie przeszłoby tych badań

          • 2 2

    • Pamiętaj że przegląd (2)

      Jest raz na rok w starszych autach. Także zawsze może się coś zepsuć.

      • 5 4

      • (1)

        jak się coś zepsuje, to trzeba naprawić a nie jeździć dymiącym złomem...

        • 16 1

        • Pogadaj sobie...
          Dobrze wiesz, że na Kaszubach czy na Kociewiu Stacje Kontroli Pojazdów to fikcja, diagnosta w łapę weźmie, podbije dokument i w drogę.
          Zwróć uwagę ile pojazdów z rejestracjami gka, gwe czy np GKS zwyczajnie nadają się tylko na szrot, spalin tyle, że oddychać się nie da.
          Nie mów, że takie pojady przeszły test pozytywnie.
          Sama blacharka często sprawia wrażenie, że trzyma ją jw kupie jedynie moc Ducha Świętego...

          • 1 1

    • Ci którzy zaplusowali później burzą się i drą japę że ich rzęch nie przeszedł kontroli, bo końcówka drążka albo wahacz do wymiany. Hipokryci.

      • 3 2

    • (2)

      Zgadza się, mojego męża na przejściu dla pieszych zabił kierowca, który miał pieczątkę, że jest po przeglądzie i jest sprawny, a jak policja wzięła samochód to sie okazało, że wszystko było do wymiany, zapłacił kierowca i ten, który "stwierdził, że auto może bez problemu jeździć" ale moje dzieci nie mają ojca

      • 6 3

      • (1)

        Która to stacja SKP? Pieczątka jest w DR.

        • 2 0

        • Pewnie ta na Kartuskiej w Garczu. Tam wystarczy podejść na piechotę z dowodem rejestracyjnym.

          • 2 1

    • Miłośnik czysteg powetrza

      i bardz dobrze

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane