Fakty i opinie

Strefa zamieszkania w historycznym centrum Gdańska może być większa

Po rozszerzeniu strefy zamieszkania uporządkowane zostaną kwestie parkowania w sercu Gdańska, m.in. na ul. Ogarnej.
Po rozszerzeniu strefy zamieszkania uporządkowane zostaną kwestie parkowania w sercu Gdańska, m.in. na ul. Ogarnej. fot. trojmiasto.pl

Strefa zamieszkania w Śródmieściu może zostać rozszerzona o ulice: OgarnąMapka, KotwicznikówMapka, ZbytkiMapkaZa MuramiMapka. Oznaczałoby to powiększenie obszaru, w którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, ale też gdzie kierowcy mogą parkować jedynie w wyznaczonych miejscach.



Czy rozszerzenie strefy zamieszkania w Śródmieściu to dobry pomysł?

tak, należy uspokoić w tej okolicy ruch samochodowy 55%
nie, bo w Gdańsku i tak jest problem z parkowaniem 38%
ten problem mnie nie dotyczy, bo rzadko używam auta 7%
zakończona Łącznie głosów: 833
Z propozycją rozszerzenia strefy zamieszkania w Strefie Ograniczonej Dostępności o ul. Ogarną, ul. Kotwiczników, ul. Zbytki, ul. Za Murami i ul. BogusławskiegoMapka, aż do Podwala PrzedmiejskiegoMapka wyszedł przewodniczący Zarządu Dzielnicy Śródmieście, Maximilian Kieturakis.

Co jej wprowadzenie oznaczałoby dla kierowców i mieszkańców okolicy?

Zgodnie z przepisami w strefie zamieszkania:

  • obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h,
  • samochody można parkować jedynie w miejscach wyznaczonych,
  • progi zwalniające nie muszą być oznaczone znakami pionowymi.


Co istotne: opuszczając strefę zamieszkania, należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.

Z kolei piesi mogą się poruszać swobodnie po całej udostępnionej do użytku publicznego przestrzeni.

Strefa Ograniczonej Dostępności (na pomarańczowo) oraz proponowany obszar do objęcia strefą zamieszkania (na niebiesko).
Strefa Ograniczonej Dostępności (na pomarańczowo) oraz proponowany obszar do objęcia strefą zamieszkania (na niebiesko). graf. trojmiasto.pl
Większych zastrzeżeń do propozycji radnego dzielnicowego nie mają miejscy urzędnicy. Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni tłumaczy, że charakter większości wymienionych ulic oraz ruchu, który się na nim odbywa (jest to częściowo Strefa Ograniczonego Dostępu), wskazuje na możliwość wprowadzenia wspomnianego rozwiązania.

Mniej miejsc postojowych w sercu Gdańska



Znak informujący o strefie zamieszkania
Znak informujący o strefie zamieszkania
- Trzeba mieć jednakże na uwadze, że postój wszystkich pojazdów (również mieszkańców) będzie mógł się odbywać wyłącznie w miejscach wyznaczonych. Uporządkuje to sytuację parkingową na tych ulicach, jednakże zmniejszy liczbę miejsc postojowych dla mieszkańców. W chwili obecnej mieszkańcy posiadający karty opłaty zryczałtowanej mieszkańca (OZR - roczną i OZM - miesięczną) mogą parkować w miejscach niewyznaczonych - zastrzega urzędniczka.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku wskazywanej przez radnego ul. Bogusławskiego.

- Z uwagi na jej parametry oraz pełnioną funkcję (jako objazdu dla ul. Podwale Przedmiejskie i Okopowej, oraz dojazd do parkingu Teatru Szekspirowskiego i ABW) widzimy zagrożenie dla wyznaczania na niej strefy zamieszkania - słyszymy w GZDiZ.
Temat ewentualnych zmian zostanie teraz oficjalnie omówiony z Radą Dzielnicy Śródmieście.

Mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi



- Cieszę się, że pomysł znajduje zrozumienie wśród miejskich urzędników, zwłaszcza Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Chciałbym zaznaczyć, że mój post na Facebooku miał charakter sondażu, a nie formalnej decyzji. Jego celem było umożliwienie mieszkańcom zajęcia stanowiska w sprawie. Przed skierowaniem wniosku do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zarząd dzielnicy pragnie poznać opinie i spostrzeżenia mieszkańców - mówi Maximilian Kieturakis.

Parkingi w Trójmieście



Zainteresowani mogą więc kierować w tej sprawie swoje uwagi na skrzynkę pocztową Rady Dzielnicy Śródmieście: srodmiescie@radadzielnicy.gdansk.pl.

Opinie (125) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Po co większa strefa skoro nikt nie kontroluje tego parkowania? (6)

    #ReferendumDlaGdańska

    • 93 15

    • dlaczego piszesz nieprawdę? (4)

      łatwiej skontrolować parkowanie niż wybudować płatny parking piętrowy, który stoi pusty.

      • 5 12

      • Bo to Janusz Ch (1)

        Znany trójmiejski frustrat i malwersant

        • 13 7

        • Wujek teścia, ojca brat

          A docent Sven Svencio Svencjusz to jego kuzyn

          • 0 0

      • Jaką nieprawdę?

        Na ul. Ogarnej jest zakaz ruchu. Wjazd tylko za specjalnym zezwoleniem, głównie dla mieszkańców. Praktycznie nikt nie kontroluje ruchu na tej ulicy. SM pojawia się sporadycznie i tylko w tygodniu. W weekend można robić co się chce. A w wakacje to jest wolna amerykanka. Gdy pojawiają się turyści to SM znika jak za dotknięcie czarodziejskiej różdżki.

        • 15 1

      • ależ pisze prawdę, na Ogarnej parkują notorycznie przyjezdni, nie posiadający wjazdówek

        dodatkowo miasto samo namieszało zostawiając znaki P informujące o miejscach do parkowania, i zostawiając parkomaty, a powstałą paranoję sankcjonują kontrolerzy z GZDiZ sprawdzający bilet parkingowy ale nie wjazdówkę, oraz SM, która przejeżdża i udaje, że nie widzi łamania przepisów.

        • 11 0

    • Niestety to prawda

      Parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach, więc naprzeciw Novotelu parkowanie na tym placyku jest karalne mandatem i punktami karnymi,a codziennie widzę tam pełne obłożenie.Żenada...

      • 2 0

  • bogacze nie chcą aut pod swoimi oknami (5)

    wiekszość mieszkań mają bogaci ludzie albo w nich mieszkają albo wynajmuja zagranicznym turytom. nie chcą tam mieszkańców z innych dzielnic

    • 30 58

    • (1)

      Bogaci? Większość "rentierów" po prostu dała pod wynajem krótkoterminowy mieszkania po babci i dla nędznych 150-200zł Janusz nie liczy się z tym, że niejednokrotnie urządzają mieszkającym w tych budynkach sąsiadom istne piekło.
      Co do sprawy z nieprawidłowym parkowaniem- proponuję dać to prywatnej firmie, bo jesli straż ma za dużo roboty w zw. z pandemią to każdy prywaciarz współdziałający z miastem w ramach prowizji od mandatów skrupulatnie wywiąże się z polowania na nieprawidłowo parkujących kierowców. Przydałoby się to jak najbardziej bo podczas tego sezonu Janusze pokazali, że najchetniej to parkowali nawet na długiej. Byle za darmo.

      Co do sprawy z parkowaniem, proponuję też budowę kilku podziemnych monitorowanych parkingów, oczywiście w miejscach gdzie nie naruszy to żadnych reliktów historycznych. Tak wgle to co najmniej na ostracyzm zasługuje d**ilny powojenny pomysł rozcięcia centrum na pół 4 pasmową autostradą od Błędnika, aż do Okopowej+ ten okropny wiadukt i zaszczane tunele... Przemykający przez tą część miasta tranzyt można było wpuścić w tunel i byłoby po problemie z narzekaniem na światła, kolizje z tramwajami, pieszymi itd., już nie mówie jaką sporą część ternu odzyskałoby się dla mieszkańców. Pomysły rozcinania i duszenia miast autostradami przez środek przerabiano w USA, o negatywnych skutkach nie trzeba nawet mówić, zresztą obecnie większość urbanistów wiesza na takich pomysłach psy. Szkoda, że u nas jak na ironię też to przeszło;(

      • 8 13

      • jest szansa, ze jeszcze w ciagu 20 lat zostanie to rozebrane

        szkoda takiej wielkiej czesci historycznego miasta, ktore zostalo zniszczone bezpowrotnie i nigdy nie mialo szansy sie rozwinac. TO lekcja dla domoroslych januszy urbanistyki, ktorzy wszedzie by widzieli kilkupasmowe drogi i tunele dla pieszych.
        Jakos nikt nie chce mieszkac kolo nich

        • 1 0

    • Piesi im nie przeszkadzają. (1)

      A samochodów na "starówce" powinno być jak najmniej. Tak jak we wielu miastach Europy.

      • 8 1

      • Byłem ostatnio w Berlinie , na Kudamie trzeba długo szukać miejsca na zaparkowanie.

        • 2 0

    • A kto ci broni być bogatym?

      • 4 1

  • (3)

    Wszystko fajnie, pomysłowo, a potem mamy lipiec i cała Ogarna zawalona DW, KR i WPR. Mieszkańcy krzyczą na przyjezdnych, a strażniki w tym czasie spisują młodych za piwo w parku za pomnikiem Obrońców Poczty

    • 79 6

    • A co mają robić jak viceprezydent zabrania im karć turystów? (1)

      • 14 3

      • parkingowy kacperek niech lata z biletami parkingowymi

        • 1 3

    • i tu trafiłeś w sedno

      Latem dramat, ale żałosne że nawet teraz nie potrafią nad tym zapanować. Codziennie widzę kilku delikwentów parkujących za darmo, w samym centrum miasta.

      • 8 2

  • kiedy urząd miasta wybudował ostatnio jakiś płatny dostępny parking? (9)

    komunikacja jest tragiczna a oni nie dość, że nic nie robią to jeszcze likwidują miejsca parkingowe

    • 62 51

    • Płatny!!!?!
      Za parkowanie powinni dopłacać jeszcze, w końcu Samochód!

      • 10 6

    • Na Jana z Kolna pusty stoi.

      Najpierw pilnować przestrzegania przepisów, później budować parkingi. Inaczej one nigdy nie zarobią na siebie.

      • 19 7

    • po co budować kolejny płatny parking jeśli obecnie istniejące płatne parkingi stoją puste przez większość czasu? (3)

      zgodnie z oczekiwaniami na tym portalu jest nadmiar postów osób cierpiących nieświadomie na samochodozę. Pierwszym krokiem w kierunku pozbycia się jej jest uznanie, że ani samochód ani komunikacja miejska (tramwaj/autobus) nie są jedynymi sposobami poruszania się po dobrze zarządzanym mieście, w którym pierwszeństwo mają piesi (także panie poruszające się na szpilkach).

      • 17 11

      • Czyli wracamy do starożytności (2)

        Czyli do czasów zanim wynaleziono koło.

        • 10 14

        • Nie wracamy do starożytności (1)

          tylko korzystamy z pozytywnych wzorów i doświadczeń innych miast, w których zakwestionowano dominację samochodów w przestrzeni miejskiej. W czasach nowożytnych ważniejszym wynalazkiem od silnika spalinowego było wynalezienie łożyska kulkowego i roweru - w wyniku masowego korzystania z tego środka lokomocji z inicjatywy organizacji rowerzystów zaczęto budować drogi z nawierzchni bitumicznej a mieszkańcy zwiększyli zasięg swoich codziennych podróży. Dzięki zróżnicowaniu puli genów zanikły przejawy degeneracji fizycznej kolejnych pokoleń mieszkańców nie wychylających poprzednio nosa poza swój przysiółek.

          • 13 15

          • To na poważnie???

            • 3 2

    • Na Jan z Kolna stoi pusty

      • 12 7

    • Parkingów nie brakuje (1)

      Jest parking na 1000 aut w Forum Gdańsk, parking przy City Forum, dodatkowo duży parking na Jana Z Kolna.
      Na ukończeniu jest parking wielopoziomowy przy Urzędzie Wojewódzkim, także jest gdzie zaparkować auto, a przejść się kawałek to nie powinien być problem.

      • 16 6

      • no wlasnie oni by chcieli parking kolo neptuna najlepiej bo chodzic nie potrafia.

        • 12 3

  • kolejne absurdalne decyzje władz miasta (7)

    zróbcie tanią spójną czystą punktualną komunikację, zbudujcie sieć dróg rowerowych, wyprostujcie chodniki a dopiero likwidujcie miejsca parkingowe

    • 66 39

    • Nieprawda, nigdy nie oderwiesz się od samochodu.

      • 11 12

    • to akurat radny, kumpel niezyjacego najlepszy

      wyszedł przewodniczący Zarządu Dzielnicy Śródmieście, Maximilian Kieturakis.

      Czytaj więcej na:
      https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Strefa-zamieszkania-w-historyczym-centrum-Gdanska-moze-byc-wieksza-n149545.html#tri

      • 3 1

    • Co ty masz za poblemy z tą komunikacją ? (1)

      Ja od 18 lat jeżdżę do roboty tramwajem i nie narzekam, a 90 złotych za miesiąc to naprawdę nie jest jakiś dramat.

      • 10 9

      • Jak się pracuje na sąsiedniej ulicy od domu to tak można. Ale jeśli jak większość ludzi mieszkasz gdzieś poza pasem 1-2km od skm i głównej linii tramwajowej to można nią dojechać dokładnie nigdzie.

        • 0 0

    • jak zrobić punktualną komunikację, gdy wszędzie korki? (1)

      Przecież likwidacja miejsc postojowych to jeden z najlepszych sposobów aby zmniejszyć liczbę podróży samochodem a to zmniejsza korki.

      • 7 10

      • SKM w korkach nie stoi i absolutnie jej to na punktualność nie pomaga, podobnie tramwaj.

        • 0 0

    • Z warsem , życzy sobie jasnie pan komunikację?

      • 1 6

  • Właściciele lokali na wynajem powinni zawczasu uprzedzać potencjalnych klientów (9)

    Że jeżeli chcą przyjechać samochodem to najbliższy parking jest w Żukowie.

    • 106 20

    • (8)

      Parking jest na Jana z Kolna - pusty

      • 19 6

      • To policz sobie ile zapłaci klient za 10 dni postoju w Gdańsku (7)

        • 5 11

        • Kwak, stać cię na Rolls Royce'a a nie stać cię na opłaty za parkowanie paserati? (1)

          dlaczego chcesz uspołeczniać koszty a prywatyzować korzyści z posiadania tego cudu techniki? Przy okazji: solidarność kierowców chcących obciążać innych mieszkańców kosztami swoich zachowań komunikacyjnych nie jest zgodna z maksymą: "jedni drugim ciężary noście". Solidarność ogólnoludzka jest lepsza niż pseudosolidarność kierowców chcących wszędzie mieć możliwość parkowania i to za darmo. Kierowcy sami zajmują innym miejsca do parkowania i wszyscy na tym cierpią.

          • 12 11

          • Akurat mam Chevroleta i własny garaż.

            Z samochodu w mieście nie korzystam prawie wcale. Ale jak już jadę do Krakowa gdzie jestem parę razy do roku to samochód zostawiam poza spp bo nie stać mnie na dodatkowe kilkaset złotych tylko za postój pojazdu. Zarówno w Gdańsku jak i w Krakowie mam bezpłatne przejazdy zbiorkomem jako hdk. I z tego korzystam.

            • 5 6

        • Samochód prawem, nie towarem!

          • 5 1

        • (1)

          To nich właściciel lokalu na wynajem zapłaci im za ten parking.

          • 7 3

          • Właściciel lokalu na wynajem powinien wykupić gdzieś niedaleko swojego lokalu prywatne miejsca parkingowe dla klientów. Chyba, że nie chce klientów przyjeżdżających samochodami - to nie.

            • 1 1

        • (1)

          To moze pociagiem przyjechac jak go nie stac na utrzymanie auta

          • 8 2

          • Utrzymanie auta a totalne zdzierstwo to dwie różne sprawy.

            • 9 2

  • Miasto dla pieszych nie dla samochodów (10)

    Wreszcie mieszkańcy zaczynają dostrzegać że miasto jest dla pieszych a nie dla samochodów.

    • 59 55

    • miasto dla ludzi, nie tylko i nie głównie dla samochodów

      piesi, hulajnogowcy i rowerzyści mogą znakomicie bezproblemowo funkcjonować na ulicach i placach uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 7 9

    • Miasto jest dla ludzi (8)

      Niezależnie od tego czy poruszają się pieszo, samochodem czy na wrotkach

      • 17 4

      • jeśli miasto jest tworzone głównie z myślą o potrzebach osób poruszających się samochodami (7)

        to osoby decydujące się na inny sposób poruszania się po mieście i sami kierowcy mają coraz większe trudności z poruszaniem się po nim. Nie ma miasta "przyjaznego dla samochodów" w mniemaniu osób, które korzystają głównie z samochodu. Kierowcy kierowcom gotują zakorkowanie szos i ulic i zastawienie powierzchni do parkowania.

        • 4 9

        • (1)

          A sami kierowcy mają największy problem ze zrozumieniem tej zależności :-)

          • 6 8

          • jednak coraz więcej rozsądnych internautów próbuje im to wyjaśnić

            Dzięki za solidarność ;-)

            • 4 8

        • Miasto powinno być przyjazne dla ludzi mających różne potrzeby transportowe. (4)

          Zrównoważony rozwój rozumiany jako lobby rowerowe to nie jest żadna równowaga tylko nieuzasadnione przywileje jednej z grup z ograniczeniami pozostałych.

          • 8 6

          • (2)

            Co jak co ale rowerem jest najtrudniej poruszać się przepisowo bo odpowiedniej infrastruktury jest najmniej.

            • 4 3

            • rower może korzystać z infrastruktury drogowej (1)

              w większości przypadków
              wiem, że chcielibyście jeździć tunelem czy obwodnicą, ale co poradzić...

              • 3 2

              • Jak czytam w kółko te bzdury, to aż mnie trzęsie

                Chyba nigdy nie jechałeś rowerem po centrum Gdańska
                Jak jeździć rowerem po Śródmieściu po tych kocich łbach ?
                Chlebnicka, Szafarnia, Grobla Angielska, Św. Barbary itd, to ulice po których nie da się jeździć rowerem. Kto wymyślił te kocie łby w Śródmieściu, które z założenia ma być przyjazne dla pieszych i rowerzystów ?

                • 2 2

          • Kiedy wreszcie dotrze do miejsca gdzie powinien być u ciebie mózg, że to właśnie osoby dojeżdżający do pracy, na plażę, zakupy itd rowerem, powinni być jak najbardziej uprzywilejowani? Zdajesz sobie sprawę, że jeśli tej grupie będzie się utrudniać poruszanie po mieście w jakikolwiek sposób, to co najmniej kilka tysięcy osób przesiądzie się do samochodów, a to się wiąże z większymi krokami na trójmiejskich drogach, zapewne większą ilością stłuczek, wypadków, może nawet śmiertelnych, gorszą jakością powietrza itp

            • 3 3

  • Nie dajcie sobie wcisnąć żadnej strefy! (1)

    Chodzi tylko o to, by złupić kierowców. Pogońcie tego przewodniczącego! Kogo on reprezentuje???

    • 56 42

    • on. akurat dawna rade miasta. ta od niezyjacego

      • 7 0

  • Mieszkancy chcieli, mieszkancy maja

    ograniczenie ruchu na ogarnej. co z tego ze sa znaki skoro nikt tego nie egzekwuje. Ludzie maja gdzies znaki i ograniczenia albo uwazaja ze ich nie dotycza. jak nie bylo tych ograniczen, to straz miejska potrafila sie czaic za winklem na pocztowej i ladowac po kilkanascie mandatow na godzine. w tej chwili, wystarczy sie przejsc i lutowac kazdemu bez w jazdowki 500.... tyle kasy do budzetu by splynelo. po co wprowadzac ograniczenia ktorych nie ma szans egzekwowac?

    • 28 6

  • Tej strefy nie potrafią ogarnąć, codziennie widzę samochody bez identyfikatorów na GM (2)

    A już myślą o jej powiększeniu

    • 41 3

    • co więc proponujesz? (1)

      zlikwidować ograniczenia czy zacząć egzekwować przepisy?

      • 4 0

      • Ja to sobie mogę proponować...

        Jeżeli nie są w stanie tego ogarnąć, to po co takie bzdury wymyślają,
        wystarczy przejść się po strefie SOD, przecież nikt nad tym nie panuje.
        Przed wjazdem do strefy ustawiono znaki drogowe, a kierowcy je po prostu ignorują i wjeżdżają, po co nam taka strefa ?

        • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.