• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy wolnej jazdy dla hulajnóg elektrycznych. Pomocne czy kłopotliwe?

Mateusz Groen
15 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

W Trójmieście są trzy strefy, w których elektryczne hulajnogi na minuty automatycznie zwolnią. W centrum Gdyni, centrum Gdańska i nad morzem w Sopocie, nie pojedziemy nimi szybciej niż ok. 6 km na godzinę.



Czy korzystając z hulajnogi elektrycznej zdarzyło ci się mieć jakiś problem?

Korzystanie z elektrycznych hulajnóg na minuty jest bardzo intuicyjne dla osób na co dzień używających smartfonów i na ogół nie sprawia ich użytkownikom, zwłaszcza młodym, żadnych problemów.

Począwszy od odblokowania urządzenia, przez jazdę, aż po zakończenie przejazdu - wszystko jest w miarę proste i czytelne.

Warto sprawdzić strefę przed przejażdżką



Początkujący użytkownicy muszą jednak pamiętać o tym, że niektórzy operatorzy hulajnóg wyznaczyli dwie ważne strefy, zaznaczone na mapie w aplikacji.

Oznaczone są kolorami czerwonym i żółtym.

Strefa czerwona - tu nie parkuj



Strefa czerwona obejmuje miejsca, w których nie wolno nam zostawić hulajnogi po zakończonej jeździe. Możemy przez nią przejechać lub poruszać się po niej, ale jazdę musimy zakończyć poza nią. W innym przypadku operator hulajnogi może nam naliczyć karę - nawet w wysokości ok. 200 zł.

Strefa żółta - tutaj zwolnisz



Strefa żółta to strefa wolnej jazdy, w której prędkość naszej hulajnogi znacząco i raptownie spadnie. Nieświadomi jej istnienia użytkownicy często mają wrażenie, że ich hulajnoga się psuje lub gwałtownie wyładowuje się w niej bateria. Nic z tych rzeczy.

Standardowa hulajnoga na minuty porusza się z prędkością około 20-25 km na godzinę. Jednak po przekroczeniu granic "strefy żółtej" prędkość urządzenia spada do tempa nieco szybszego chodu ludzkiego, czyli do prędkości 6 km na godzinę.

Ograniczenia zostały wprowadzone przez niektórych operatorów hulajnóg w porozumieniu z władzami miast. Cel: poprawa bezpieczeństwa w miejscach, gdzie jest duży ruch pieszych.

W Trójmieście strefy żółte obejmują trzy miejsca:

  • Gdynia - ul. Świętojańska i 10 Lutego
  • Gdańsk - historyczne śródmieście,
  • Sopot - pas nadmorski od granicy z Gdańskiem do Łazienek Północnych oraz okolice Monciaka

Czytaj też: Złamania, urazy mózgu, krwotoki. Kilka przypadków dziennie po wypadkach na hulajnodze

  • Strefa wolnego ruchu w Gdyni obejmuje ul. 10 Lutego i Świętojańską.
  • Hulajnogi same zwolniają w historycznym centrum Gdańska.
  • W Sopocie ograniczenie prędkości w hulajnogach obowiązuje w pasie nadmorskim i w okolicach Monciaka.
- Strefa ograniczonej prędkości nie jest jednak strefą zakazu parkowania. W strefach o ograniczonej prędkości nadal można zakończyć jazdę - informuje jeden z operatorów hulajnóg, firma Tier.

Strefa potrafi zaskoczyć i sprawić problemy



Mimo że strefy są wyraźnie oznaczone na mapie w aplikacji, to ich granice mogą zaskoczyć. Strefy często są mocno "powycinane" i użytkownik nie zawsze wie, że wjechał w niedozwolony obszar.

Niektóre z dostępnych na rynku hulajnóg, zanim zwolnią informują o tym kilkukrotnym "pikaniem", a użytkownik otrzymuje komunikat na swój telefon komórkowy. Nie zawsze jednak tak się dzieje.

- Po przejechaniu pod węzłem Kliniczna i będąc przy budynku biurowca C200 hulajnoga raptownie zwolniła. Starałem się ją przepchnąć kawałek, bo myślałem, że się zepsuła. Dopiero po chwili mnie natchnęło, by sprawdzić mapę na aplikacji. Okazało się, że moją hulajnogę będę musiał ciągnąć, aż do wysokości SKM Stocznia. Po przekroczeniu tego punktu, hulajnoga odpaliła na nowo, ale minuty leciały i kilka złotych w plecy - mówi Maciek.

Zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych



Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego. Hulajnogi elektryczne, to ostatnimi czasy jeden z popularniejszych środków transportu miejskiego.
  1. Korzystać z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych mogą wyłącznie osoby pełnoletnie.
  2. Młodsi muszą uzyskać kartę rowerową lub prawo jazdy co najmniej kategorii: AM, A1, B1 lub T.
  3. Zabronione jest korzystanie z hulajnogi elektrycznej na drogach publicznych przez dzieci poniżej 10. roku życia. Wyjątkiem od tej zasady jest poruszanie się na hulajnodze w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej.
  4. Kierujący hulajnogą elektryczną ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone.
  5. Jeśli brak jest drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą powinien korzystać z jezdni, o ile dopuszczalna prędkość na tym odcinku nie jest większa niż 30 km/h.
  6. W przypadku, gdy brak jest drogi dla rowerów, a na jezdni dozwolony ruch przekracza 30 km/h, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika lub drogi dla pieszych. Musi jednak jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszych i zachować szczególną ostrożność. Ma też obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu.
  7. Na hulajnogach można przejeżdżać przez przejazdy dla rowerzystów, ale w przypadku przejść dla pieszych należy przeprowadzić hulajnogę przez jezdnię.


Czytaj też: Mandaty dla kierujących hulajnogami. Co wolno, a czego nie wolno na hulajnodze?

Przy parkowaniu powinniśmy zwrócić uwagę, by hulajnoga elektryczna stała jak najbliżej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni, pozostawiając dla ruchu pieszych co najmniej 1,5 m.

Opinie (183) 9 zablokowanych

  • (6)

    I słusznie,większość jeżdzi za szybko,nowi "królowie szos",rzecz jasna do czasu pierwszego wypadku albo wjechania w kogoś.

    • 57 14

    • Ty pewnie czekasz na kartę rowerową

      Zeszyty już kupione?

      • 7 16

    • Niby super ale czy takie ograniczenia nie powinny najpierw obowiazywac kierowcow? (1)

      • 3 7

      • ale dla sportowch rowerow na prad powinny być

        • 1 0

    • Kiedy wysepki zwalniajace dla sportowych rowerow przed przejsciami?

      • 2 1

    • tylko ze tak juz jest

      To nie jest tak ze czlowiek uczy sie na czyiś błędach. Niestety gdyby tak bylo to by w zasadzie np w silnym deszczu nikt nikogo nie ponaglal i kazdy by jedzil do 50 . km. Na obwodnicy nikt by wtedy nie jechal szybciej niz 120 km/h Malo kto uczy sie na czyis błedach ,Czemu ? Moze taka ewolucja?Ciekawe ze w Niemczech wazsze sa niekiedy pasy a wyzsze prędkości..... Moze to chyba zaufanie większe.

      • 0 0

    • Czesciej czlowiek nie uczy sie na czyiś błedach.

      Zazwyczaj niestety uczy sie czesciej na wlasnych. Na odwrot gdyby bylo to malo kto by w silnym deszczu jechał szybciej niz z 50 km /h . Może to jest ta ewolucja czy cos innego? A no nie?

      • 0 0

  • Ludzi należy edukować i następnie egzekwować przestrzeganie przepisów i zasad, to zawsze skuteczniejsze niż zakazy (6)

    cywilizowanie poprzez pałę i pejcz nigdy się nie udawało

    • 29 23

    • I jeszcze nauczyć się pisać.

      Zanim sie zatrudnią ;)

      • 1 7

    • Jak to nie (4)

      A inkwizycja?

      • 1 3

      • no i jaki dzisiaj mamy efekt tej inkwizycji? (2)

        • 2 0

        • To nie chodzi o to (1)

          Pisałeś, że pałą i pejczem NIC się nie udawało. A inkwizycja odnosiła sukcesy :)

          • 0 1

          • no jakie sukcesy? gdzie są ich obecne efekty?

            • 0 0

      • No nie. Lewak

        Wy jeszcze istniejecie? Co tam u lamparcipy?

        • 1 1

  • (6)

    To jest element czwartej rewolucji przemysłowej, która się dzieje. Automatyzacja, komputeryzacja i sztuczna inteligencja wielu dziedzin życia będzie postępować wykładniczo. To się dzieje.

    • 24 15

    • (2)

      Gdzie tu niby masz automatyzację i sztuczną inteligencję?

      • 8 7

      • chocby poprzez sprzężenie aplikacji, GPSu, automatyki płatności, mało?

        • 11 1

      • No nie ma AI jeszcze użytkownik musi korzystać z własnej głowy, co jest największym ograniczeniem tego systemu.

        Ha ha ha

        • 3 0

    • A ameby minusują ;)

      • 8 0

    • (1)

      Ok, ale po co pisać komentarz o czymś równie oczywistym jak to, że woda jest mokra?

      • 2 0

      • to nie pisz

        • 0 0

  • Ale (6)

    Rowery mevo były przy tych hulajnogach 100 razy bezpieczniejsze. Hulajnogi dobrze sprawdzają się w miejscach gdzie nie ma dużego ruchu pieszego i rowerowego. Natomiast w miejscach o dużym ruchu pieszo rowerowym trzeba na siebie bardzo uważać, szczególnie pas nadmorski, gdzie małolaty, ajfoniary czy tam inne stworki zafascynowane tym wynalazkiem potrafia mknąć z kasymalna predkosca i nawet wyskoczą ci wprost na czołówkę, licząc, że im usuniesz się im z drogi bo się przestraszysz, że cię staranuja... Słaba to filozofia:)

    • 57 9

    • (2)

      rozumiem że rowerzyści nie muszą uważać? czy też ich obowiązuje 5km/h?

      • 11 3

      • A kierowców? (1)

        80kmh w strefie 30 to standard, a oni sie hulajnogami zajmują. Skandal

        • 8 15

        • Taa 150

          • 10 2

    • Mevo również ludzie jeździli chodnikami nie patrząc się na pieszych, bardzo często powodując niebezpieczne sytuacje np na Świętojańskiej na chodniku kilkukrotnie musiałam uciekać przed pędzącym na mnie rowerem.

      • 11 1

    • co ma rower do hulajnogi, to porównywanie jabłek z gruszkami (1)

      jedno i drugie słuzy do przemieszczania głównie po mieście i tyle

      • 5 3

      • Jeśli tak to dlaczego jedno ma ograniczenia a drugie nie?

        • 1 0

  • "okolice Monciaka"

    Kiedy Sopoćkowo?

    • 14 4

  • A na Starym Mieście w Gdańsku jak zwykle hulaj dusza piekła nie ma?

    Jak nie hałasy z PZL, Grodziska albo Elektryków to porozjeżdżane trawniki i kierowcy aut uprawiający totalną samowolkę. A na dokładkę teraz jeszcze terror hulajnogowy bez ograniczeń. Przypominam, że większość najważniejszych zabytków Gdańska znajduje się poza Głównym Miastem, a tylko tam próbuje się cywilizować sytuację w różnych zakresach. Okolice Katarzyny, Brygidy, Bartłomieja, Jakuba czy Wielkiego Młyna traktuje się jako jeden wielki parking dla dziczy oraz pastwisko dla hałasującego bez ograniczeń po nocach tałatajstwa

    • 23 7

  • Jeżdże codziennie na rowerze (7)

    I na ścieżkach rowerowych ci ludzie na tych hulajnogach strasznie szybko jeżdżą. Nieraz miałem z nimi niebezpieczne sytuacje. Trzeba bardzo uważać na tych szaleńców i mieć oczy dookoła głowy. Poza tym pełno małolatów jeździ na tych hulajnogach i za bardzo się panoszą!

    • 68 11

    • To przyspiesz (1)

      Ja na rowerze wyprzedzam te wszystkie hulajnogi

      • 13 5

      • Na prostej - oczywiście, też wyprzedzam. Problem jest taki, że gdy normalny człowiek na zakręcie/skrzyżowaniu/itp siłą rzeczy zwalnia, to ci kr3tyni wchodzą na pełnej w zakręt, często z niego wylatując na sąsiedni pas.

        • 0 0

    • (3)

      Ja co innego obserwuję. Na ścieżkach rowerowych są przejścia dla pieszych, nie widzialem nikogo kto by ustępował na takim przejściu pierwszeństwa pieszemu, czy to rower czy hulajnoga, nie ma znaczenia.

      • 26 7

      • Dokładnie i jeszcze przyspieszają żeby zdążyć przed pieszym.

        • 7 1

      • Dziwne? (1)

        Hulajnogę przepisy zaliczyły do pieszych więc wybacz, ale to wszystko zależy od kultury pieszego.

        • 1 3

        • Przepisy co do hulajnóg sie zmieniły, ale Ty widzę zyjesz jeszcze w przeszłości.

          • 1 1

    • Czas wyhodować cohones i ich wyprzedzić :)

      • 0 2

  • Gdynia Starowiejska

    To już wiem dlaczego ostatnio tyle hulajnóg szaleje na Starowiejskiej (równoległej do 10 lutego) i jest tam bardzo niebezpiecznie na chodniku - ścieżką rowerową nikt nie jeździ hulajnogą bo jest kostka brukowa. Może tam też przydalaby się żółta strefa?

    • 27 4

  • Niestety (3)

    Przez ograniczenie umysłowe ludzi wprowadzono ograniczenia predkosci.

    • 45 5

    • Oczywiscie nie dotyczy kierowcow (2)

      Ci tradycyjnie są nietykalni

      • 2 8

      • kolejny cyklohisteryk, dotyczy to wszystkich głupków bez względu czym się poruszają (1)

        trudno zrozumiec?

        • 8 3

        • to kup sobie fotoradar i idź zobacz sobie jak to ich dotyczy

          • 3 0

  • Kolejna nagonka na hulajnogi które sa wybawieniem dla miasta i mkieszkanców jak rowery!A najwiekszymi szkodnikami blachosmrody. (13)

    Kiedy w końcu wprowadza strefy wolne od spalin w miescie powinny byc w kazdej dzielnicy!Trójmiasto pewnie zrobi to ostatnie jak zawsze w Polsce bo to tutaj jest najwiecej piratów drogowych co powoduja najwiecej wypadków w Polsce !I to tutaj jest przez nich najwyższe OC w Polsce.
    Jakos nie widac by zaczeli walczyc z parkujacymi gdzie popadnie blachosmrodami !!

    • 25 81

    • (1)

      jak tylko przestaną rozbierać linie kolejowe by budować ścieżki rowerowe to aut w mieście ubędzie

      • 5 4

      • Tak wiemy pewnie odezwał sie wyznawca wagonów kolejowych :)

        • 2 2

    • Piesiewicz! Czy to znów ty? (2)

      • 8 3

      • Cały czas ten sam nawiedzony oszolom pisze o "blachosmrodach" (1)

        Albo fanatyzm, albo fobia albo i jedno i drugie.

        • 11 3

        • to monotematyczny małolat

          • 6 3

    • pewnie nieraz tyłek woziłeś autem, a teraz zgrywasz świętego.

      • 7 4

    • Powiedział biedak bez auta

      Bo mu akurat niepotrzebne i go nie stać na utrzymanie,to nikomu niepotrzebne

      • 6 5

    • hahah buraczki w swoich 15 letnich szrotach znowu poczuły sie urażone :) i jak zawsze muszą sie kompromitować:) (1)

      biedak,nie stać go,na pewno rowerzysta :) Spaliny nie trują :)
      Czekamy na kolejne :)

      • 5 6

      • żałosny jesteś jak buraczek w twoim ekogarnku :)

        • 1 1

    • Przeprowadzka

      Las

      • 2 1

    • Nie lepiej wyprowadzić się na wieś zamiast próbować zmienić miasto w wieś?

      Życia Ci chłopie nie starczy ...

      • 3 3

    • Kiedy OC dla hulajnóg???

      tez będzie najwyższe w Gdyni pewnie, bo to od mózgu zależy , a nie od urządzenia

      • 0 0

    • Oczywiście, że hulajnogi są lepsze od blachosmrodów, jednak nie w tym kształcie co teraz. Należałoby zamknąć ulice dla aut i po nich puścić hulajnogi, z dala od pieszych i rowerzystów - wtedy było by to bezpieczne. Obecnie hulajnogi na ddr i chodnikach, niczym nie różnią się od auta na chodniku.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane