• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studenci projektują wielopoziomowe parkingi w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
  • Pierwsza nagroda: koncepcja budowy podziemnego parkingu z funkcjami usługowymi na powierzchni przy Urzędzie Wojewódzkim.
  • Pierwsza nagroda: koncepcja budowy podziemnego parkingu z funkcjami usługowymi na powierzchni przy Urzędzie Wojewódzkim.
  • Pierwsza nagroda: koncepcja budowy podziemnego parkingu z funkcjami usługowymi na powierzchni przy Urzędzie Wojewódzkim.
  • Pierwsza nagroda: koncepcja budowy podziemnego parkingu z funkcjami usługowymi na powierzchni przy Urzędzie Wojewódzkim.

Miasto nie rezygnuje ze stworzenia piętrowych parkingów na terenie Gdańska, chociaż do tej pory nie udało się znaleźć inwestora. Urzędnicy ogłosili za to konkurs na projekt takich obiektów wraz z funkcjami usługowymi. Z tematem zmierzyli się studenci architektury Politechniki Gdańskiej.



Pomysł naszpikowania miasta podziemnymi i naziemnymi miejscami parkingowymi nie jest nowy, bowiem liczy sobie już blisko dekadę. Do tej pory poszukiwania chętnego kończyły się fiaskiem, dlatego co pewien czas dochodzą nowe lokalizacje lub wytyczne mające zachęcić potencjalnych inwestorów.

Do niedawna urzędnicy wskazywali pięć miejsc: przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie GdańskaStaromiejskim zobacz na mapie Gdańska, na Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (parking podziemno-naziemny), przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (również podziemno-naziemny) oraz na Targu Węglowym zobacz na mapie Gdańska. W ostatnich miesiącach pojawiły się dwie kolejne lokalizacje. Pierwsza przy ul. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska (naziemny parking kubaturowy) i druga pod powierzchnią Targu Rybnego zobacz na mapie Gdańska. Piętrowy parking planowany jest także vis a vis Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego zobacz na mapie Gdańska.

  • Druga nagroda: koncepcja parkingu między Podwalem Przedmiejskim a ul. Pszenną.
  • Druga nagroda: koncepcja parkingu między Podwalem Przedmiejskim a ul. Pszenną.
  • Druga nagroda: koncepcja parkingu między Podwalem Przedmiejskim a ul. Pszenną.
  • Druga nagroda: koncepcja parkingu między Podwalem Przedmiejskim a ul. Pszenną.
Przetarg, który pozwoli wyłonić inwestora, ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku. W międzyczasie Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego w Gdańsku wraz z Wydziałem Architektury Politechniki Gdańskiej ogłosiły konkurs na projekt koncepcyjny strategicznych parkingów wielopoziomowych z funkcją towarzyszącą. Pula nagród wyniosła w nim 20 tys. zł (część środków została przeznaczona także na projekty Bastionu św. Elżbiety)

Wpłynęło 48 prac studenckich zespołów architektonicznych. Komisja postanowiła przyznać trzy nagrody i cztery wyróżnienia.

Pierwsza nagroda (4000 zł) - Julian Lemka, Ziemowit Belter, Stefan Zieliński. (Obiekt przy Urzędzie Wojewódzkim zobacz na mapie Gdańska).
"Projekt przemyślany pod kątem ekspozycyjnym od strony Urzędu Wojewódzkiego. Ciekawa przestrzeń publiczna. Precyzyjnie przemyślane rozwiązanie o interesującej architekturze, które poprzez obniżenie wysokości zabudowy nie konkuruje z otoczeniem".

Druga nagroda (3000 zł) - Sergio Crespo Aller, Juan Antonio Hernandez Menor, Daniele Nurra. (Obiekt między Podwalem Przedmiejskim a ul. Pszenną zobacz na mapie Gdańska)
"Nawiązuje do zrealizowanych już obiektów w pasie ulicy Podwale Przedmiejskie. Porządkuje otoczenie. Czysta forma odnosząca się do funkcji".

  • Trzecia nagroda: koncepcja budowy parkingu z funkcjami usługowymi w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa nad Motławą.
  • Trzecia nagroda: koncepcja budowy parkingu z funkcjami usługowymi w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa nad Motławą.
  • Trzecia nagroda: koncepcja budowy parkingu z funkcjami usługowymi w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa nad Motławą.
  • Trzecia nagroda: koncepcja budowy parkingu z funkcjami usługowymi w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa nad Motławą.
  • Trzecia nagroda: koncepcja budowy parkingu z funkcjami usługowymi w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa nad Motławą.
Trzecia nagroda (2000 zł) - Zofia Wojdyga, Weronika Turzyńska, Katarzyna Zonakowska. (Obiekt w obrębie ulic: Jaglana, Owsiana i Wspornikowa zobacz na mapie Gdańska)
"Dobre wpisanie w otoczenie. Odniesienia do architektury spichrzowej. Widać, że jest to architektura nowoczesna, ale przy tym nie jest agresywna".

Co ciekawe tylko jedna z nagrodzonych prac (pierwsze miejsce) pokrywa się z miejscami wybranymi przez miasto do budowy parkingowej. Dlaczego?

- Lokalizacje były wyznaczane przez Wydział Architektury i są to miejsca terenów usługowych, w których parkingi są dopuszczalne. Te tereny należą do gminy, a lokalizacje są dobrze przemyślane, bo zapewnią obsługę dużego obszaru miasta i będą wysysały samochody z parkowania ulicznego - tłumaczy Dariusz Wołodźko z biura prasowego UM w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (70)

  • Rośnie nowe pokolenie kapłanów św. Przepustowości. (5)

    Ważne żeby były to bezpłatne parkingi.

    • 52 37

    • To pocieszające (1)

      Osobiście myślałem że dzisiejsi studenci architektury myślą o mieście jak o chińskiej wiosce sprzed 40 lat. A tu proszę, miłe zaskoczenie, nie zaszczepia im się systemowo motofobii i skłonności do pedałowania.

      • 16 25

      • I tu jest powód, dlaczego studenci i absolwenci archi zwiewają za granicę.

        Potencjalny klient to idiota.

        Nie mówiąc już, że jesteśmy trzecim krajem na świecie, z najmniejszą ilością architektów, ale prawo jest tak skonstruowane, że pracy nie ma, bo pani Krysia może wymyślić sobie różowe kwiatki na elewacji, a Janusz, inżynier drogowy 50km barierki w szczerym polu, bez jakichkolwiek konsultacji, z osobą, która z założenia ma się tym zajmować. Na świecie kostki brukowej nie można położyć bez konsultacji, ale u nas wolnoć Tomku.

        A potem narzekacie, co deweloperzy stawiają, o kostkę się potykacie, rampy dla wózków zajmują pół zbocza i nadkłada się kilometr drogi. Póki takie standardy będą panowały, póty przyzwyczajać do g*wna się będziecie musieli.

        Ad vocem motofobii, jak ma się mózg, nie trzeba jej zaszczepiać, a nie wiem czy wiesz, parking właśnie służy temu, byś zostawił auto i ruszył swój gruby zad na Główne Miasto z buta. Brak miejsc parkingowych w mieście, szczególnie w parkingach podziemnych, to nie polityka tępienia samochodów, a skubania ludzi z kasy przez deweloperów, bo ich budowa jest zdecydowanie najdroższa, a każdy wyciśnięty z klienta grosz jest święty. I tak oszczędzają na elewacjach, idei budynku, w ostatecznym rozrachunku każdy jest taki sam, jak za komuny.

        • 15 3

    • Za to kapłanów Św. Pierzei, Błogosławionej Komunikacji i świątobliwego pedalstwa ...

      ... ci u nas pod dostatkiem!

      • 10 15

    • bezplatne? januszku jak sie ma na paliwko to i na parking powinno wystarczyc (1)

      • 11 7

      • Ale na parking faktury nie wezmę jo

        Żona korzysta też z naszej Octavii TDI a prawda jazdy ni mo

        • 8 1

  • Po co te parkingi? Budujcie więcej ścieżek rowerowych. (3)

    • 44 66

    • No jasne. Każdy urzędnik w gajerku czy interesant niech jeździ na rowerku...
      Parking w tym miejscu jest mega potrzebny!!

      • 14 9

    • ale Cię zminusują :) (1)

      a za pare lat będą na rowerach śmigać :)

      • 6 9

      • nie będą

        ne zmyślaj

        • 8 4

  • GDANSK GATE PARKING (11)

    Już same nazwy mówią o światowym poziomie tych prac.

    I urzędnicy płacą za to z moich podatków.

    Czas wyprowadzić się do Kowal lub Banina i zaprzestać sponsorować podatkami debilizmy urzędnicze.

    • 42 22

    • Ale o co chodzi?

      To w końcu nie mają budować parkingów?

      • 2 6

    • Bo tam to na pewno nie będziesz sponsorował.Nie chcę wiedzieć czym taki jak Ty myśli.

      • 1 7

    • Nie szczekaj, my w Gdyni mamy gorzej. (1)

      Co jakbyś miał sponsorować
      kosmodrom? !?

      • 15 0

      • Gdynia to stan umysłu.

        • 9 0

    • Jak się wyprowadzisz do Banina (3)

      To tym bardziej będziesz potrzebował parkingów. Chyba że zamierzasz pedałować co rano, to przepraszam.

      • 4 11

      • Wystarczy PKM, podjeżdża pod samego Neptuna. (2)

        • 7 3

        • Nie (1)

          PKM dojeżdża do Wrzeszcza. No i trzeba jeszcze dotrzeć na stacje położone pośrodku kartoflisk. Zazwyczaj nawet mimo korków będzie opłacało się jeździć samochodem

          • 7 5

          • Neptun jest we Wrzeszczu.

            • 0 0

    • no chyba właśnie do tych z Kowal lu Banina sa te parkngi jak przyjadą do pracy

      • 3 1

    • Przecież to studenci Erasmusa z Hiszpanii projektowali, to jak mają nazwać swój projekt? Parking dla Januszy?? Nie znają jeszcze takich malkontentów jak Ty, więc ciężko im o równie porywającą nazwę w języku Mickiewicza.

      • 6 4

    • wyprowadzisz sie, czy tylko bedziesz spal w Baninie

      ale nadal bedziesz codziennie przyjezdzal do Gdanska?

      • 4 0

  • Parking Wielopoziomowy - (1)

    to przydałby się w Gdyni na ul.Jana z Kolna!
    Mieszkańcy północnych dzielnic zostawialiby pojazdy w tej okolicy i nie musieli by szukać ze świeczką miejsc parkingowych.
    Ponadto Gdynia byłaby mniej oblężona i zapchana przez już i tak mnóstwo samochodów, a co za tym idzie - turyści tez by mieli tylko kawałek do centrum i nie zapychaliby Skwerku - który wygląda okropnie - przez samochody.

    Ale cóż lepiej postawić tam biurowce i szklane domy - które raczej mieszkańcom służyć nie będą i korzystać raczej też...

    • 19 5

    • Weź wyluzuj. Jak to u nas byłby płatny a abonament jedynie 250 zł.

      U Szczurka lepiej nic nie robić.

      • 7 0

  • Nie słuchać jęczenia i budować

    Na jak największa liczbę samochodów.

    Miłośnikom pedałowania i tak się nie dogodzi a póki co więcej osób korzysta z samochodów.

    • 35 22

  • Jeden powstanie (1)

    Parking wielopoziomowy przy Urzędzie Wojewódzkim to jedyny pewniak. Powstanie wraz z przebudową wiaduktu Biskupia Górka. Ale z pewnością nie będzie ładny, raczej koszmarek jak na Jana z Kolna.

    • 30 0

    • i bezpłatny dla urzędników

      • 12 1

  • Niech projektują młodzi bo ten szkieletor na Jana z Kolna to jest masakra. Wstyd dla miasta, źe takie coś zwane parkingiem stoi w tym miejscu.

    • 43 3

  • No to wyjaśnia się chyba, kto projektuje te wszystkie koszmarki - studenci. (4)

    Bo architektura bardzo podobna do ostatnio powstałych lub powstających inwestycji. Chyba że ich wykładowcy to taki poziom, że nie potrafią wymyślić nic lepszego niż studenci.

    • 14 19

    • (3)

      A co jest dla Ciebie ładne? LOT? PRL już dawno za nami kolego. Tak się teraz projektuje - szkło, beton, drewno. Mi się podoba. Zwłaszcza pierwsza praca.

      • 1 4

      • (1)

        Beton i szkło a obok budynki z czerwonej cegły. To niby się ładnie komponuje?

        • 4 0

        • To sie nie ma komponować. Żyjemy w XXI, i w takim, odpowiadającym czasom stylu należy tworzyć. W renesansie też nie zastanawiano sie czy budynek bedzie ,,pasował" do gotyckiego obok. po prostu budowano według stylu

          • 1 3

      • Ładne dla mnie są budynki, które nie gryzą się z najbliższym otoczeniem i zachowują odpowiednie proporcje

        Może być to szkło, beton, drewno, ale nie tam, gdzie nie pasuje. I w wszystkim trzeba mieć umiar, a nie zrobienie całej przeszklonej elewacji, tak jak na pracy z 3 miejsca i jeszcze stylizacja na pseudo kamieniczki. Jedne z nielicznych Gdańskich inwestycji z ostatnich lat , które mi się podobają to stadion, kompleksy biurowe Alchemii i OBC, budynek wydziału Biologii UG i przebudowany dawny biurowiec Stoczni Północnej teraz znany jako C200 Office.

        • 1 0

  • Kiedy wybudują np w Oliwie jakiś parking? (3)

    Cały czas powstają nowe biurowce w Oliwie, a nowych parkingów nie ma. Przerobili na płatny parking plac przed halą Olivią i obok castoramy, ale to i tak nic nie daje.
    Ci z biurowców parkują przed domami mieszkańców Oliwy, a radni dzielnicy zamiast wprowadzić system jaki jest np w Holandii, to uchwalili opłaty dla wszystkich (czy mieszkańców co nigdy nie musieli płacić, a także dla tych z biurowców, co żal im zapłacić za parking przed halą Olivią) 30zł miesięcznie. Bo oczywiście tak najłatwiej. To nie jest rozwiązanie problemu z brakiem miejsc parkingowych. 360 zł rocznie płacić za coś, co mieszkańcy mieli od zawsze za darmo? A co jak goście przyjadą np na wigilie, a nie będzie miejsca na podwórku (bo mieszczą się tylko 3 auta)? Mają opłacić postój za cały miesiąc?
    Strefy płatnego parkowania nie są rozwiązaniem problemu. Rozwiązaniem problemu będzie np wymóg dla developerów, by przy budowie zespołu biurowców wybudowali parking wielopoziomowy (oczywiście opłaty na takim parkingu nie mogą być za wysokie, bo ci wszyscy w stylu umowa-zlecenie-dla-korpo bedą woleli dalej parkować pod nosem mieszkańców, bo nie będzie ich stać na parking dla prezesów).

    • 24 11

    • Nie rozumiesz

      Za budowę parkingu dla aut trzeba zapłacić. To kosztuje. Rozumiesz?
      Niezależnie od tego, czy buduje parking miasto czy prywatny inwestor. Ktoś za to musi zapłacić. Inni ludzie też tego nie rozumieją. Dlatego wolą parkować za darmo niż płacić za parking za który inwestor też musi płacić. Opłata miesięczna za parking przy Olivia Business Centre 300 zł/miesiąc to naprawdę nie "parking dla prezesów".
      Auta parkujące na parkingu muszą do niego dojechać najpierw. To sprawia, że trzeba budować drogi, czyli np. wyburzać 100 budynków w środku miasta jak pod budowę Trasy Słowackiego. Nie tędy droga. Aut jest zbyt wiele w polskich miastach. Trzeba ograniczyć liczbę aut.

      • 6 6

    • Parkingi są, tylko parkujący nie chcą płacić za parkowanie. I wolą stawiać autko na chodniku czy innym trawniku.
      Bogaty naród :-)

      • 1 0

    • pan Racjonalny inaczej?

      ja się tylko pytam

      • 0 0

  • oby tylko nie ten,ktory dostał drugą nagrode! (1)

    to juz ten z trzecia nagroda lepszy!

    • 12 1

    • Trzeci

      spokojnie mógłby zostać zrealizowany, dobrze wpisuje się w tkankę miejską

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane