- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (323 opinie)
- 4 Był senator skazany na więzienie (287 opinii)
- 5 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Studio Architektoniczne Kwadrat z Gdyni wygrało konkurs na projekt muzeum II Wojny Światowej
Gdyńska pracownia pokonała 128 konkurentów z całego świata i zdobyła główną nagrodę wynoszącą 80 tys. euro. Koperta z kodem pracy zwycięzcy byłą jedną z czterech, jakie zostały zniszczone przed rozstrzygnięciem konkursu.
Jury podkreślało w uzasadnieniu, że muzeum zaprojektowane przez gdyńską pracownie ma szansę stać się nową ikona architektoniczną Gdańska oraz że doskonale wpisuje się w koloryt i atmosferę miasta. Muzeum według tego projektu w dużej części będzie znajdować się pod ziemią, na powierzchni widnieje trójkątna, przekrzywiona wieża.
Aktualizacja, godz. 12
Kłopot w tym, że koperta z kodem zwycięskiej pracy (84171358) była jedną z tych, które zostały zniszczone na kilka dni przed rozstrzygnięciem konkursu. O konsekwencjach sytuacji, w której nagrodzona zostanie praca, co do której nie ma stuprocentowej pewności, że w jej przypadku została zachowana zasada anonimowości, Portal Trojmiasto.pl pisał jako pierwszy w poniedziałek, w artykule pt. Kontrowersje wokół konkursu na Muzeum II Wojny Światowej.
Czy sytuacja, w której na 129 kopert zniszczeniu ulegają cztery, a wśród nich jest koperta zwycięzcy, nie może budzić obaw co do przejrzystości konkursu? O komentarz poprosiliśmy zastępcę dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusza Marszalca.
- To zwykły przypadek, proszę się nie doszukiwać w tym teorii spiskowych. Nie została złamana zasada anonimowości, ponieważ wszystkie firmy, kórych koperty z kodami uległy zniszczeniu, w terminie dostarczyły nowe koperty z danymi - tłumaczy zastępca dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, dr Janusz Marszalec.
Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i członejk jury: - Gdyby organizatorzy konkursu nie zwrócili się o dosłanie najprawdopodobniej zagubionych kopert, na sto procent naraziliby się na protest, który w konsekwencji doprowadziłby do unieważnienia konkursu. Na to nie można było sobie pozwolić. Jeśli ktoś dopatruje się w tym jakiegoś przekrętu, proponuję zawiadomić odpowiednie służby.
Całkowita pula nagród w konkursie wynosiła 200 tys. euro. Druga nagroda i 50 tys. euro przypadło pracowni Piotra Płaskowickiego z Warszawy, a trzecia nagroda i 30 tys. euro greckiej pracowni Betaplan z Aten.
Przyznano także cztery wyróżnienia. Otrzymały je: Domino Grupa Architektoniczna, Wojciech Dunaj ze Szczecina, S.Selim Veliogm z Turcji, Dizarh z Bułgarii oraz AD Artis Emerla Jagiełłowicz Wojda z Krakowa. Każda z wyróżnionych pracowni otrzymała 10 tys. euro nagrody.
Na uroczyste ogłoszenie wyników na Politechnice Gdańskiej przybył premier Donald Tusk. Nic dziwnego: to on na początku marca wystosował specjalny list w którym zapraszał architektów z całego świata do udziału w konkursie.
Tematyka wojny nieobca wielu narodom, sprawiła, że zainteresowanie konkursem było ogromne. Wzięło w nim udział 129 pracowni i firm architektonicznych z całego świata.
Projekty przez ostatnie dwa tygodnie oceniało 11-osobowe jury w skład którego weszli m.in. architekt Daniel Libeskind, historyk sztuki Jack Lohman, grafik Andrzej Pągowski, zastępca prezydenta Gdańska Wiesław Bielawski i historyk Wojciech P. Duda.
Poza nagrodą pieniężną zwycięzca otrzyma zaproszenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na opracowanie projektu budowlanego w trybie z wolnej ręki.
Celem konkursu było wyłonienie koncepcji architektonicznej przyszłego budynku muzeum wraz z koncepcją zagospodarowania terenu. Budynek w sumie ma mieć 23 tys m kw netto. Regulamin zakładał że obiekt ma mieć maksymalnie 25 m wysokości, z ewentualnym akcentem architektonicznym do wysokości 40 m.
Siedziba muzeum powstanie przy nabrzeżu kanału Raduni, w pobliżu ul. Wałowej. Budynek stanie na przekazanej przez Gdańsk działce o powierzchni 1,7 ha.
Budowa muzeum ma ruszyć w roku 2012. Uroczyste otwarcie nowego budynku planowane jest na 1 września 2014 roku - w 75. rocznicę wybuchu II wojny światowej. Szacuje się że koszt prac budowlanych i zagospodarowania terenu ma wynieść 230 mln zł netto.
Miejsca
Opinie (392) ponad 20 zablokowanych
-
2010-09-01 10:09
No to pojechali kolejny potworek (1)
I to ma być budowane za publiczne pieniądze? Kto na to pozwala
Obiekt bardziej nadaje się na muzeum w korei północnej niż u nas w Gdańsku
Kto pozwala na taką rozpierduchę w Gdańsku??? A mieliśmy ładne miasto- 36 9
-
2010-09-01 10:15
to pojedz droga kobieto do Anglii np. Manchester i Muzem of War Daniela Libeskinda ... który zresztą był w jury. Trzeba się na czymś znać a dopiero wtedy zaczynać dyskusje. A Gdańszczanom tak bardzo wszystko przeszkadza .. wszystko co z Gdynia związane to od razu krytyka. Jakby projekt wygrała firma z Gdańska to nawet jakby to wygladało jak menel to by nie przeszkadzało.
- 4 9
-
2010-09-01 10:09
Studio kwadrat,
a w zwycieskim projekcie wyraznie widze trojkat.
Odkupili od konurencji?- 22 1
-
2010-09-01 10:09
Przecież konkurs był ustawiony.
Zamiłowanie do klocków form szkaradnych wygrało z rozsądnymi propozycjami.
Ja nie rozumiem tego zachwytu w starym Gdańsku nową architekturą typu baraki.- 36 7
-
2010-09-01 10:10
SKANDAL! (23)
wygrał jacek droszcz - to mam pytanie - jakim cudem on wygral skoro pracuje biurko w biuro z sędzią czabańskim w katedrze służby zdrowia? kolejny konkurs po polsku! skandal!
- 58 6
-
2010-09-01 11:21
ciekawe dlaczego spolecznosc Gdanska nie wybierala najlepszego projektu??? (4)
przynajmiej by bylo miej tego typowo polskiego narzekania...
- 3 1
-
2010-09-01 13:50
Co jeszcze chciałbyś wybierać, społecznościo? (3)
Jestem pewny, że znasz się najlepiej na budownictwie, architekturze, polityce, historii, literaturze i całej reszcie. Na szczęście tylko w jednej z tych dziedzin masz prawo głosu. Na nieszczęście w polityce.
- 3 2
-
2010-09-01 23:04
nie, nie znam sie najlepiej na... (2)
ale nie wydaje sie Tobie ze by mniej narzekali jakby mogli sami wybrac? prawem "jak se poscielisz tak sie wyspisz"?
- 0 0
-
2010-09-02 12:48
Gdyby mogli sobie sami wybrać, to mielibyśmy dworek pseudobarokowy z balkonami, na których suszą się gacie. (1)
Do lekarza idąc też przychodzisz z głosowaniem mieszkańców Twojej dzielnicy, z którego wynika jak ma Cię leczyć, czy może zdajesz się na wiedzę specjalistów?
- 2 0
-
2010-09-02 22:56
lekarz odpowiada za wynik pojedynczego pacjenta, tutaj temat dotyka wiekszej społeczności.
na marginesie - idąc do lekarza masz zawsze prawo powiedzieć, że ta metoda leczenia CI nie odpowiada i że chcesz inną
ostatecznie nie musisz się zgodzić i samodzielnie wybrać najlepszą wg Ciebie metodę leczenia- 0 0
-
2010-09-01 11:29
Spolecznosc
gdanska nie ma nic do gadania , liczy sie dobry giszeft , Budyn i spola pokazuja polska wykrzywiona demokracje .
- 5 1
-
2010-09-01 13:40
(14)
Zespół dydaktyczny Katedry:
Kierownik Katedry:
prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Kohnke
prof. dr inż. arch. Szczepan Baum
adiunkt dr inż. arch. Wiesław Czabański
st. wykł. dr inż. arch. Janusz Wieczorkiewicz
asyst. mgr inż. arch. Jarosław Bąkowski
asyst. mgr inż. arch. Jacek Poplatek- 5 1
-
2010-09-01 18:42
I dlatego Droszcz i Baum zaprojektowali Galerię Bałtycką, (8)
jestem pod nieodpartym wrażeniem jej wysublimowanej architektury, przy czym nie mogę się zdecydować czy bardziej ładniejsza jest wewnątrz, czy na zewnątrz.
- 6 0
-
2010-09-01 18:50
(7)
Tak, i Pałac Kultury też projektowali!
Po co wy się wypowiadacie, ludzie, bez pojęcia o temacie?- 0 5
-
2010-09-01 20:17
Nie, Pałacu Kultury nie projektowali, za to zgodnie ze sprawozdaniem " (4)
"SPRAWOZDANIE ZARZĄDU ODDZIAŁU „WYBRZEŻE” STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH W GDAŃSKU z działalności władz i organów doradczych Oddziału 20 maja 2006 roku – 25 kwietnia 2009 roku"
.....
"III. SPRAWY MERYTORYCZNE
1. OBIEKTY WYBRZEŻA OPUBLIKOWANE W KOMUNIKACIE Z.GŁ. SARP NR 4/5 2008 r.
• Galeria Bałtycka w Gdańsku – proj.-arch.: Sz. Baum. J. Droszcz, Z. Kowalewski, A. Kwieciński, J. Neuhauss i współpraca
"- 3 0
-
2010-09-02 12:46
(3)
Gdybyś trochę kumał rynek architektoniczny, to wiedziałbyś, że Holendrzy, którzy zaprojektowali Galerię Bałtycką nie mogli tego projektu oficjalnie przepchnąć w naszych urzędach, więc Baum, Droszcz i inni pełnili rolę lokalnych architektów, prawdopodobnie dorysowując jakieś detale rozwiązań poszczególnych elementów i nadzorując budowę, a nie zaprojektowali ten budynek!
- 0 0
-
2010-09-02 15:24
No tak, to wszystko tłumaczy... (2)
coś dla urzędu ..., coś dla projektantów prawdziwych... , coś dla udawanych..., coś dla miasta itd, tu nawet CBA i CBŚ nic nie pomogą.
Jednak w sprawozdaniu nie ma nic o Holendrach.- 0 0
-
2010-09-02 16:37
(1)
Nie ma nic o Holendrach, bo nie mogą być oficjalnie projektantami budynku w naszym kraju, nie mając do tego uprawnień. Pretemsje o zawiłości prawa to kierować raczej do rządów naszych.
- 0 0
-
2010-09-04 20:57
nie za bardzo rozumiem czemu więc architekci mogli przysyłać projekty konkursowe muzeum IIWŚ spoza Polski, baaa spoza Unii? to się trochę kupy nie trzyma... czy wtedy i to zwycięskiego projektu dajmy na to z Kanady byliby dobrani architekci z Polski, którzy dorysują inne drzwi albo zmienią gzymsy?...
projektowanie projektowaniem, a nadzór nadzorem zupełnie dwie inne dziedziny.
a no i jak to się ma do wolności zatrudnienia w UE... a jeśli się nie mylę to razem z Holendrami w tym tworze międzypaństwowym jesteśmy.- 0 0
-
2010-09-01 22:30
Myśl bęcwale! (1)
ten patyk, czyli pałac kultury i Nauki im Józefa Wissarionowicza Stalina zaprojektowały sowieckie archtiectusy a przywieźli go do umęczonej Warszawy na kacapskich czołgach. Więc wara Ci od takich sarkazmów. Moi przodkowie do bolszewii i do szawbów na ulicach Warszawy (nie warszawki) strzelali i krew przelewali!
- 1 0
-
2010-09-02 22:59
mam na to wylane
tobie też polecam myśleć o tym co będzie dziś i jutro a nie o tym co było przedwczoraj
- 0 0
-
2010-09-02 12:02
wielkie dzięki (4)
za ten komentarz... tak sie właśnie bawi mafia gdańskich architektów
- 0 0
-
2010-09-02 12:45
(3)
Gdybyś nie zauważył, to z tego komentarza wynika, że pan Droszcz nie pracuje z panem Czabańskim czyli zupełnie co innego niż piszesz. Kłopoty z logiką?
- 0 2
-
2010-09-02 20:00
to ze nie widnieje jego nazwisko na stronie internetowej to nic nie znaczy fakt jest taki kto z kim pracuje! idz na pg poszukaj pokoju i zobacz na wlasne oczy jesli wiesz o co i kogo chodzi
- 0 0
-
2010-09-02 20:11
(1)
gdybyś ty w ogóle nic nie widział!
- 0 0
-
2010-09-02 20:12
http://www.arch.pg.gda.pl/?id=podstrony&idp=10&jezyk=pl&idd=7
- 1 0
-
2010-09-01 13:54
No tak, ale czy w takim razie Jacek Droszcz ma mieć zakaz brania udziału w konkursach, w których sędziuje Wiesław Czabański? (1)
Z jakiego powodu? I jak sprawdzić resztę? Może Czabański z Piotrem Płaskowickim jedzą co tydzień razem kolację? A z Jagiełłowiczem znają się z liceum?
To chyba trochę przesada. Czy Droszcz ma mieć zakaz wygrywania konkursów, bo sędziuje Czabański?- 2 6
-
2010-09-02 12:17
to nie tak
chodzi o to kolego, że jeśli się od kilku lat lobbuje na rzecz pracy, jaka powinna powstać w takim miejscu tzn. jakie powinna mieć cechy i w końcu tą wiedzę kilku kolegów z komisji przekazuje kilku kolegom z "rynku" to musi powstać praca, która je spełni. Problem w tym, że konkurs jest wtedy nie potrzebny. To znaczy jest potrzebny, ale zupełnie w innym celu....
Dla mnie to wszystko maskarada! Wstyd tylko ile energii ludzkiej poszło w gwizdek!- 0 0
-
2010-09-01 10:10
MYJU--MYJU--baju--baju!
..i po co te muzea?--WOJNY !--SOLIDARNOSCI !--znowy wydane po 300-400 milionów złotych,,a brak szpitali,przedszkoli,ulic,,obwodnic,dziurawe chodniki,,pracy!!!!!--bieda i bezrobocie!,,,,,--i kto bedzie chodził?,,biedne dzieci zmuszane przez szkoły!--i bezrobotni?,,cena bileta po 15zł?...tylko tak dalej w gdańsku..muzea i stadiony z kasy podatnika!
- 23 15
-
2010-09-01 10:11
Świetnie, że Gdynia wygrała!!Brawo!! A projekt cudowny (4)
A zazdrośników z innych miast prosimy o nie wypowiadanie się:)
Schowajcie swój jad;)- 6 39
-
2010-09-01 10:21
no nie wiem... (2)
Gdynia jest najpiękniejszym miastem - to fakt ale projekt?!
Zrobili go chyba Gdynianie napływowi, bo nie sądze żeby urodzeni w mieście z morza i marzeń... Ta pomarańczowa tutka to jakieś dziwadło zupełnie niepasujące do Gdańska. Takie niewiadomo co. Rozczarowałam się mocno.- 10 1
-
2010-09-02 07:55
Gdynia jest czym? ale się uśmiałam :)))) (1)
Chyba Joszka byłaś tylko w Rumii i Wejherowie. Pojedź sobie do Krakowa, Zamościa, Wrocławia, Poznania, a nawet do Gdańska i dopiero później wypisuj te swoje propagandowe farmazony! Ło cho cho choooooo, hi hi hi, buuuaaa ha ha ha
- 1 2
-
2012-03-07 21:17
hahaa
bo Gdynia jest na piękniejsza nie obchodzi mnie np: Kraków,Wrocław a nawet Gdańsk.
- 0 0
-
2010-09-02 11:15
To byłoby piękne w Gdyni
Każdy nowy budynek musi za wszelką cenę pasować do krajobrazu.
- 2 0
-
2010-09-01 10:11
studio kwadrat, a zrobiło trójkąt (1)
obrzydliwe
- 30 3
-
2010-09-01 22:34
obrzydliwstwo w stylu pluskwa!
o to to to to to!
A niech uważają bo w piramidach to podobno żyletki same się ostrzą i im grdyki po podrzynają! Zupełnie jak w starożytnym Egipcie!- 0 0
-
2010-09-01 10:12
"To jest miś na miarę naszych możliwości!"
My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom. Mówimy: to jest nasze, przez nas zrobione, i nie jest to nasze ostatnie słowo!
- 25 6
-
2010-09-01 10:13
Co za koszmar! Fatalna kupa!
Jakie żyry taki wynik!
- 36 5
-
2010-09-01 10:14
jak dla mnie ścierwo na maxa!!!
- 28 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.