• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Katarzyna Moritz
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska. Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.



Czy kładka na Wyspę Spichrzów jest potrzebna?

Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Konstrukcja umożliwi przejście pomiędzy Głównym Miastem i Wyspą Spichrzów. Drugim laureatem była pracownia ASA Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha

Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.

  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Konstrukcja otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Prezentacja kładki na wtorkowej konferencji prasowej z udziałem władz miasta i przedstawicieli konsorcjum: Immobel i Multibud.
  • Architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu.
  • Kładka będzie prowadziła do ul. św. Ducha.
  • Nowa kładka przetnie Motławę do końca 2018 roku.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.

Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.

Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m. Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.

Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.

Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.

W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.

Prace budowlane przy komercyjnej części inwestycji rozpoczną się w listopadzie 2016 roku i po ok. dwóch latach zakończą się oddaniem do użytku w pierwszej kolejności hotelu ze 180 pokojami, budynków mieszkalnych i usługowo-handlowych oraz podziemnego parkingu na 700 aut.

Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę

Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.

Opinie (167) 3 zablokowane

  • Nawet ładna.

    • 2 1

  • warto opracować także projekt zwodzonej kładki pieszo rowerowej (9)

    od placu W.Gombrowicza w Gdyni (przy Muzeum Emigracji) do ulicy Admirała Wagi na Oksywiu.

    Kładka na Ołowiankę powinna być już dawno gotowa jako fragment atrakcyjnego ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kanału Raduni od ujścia tego kanału do Motławy do okolic dworca PKP Gdańsk Główny.

    To ożywiłoby cały obszar za Motławą, podobnie jak ożywiła obszar prawego brzegu Wisły kładka Bernatka w Krakowie

    • 42 19

    • To nie będzie kładka na Ołowiankę tylko na Wyspę Spichrzów. Ołowianka jak była odcięta od świata, tak zostanie.

      • 1 2

    • Pięknie, a piesi w ciągu 5 min będą zbiegać z kladki, czy krecić się na niej też atrakcja!

      • 2 0

    • W Giżycku most zwodzony na bok jest już od XIX w

      • 2 1

    • czy zawsze musi sie pojawić jakis pedalarz ? (5)

      • 13 21

      • czy neurotycy muszą zawsze dawać znać o swoich kompleksach na tym forum? (1)

        przedstaw argumenty przeciw prezentowanym pomysłom,

        czyżbyś miał kompleks, że mama nie nauczyła jeździć rowerem jak byłeś malutki?

        • 15 4

        • ja myslę, że on ma większy problem, uwarunkowany genetycznie

          jego wpisy sa charakterystyczne, podobne do siebie, często się pojawiają.
          myślę, że to niestety coś głębszego.

          • 9 2

      • czy zawsze musi pojawić się pedał z alergią na rowerzystów?

        • 17 5

      • skoro się pojawia, to znaczy że musi

        takie jest odwieczne prawo natury: uderz w stół a rowerzyści się odezwą

        • 4 11

      • nie. wpuśćmy tiry do centrum. wtedy będziesz zadowolony.

        ja w ogóle proponuję przerobić długą i długi targ w drogę ekspresową dla dizli z kaszub. wtedy będziesz zadowolony?

        • 17 5

  • Tylko kładka ?

    • 0 0

  • durnota!!!!!!

    1.5 m przeswitu nad woda!!!tam tylko kajak przeplynie...obracana sila ludzkich miesni w razie awarii !!! w XXI wieku !!!! angielski projektant!!! SKANDAL I LAPOWKARSTWO w Gdansku kwitnie ima sie dobrze Panie Prezydencie...Cos kapnelo?

    • 3 0

  • "Na klopoty Bednarski" - next generation

    "Zabili go i uciekł "(widac do Londka) "włozył papucie i znów pełni straż"

    • 1 0

  • Świetnie się wpisuje w hanzeatycki styl Starego Miasta.

    Oczywiście żartuje i Londyńczycy się chyba pomylili. Gdańsk to nie Londyn, nie Amsterdam. Ale co ja mogę wiedzieć, rzecz gustu.

    • 4 1

  • Ciekawe czy ... (1)

    ktoś pomyślał o kładce obrotowej ale zakotwiczonej na narożniku wyspy i pełniącej swą funkcję w obu położeniach, tzn przejście na długie pobrzeże i w drugim położeniu na ołowiankę, do "sołdka" . Oś obrotu w takim przypadku musiałaby być na końcu kładki ale że nie jestem inżynierem; więc nie wiem czy technicznie byłoby to możliwe :)

    • 4 1

    • Bardzo ciekawy i nowatorski pomysł ...

      oszczędny, funkjonalny oraz nowoczesny, jestem inzynierem i to mi sie podoba .... i jest mozliwe i bardziej funkcjinalne i bezpieczne do obsługi wykonania i naprawy ...pozdrawiam

      • 1 0

  • ..z londynu..? (7)

    ..duza porcja wyksztalconych w polsce polskich architektow wyjechalo na zachod pracowac (jak generalnie duza porcja polskich absolwentow) wiec jest nadzieja, ze choc czesc pieniedzy za ten projekt trafi do kieszeni polakow..

    • 80 19

    • (3)

      aczkolwiek lepiej żeby mieszkali, pracowali i płacili podatki tu, na miejscu
      bo na razie to zlecenie dla p.Bednarskiego wygląda tak, że po części (w wysokości równej podatkowi) Gdańsk sponsoruje Wielką Brytanię. a tak być nie powinno

      • 9 4

      • Niech oZUSują działalność na ogólnych zasadach to dopiero się zaczną firmy do UK przenosić

        Im bardziej władza będzie dokręcać śrubę tym więcej ludzi będzie szukało alternatywnych rozwiązań.

        • 0 0

      • wielka

        brytania byla/jest wielka poniewaz umiejetnie wyciska co sie da z innych - kolonie dawne, dzis "partnerzy".. - polityka sie nie zmienila - utrzymywac innych w biedzie drenujac wszelkie zasoby - naturalne, ludzkie..

        • 4 1

      • .......

        to chyba anna wlasnie miala na mysli..

        • 2 1

    • Z żadnego Londynu. Tam maja tylko firmę zarejestrowana bo podatki niższe

      • 0 0

    • prywatny inwestor sam zaprosił firmy do konkursu - jego pieniądze, jego prawo

      Natomiast jestem przekonany, że gdyby to było organizowane przez miasto to koszt budowy byłby nie 10 mln a przynajmniej ze 30 mln.

      • 4 0

    • Z Londynu, ale mówi po polsku

      • 4 0

  • Właściwszym rozwiązaniem byłoby zaknięcie przeciwników na 5 lat za terroryzowanie

    społeczeństwa.

    • 0 4

  • Kładkę na zdjęciu w Kopenhadze zbudował Vistal (1)

    • 4 1

    • VISTAL - most zwodzony

      http://www.vistal.pl/vistal-gdynia-s-a-dostarcza-konstrukcje-inderhavnsbro-do-danii/

      https://www.youtube.com/watch?v=6Wz9Rz542jI

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane