• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Katarzyna Moritz
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska. Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.



Czy kładka na Wyspę Spichrzów jest potrzebna?

Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Konstrukcja umożliwi przejście pomiędzy Głównym Miastem i Wyspą Spichrzów. Drugim laureatem była pracownia ASA Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha

Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.

  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Konstrukcja otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Prezentacja kładki na wtorkowej konferencji prasowej z udziałem władz miasta i przedstawicieli konsorcjum: Immobel i Multibud.
  • Architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu.
  • Kładka będzie prowadziła do ul. św. Ducha.
  • Nowa kładka przetnie Motławę do końca 2018 roku.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.

Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.

Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m. Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.

Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.

Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.

W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.

Prace budowlane przy komercyjnej części inwestycji rozpoczną się w listopadzie 2016 roku i po ok. dwóch latach zakończą się oddaniem do użytku w pierwszej kolejności hotelu ze 180 pokojami, budynków mieszkalnych i usługowo-handlowych oraz podziemnego parkingu na 700 aut.

Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę

Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.

Opinie (167) 3 zablokowane

  • Bednarski na klopoty

    • 5 0

  • No tak ...

    To juz w Polsce ostatni architekt/konstruktor zgasil juz swiatlo?

    • 10 3

  • Polska (3)

    Mało jest biur projektowych w Polsce czy łapówka była w euro

    • 9 16

    • W UK

      Waluta jest funt szterling.

      • 7 2

    • Słyszałeś kiedyś o pomówieniu? (1)

      Uważaj na słowa, jeśli nie masz dowodu na ich poparcie.

      • 4 2

      • Nie strasz bo się z******

        • 2 1

  • Bardzo fajnie! :) No i wreszcie nie Fort i Kwadrat, którzy od zawsze wygrywają "międzynarodowe" konkursy.

    • 6 2

  • Piękny wałek to PPP (1)

    Inwestor w ramach PPP z Gdańskiem w zamian za tereny o wartości 38 milionów złotych musi zmodernizować drogi na i do swojej działki oraz wybudować do niej kładkę.
    To tak ja bym ja przejął od miasta jakiś teren w zamian za to że zbuduje sobie do niego drogę i wyremontuje okoliczne chodniki.
    Kpina i łapówkarstwo.

    • 13 4

    • najbezpieczniej nie robić nic

      jesteś D.E.B.I.L

      • 0 0

  • wszystko fajnie... (2)

    Szkoda, że ta kładka w Kopenhadze "nie działa" haha /Olson

    • 18 3

    • Ale jak się błyszczy!

      j/w

      • 6 1

    • Ale u nas bedzie dzialac.

      Przynajmniej w momencie przecinania wstegi przez Budynia w czasie jego 20tej kadencji :)

      • 8 3

  • PGE Arena została zaprojektowana przez Alianz Arena w Monachium

    wiemy jak tworzą się legendy. zaczyna się od szeptanki.

    • 8 5

  • (1)

    Nareszcie będzie piękna i nowoczesna kładka, która nie będzie psuła panoramy tej części miasta. Stary most obrotowy kolejowy został niedawno zdemontowany , będzie nowa obrotowa kładka. Brawo.

    • 4 10

    • Ohyda!!!

      Widać jak zostanie zeszpecona panorama Motławy na tych wizualizacjach
      z Żurawiem. A wszystko dla leni, którym nadrobić 200 m. przez Zielony Most
      to straszny wyczyn. Podejrzewam też, ze chodzi o przepędzenie publicznej żeglugi spod Zielonej Bramy (wówczas tylko nuworysze na swoich jachtach będą mogli cumować przy przystani na Długim Pobrzeżu.

      • 5 1

  • Dlaczego ta kładka jest taka droga? (1)

    • 10 5

    • rozumiem, że ze szwagrem zrobilibyście za ułamek tej kwoty

      • 3 1

  • Bez sensu.!!! (5)

    1.5m prześwitu....Chyba projektant i jury nie widziało jak duży ruch jest wodniaków w sezonie. Proponuję od razu zamontować tam mechanizm zamknięte-otwarte-zamknięte-otwarte i tak w kółko....
    Mówiłem od początku: dozbierać kasy, (tylko 6mln) poczekać, i zbudować wagonik który mógłby jeździć nad Motławą. Były tego 3 plusy. Ruch wodniaków swobodny. Atrakcja turystyczna że hoho! i można by po 2 zł za jazdę brać.

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Fantazja-projektantow-wagonikiem-na-Olowianke-n64004.html

    • 19 7

    • Ołowianka (2)

      Artykuł jest o innej cześci Gdańska, a nie o Ołowiance

      • 5 2

      • Fakt, nie doczytałem, przepraszam :) (1)

        Ale czy to znaczy że kawałek dalej, 1.5 metrowy prześwit nie będzie blokował ruchu wodnego??

        • 7 2

        • 2 minuty postoju jeszcze nikogo nie zablokowało na poważnie

          • 0 1

    • tylko tunel .

      • 2 2

    • popieram

      Ruch na Motławie jest w sezonie duży, jeżeli włodarze miasta wpadną na pomysł aby otwierać most o wytyczonych godzinach ( tak jak w Elblągu ), to będziemy mieć "korki" nie tylko na drogach ale i na wodzie. Z roku na rok przybywa osób spędzających wolny czas na wodzie ( łodzie motorowe, jachty żaglowe)... prześwit minimum 3 m miałby uzasadnienie... no ale cóż, mamy wąskie gardło w postaci mostu pontonowego w Sobieszewie to i będziemy mieć kładkę z prześwitem 1,5 m w samym centrum Gdańska.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane