- 1 Kobieta zginęła w wypadku na obwodnicy (432 opinie)
- 2 Od kwietnia podwyżki cen biletów (68 opinii)
- 3 Odnów identyfikator, by parkować za darmo (73 opinie)
- 4 Porzucony jacht znalazł kupca (6 opinii)
- 5 Ostatnie pozwolenie dla OMT wydane (112 opinii)
- 6 Kierowca wpadł do kanału portowego (74 opinie)
Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą
Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha . Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.
Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha
Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.
- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.
Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.
Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.
Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.
Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.
W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.
Kładka na Ołowiankę
Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.
Opinie (167) 3 zablokowane
-
2016-01-24 21:00
stadion PGE Arena?! (1)
Który stadion to PGE Arena? W Gdańsku mamy Stadion Energa Gdańsk
- 0 0
-
2016-03-20 20:37
dla mnie zawsze to był Baltic Arena
a nie żadne PGE i/lub ENERGA
- 0 0
-
2016-01-21 11:21
Tylko kładka ? (1)
Dlaczego tylko kładka , a nie most łączący nową Wałową z wylotem z Gdańska w kierunku rafinerii gdańskiej - czym więcej wyjazdów tym mniejsze korki.
Jak wszystko będzie zabudowane to wtedy będzie za późno.!!!- 0 0
-
2016-03-20 20:35
w tym ciągu powstanie drugi podwodny tunel
most zwodzony byłby bez sensu ze względu na natężenie ruchu
- 0 0
-
2016-01-20 18:21
Po co? (1)
Toć normalny most jest praktycznie tuż obok. Nie mają co robić z tymi 10 mln?
- 5 1
-
2016-03-20 20:33
tuż obok a tutaj robi wielką różnicę!
- 0 0
-
2016-01-20 01:10
Szkoda kasy (1)
Bezsensowna inwestycja. Szkoda tych 10mln. A może by dało za ta kasę szeroką wyremontować
- 5 4
-
2016-03-20 20:31
smęcisz...
- 0 0
-
2016-01-19 21:48
Uwaga turyści ! (1)
Już za trzy lata będziecie mogli przyjechać do Gdańska i zobaczyć jak można zj---ć jeden z najpiękniejszych widoków w Gdańsku tj. widok Zielonego Mostu w stronę Żurawia. Serdecznie zapraszamy.
- 15 1
-
2016-03-20 20:30
przesadzasz!
- 0 0
-
2016-01-19 21:29
i tym sposobem 95% (1)
funduszy unijnych zgarnia stara unia .
- 7 0
-
2016-03-20 20:29
infrastruktura zostaje u nas
mostów i kładek nikt pod pachę nie złapie i nie wywiezie
Tylko ruskie byli takie zdolne, że czego się tknęli to znikało za wschodnią granicą!- 0 0
-
2016-01-19 12:57
Piękny wałek to PPP (1)
Inwestor w ramach PPP z Gdańskiem w zamian za tereny o wartości 38 milionów złotych musi zmodernizować drogi na i do swojej działki oraz wybudować do niej kładkę.
To tak ja bym ja przejął od miasta jakiś teren w zamian za to że zbuduje sobie do niego drogę i wyremontuje okoliczne chodniki.
Kpina i łapówkarstwo.- 13 4
-
2016-03-20 20:22
najbezpieczniej nie robić nic
jesteś D.E.B.I.L
- 0 0
-
2016-01-19 12:06
czadzior! (10)
Pięknieje Gdańsk!
- 194 61
-
2016-02-22 22:25
Fuj, jakie to brzydkie!!!!
- 0 0
-
2016-01-19 18:42
byletylko (1)
Ta klada nie walnela w przeplywajacy statek podczas tego obracania...
Ponadto osadzony na srodku Motlawy wspornik kladki ogranicza mozliwosci zeglugi- 4 2
-
2016-01-20 00:57
Fakt, trzy kajaki już obok siebie nie popłyną
Tankowiec też już swobodnie nie przepłynie tak jak dotychczas.
- 1 1
-
2016-01-19 19:22
Historia należycie oceni naszego prezydenta i postawi Go w rzędzie najznamienitszych gdańszczan.
- 4 1
-
2016-01-19 13:14
cytata (1)
ciotkę ma w Londynie
- 6 2
-
2016-01-19 17:13
ty też masz ciotkę po pewnych kontaktach
albo może i "wujka", zależy od partnerki.
- 1 0
-
2016-01-19 14:23
Przecież to jest nie dla was!
Tam będą apartamentowce, na które was nie będzie stać i nigdy nie będziecie tą kładką chodzić bo nie będzie po co! Będzie w zasadzie tylko dla mieszkańców tych bloków
Jeśli już to ta kładka powinna być w miejscu takim aby łatwiej było dojść do NMM.- 17 4
-
2016-01-19 13:53
Kładka mogłaby mieć tylko trochę bardziej tradycyjną formę. Nowoczesną, ale z akcentami pasującymi do centrum pełnego kupieckich kamienic.
- 5 2
-
2016-01-19 12:11
... (1)
kwestia gustu.
- 24 17
-
2016-01-19 12:16
jakieś kompletne szaleństwo!
Ani kozikowski, ani z kwadratu, ani z fortu.Co się dzieje w tym Gdańsku?
- 22 7
-
2016-01-19 12:13
Londyn??? (9)
a dlaczego jakieś polskie biuro czy nawet trójmijskie biuro projektowe nie zaprojektuje mostu... przeciesz sa lepsze od zachodnich
i to ma byc symbol trójmiasta
moze dajmy \putinowi niech zaprojektuje- 48 84
-
2016-01-27 21:20
do Londyn ???
Był projekt z PG ale skutecznie zablokowany
- 0 0
-
2016-01-20 10:26
Hmm
To polskie biuro.
- 0 0
-
2016-01-19 12:55
(3)
proste zasady konkursu by były, gdyby punkt 1 regulaminu brzmiał "w konkursie brać udział mogą podmioty, które swoją siedzibę mają w gdańsku" i jedyny wyjątek jaki można by zrobić, to dla biura z woj. pomorskiego i ościennych
- 8 13
-
2016-01-19 14:28
Nie może być takiego punktu w regulaminie konkursu (2)
- 11 0
-
2016-01-19 18:07
(1)
Czemu nie może, skoro na zdrowy rozum wiadomo, że powinien być?
- 1 6
-
2016-01-20 01:16
Nie może bo nie jest to merytoryczny warunek przetargu
Możesz sobie zastrzec, że firma musi mieć iluś tam letnie doświadczenie, możesz zastrzec, że mają być użyte konkretne materiały czy też ma się wpasować wyglądem w okolicę, możesz zastrzec maksymalne koszty budowy ale nie możesz zastrzec regionu z jakiego pochodzi firma, że projekt ma wykonać kobieta czy też projektant ma mieć więcej jak 34 lata. Ustawianie przetargów byłoby wtedy formalnością bo napisałbyś np. że firma musi mieć siedzibę przy ulicy Kartuskiej a projektant na imię Bonifacy. Także niestety ale nie możesz regionalnie ograniczyć przetargu przed firmami ze strefy EEA.
- 6 0
-
2016-01-19 13:40
Bo wszyscy specjaliści wyjechali...
Biuro projektowe z Londynu gdzie pracują Polacy...
- 7 0
-
2016-01-19 12:24
był konkurs, proste zasady, co tu drążyć temat
- 19 4
-
2016-01-19 12:18
co się okazuje...
są jeszcze inne biura na świecie poza Gdańskimi, które mogą projektować w Gdańsku? Szok!
- 30 3
-
2016-01-21 18:13
Kładka na ołowiankę!!!!! (1)
Jaki jest sens budowy kładki na Wyspę Spichrzów skoro bez problemu można się tam dostać od strony Zielonej bramy czy Mostu Stągiewna.
Z kolei na Ołowiankę np. do Muzeum trzeba drałować kawał drogi no chyba że uda się przepłynąć promikiem o ograniczonej przepustowości co w sezonie jest sporym utrudnieniem!!! Skoro mają iść na to publiczne pieniądze by dostać się do prywatnego hotelu to lepiej tę kładkę przesunąć na OŁOWIANKĘ !!!!!- 2 0
-
2016-01-21 19:11
Przecież będzie, ale przez protesty mieszkańców się spóźni trochę
Jest napisane na końcu artykułu :)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.