• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Studio z Londynu zaprojektuje obrotową kładkę św. Ducha nad Motławą

Katarzyna Moritz
19 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Studio Bednarski z Londynu zaprojektuje kładkę, która połączy północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, na przedłużeniu ul. Św. Ducha zobacz na mapie Gdańska. Będzie kosztowała 10 mln zł i ma być gotowa na koniec 2018 r.



Czy kładka na Wyspę Spichrzów jest potrzebna?

Studio Bednarski Ltd. z Londynu było jednym z dwóch równorzędnych laureatów w rozstrzygniętym w październiku konkursie na kładkę nad Motławą. Konstrukcja umożliwi przejście pomiędzy Głównym Miastem i Wyspą Spichrzów. Drugim laureatem była pracownia ASA Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa.

Czytaj też: Rozstrzygnięto konkurs na kładkę św. Ducha

Firma deweloperska Granaria Development (konsorcjum firm Immobel i Multibud Ciurzyński), która ma zabudować północny cypel Wyspy Spichrzów, przez ostatnie miesiące negocjowała z obiema pracowniami projektowymi. Decyzja o wybraniu oferty Studia Bednarski zapadła przy współpracy z przedstawicielami miasta.

  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Konstrukcja otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Obrotowa kładka nad Motławą powstanie za prywatne pieniądze w ciągu trzech lat. Otworzy się w 2 minuty. Jej projektantem jest biuro architektoniczne Bednarski z Londynu.
  • Prezentacja kładki na wtorkowej konferencji prasowej z udziałem władz miasta i przedstawicieli konsorcjum: Immobel i Multibud.
  • Architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu.
  • Kładka będzie prowadziła do ul. św. Ducha.
  • Nowa kładka przetnie Motławę do końca 2018 roku.
We wtorek po raz pierwszy zaprezentowano zwycięski projekt kładki. Będzie ona miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć kładkę w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

- Kładka ma być bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Ma formę minimalistyczną, ale to po to by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta - wyjaśnia architekt Stefan Schleifer, który reprezentuje Studio Bednarski Ltd. z Londynu. - Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Wyspa, która wieczorem będzie podświetlana będzie się składać z trzech części, w środkowej znajdzie się mechanizm obrotowy. Będzie ona też elementem zabezpieczającym kładkę.
Część nawodna ma ważyć 100 ton. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni po przyczepieniu lin do konstrukcji kładki i ma to zająć góra 15 min. Operator kładki, który będzie przyjmował zgłoszenia od jednostek pływających, uruchomi mechanizm przy pomocy pilota. Operator będzie przebywał w obiektach na terenie Wyspy Spichrzów.

Budowa wartej 10 mln zł kładki zostanie sfinansowana ze środków dewelopera. Przeprawa będzie gotowa pod koniec 2018 r.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem w projektowaniu. W swoim dorobku ma m.in. 44-piętrowy hotel Marriott w Warszawie, a także domy, obiekty sportowe, mosty.

Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m. Jeden z projektów Cezarego Bednarskiego, zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym nagrody RIBA i Manser Medalem 2001 dla najlepszego domu zaprojektowanego i zbudowanego w Wielkiej Brytanii w latach 1998 - 2001, a także zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, wśród nich 10 dotyczyło mostów.

Obecnie kolejny jego zwycięski projekt będzie realizowany w Gdańsku. Kładka będzie realizowana w ramach jednego z celów publicznych w związku z zawiązanym partnerstwem publiczno-prywatnym między Gdańskiem a konsorcjum Immobel i Multibud Ciurzyński na zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku.

Poza budową kładki przebudowany zostanie też most Stągiewny (który w 2019 roku będzie zwodzony), rozbudowana będzie również marina żeglarska w kierunku południowym. Zmodernizowane będzie Długie Pobrzeże i układ drogowy na wyspie.

W 2019 roku most Stągiewny będzie zwodzony.

Prace budowlane przy komercyjnej części inwestycji rozpoczną się w listopadzie 2016 roku i po ok. dwóch latach zakończą się oddaniem do użytku w pierwszej kolejności hotelu ze 180 pokojami, budynków mieszkalnych i usługowo-handlowych oraz podziemnego parkingu na 700 aut.

Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany. Koncepcję zabudowy Wyspy Spichrzów stworzył architekt Wojciech Grabianowski, znany w Gdańsku z tego, że jego pracownia RKW zaprojektowała stadion PGE Arena. Wkrótce ma być ogłoszony konkurs, który ma wyłonić grupę lokalnych architektów, którzy wykonają projekt budowlany.
Całość inwestycji na działce o powierzchni 18,3 tys. m kw. ma być zbudowana w ciągu ośmiu lat, a jej koszt szacuje się na 400 mln zł.

Kładka na Ołowiankę

Tymczasem cały czas nie znamy ostatecznego terminu rozpoczęcia budowy kładki, która połączy okolice ul. Rycerskiej i Ołowiankę. Przejdziemy nią przez Motławę najwcześniej w 2017 r., ponieważ pomorski konserwator zabytków musiał przygotować kolejną decyzję pozwalającą na jej budowę. Poprzednią, wydaną w maju, skutecznie zablokowali przeciwnicy budowy kładki.

Opinie (167) 3 zablokowane

  • czy ktoś się orientuje...

    ... czy jest w planach odbudowa mostu (ewentualnie kładki dla pieszych) na ulicy Szopy? Skoro most Stągiewny będzie zwodzony (awarie itp.) to dla osiedla Długie Ogrody pogorszy się połączenie z północnym cyplem wyspy spichrzów.... Z tego co się orientuję to właśnie nowa marina ma dochodzić do pozostałości po starym moście.

    • 6 1

  • No i super

    Świetny pomysł i oby szybko został zrealizowany.
    Mam tylko nadzieję, że ten ochydny Opal też zniknie w miarę szybko i zastąpi go nowoczesny wodolot.

    • 2 11

  • Więcej kładek! Co brama - to kładka!

    Kto będzie ponosił koszt eksploatacji tej kolejnej, drugiej już kładki? Miasto?! A z jakiej, urwana nać, to niby racji miasto ma się dokładać do czegoś, co służyć będzie WYŁĄCZNIE deweloperowi?! Bo o ile jakiś sens ma kładka w okolicy filharmonii, to już ta opisywana w tym artykule całkowicie nie ma sensu. ALe to tak działa: włożyć stopę, to potem cały człowiek się wciśnie...

    • 20 2

  • Proszę nie niszczyć historycznego Gdańska !!! (2)

    1. Planowane wieże w Młodym Mieści
    2. Forum Gdańsk
    3. ECS
    4. Muzeum II wojny
    5......obrotowa kładka na Motławie k. Żurawia

    • 19 6

    • (1)

      A która z wymienionych przez ciebie budowli została zniszczona?
      Niektórzy to by chcieli chyba żeby wszystko wyglądało jak w 45r.
      Gdańsk się rozwija i to jest ok.

      • 7 7

      • A jak by wyglądała starówka jak by jej nie odbudowano...

        były takie plany i cieszę się, że się nie ziściły. Chciałbyś żeby tam były blaszane puszki i blokowisko? Taka ul. Stągiewna..wygląda elegancko. W dzisiejszych czasach są możliwości, wystarczy tylko chcieć a można wybudować coś i nowoczesnego i wpasowującego się w otoczenie. Powyższe budowle absolutnie nie współgrają z otoczeniem. Ludzie włożyli naprawdę dużo serca w odbudowę Gdańska po wojnie, nie niszczmy tego tylko dalej go odbudowujmy.

        "Idzie nowe i my burzymy przeżytki. Jest to nowa koncepcja wtapiania zabytków w pejzaż urbanistyczny. jest to za dobra koncepcja, zrobił się szum. Narobiła Marysia bigosu. A kto Marysię prosił o robienie rewolucji w urbanistyce.

        • 5 0

  • rozwiązanie ciekawe - ale muzyka wkurzająca (2)

    poza tym niezbyt rozumiem dlaczego (na to wyglada) 'wciecia' kładki maja być ze szkła, ale juz nie 'barierki', które raczej przypominaja chamskie metalowe 'przepierki'

    ja bym zastapił boki własnie płytami ze szkła, co nadałoby kładce wiecej 'lekkosci'

    • 2 3

    • Szklo zbyt duzo wazy. (1)

      Jak chcesz piekne, szklane boki to musisz liczyc 50kg na metr balustrady (metr wysokosci, 2cm grubosci, 2500kg/m^3 gestosc szkla).

      Czyli na cala kladke balustrady by wazyly okolo 6 ton.

      Aby zredukowac mase mozesz dac duzo ciensze szklo w ramie alu jak na przystankach autobusowych. Lub dac mocniejsza, mniej smukla konstrukcje kladki. Ale wtedy efekt koncowy duzo gorszy.

      • 2 0

      • no i co z tego?

        po pierwsze to nie sprawa ciężaru ale wywazenia, po drugie nie wiem jaka jest różnica w wadze ale stal tez waży

        • 1 0

  • O buhaha 10 lat temu były już przetargi na kładke haha sama obslugiwalam ta imprezę.aż 10 lat potrzebowali na podjęcie decyzji. Śmiech na sali..

    • 8 2

  • Nie lepiej zrobić kładkę zwodzoną? Parę lat temu w Elblągu zrekonstruowano dwa piękne przedwojenne mosty zwodzone.

    • 8 2

  • pieknie Gdansk tu sie zyje nie to co w Gdyni

    • 6 5

  • Potrzebna kładka do Filharmonia

    Potrzebna kładka do Filharmonia a tu to już komercja.

    • 10 0

  • Ciekawe czy ... (1)

    ktoś pomyślał o kładce obrotowej ale zakotwiczonej na narożniku wyspy i pełniącej swą funkcję w obu położeniach, tzn przejście na długie pobrzeże i w drugim położeniu na ołowiankę, do "sołdka" . Oś obrotu w takim przypadku musiałaby być na końcu kładki ale że nie jestem inżynierem; więc nie wiem czy technicznie byłoby to możliwe :)

    • 4 1

    • Bardzo ciekawy i nowatorski pomysł ...

      oszczędny, funkjonalny oraz nowoczesny, jestem inzynierem i to mi sie podoba .... i jest mozliwe i bardziej funkcjinalne i bezpieczne do obsługi wykonania i naprawy ...pozdrawiam

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane