- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (158 opinii)
- 2 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (99 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (172 opinie)
- 4 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (86 opinii)
- 5 Wzięli pod lupę punktualność SKM (68 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (447 opinii)
Studium Gdańska: nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło założenia transportowe do nowego studium. Sieć tramwajowa nie przekroczy obwodnicy, ale istnieje szansa na budowę połączenia przez ścisłe centrum miasta. Dodatkowo planuje się obniżenie klas kilku planowanych dróg, w tym Drogi Czerwonej.
Czym jest studium?
Przypomnijmy, studium jest w dużym uproszczeniu masterplanem sporządzanym dla całego obszaru miasta, w którym w dość ogólny sposób zawarte są zapisy odnoszące się do przebiegu i formy dróg, transportu zbiorowego, przeważającej funkcji użytkowania terenów itd.
Na podstawie studium sporządzane są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, które precyzyjnie rozgraniczają tereny o różnej formie wykorzystania, narzucając im też podstawowe parametry np. limity wysokości, ustawienie budynków, elementy wyposażenia dróg itp.
Plany zagospodarowania - o ile nie wykorzystuje się specustawy drogowej - służą następnie projektantom i architektom do sporządzania projektów budowlanych i wykonawczych, w których uwzględniane są najdrobniejsze szczegóły każdej inwestycji.
Zapisy studium w żaden sposób nie odnoszą się do czasu realizacji inwestycji i z założenia daleko wykraczają poza teraźniejszość, stanowiąc wizję rozwoju przestrzennego miasta na kilka dekad.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Bez tramwaju za obwodnicą
W najnowszej odsłonie studium znacznych zmian planuje się dokonać w docelowym układzie sieci tramwajowej. Całkowicie zrezygnowano z tramwaju za obwodnicą do lotniska oraz Osowej (jako dwusystemowy tramwajowo-kolejowy).
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?
Oznacza to, że odstąpiono również od planów realizacji tramwaju wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej do Przywidzkiej , choć jeszcze niedawno traktowano tę trasę jako ważny element nowego układu komunikacyjnego Południa.
Czytaj też: Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje
Rozbudowa PKM
Tramwaj za obwodnicą ma zastąpić Pomorska Kolej Metropolitalna (w 2007 roku zdawkowo pojawiła się ona w tekście studium, za bardziej realny w budowie uznano system tramwajowy) z nowymi przystankami - w rejonie przecięcia ul. (Nowej) Kielnieńskiej oraz między Matarnią a Portem Lotniczym - dla obsługi kompleksu biurowców.
- Planujemy również rozbudowę systemu Szybkiej Kolei Miejskiej w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Tczewa, odbudowę fragmentu kolei kokoszkowskiej do Starej Piły oraz w miarę intensyfikacji zabudowy ponowne uruchomienie linii SKM do Nowego Portu - dodaje Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu BRG.
Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki? oraz Pociągi SKM mogą wrócić do Letnicy, a nawet do Nowego Portu
Mniejszy Most Czerwony
Zamiast przewymiarowanego węzła integracyjnego Most Czerwony, planuje się wykonanie jedynie przystanku SKM. Jego dotychczas planowana forma, w ramach której przewidziano ogromne parkingi, a nawet lądowisko dla helikopterów, nie ma uzasadnienia w sytuacji, gdy nie będzie on ostatnim na południe przystankiem SKM.
Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat
Buspasy na Nowej Małomiejskiej i Podmiejskiej
Do Mostu Czerwonego nie dojedziemy tramwajem z Południa. Urbaniści proponują w zamian buspasy na tzw. ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej. Buspasy te byłyby kontynuowane na Trakcie św. Wojciecha do centrum miasta (uwzględniono je już w ramach przebudowy układu drogowego w rejonie wiaduktu Biskupia Górka ).
Czytaj też: Coraz bliżej budowy wiaduktu Biskupia Górka
- Nie mamy jeszcze pewności, czy potrzebny jest tramwaj w ul. Nowej Chmielnej [połączenie Podwala Przedmiejskiego z Mostem Czerwonym - dop. red.]. Nie było dla niego większej rezerwy terenowej - szyny mogą być wbudowane w jezdnię. Jeżeli przestrzeń wokół Czerwonego Mostu będzie intensywnie zagospodarowana, niewykluczona będzie potrzeba realizacji tego połączenia tramwajowego. Sprawę tę zostawiamy otwartą w studium - informuje Karolina Rospęk-Aszyk.
Z Południa do Wrzeszcza
Tramwaj między Południem a Wrzeszczem przewidziano w dwóch przebiegach - przez Piecki - Migowo (Morenę) i dalej wzdłuż ul. Wileńskiej oraz rezerwą Nowej Politechnicznej do al. Grunwaldzkiej , a także z wykorzystaniem wolnej przestrzeni pod estakadą ul. Rakoczego . Ten drugi przebieg będzie rezerwą przyszłościową - gdyby zaszła potrzeba realizacji szybszego połączenia międzydzielnicowego.
Czytaj też: Dwa warianty budowy Nowej Politechnicznej
W studium dopuszczony zostanie też tramwaj w ramach trasy Nowej Abrahama, czyli po nasypie kolejowym z Moreny na pętlę Zaspa (z przejściem nad/pod torami głównej magistrali kolejowej) lub/i do Wrzeszcza. Rozważa się w tym celu wykorzystanie tramwajów dwusystemowych, choć istnieje fizyczna możliwość budowy drugiej pary torów tylko dla tramwajów.
- Zapis o tej trasie będzie w studium "na wszelki wypadek", ponieważ obecne przepisy nie pozwalają na poruszanie się tramwaju po torach kolejowych. Technicznie jest to jednak możliwe - wyjaśnia kierownik Zespołu Transportu.
Czytaj też: Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Tramwaj w Śródmieściu
W ścisłym centrum Gdańska, wewnątrz którego poza powolną i rzadko kursującą autobusową linią 100 brakuje komunikacji miejskiej, planuje się budowę połączenia tramwajowego. Ma ono spinać Hucisko z ul. Nową Wałową przez Podwale Staromiejskie oraz ul. Grodzką i Stara Stocznia .
Tramwaj ten ma nie tylko ułatwić dojazd komunikacją miejską do Śródmieścia, ale też umożliwić sensowną organizację ruchu tramwajów na Młodym Mieście do czasu budowy tunelu pod Motławą, którym tramwaje będą mogły dotrzeć do trasy wzdłuż ul. Siennickiej .
Co ciekawe, w ramach tej trasy, na ul. Grodzkiej planuje się odcinek jednotorowy, sterowany sygnalizacją.
Czytaj też: Będzie kolejny tunel, tym razem pod Motławą
W tym przypadku urzędnicy niestety nieco przespali sprawę rezerwacji terenów, ponieważ można było poprowadzić tramwaj dwutorowo alternatywną trasą np. Szeroką - Groblą II/II/IV - Olejarną - Browarną - Osiek do Nowej Wałowej, co jednak wymagało od miejskiej spółki TBS Motława rezygnacji ze sprzedaży fragmentu swojego terenu dla wykonania łagodnego łuku torów.
Bliżej Placu Solidarności
Tramwaj z ul. Nowej Wałowej będzie także inaczej włączał się do Jana z Kolna. Zamiast oddalonej od zabudowy łącznicy pod estakadami drogowymi do Bramy Oliwskiej , zostanie poprowadzony ul. Nową Nowomiejską na obrzeżach Placu Solidarności.
Choć w ten sposób zwalnia się miejsce na połączenie tramwajowe Bramy Oliwskiej z Młodym Miastem, do studium nie planuje się wpisać takiej łącznicy.
Brak połączenia ul. Kartuskiej i "wuzetki"
W studium znika także łącznica tramwajowa ul. Kartuskiej z Trasą W-Z , pod którą wykonano nawet wiadukt w rejonie przystanku Pohulanka. Zastąpić je ma rozbudowane skrzyżowanie tramwajowe na ul. 3 Maja przy Urzędzie Miejskim , skąd będzie można skręcić w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście .
Lepsze powiązanie z SKM Politechnika
Zachowany zostaje natomiast łącznik tramwajowy Opery Bałtyckiej z Węzłem Kliniczna w rejonie przystanku SKM Gdańsk Politechnika , pozwalając tym samym na budowę przystanku przesiadkowego tramwaj - SKM.
Którędy przekroczyć tory kolejowe?
Pomiędzy Operą Bałtycką a ul. Pomorską przewidziano w studium dwa nowe połączenia tramwajowe - ul. Miszewskiego/Wyspiańskiego lub w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu (dalej ul. Kościuszki lub Trasą Słowackiego).
Do tego dochodzi wspomniana Nowa Abrahama, choć szansa na realizację wszystkich tych połączeń w przyszłości jest niewielka - przypuszczalnie powstanie tylko jedno z nich.
Nie będzie tramwaju przy dworcu w Oliwie
Do studium nie trafiło połączenie tramwajowe przez rejon dworca w Oliwie , zgodnie z koncepcją arch. Marka Nakoniecznego. Zdaniem BRG powiązanie torów z al. Grunwaldzką po stronie Oliwy wiązałoby się ze "zdemolowaniem dzielnicy" ze względu na brak miejsca.
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Tory wzdłuż Drogi Zielonej
Uzupełnienie układu tramwajowego Dolnego Tarasu stanowić będzie tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej od al. Hallera do ul. Pomorskiej z odgałęzieniem przez ul. Obrońców Wybrzeża .
Czytaj też: Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem
Wciąż problematyczny pozostanie przejazd tramwajem z al. Hallera do ul. Marynarki Polskiej , ponieważ między Nowym Portem a Węzłem Kliniczna nie przewidziano żadnego powiązania.
Bez zmian w Nowym Porcie i Brzeźnie
Urbaniści odstąpili od likwidacji tzw. małej pętli tramwajowej ulicami Nowego Portu oraz wzdłuż ul. Mazurskiej . Decyzja ta byłaby nieuzasadniona po niedawnym remoncie torowisk, a ponadto w Brzeźnie niezwykle trudno byłoby ułożyć drugi tor wzdłuż ul. Gdańskiej .
Miejskie ulice
Rewolucji w stosunku do poprzednich dokumentów nie przewiduje się w układzie drogowym. Większość dróg pozostaje w swoich rezerwach, choć planuje się obniżenie ich klas technicznych. To pozwoli na utworzenie większej liczby skrzyżowań oraz realizację w bardziej przyjaznej dla pieszych formie.
Tzw. miejskimi ulicami mają się stać m.in. Droga Czerwona, Droga Zielona, Nowa Politechniczna (mimo tramwaju, nadal planowana jest droga), Nowa Kościuszki, Nowa Wałowa, Nowa Bulońska Południowa oraz Nowa Świętokrzyska.
- Redukujemy również klasę ul. Nowej Kielnieńskiej w związku z faktem, że wprowadzenie Trasy Kaszubskiej planowane jest w Gdyni, a nie w Gdańsku. Dzięki temu będą częściej skrzyżowania, a tym samym lepiej będą obsługiwane osiedla na Osowej - uzupełnia Karolina Rospęk-Aszyk.
Tramwaj wodny
Cały układ szynowo-drogowy będzie można uzupełnić transportem wodnym. Tramwaje wodne mogłyby popłynąć z centrum miasta do Brzeźna oraz na Wyspę Sobieszewską.
Gotowe studium w 2018 r.
Biuro Rozwoju Gdańska po raz pierwszy w ramach prac nad studium przeprowadziło łącznie 80 spotkań, warsztatów i debat z mieszkańcami, radami dzielnic oraz ekspertami planowania przestrzennego. Działania te nie były wymuszone zapisami prawa, lecz były inicjatywą miejskiej jednostki.
W przyszłym roku przewiduje się ustawowe procedowanie projektu studium: wyłożenie do publicznego wglądu, dyskusję publiczną oraz zgłaszanie uwag. Gotowy dokument planuje się skierować do głosowania na sesji Rady Miasta Gdańska na początku 2018 r.
Czytaj też: Projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska
Sopot bez większego rozgłosu także przystąpił do aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Z projektem dokumentu zapoznać się można w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej Sopotu.
Dyskusję publiczną zaplanowano 12 grudnia o godz. 17 w siedzibie Urzędu Miasta Sopotu przy ul. Kościuszki 25/27 w sali nr 36.
Miejsca
Opinie (325) 7 zablokowanych
-
2016-12-04 12:37
Dawać linie na południe gdzie pełno nowych bloków i osiedli (6)
A nie na Morene, która ma wszędzie blisko, jeden tramwaj już ma i pełno autobusów do Wrzeszcza i do centrum. Co to za debil wyskoczył z takim pomysłem debilnym i marnowaniem pieniędzy?
- 66 20
-
2016-12-04 12:40
Na Morene to wszystko przyjezdza juz zapchane
- 11 4
-
2016-12-04 12:57
Najpierw kupujesz mieszkanie prawie pod tczewem (1)
A teraz chcesz żeby miasto wybidowalo dogodny system komunikacji? Sam sobie zbuduj lub przeprowadz do miasta
- 18 12
-
2016-12-04 13:37
Południe Gdańska to nie jest Tczew
Mieszkając na Przymorzu sam mieszkasz dalej od centrum Gdańska, niż mieszkańcy Południa.
Ogarnij się trochę z geografii miasta, bo nie masz pojęcia o czym mówisz.- 28 4
-
2016-12-04 12:59
A bierzcie wszystkie tramwaje tego miasta, byleby nie powstały na przymorzu
- 7 6
-
2016-12-04 15:49
Południe gdańska jest zakorkowane .Tu trzeba coś z tym zrobić.Ludzie godzinami jeżdżą do i z pracy
- 11 1
-
2016-12-05 09:38
"Tramwaj między Południem a Wrzeszczem przewidziano w dwóch przebiegach - przez Piecki - Migowo (Morenę) i dalej wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska oraz rezerwą Nowej Politechnicznej zobacz na mapie Gdańska do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, a także z wykorzystaniem wolnej przestrzeni pod estakadą ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten drugi przebieg będzie rezerwą przyszłościową - gdyby zaszła potrzeba realizacji szybszego połączenia międzydzielnicowego."
Przecież to jakaś kpina! TERAZ potrzeba szybszego połaczenia międzydzielnicowego, a nie w odległej i bliżej nieokreślonej przyszłości. Puszczanie tzw. trasy POŁUDNIE- WRZESZCZ Jaśkową Doliną i w ogóle wokół prawie całej Moreny/Piecek-Migowa sprawi, że NIKT z mieszkańców Południa się do tramwaju nie przesiądzie, skoro wciąż autobusem/autem w korku będzie dużo szybciej niż tramwajem, by dojechać do Wrzeszcza. W obecnej formie to tylko kolejne połaczenie Morena-Wrzeszcz, nie żaden Gdańsk Południe.- 5 2
-
2016-12-04 12:38
Podoba mi się trasa Migowo-Sobieskiego-Miszewskiego-Plac Komorowskiego oraz łącznik Grunwaldzka-Klonowa-GB-Kościuszki-Rzeczypospolitej. Wtedy na pewno na tych trasach zrezygnuje z auta na rzecz komunikacji.
- 31 12
-
2016-12-04 12:42
(2)
Tramwaj lub ew autobus wzdłuż obwodnicy od chyloni witamina dabrowej osowej owczarni malarni auchan szadulki i kowale !!!
Trzeba koniecznie połączyć górny taras !!!- 21 8
-
2016-12-04 14:56
przystanki pkm nadal w lesie (1)
Dojscie na przystanek polowy mieszkancow np. w osowej tych mieszkajacych przy obwodowej zajmuje ponad 40 min, to zupelnie wyklucza poranny dojazd do pracy
- 2 2
-
2016-12-06 08:04
Nie możesz tam rowerem dojechać?
- 0 0
-
2016-12-04 12:44
Kiedy wreszcie ktoś postawi na komunikację z obrzeżami miasta
Jak na razie rzuca się jakieś marne ochłapy w postaci śmiertelnie powolnego tramwaju i snuje plany pacyfikacji ruchu samochodowego, co niby ma uleczyć sytuację. Czy ktoś w tym kraju w ogóle trzeźwo myśli, czy tylko tępi ideolodzy będą nam ustawiać życie? Może jeszcze wprowadźmy obowiązek jazdy rowerem...
- 31 12
-
2016-12-04 12:44
Tramwaje zwodne? (1)
Tramwaje wodne to rozwiazanie na połączeniach, gdzie woda stanowi przeszkodę komunikacyjną a nie ma promu np pomiędzy Górkami lub do Jastani, do Helu.Warunek - elastyczna taryfa a nie bilet na całą trasę. Z centrum do Brzeźna czy do Sobieszewa płynąć godzinę? Za dziesięć złotych - a pewnie dojdzie do podwyżki? Kogo na to stać i kto ma na to czas. Ich funkcjonowanie powinno wynikać z rzeczywistych potrzeb przewozowych a nie uchwalonego "programu ożywienia dróg wodnych" W przeciwnym przypadku będą typowym statkiem wycieczkowym jakim są obecnie. Atrakcyjnym tylko dlatego, że poważnie dotowanym z budżetu miasta.
- 17 1
-
2016-12-05 09:23
Hahaha dokladnie!
Ostatnio jak chciałam wejść na pokład to ludzie się tak pchali, że o mały włos a bym wpadła do wody. Zero kultury!! tramwaje są tak rzadko, a chętnych jest sporo! Po za tym te ceny to jest jakiś dramat! Skoro mam kartę miejską to powinnam na nią wejść.- 1 0
-
2016-12-04 12:44
(5)
Brakuje tramwaju na Łostowickiej.
- 28 5
-
2016-12-04 13:13
(4)
Nie da się. Chyba że zastosowany zostanie system jak w tramwajach w San Fierro.
- 5 2
-
2016-12-04 13:23
Da się. Spadek terenu i ilośćwolne miejsce umożliwia
- 5 2
-
2016-12-04 13:26
(2)
Spadek terenu nie przekracza wartości dopuszczalnych dla tramwaju klasycznego.
- 7 1
-
2016-12-04 18:11
ale przekracza dla norm budowlanych (1)
a jak wiadomo,norma pisana pod Konstala 105N nie może być ruszona - i patrząc na poziom utrzymania taboru przez Lisickiego i jego ferajnę - może to i lepiej
- 6 0
-
2016-12-04 22:39
gdańskie tramwaje
jako jedyne w polsce używały (używają?) hamulców awaryjnych jako drogowych
- 3 1
-
2016-12-04 12:49
Jak by Jaworski został prezydentem (2)
to byśmy pomniki budowali , kongresy patriotyczne organizowali i dbali o pamięć w narodzie a nie drogi budowali po co to komu ???? Ludzie opamiętajcie się ???
- 37 18
-
2016-12-04 12:51
masz racje ...... co wybudował PIS przez rok ???
nic ku.... nic tylko knują i na miesięcznice chodza - chory kraj starych ludzi tesknących za komunizmem bo młodzi wyjechali i bardzo dobrze coraz więcej powinno wyjeżdzac z tego kraju a oni niech umierają na tych emeryturach bo nie będzi miał kto na nich pracowac skoro oni całe życie w komunie albo pili albo udawali że pracują
- 13 10
-
2016-12-04 14:01
Co tak sie boicie
Co PO nachapalo to nachapalo
- 5 8
-
2016-12-04 12:52
Asenta (6)
Ciekaw jestem tego tramwaju na Podwalu Staromiejskim. Na pewno mieszkańcom sie to nie spodoba. Plus beda rzucac takie kłody pod nogi jakie tylko znajda Hotelarze, Restauratorzy plus ludzie którzy wynajmuja mieszkania turysta.
Badz co badz tramwaj głosny jest, co psuje prestiż dzielnicy- 22 11
-
2016-12-04 15:19
Przystanek "Hotel Hilton" (5)
To się uśmiałem tym tramwajem na Podwalu Staromiejskim.
Widzę fajne przystanki typu :"Hotel Hilton" :D
Cios dla hotelarzy, bo tam tylko Hilton nie jest ale są też inne.
Nie że bronię hotelarzy, ale mam wrażenie, że osoba która robiła ten plan wstała z rana wczoraj po mocnym piątku i sobie zaznaczyła jak to fajnie będzie wyglądać.
Fakt wygląda to spoko ładnie, ale na mapie. A w rzeczywistości jedna wielka MASAKRA. Przecież postawienie tam tramwaju spowoduje to samo, co spowodowała trasa Podwale Przedmiejskie. "Zamarcie" obszaru, który znajduje się po 2. stronie i tak samo będzie w tym przypadku.
Cyrk na kółkach po prostu.
Tramwaj na Długiej powinien się może jeszcze pojawić aż do samego cyplu Wyspy Spichrzów, bo też przecież musi być komunikacja.
Ogólnie zburzyć kościoły w centrum Gdańska i zrobić tam pętlę, a czemu nie, ważne że ludzie będą mogli wyjść w centrum.
Ogólnie jestem zwolennikiem komunikacji tramwajowej, lecz nie popadajmy w skrajność, bo zniszczymy to miasto szybciej takimi inwestycjami niż ma to pomagać.- 7 7
-
2016-12-04 16:38
w krakowie już umarli
tramwaj na p. dominikańskim spowodował całkowitą śmierć starówki. i odcięcie rynku od wawelu.
- 9 3
-
2016-12-04 23:28
(1)
nigdzie nie byles, nic nie widziales. tory zostana wbudowane w ulice . dlaczego hotelarze mieliby narzekac . wiekszosc gosci nie przyjezdza samochodami wie c nagle poprawi sie dostepnosc komunikacyjna tych terenow
- 4 2
-
2016-12-06 19:09
ktos
Widać, że nawet gimnazjum nie ukończyłeś. To że mieszkasz na Osowej albo tam gdzie aż wstyd powiedzieć że się mieszka w Gdańsku to Twój problem.
- 1 0
-
2016-12-05 07:05
(1)
Panie Mikolaju prosze raczej szykowac sie do rozwozenia prezentow bo z komentarzem nie wyszlo. Tramwaj pomiedzy starym.a glownym miastem jest bardzo potrzebny. Poprawi dostep do tych rejonow, pobudzi nowe tereny inwestycyjne, zaraz obok rosnie mlode miasto, ktore poki co jest odciete brakiem komunikacji od reszty miasta. Podwale przedmiejskieto blad ale nie przez tramwaj tylko charakter ulicy typu szeroka ekspresowka.
- 3 2
-
2016-12-06 19:10
soa
kolego z rumi, to że mieszkasz na wypi**** nie znaczy ze musza robic dla ciebie wszedzie tramwaj, to ze ci zycie nie wyszlo to nikogo wina
- 1 0
-
2016-12-04 12:57
mrzonki
nie bedzie nigdy kasy na to, czeka nas bankructwo,jeszcze pare mcy 500 i antka swira i wenezuela!
- 24 9
-
2016-12-04 13:05
Kolejne studium i propaganda darmozjadow najlepiej im wizualizacje wychodza
- 21 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.