• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sunie estakada na Południowej Obwodnicy Gdańska

Maciej Naskręt
29 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak powstaje Południowa Obwodnica Gdańska.


Portal Trojmiasto.pl odwiedził plac budowy największej estakady w Polsce - powstającej w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa bardziej sunie do przodu, niż pnie się w górę.



Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze. Płytę żelbetową ustawiają tzw. popychacze.
Budowa największej estakady w Polsce (o długości 2,8 km), która powstanie w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, sunie do przodu. Budowlańcy przez kilka miesięcy przygotowywali płytę żelbetową (przęsło) o ciężarze ok. 5 tys. ton i długości ok. 200 metrów, a teraz na podporach zaczęli ją przesuwać. Proces odbywa się tuż obok ul. Niegowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Pomagają im w tym cztery specjalne hydrauliczne popychacze. Każdy może pokonywać siłę tarcia wynoszącą ok. 190 ton (~19 tys. kN).

Płyta żelbetowa, po której w przyszłości pojadą samochody, w ciągu tygodnia przesuwana jest o 20 metrów. W sumie musi ona zostać przemieszczona na odległość pół kilometra. Ta metoda budowy to tzw. nasuwanie podłużne.

- Estakada ma być gotowa późną jesienią. Wtedy będą mogły rozpocząć się prace wykończeniowe [m.in. wylewanie nawierzchni asfaltowych - przyp. red.]- wyjaśnia Maurycy Niklas, inspektor nadzoru budowy Południowej Obwodnicy Gdańska.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Gdańska jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą przedsięwzięcia firma Bilfinger Berger Budownictwo S.A. jako lider, a partnerem jest spółka Wakoz z Luzina. Za realizację 18-kilometrowej drogi otrzymają ok. 1,133 mld zł. Łączna wartość projektu to 1,5 mld zł. To największa inwestycja na Pomorzu realizowana przy udziale środków Programu Infrastruktura i Środowisko, która będzie gotowa już w maju 2012 r.

Południowa Obwodnica Gdańska wg projektu to dwujezdniowa droga szybkiego ruchu, która będzie przedłużeniem drogi krajowej nr 7 od Koszwał w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Ma ona odciążyć od ruchu drogowego wiodącą przez centrum Gdańska Trasę W-Z.

Miejsca

Opinie (227) ponad 10 zablokowanych

  • Każdy może pokonywać siłę tarcia wynoszącą ok. 190 ton (~19 tys. kN). (1)

    190 ton to "tylko" 1900 kN !!!!! 19 tys kN to 1 900 000 ton.
    Do szkoły redaktorze !

    • 3 1

    • 190 ton to jak piszesz 1900 kN, ale 19 tys kN to 1900 ton, a nie 1 900 000

      • 2 0

  • Viva Gdańsk (3)

    Często podróżuje po świecie i serce mi rośnie za każdym razem ,gdy jak wracam widzę ile się zmienia w Gdańsku.Parę dni temu miałem "nieprzyjemność " być w W-wie, i ponownie utwierdziłem się w przekonaniu ,że warszawka jest daleko,daleko w tyle za nami.
    Widzę po wpisach ,że jest sporo osób niezadowolonych - może to i dobrze, krytyka motywuje i jeśli konstruktywna to może pomagać, ja w każdym razie jestem dumny z mojego miasta.
    Jeśli komuś nie podobają się nasze drogi i prace drogowe ,niech jedzie gdziekolwiek indziej niż do Wrocławia,Poznania czy Krakowa, a przekona się ,że bywa gorzej i biedniej

    • 8 5

    • W wawie gorzej? (2)

      Chłopie, skala przedsięwzięć wogóle nieporównywalna! Sam węzeł Ostrobramska/Płowiecka zawstydza wszystkie inwestycje drogowe razem wzięte. Południowa Obwodnica Warszawy to też zupełnie co innego, niż nasza POG - trasa min 3 pasy, wielopoziomowe węzły, sam Most Siekierkowski w jej przebiegu kładzie te nasze dwópasmówki. Jest jeszcze most północny w budowie i wiele, wiele, wiele innych...

      • 4 3

      • o co ta dyskusja (1)

        zamres inwstycji w Warszawie i Gdańsku jest nieporównywalna, gdyż nieporównywalne są potrzeby obu miast. warszawa z przyległościami to ponad 2 mln. ludzi ,zaś całe Trójmiasto nie ma nawet miliona. To przekłada się na ilośc samochodów i potrzeby ruchowe. Moim zdaniem jednak zakończenei wszytskich inwestycji w Gdańsku - czyli WZ , południiowa obwodnica , Trasa Słowackiego i Sucharskiego , ewentualnei nowa Wałowa rozwiąże problemy komunikacyjne Gdańska na długie lata. I to to chodzi , nie zaś o licytowanie się gdzie jaki rozjazd jest bardziej skomplikowany.

        • 4 1

        • Mi chodzi o co innego - u nasz włodarze szczycą się budową węzła Kartuska/Nowolipie budując go w jednym poziomie. A W Warszawie takie skrzyżowania właśnie przerabia się na węzły wielopoziomowe, bezkolizyjne. To jest etap, na którym my powinniśmy być, zamiast przechodzić do niego za 5-7 lat i przerabiać wtedy zakorkowane węzły jednopoziomowe...

          • 4 2

  • Znow Wakoz?

    Cztery miesiace po terminie a nie skonczyli jeszcze Powstancow Warszawskich,,, a sie biora za tak duzo budowe ,,,, ALE TO MA TEZ SWOJE PLUSY ,,,, POLIWKO OD NICH MOZNA NA TONY KUPOWAC Z RABATEM 30% W STOSUNKU DO CENY NA STACJACH...

    • 4 3

  • Wystarczy jedna niepoprawnie przewożona koparka i

    będzie po estakadzie :/

    • 9 1

  • kierunek nasuwania

    generalnie mogli wiecej szczegolow podac, np z jakiego kierunku nasowaja i czy najpierw dolewaja fragment betonu a potem nasuwaja czy dzwigami wciagaja i potem nasuwaja ??

    • 1 0

  • Jaki OPIAt ? Czy chodzi o obiat ?

    Prezio Wojekt był doradcą prezia z PiS i co zalatwił poza tym, że udzielił ślubu p. Marcie ??? No jeszcze przekwailifikowanie lotniska w Kosakowie na cywil Babie Doły .

    • 1 2

  • spokojnie zmieni się władza (2)

    zmienią się ludzie w GDDKiA i sprawdzimy czemu nie znalazły się pieniądze na OPAT

    • 3 1

    • i tu sie mylisz (1)

      I tu sie mylisz.
      Te nieroby, oszuści i wydrwigrosze będą wieczni.
      Są nie do ruszenia.
      A drogie drogi to jest najwiekszy przewał III-ciej i IV-tej RP.

      • 2 0

      • ty się mylisz

        rotacja jest spora, po każdych wyborach ;)

        • 1 0

  • strasznie nie nowoczesny sposób budowy (2)

    na świecie - przodują w tym akurat Chińczyki

    budują prefabrykowane elementy mostów w fabrykach nastepnie specjalnymi transporterami przywożą te elementy na miejsce nawet kilka tys ton
    + specjalny dźwig - suwnica typu: Bridge girder crane (poszukajce na google - robią naprawde wrażenie !!!)
    który przesuwa te elementy na podobnej zasadzie co ten w Gdańsku - wszystko szybko i pod pełną kontrolą i tak budują różne wiadukty długie nawet kilkanaście na km w dowolnym terenie
    a nie taka prowizorka

    • 2 3

    • discovery sie naoglądałeś,

      • 1 0

    • co to za porownanie?

      zamiast sie cieszyc ze wreszcie buduja bardzo wazna dla trojmiasta trase tranzytowa to porownujesz polske do tak wielkiej potegi gospodarczej jaka sa chiny...

      • 1 0

  • troche wiedzy

    -estakada ma przekroj poprzeczny na bazie szerokiej skrzynki sprezonej kablami
    -podzialy przesel zostaly zoptymalizowane do technologii nasuwu podluznego
    -budowa pojedynczego segmentu: w etapie I buduje sie plyte dolna i sciany skrzynki, po dojrzaniu betonu nastepuje etap II - budowa plyty gornej i wspornikow
    -wysuw poszczegolnych segmentow nastepuje po sprezeniu podluznym, segment musi zrobic miejsce na nastepny nowobudowany wiec jest wypychany ze stanowiska gdzie sa deskowania
    -na estakadzie sa 3 stanowiska nasuwania

    • 0 0

  • (1)

    - na estakadzie są 4 stanowiska a nie 3
    - to nie jest kubuś play tylko plyn do naczyn przelany do butelek po kubusiu , plyn do naczyn zmniejsza tarcie, a zużyte butelki znalazły zastosowanie wtórne (ekologiczny punkt widzenia)
    - na całej budowie POG pracuje ponad 1000 osób

    • 1 0

    • skoro jestes znawca to mam pytanie do napisania referatu: czy w technologii kable poprzeczne sprezajace sa naciagane na ruszcie przed zabetonowaniem plyty gornej ? czy maja izolacje w postaci oslonki gumowej (nie chodzi mi o podluzne rury oslonowe na sploty), jaki jest ich roztaw (30cm), jaka otulina (7cm) ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane