• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Zgredziszon- korniszon

    Może i były takie expresy, które dojeżdżały do wawy w 3h, ale tak jak piszesz nie zatrzymywały się tylko jechały bezposrednio. Teraz niestety jest tak, że czas podróży pociągiem pośpiesznym jest porównywalna (różnica ok 20-30min)z expresem. Nie zatrzymuje się on na wszystkich stacjach jak pośpieszny, ale kilka przystanków zalicza.

    • 0 0

  • Co za łosie chcą puścić te szybkie pociągi po starych torach, choćby po modernizacji?? W każdym cywilizowanym kraju pociągi szybkobieżne mają poprowadzone indywidualne torowiska z zupełnie inną infrastrukturą i technologią ich budowy. W takiej Szwecji, nawet głupi dojazd ze Sztokholmu na Arlandę został rozwiązany za pomocą nowo położonej kilkudziesięciokilometrowej linii Arlanda Express. Nikomu tam nawet przez myśl nie przeszło, żeby puszczać superszybki pociąg na lotnisko, po już istniejących torowiskach, które de facto są i tak w o niebo lepszym stanie, niż nasze. Jak budować, to od początki, a nie jakieś łatanie i druciarstwo. Co to ma być ja się pytam???

    • 0 0

  • Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny?

    Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? - Sorki ale chyba czegos nie rozumiem skoro pociag rozwija predkośc 200 km/h to nawet zatrzymując się po drodze do Warszawy może dojechać szybciej niż "niecałe 3 godziny" - no chyba że to 200km/h to tylko taki slogan i chwyt marketingowy...

    • 0 0

  • 200 km/h to maks co beda mogly wyciagnac "wychylne" pociagi na zmodernizowanej trasie do Wa-wy. Wiadomo, że na niektórych odcinkach np. przejazd przez Tczew będzie to mniejsza prędkość, więc średnia nie będzie 200.

    • 0 0

  • Szybka kolej w Polsce

    TGV tylko we Francji może osiągać takie prędkości, a to wiąże się z pociągiem, torami i podwójnymi barierkami zabezpieczającymi tory. W Angli jedzie 200 km/h i po krótkim czasie spada do 140 km/h. W Polsce problem jest tego samego rodzaju i główne ograniczenie dotyczy niebezpieczeństwa znalezienia się przypadkowej osoby na torach. Tutaj te prędkości co są podane przy zdjęciu wynoszą 89 m/s i 159 m/s, dlatego dobrze że samoloty latają w powietrzu 250 m/s. U nas jest planowana prędkość do 55 m/s i oby tak szybko jeździły i bez nieplanowanych przystanków...

    • 0 0

  • Wczoraj slyszalem doskonaly dowcip

    podobno Polska ma organizowac Euro 2012 , cha cha cha .

    • 0 0

  • Yyy

    OK niech TGV bedzie! ale po tych torach bedzie jeździć tak jak teraz. Miejscami na trasie Gdańsk- Warszawa potrafi jechać 20 km/h ! sorry, czy to jest normalne w cywilizowanym państwie? Bez torów to wsadźcie se te wagoniki

    • 0 0

  • cóż kolejne podwyższki dla nauczycieli po 2012?

    lepiej było zostać budowniczym lub młotkowym?
    przyszły emigrant?

    • 0 0

  • euro2012 nie bedzie

    a ja wam powiem ze euro2012 w Polsce nie bedzie dlatego ze nie ma dobrej komunikacji miedzy miastami organizujacymi mecze nie ma 2 lini metra nie ma lotnisk autostrad nie ma dobrej lini kolejowych i do tego brzydkie strae dworce kolejowe wiec Mistrzostwa zostana przeniesione do Niemiec

    • 0 0

  • TGV nie dla trojmiasta

    TGV powinno jeżdzić po GOP bo tam są wielkie miasta a nie po jakiś wioskach

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane