• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • między bajki włożyc

    Mało kto pamięta ale już KILKANAŚCIE lat temu był podobny hurra optymizm bo pkp ogłosiły, ze kupują od Włochów pendolino. Cóz za radość wtedy zapanowała! Podróz z Gdańska do Warszawy miała trwać 2,5 godziny!!! Jak to się skończyło wszyscy dobrze wiemy. A dziś widzę powtórkę mamy, tylko, ze pod przykrywką Euro 2012. Skoro przez KILKANAŚCIE lat nie zmodernizowano tej trasy to "na pewno" ;) zrobią to teraz w kilka lat i do tego na wszystkich głównych trasach w CAŁEJ Polsce. Ułańska fantazja się kłania a polski naród łyka te wszystkie bajki niczym młody pelikan.

    • 0 0

  • Czyzby jakas aluzja do ptactwa gegajacego?

    • 0 0

  • s****zka euro 2012

    Rozumiem euforie kibicow pilki noznej w tym calym euroentuzjazmie.Ale na ta impreze nalezy spojzec tez troche pod innym katem a chociazby z punktu widzenia mieszkancow chociazby slupska wojewodztwa warminsko mazurskiego i innych prowincjonalnych mniejszych lub wiekszych miejscowosci.Nikt nie wspomni ze oni na tym najwiecej traca chociazby potrzeba migracji za praca lub zmniejszenie inwestycji infrastrukturalnych w ich regionach wszysto bedzie skierowane pod katem tych paru miast a reszta dostanie nadzieje i dalsze dziury i wypadki na drogach wkurza mnie to kase mamy do 2013 z UE a 3/4 pojdzie po to zeby kretyni po piwku sobie mogli wygodnie i ladnie pokrzyczec na miescie.A to ze niby inwestycja sie zwraca to czcze obietnice i medialna propaganda kto na tym zarabia napewno nie sprzedawcy lodow i gofrow.Lwia czesc zyskow zgarnal koncerny gastronomiczne hotelowe alkoholowe s****zka mnie od tego wszystkiego wziela to tyle

    • 0 0

  • Linia E-65 160 km/h lub 200 km/h

    Linia będzie modernizowana do 160 km na godzine dla klasycznych wagonów a dla wychylnych pociągów zespolonych do 200 km/h.

    Tak więc zwykłe "obciągi" pojadą max 160. Szybsze muszą być wychylne, czyli Pendolino, Siemens (ICT w Niemczech) aby osiągać 200 km/h.

    Od 2008 roku dostęp do sieci PKP PLK będa mieć również obcy przewoźnicy (ruch pasażerski). PKP InterCity już z deka "pęka". TGV odpada - bo po co. Siemens / Pendolino.

    Aviomarin warto zabrać do takiej "kołyski".
    Docelowo Warszawa C-Gdańsk Gł. 2h 15 min, a klasyczne pociągi IC, Ex, 2:45 h.

    W Czechach jeżdżą Pendolino, inne wychylne polecam: Drezno - Lipsk, Berlin - Hamburg 230 km/h - najbliżej.

    • 0 0

  • "Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku. "znajac polaczków to do 2015 sie nie wyrobia i na

    euro1012 nie bedzie hiper super szybkich pociagow; (

    • 0 0

  • Nie ma co sie martwic

    pociąg będzie to dobrze nie będzie drugie dobrze . Ale stadionu też nie będzie , teren nie nadaje sie do budowy tego typu obiektow . Grzęzawiska i smietniska . A jeżeli juz to koszt 100 % wyższy od zakladanego . Ale jest może i pociecha , będziemy mieli pierwszy na swiecie stadion w nieustającej budowie . Dotąd przodowaliśmy w tej dziedzinie tylko w budowie szpitali . Mamy pare znamienitych osiągnieć w tej dziedzinie .

    • 0 0

  • Nie rozumiem dlaczego wszystko zaczyna się dziać dopiero gdy mamy miec mistrzostwa. Szybsze pociagi , wyremontowane tory , drogi , lotniska. Bo teraz mamy powód? A co wczesniejszym powodem nie mogło byc to że dzięki remontom bedzie nam się żyło lepiej? Dobrze że przynajmniej teraz coś się polepszy (miejmy nadzieje)

    • 0 0

  • Taaaa.....

    Jak zwykle 100 lat za Murzynami....zachod jeździ TGV od lat a unas "inwestycja zakończy się okolo 2013 roku".Żygać się chce.

    • 0 0

  • panowie, panie. jakie 2,5 godziny z Gdańska do Warszawy. oczywiste jest przecież że nawet jak uda im sie zakupić te pociągi i zmodernizować tory to zaraz znajdzie sie kilku "Gosiewskich" którzy zażyczą sobie żeby pociagi te stawały w każej dziurze po drodze. tak więc zanim pociag rozpędzi się do 160-200km już bedzie musial hamować. no ale czego nie robi się do wyborców....

    • 0 0

  • A kto będzie pokrywal koszty

    eksploatacji . Bo przecież nie z biletow .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane