• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tunel pod Morską po remoncie zyska windę
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Dlaczego Gdynia a nie Gdańsk

    Linia do Warszawy prowadzi z Gdańska Głównego a ni z Gdyni Niech PKP IC wbije to sobie do swoje łba przez Gdynie prowadzi trasa Gdańsk - Szczecin a co Do TGV muszą on konczyć bieg w Gdańsku bo tam będzie euro 20012

    • 0 0

  • Historia lubi się powtarzać

    Pamiętam, jak w latach 90-tych PKP miało kupić około 40-50 lokomotyw dwusystemowych (EU-11, EU-43), lokomotywy wyprodukowano,ale..., jakież moje było zdziwienie, jak w 2001 roku na przełęczy Brenner zobaczyłem jedną z nich z oznakowaniem PKP, dziś już mają chyba włoskie oznaczenia, cóż PKP chciało kupić, ale gdzieś kaski zabrakło i Bombardier opylił lokomotywy Włochom, oby nie było powtórkiz historii

    • 0 0

  • euro 20012

    No to długo będziemy czekać, az z Gdansku ruszy w nowym składzie klasy TGV??
    Wcześnie Gdansk zostanie zatopiony

    • 0 0

  • a inne trasy

    mogli by zrobic jeszcze gdansk torun

    • 0 0

  • ciekawe jak na euro z Gdańska do Pozania gdzie pierwszy lepdzy pośpieszny jedzie 4 godz. 50 min. 335km, gratulacje dla pkp

    • 0 0

  • bajki...:)

    po co PKP Intercity takie pociągi.. gdzie one bedą jeździć?? na jakie Euro??
    remont lini gdynia-Warszawa nie bedzie przystosowany do takich prędkości, poza tym planowane skonczenie inwestycji to 2013 co i tak wydaje sie mało realne ze względu na całą biurokrację z tym związaną, budowa powinna isc pełna parą a tym czasem juz sa pólroczne co najmniej opóźnienia wiec ludzie o czym my mówimy!!
    lepiej kupcie sobie rowery :P

    • 0 0

  • Widzę, że Euro 2012 wyjdzie nam na dobre

    oby tylko torów nie nakradli, bo wtedy kolej się nie przyda. Poza tym przydałoby się coś takiego zamiast naszej skmki + tanie linie lotnicze krajowe oraz na Ukraine.

    • 0 0

  • DWORCE!!! DWORCE!!!

    Gdańskie dworce nie są wielkimi budowlami, jak chocby np we Wrocławiu, więc to nie problem je uporządkowac, np. dworzec we Wrzeszczu jest niewielki, ale "syf" tam jest ogromny. Władze zróbcie coś wreszcie, ale to już, bo powiedziano juz chyba wszystko, a nic sie nie zmienia.

    • 0 0

  • Słomiany zapał jak zwykle!!

    takie bajeczki mogą wciskac naiwniakom których tu iebrakuje musieli by całkowicie wymienic cała linie i zaczac od nowa .wczesniej niebyło nas nato stac a teraz jest ???
    i znowu te bajeczki ze unia sfinansuje Tak,ale zaledwie 10-15% kosztów a pozostałe 80% to co dodrukują?

    Amoze tak jak piszą ze połowa torów juz jest przystosowana!!!sami latają samolotami to bezpieczeństwo mają wnosie ajak wygladają te pseudo autostrady ?
    ciagle jeden pas w naprawie i to eszce płatne.

    • 0 0

  • Niech nie remontują torów, po co. Są tak powykrzywiane że jak pociąg osiągnie dość wysoką prędkość to wyleci w powietrze i kibice jeszcze szybciej będą podróżować. Tylko niech do wagonów specjalne skrzydła domontują :-P

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane