• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Superszybka kolej na Euro 2012

Magdalena Szałachowska
5 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h. Francuskie pociągi TGV w regularnej eksploatacji osiągają prędkość do 320 km/h. Rekord specjalnej jednostki TGV V150 wynosi 574,8 km/h.

Podróż z Warszawy do Gdańska w niecałe trzy godziny? Już podczas Euro 2012 będzie to możliwe. Powód? PKP Intercity za kwotę 1,5 mld zł planuje zakup 20 superszybkich pociągów, jeżdżących z prędkością ponad 200 km/h!



Spółka o nowym składzie klasy TGV marzyła od dawna. Procedury nabrały tempa po decyzji UEFA o przyznaniu Polsce i Ukrainie prawa do organizacji Euro 2012. Inwestycja będzie pokryta pół na pół ze środków własnych i unijnych.

- Zakupimy składy w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, czyli Kraków, Warszawę, Katowice i oczywiście Gdańsk - mówi Adrianna Chibowska, rzecznik prasowy PKP Intercity. - Rozpoczęły się prace nad studium wykonalności projektu. Czy będą to pociągi TGV, czy na przykład Pendolino - nie wiemy. Musimy określić racjonalność przedsięwzięcia.

Pod koniec wakacji PKP IC złoży do Brukseli komplet dokumentów niezbędnych do wydania zgody na taką inwestycję. Następnie rozpisany zostanie przetarg na zestawy zespolone. Jak zapowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP IC, pewne jest jedno: na mecze Euro 2012 kibice będą jeździć z prędkością powyżej 200 km/h.

Jednak zakup pociągów to nie wszystko. Na niektórych odcinkach trakcji kolejowych można przyspieszać maksymalnie do kilkudziesięciu km/h. Według przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, jeszcze w tym roku, po zakończeniu procedur przetargowych, rozpocznie się gruntowna modernizacja tras.

- Do 2012 roku warunki techniczne pozwolą na podróżowanie z prędkością do 200 km/h na 80 proc. odcinków trasy Gdynia - Warszawa - Kraków/Katowice - zapowiada Krzysztof Łańcucki, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. - Już obecnie geometria torów na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia pozwala na jazdę z prędkością 250 km/h.

Osiągnięcie takich prędkości wymaga m.in. wymiany torów na trwalsze, zmiany urządzeń sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, podstacji energetycznych, złagodzenia "łuków" oraz budowy dwupoziomowych skrzyżowań z drogami.

Modernizacja magistrali E-65 rozpocznie się od przebudowy stacji Gdynia Główna Osobowa, mostu w Tczewie, po którym można jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h i odcinka Warszawa - Nasielsk, którego pokonanie zajmuje ponad godzinę. W ostatniej kolejności zmodernizowane zostaną odcinki na wysokości Pruszcza Gdańskiego i Iławy, które w tej chwili pozwalają na rozwinięcie prędkości do ponad 100 km/h. Zakończenie całej inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku.

Modernizacja tras kolejowych pochłonie w latach 2007-2013 6,2 mld euro. Środki pochodzą z budżetu państwa i z funduszy unijnych.

Opinie (110) 3 zablokowane

  • nic tylko sie cieszyc :D
    noi oczywiscie znowu kasa wplynie na konto Gdanska :D

    • 0 0

  • PS

    "Zakończenie inwestycji planowane jest najpóźniej do 2013 roku."
    o ile mi wiadomo Euro jest w 2012
    ehhh wszystko przez ta gdynie...

    • 0 0

  • tylko dla samobojcow

    Dopoki nie wymienia torow na calej trasie nie wsiade do tego pociagu.

    • 0 0

  • I tak niezle

    mimo tego calego zamieszania na scenie politycznej,tych bezsensownych sporow o aborcje,hohofobizmu,lustracji,emigracji,posla Wierzejskiego,dworca we wloszczowej,"wojny" z Rosja,nowych teorii ewolucji i innych popisow czlonkow(spokojnie Panie ministrze,nie chodzi Mi o"te") Giertychowego klanu,kolokwialnie mowiac nachapaniu sie(model 2+1,czyli dostawania kaski i spijania soczkow za nierobienie kompletnie nic),no i oczywiscie o naszych stroszacych piorka kaczorkach,ktorym sie wydaje,ze sa juz kaczorami!,i wszechobecnemu malkontenctwu... zgrubsza to chyba wszystko - a tu taka mila wiadomosc,chyba NAPRAWDE sie rusza!

    • 0 0

  • Bajki...

    Bajki...

    • 0 0

  • Do "pasażera na gapę"

    Dla TGV budowane są specjalne linie i tylko te pociągi mogą się po nich poruszać, więc nie musisz się obawiać - może w 3795 roku licząc od dziś jacyś nasi potomkowie załapią się na kurs TGV z Gdańska do Wszawki ;)

    • 0 0

  • tgv w polsce - czemu nie

    tgv już był w Polsce - w Warszawie bodajże. wielkiego problemu nie ma. byleby po nowych liniach nie śmigały składy towarowe... bo wiadomo, co się z nimi stanie.

    • 0 0

  • przecież zwykłe intercity jedzie z Gda do Warszawy 3h to co to za wow :O

    • 0 0

  • "Będą obsługiwały najważniejsze trasy w Polsce, "

    A ja myśle, że taka najważniejsza w Polsce trasą jest;W-wa > Toruń,Włoszczowa,Częstochowa. Czy nie zwrócił sie o znaczne dofinansowanie swojej szkoły medialnej z funduszy unijnych "najwiekszy zwolennik przystapienia do UE" ułOciec R.
    Następnym paradoksem jest, że w kwietniu sejm nie przyjał zadnych ustaw, a tylko robił szum wokół siebie, a przez to społeczenstwo dało w sadażach wiecej pkt. dla PiS. Co za kraj??? Całe szczeście, ze nowe rynki pracy sie otwieraja.

    Ostatnio "Kaszub" jak stanał pod Nasielskiem to stał 20 min., ale opłate mamy za PKP IC.

    • 0 0

  • Czas

    Czas podróży wynosi dziś ponad 4 godziny. ;-(
    Poniżej informacje ze strony PKP:

    Stacja/przystanek
    z Gdańsk Główny
    do Warszawa Centralna

    Czas
    odj 05:50
    przyj 09:51

    Czas podróży
    4:01

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane