• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • szkoda

    że ten tankowiec nie jest z radziecka ropa ,prawda szpilek !!

    • 1 3

  • Dziennikarze dyletanci

    • 5 0

  • Dziennikarze dyletanci (1)

    2 mln baryłek to miał ale przeładowal, teraz płyną 2 statki

    • 13 0

    • Drugi płynie do Żyda

      • 3 2

  • Dolek tani i ropa na bliskim wschodzie tania a u nas na stacjach ceny jak w unii ;) (1)

    A najlepiej zarabiaja rafinerie w Polsce :) tak to sie dyma biedny narod - oj slabo !

    • 19 3

    • A ile w cenie benzyny czy ropy to podatki ?

      Ilu urzędników trzeba wykarmić ?

      A kto i kiedy spłaci odsetki od zagranicznych długów zaciąganych przez poprzednie i ten 'nierząd' ?

      Nie gadaj tylko pomyśl !

      • 5 2

  • zanurzenie .. (8)

    nie mówi się głebokie zanurzenie w przypadku statków. Zanurzenie konstrukcyjne tej jednostki wynosi 14,9 m. a wiec statek w pełni załadowany może przepłynac kanalem Sueskim - dopuszczalne zanurzenie statków jakie mogą korzystac z kanału Sueskiego po modernizacji w 2015 r. to 23 m.,dlaczego plynał dookoła Afryki to wie tylko armator. i to bylo tyle . warto sprawdzac to co sie pisze

    • 29 3

    • Przez nowy kanał Sueski mogą przepłynąć jedynie statki o wypornosci do 150000 T . Statek atlantis posiada DWT równa 319300 T . Więc nie tylko Armator wie ( swoją drogą armator zawsze liczy koszty i wybiera najkorzystniejszą opcję ) . Pozdrawiam ludzi morza

      • 5 3

    • Do "eksperta" (5)

      Nie przepadam za redaktorkami ale takich niedorobionych "ekspertow" jak Ty to juz totalnie nie toleruje. Armator doskonale wie co robi Ty zas do swojej zasady sie niezastosowales i sie zblazniles. Po pierwsze, zanurzenie konstrukcyjne zazwyczaj nie jest tozsame z maksymalnym, a w tym wypadku wartosci te roznia sie o wiele metrow. Po drugie, zanurzenie w K. Sueskim jest zalezne od szerokosci statku. Dla statku o szerokosci 66 m jest to zaledwie 14,33 m a wiec nawet gdyby te twoje zanurzenie konstrukcyjne bylo maksymalnym to i tak przez Kanal ten statek w pelni zaladowany by nie przeszedl, a zarazem koszmarnie daleko do przytaczanych przez Ciebie 23 m. Nastepnym razem sie doucz a potem sie wymadrzaj

      • 2 8

      • wlodi.. (4)

        poczytaj sobie konwencje o liniach ladunkowych czy chociazby przepisy jakiegos towarzystwa klasyfikacyjnego np. PRS o klasyfikacji i budowie statkow morskich lub zajrzyj do poradnika okretowca czy innej ksiazki. oczywiscie zanurzenie konstrukcyjne to nie to samo co maksymalne . a co do kanalu sueskiego to moga przeplywac statki o zanurzeniu 20,1 m sa natomiast inne ograniczenia ale to nie ma w tym przypadku znaczenia bo statek przyplywa do Gdanska.

        • 8 0

        • (3)

          A dokladniej to 20,12 m ale ma to zastosowanie dla statkow o szerokosci do 50 m a im szerszy statek tym to zanurzenie dostepne w Kanale jest mniejsze. I tym sposobem taki vlcc o szerokosci 66 m moze miec w kanale max 14,33 m. Nie wiesz tego? A o liniach zaladunkowych czytac nie zamierzam chocby dlatego ze rozrozniam zanurzenie konstrukcyjne od maksymalnego i wiem jakie zanurzenia uzyskuja vlcc, w przeciwienstwie do "eksperta" ktory nie ma o tym pojecia i mysli ze w pelni zaladowany vlcc osiaga zanurzenie ponizej 15 m bo takie ma konstrukcyjne i dzieki temu zmiesci sie do Sueskiego. Tez jestes madrzejszy od armatora i puscilbys ten statek przez Suez?

          • 4 4

          • wlodi (2)

            spor dalszy nie ma sensu jezeli nie znasz obowiazujacych przepisow czy zasad projektowania i budowy statkow to o czym tu dyskutowac. o tym jaka trasa ma plynac statek decyduje wiele czynnikow w tym i techniczne mozliwosci przejscia jednostki ale decydujacy wplyw maja koszty.

            • 4 1

            • No wlasnie, o czym tu dyskutowac gdy oponentem jest jakis teoretyk co nie wie ze takie statki osiagaja zanurzenie ponad 20 m, ten np 22,5 m. Potem ten teoretyk nie wie nic o uwarunkowaniach przejscia przez Kanal Sueski i trzyma sie jednej liczby 20,1 m, ktora ma zastosowanie jedynie dla statkow znacznie wezszych od tego. Wiec jesli wysylasz taki statek z Perskiej do Gdanska, to albo przez Suez godzac sie jednak ze berziesz musial przestrzegac limitu zanurzenia 14,33 m a zatem nie wykorzystasz znacznej czesci jego pojemnosci lub tez ladujesz go gdzies w okolice max i plyniesz wokol Afryki. Cala branza to wie ale widze ze Ty siedzisz w jakis okowach teori budowy statkow i lini zaladunkowych. Ja zas juz dawno czytalem opracowania dotyczace Kanalu z ktorych wynikala konkluzja ze dla tej garstki w pelni zaladowanych vlcc nie oplaca sie modernizowac Kanalu tak by byly one zdolne w pelni zaladowane przez niego przejsc. Radze wiec rozszerzyc swoja literature bo narazie Twoja teoria mocno rozmija sie z rzeczywistoscia.

              • 1 3

            • Nie wiem gdzie sie taki talent uchowal w tajemnicy ale objawil sie w idealnym momencie gdyz slyszalem ze partia rzadzaca zamierza odbudowac polski przemysl stoczniowy. Jako ze swiatowi liderzy z Korei Pd. i Chin nie potrafia lub tez nie widza sensu ekonomicznego w budowie zbiornikowca o nosnosci 300 tys ton ktory w pelni zaladowany pokona Kanal Sueski sukces Twojej konstrukcji jest pewny i mysle ze w szybkim tempie wysle te dalekowschodnie buble na plaze Indii i Bangladeszu.

              • 0 0

    • Pytanie do 28 osob co wierza ze w pelni zaladowany Atlantas osiaga zanurzenie 14,9 m. Biorac pod uwage ze na Baltyk Wlasciwy moga wplywac statki o zanurzeniu do 15 m to i Atlantas powinniem w pelni zaladowany wplynac, to dlaczego wiec oni przetransferowali czesc ladunku na kolejny statek?

      Sami widzicie jacy to "amatorzy" zarzadzaja flota tankowcow. Skrzyknijcie sie zalozcie wlasna kompanie, z taka konkurencja to chyba nie przegracie co?

      • 1 0

  • Wiedza oraz stronniczosc

    Redaktorow Trojmiasto.pl mnie poraza!!!!!

    • 21 1

  • Błędy redakcji

    Panie redaktorze. Sporo bzdur. Statek ma 66 metrów szerokości a nie wysokości. W naftoportcie bywały niejednokrotnie statki po 366 metrów (lata 2005 - 2009).

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 26 0

  • To i tak wszystko malutkie przy (byłym) Knock Nevis z polską załogą...

    • 12 0

  • Sund, Wielki Bałt i tu woda i tam woda. (1)

    Na filmiku tankowiec przeszedł przez Cieśninę Sund. Znowu śmiech w Trójmieście.

    • 9 0

    • Wielki Bełt

      Nie wszyscy musza wiedziec, za tam tylko 9 czy iles metrow dopuszczalne albo nawet troche mniej.

      • 3 0

  • Paliwo na stacjach paliwowych "lotos" są najdroższe w Gdańsku. (4)

    • 20 4

    • Dlatego ja tankuje tylko w E'leClercu (1)

      • 0 5

      • Ktory na paliwo tez z Lotosu tylko potrafi sprzedawac na nizszej marzy

        • 6 0

    • A ile wcenie paliwa to podatki ?

      Ilu urzędników trzeba utrzymać ?

      Podpowiem tobie - spokojnie ponad 40% do niedawna oscylowało to w granicach od 48 do 52 % w zależności od paliwa.

      Ale to wam nie daje do myślenia ... wolicie ekscytować się medialną papką "ropa w dół, ropa w górę"

      • 6 0

    • Bo najbardziej świeże

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane