• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • Taki statek rocznie Szadółki śmieci przyjmują, ciekawe czy tylko z Gdańska są to śmieci. (4)

    Mam proste rozwiązanie co zrobić by nie śmierdziało z Szadółek.
    Jest ktoś zainteresowany?

    • 5 4

    • Załadować statek pulą śmieciową jako ładunek powrotny? (3)

      Gratis.

      • 3 1

      • Nie, nic z tych rzeczy. (2)

        Sposób prosty i w sumie tani, szybki do realizacji.

        W skrócie, warianty mogą być różne, przedstawiam ideę:

        Wysypisko nakrywamy ala namiotem cyrkowym, lub kilkoma mniejszymi, umieszczamy w dachu otwory z rurami, smród=gaz unosi się do góry a tam są w/w otwory z rurami-kominami które odprowadzają gaz do dalszego wykorzystania, albo palimy go u wylotu rur-kominów, podobnie do kominów spalajacych obecnie i od lat odpady ropopochopdne w R.G
        D.S.v.D - pomysłodawca.

        • 2 2

        • kwatery śmierdzą najmniej

          • 3 0

        • aleś wymyślił... koło normalnie wynalazłeś

          • 0 0

  • Brawo Polski Rząd !

    Brawo Polska !

    • 6 8

  • czy na tym statku można palić? (1)

    • 7 3

    • Oczywiscie, ale w wyznaczonych do tego miejscach/pomieszczeniach

      • 2 0

  • W Gdyni. (3)

    Można obserwować wejścia i wyjścia statków do portu z odległości kilku metrów, a Gdańsk się zabarykadował.Dlaczego?

    • 12 6

    • Budy robi przekręty.

      • 8 1

    • W Gdańsku też można oglądać wejścia statków z kilku metrów (1)

      W Gdyni to można oglądać wejścia stateczków nie statków

      • 7 4

      • To gdzie można tak spokojnie oglądać wejścia tych

        "gdańskich" molochów???? Wejście przy kapitanacie wchodzą statki nie większe niż do Gdyni .... Będę wdzięczny za informację.

        • 4 0

  • Ale news.

    Mr Pientryszyna swędzi język?

    • 2 1

  • A co na to Człowiek Który Nie Wie Ile Ma Mieszkań....

    • 9 4

  • I co z tego - kiedyś można było podjechać do Naftoportu czy do DCT . Teraz zagrodzone - Gdańsk nie leży nad morzem .

    • 9 4

  • Ciekawi mnie poziom ochrony przed somalijskimi piratami. (1)

    Takie jednostki to łakomy kąsek.

    • 9 2

    • Załoga z kałasznikowami i ja-jami

      Wystarcza za wszelkie środki ostrożnoiści.

      • 4 0

  • Będzie wojna - przed wojną też przypłynął...

    • 5 3

  • Kompletny bezsens (4)

    Ropa z tego transportu jest prawie 2x droższa niż ropa z Rosji.
    Nie mówiąc o wielkim zagrożeniu ekologicznym tej formy transportu.
    Rurociąg jest dużo bezpieczniejszy.

    • 12 14

    • skąd dane?

      ciekawe.

      • 7 1

    • Bzdura, ropa z Iranu jest tańsza od ropy Urals

      Irańczycy po zniesieniu sankcji chcą odzyskać dawne rynki zbytu i sprzedają ropę taniej od notowań Brent i Urals

      • 10 0

    • cena ropy irańskiej około 17$ za baryłkę, rosyjska okało 40$

      • 6 1

    • a ty jesteś od knutina

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane