• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Supertankowiec Atlantas zawinął w niedzielę do Naftoportu

Robert Kiewlicz
13 sierpnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 08:35 (15 sierpnia 2016)

Tankowiec Atlantas, transportujący 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu, dotrze do Naftoportu w niedzielę, 14 sierpnia. Wcześniej statek przeszedł trudną operację przepompowania części ładunku na drugi, mniejszy zbiornikowiec. Bez tego nie mógłby wpłynąć przez Cieśniny Duńskie na Bałtyk.



Aktualizacja, godz. 8:31.
Supertankowiec już w Gdańsku. Supertankowiec już w Gdańsku.
Tankowce "Atlantas" i "Calida" transportujące w sumie 2 mln baryłek irańskiej ropy naftowej dla Lotosu dotarły w poniedziałek o świcie do gdańskiego Naftoportu. Trwa operacja rozładowywania ładunku.



Atlantas to tankowiec klasy VLCC, ma 333 m długości i 66 m szerokości w najszerszym miejscu. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 22,5 m. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Dlatego nie dziwi fakt, że Atlantas będzie największym tankowcem, jaki do tej pory zawinął do Naftoportu zobacz na mapie Gdańska.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas musiał przeładować przed wejściem na Bałtyk ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec, w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).

Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę. Atlantas ma 333 m długości i 66 m wysokości. Statki tej klasy są jednymi z największych na świecie jednostek przewożących ropę.
Atlantas przepłynął ponad 12 tys. mil morskich (22 261 km), okrążając po drodze Afrykę (statki tej klasy po załadowaniu mają zbyt głębokie zanurzenie, by przepłynąć przez łączący MOrze Czerwone i Morze Śródziemne Kanał Sueski).

Pierwszy transport irańskiej ropy do Gdańska to efekt porozumienia zawartego pomiędzy Grupą Lotos oraz National Iranian Oil Company (NIOC). Import ropy z Iranu ma zwiększyć ilość źródeł, w których zaopatruje się gdański koncern.

- Lotos jest zainteresowany każdą uzasadnioną współpracą w zakresie dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku - komentuje Robert Pietryszyn, prezes Grupy Lotos. - W oparciu o różne kierunki dostaw oraz inwestycje we własne złoża wzmacniamy bezpieczeństwo Polski w sektorze energii. Jesteśmy technologicznie przygotowani do przerobu praktycznie każdego gatunku ropy naftowej, w tym z Iranu, Arabii Saudyjskiej, Iraku, Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Kuwejtu. W naszej bazie znajduje się prawie 200 gatunków ropy naftowej i ta liczba sukcesywnie wzrasta. Docelowo chcemy wybrać kilka, aby stworzyć z nich stały mix dający nam największe korzyści. Dodatkowo, położenie w bliskim sąsiedztwie Naftoportu, stwarza Grupie Lotos idealne warunki do odbioru morskich ładunków surowca i stanowi istotną przewagę konkurencyjną spółki.

Z uwagi na głębokość Cieśnin Duńskich, ograniczającą maksymalne dopuszczalne zanurzenie tankowców do 15 metrów, Atlantas przed wejściem na Bałtyk przeładował ok. 700 tys. baryłek ropy na inny tankowiec w ramach operacji STS (ang. Ship-to-Ship Transfer).


W 2015 roku podpisano porozumienie między sześcioma światowymi mocarstwami a Iranem, ograniczające irański program nuklearny w zamian za złagodzenie sankcji wobec Teheranu. Zniesienie nałożonych na Iran sankcji międzynarodowych w zakresie handlu ropą naftową, umożliwiło nawiązanie współpracy pomiędzy Grupą Lotos i NIOC oraz realizację ww. dostawy. Warto przypomnieć, że rafineria w Gdańsku była projektowana pod przerób gatunków ropy pochodzących z Bliskiego Wschodu. W latach 80. i 90. XX w. rafineria przerobiła w sumie ok. 75 mln baryłek (ponad 10 mln ton) ropy irańskiej.

Miejsca

  • Naftoport Gdańsk, kpt. Witolda Poinca 1
  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (168) 4 zablokowane

  • Mietek fierek (1)

    Widać go z stogi plaża jestem i widzę

    • 4 0

    • Jeszcze stoi na redzie debilu co ty widzisz o 5 rano wchodzi przestań gupoty pisac

      • 2 1

  • Atlantas właśnie wpływa na tor podejsciowy PP

    • 3 0

  • Pozdrowienia dla chłopaków z sopg

    • 4 1

  • wg4 (1)

    piekny, uwielbiam statki i marynistykę

    • 4 0

    • Chyba marynarke

      • 0 0

  • co to za news ?

    i w jaki sposób podany ?, w przódy robi się filmik z drona następnie z keyi , potem po trapie wędruje się do p.Kapitana - jeżeli Master jest w pożo , zna swój fach i zna się na rzeczy - podejmuje gości w swym pierwszym dziewiczym do którego zawinął porcie "czymś wytrawnym " może to być np. Jasiek Wędrowniczek ", następnie prosi któregoś z oficerów aby ten z grubsza oprowadził i pokazał statek ! . ps. kto na tym tankierze jest kpt ? , oj ! - zanikają zwyczaje i morska tradycja !

    • 5 3

  • (1)

    To dlatego w okolicach rafinerii od paru dni śmierdzi, że wytrzymać się nie da?

    • 0 2

    • Przypuszczalnie

      to efekt wypełniania zbiorników inertem, gazem obojętnym który ma z zadanie po usunięciu z ładowni oparów ropy pozostałych po rozładunku ropy zabezpieczać zbiorniki przed przypadkowym zapłonem i eksplozją pozostałości ładunku

      • 0 0

  • kupno ropy od państwa, które nie przestrzega praw człowieka.

    To dopiero news dnia i radość.

    • 2 2

  • Jak długo będzie stał ten tankowiec i czy trzeba koniecznie do Nowego Portu, żeby go zobaczyć (np. czy widać go z Brzeźna)? Przepraszam za głupie pytanie, nie mieszkam w okolicy.

    • 1 0

  • Kompletna głupota

    Po pierwsze ten tankowiec przywiózł ropę znacznie droższą niż ropa z Rosji.
    No ale to polityka - obecnie nami rządzący odmrożą sobie uszy na złość Putinowi.

    Kolejna sprawa - rurociągi są ekologicznie względnie bezpieczne.
    A awaria tego jednego tankowca wystarczyłaby żeby zniszczyć na dziesiątki lat życie w południowym Bałtyku.

    Warto żeby Putinowi robić na złość?

    • 2 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Tak rozładowywano tankowiec Atlantas

    Tak rozładowywana tankowiec Atlantas.....polska trudna jenzyka!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane