- 1 Przestępca seksualny wpadł w porcie (52 opinie)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (58 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (267 opinii)
- 4 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (189 opinii)
- 5 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (109 opinii)
- 6 Działkowcy będą mieli przez to problemy? (147 opinii)
Św. Ducha: będzie ładna, ale niewygodna dla pieszych
Wydawać by się mogło, że ostatnie remonty chodników w Śródmieściu Gdańska wyznaczą nowy standard w ruchu pieszym: wygodne i trwałe płyty kamienne. Niestety zrezygnowano z nich na ul. Św. Ducha . Trudno uwierzyć w zapewnienia urzędników, że zastosowana kostka będzie równie wygodna.
Dalej, aż do bramy nad Motławą, dla pieszych przewidziano kostkę kamienną O tym, że spacer po niej nie jest niczym przyjemną wiedzą nie tylko panie na szpilkach oraz posiadacze butów na cienkiej podeszwie.
Dlaczego po raz kolejny postanowiono oszczędzać na komforcie pieszych?
- Dawne zdjęcia tej ulicy wskazują, że funkcjonowały tam pasy z kostki kamiennej o różnym układzie i formacie. Dlatego też, nawiązując do zabytkowego charakteru ulicy, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni określił właśnie takie materiały dla nawierzchni chodników - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej DRMG.
Tylko czy nawiązanie do zabytkowego charakteru ulicy i do czasów, gdy kostka była łatwym do pozyskania i ułożenia budulcem zapobiegającym grzęźnięciu w błocie, ma jeszcze sens? Przecież nawet przed wojną stosowano wygodniejsze płyty kamienne na chodnikach. Ich fragmenty zachowały się np. w obrębie Targu Maślanego czy na Dolnym Mieście.
- Określona w zamówieniu kostka, cięta od góry i płomieniowana, posiada nawierzchnię płaską jak płyta chodnikowa. Planowana kostka jest tak samo wygodna, jak płyty kamienne i nie wpływa negatywnie na komfort pieszych - przekonuje Zakrzacka.
Urzędnicy jako przykład podobnej nawierzchni wskazują m.in. alejki wewnątrz odnowionego niedawno Skweru Świętopełka . Tam jednak szczeliny pomiędzy kamiennym budulcem są na tyle duże, że bez problemu zmieści się w nich obcas buta.
Czy zatem nie da się poprawić projektu z ul. Św. Ducha? Przykład Wrocławia pokazuje, że nawet stosując kostkę można minimalizować nierówności i odstęp między nimi. W stolicy Dolnego Śląska identyczny budulec, jak na ul. Św. Ducha, nakazał zastosować konserwator zabytków podczas budowy tzw. szpilkostrady na rynku.
- Tworząc tzw. szpilkostradę kostki były na placu budowy dodatkowo docinane i dobierane ręcznie przez brukarzy. Szczeliny między kostkami zostały zalane zaprawą i sklejone - objaśnia Ewa Mazur, rzecznik wrocławskiego Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
W efekcie uzyskano nawierzchnię płaską i wygodną dla każdego użytkownika - zarówno dla pań na szpilkach, jak i osób niepełnosprawnych, z wózkami dziecięcymi czy poruszających się o kulach.
W Gdańsku w ostatnich latach realizowany jest program kompleksowego remontu chodników we wszystkich dzielnicach. Najbardziej cieszą się z niego kierowcy, którzy zyskali wygodne miejsca parkingowe na chodnikach, zmuszając pieszych do lawirowania między autami lub chodzenia... jezdnią.
W Śródmieściu nowej nawierzchni chodników z płyt kamiennych doczekały się m.in. ul. Stągiewna , Grobla II - III - IV oraz tereny wokół osiedla Brabank i Europejskiego Centrum Solidarności .
Jednocześnie z nierównej kostki brukowej wykonano m.in. nawierzchnię wokół Muzeum II Wojny Światowej , bulwar nad Nową Motławą na Wyspie Spichrzów , chodniki ul. Chmielnej w południowej części Wyspy Spichrzów, a nawet... przestrzeń dla pieszych przy nowej inwestycji na ul. Św. Ducha.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?
Miejsca
Opinie (165) 6 zablokowanych
-
2017-04-08 16:36
Co Bóg ma do tego? Bo piesi tak i jak coś robić to żeby było lepiej wygodniej nawet na małej uliczce a Boga do tego nie mieszać bo po co?
- 3 0
-
2017-04-08 16:39
Dziadostwo z tą nierówną kostką
- 11 1
-
2017-04-08 16:43
Fajnie ale...
Kostka ładna, ale chodzenie tam z wózkiem to tragedia tak ładnie ja u nas kładą. Nie rozumiem dlaczego w innych krajach potrafią wyrównać podłoże a u nas tradycyjnie ... na pałe :)
- 13 3
-
2017-04-08 16:52
A co z ul.Grodzką
Ani przejść ani przekechać!
- 6 2
-
2017-04-08 16:58
a co z Jarmarkiem, który demoluje chodniki i ulice ?
Wbijają pręty do mocowań namiotów w ulice i w chodniki, żelastwo wtapia się w asfalt, gdy jest upał itd.
- 10 1
-
2017-04-08 17:13
Bruk, bruk... dużo bruku. Już teraz jadąc rowerem wjedżam na chodnik z płytek, a kiedyś nie było z tym problemu. Można było jechac ulicą.
- 5 1
-
2017-04-08 17:16
No jasne, dużo kamienia, dużo betonu, a zieleń? Po co zieleń? Byle było wybetonowane.
- 5 3
-
2017-04-08 17:16
Średniowiecze
A może już czas przestać robić chodniki i ulice z tej średniowiecznej kostki?
- 6 3
-
2017-04-08 17:28
(2)
Jak dla mnie jedyną udaną rewitalizacją czy też przystosowaniem do użytku rekreacyjnego są tereny poforteczne wokół opływu Motławy. Tam jest dużo zieleni, ścieżki są wygodne, i każdy znajdzie tam swoje miejsce: rower, rolki, matka z dziećmi,staruszkowie, psy, zakochani i żulki z Tatrą pod kurtką. A np. Grobla IV, cała zabetonowana. Nawet istniejące tam rabaty zlikwidowano.
- 6 3
-
2017-04-08 23:54
ścieżki z kostki bauma wyglądają jak wyrzygane i tak też są wygodne (1)
- 1 0
-
2017-04-09 18:45
Mnie się po nich jeździ na pewno lepiej niz po bruku. to nie scieżka rowerowa tylko trakt spacerowy,a le i tak sie da się spokojnie przejechac.
- 0 0
-
2017-04-08 18:11
precz z kostką
ulice dla ludzi, a nie dla koni
- 11 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.