• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

Maciej Naskręt
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni. Kolej na Oksywie i do Kosakowa to inwestycja, na którą czeka kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdyni.

Kolejarze deklarują chęć rozbudowy linii kolejowej na północ Gdyni. Mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, czy Oksywia muszą się jednak uzbroić się w cierpliwość, miałoby to bowiem nastąpić w latach 2021 - 2027. Pociągi pojadą też do Kokoszek i dalej w kierunku Kartuz zjeżdżając z linii PKM w Karczemkach.



Czy budowa kolei na północ Gdyni rozładuje korki?

W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzone są prace planistyczne związane z nową perspektywą finansową Unii Europejskiej na lata 2021 - 2027. Ich efektem będzie lista inwestycji planowanych do realizacji w tych latach, które najlepiej będą wpisywać się w sieciowy charakter transportu kolejowego, a tym samym będą mogły istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz przewożonych ładunków.

Urząd marszałkowski, jako organizator transportu kolejowego na terenie województwa, zgłosił do PLK kilka projektów do realizacji. Wśród nich jest rozbudowa linii kolejowej w kierunku Kosakowa i Oksywia.

Pociągi pasażerskie zjechały ze wspomnianych linii w latach 90 ubiegłego wieku. Temat wznowienia kursów na północ Gdyni powraca zawsze przy okazji korków na Estakadzie Kwiatkowskiego. W 2016 r. miłośnicy kolei udowodnili, że już teraz można dojechać do szynobusem do Oksywia. Głos w tej sprawie zabrała wiceprezydent Gdyni, Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Kolejarze z PLK widzą potrzebę rozbudowy linii do północnych dzielnic Gdyni. Oczywiście w tym momencie nie można stwierdzić z całą stanowczością, że ta inwestycja zostanie zrealizowana. Decyzja będzie uwarunkowana dalszymi ustaleniami z właściwymi organami rządowymi i samorządowymi oraz dostępnością środków finansowych.

Linia kolejowa na północ Gdyni. Linia kolejowa na północ Gdyni.

Na kolej czeka 70 tys. mieszkańców



Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo.

Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.


Powstanie by-pass PKM-ki przez Starą Piłę



PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.
Plan rozbudowy linii na Kaszubach. Plan rozbudowy linii na Kaszubach.

Miejsca

Opinie (235) 5 zablokowanych

  • To już czas na grilla? Szkoda, że to wygląda wyłącznie na niesmaczną kiełbasę. Sugeruję omijać z daleka.

    • 15 0

  • polecam wrócić do artykułu z stycznia 2016 roku. szczur co ty zrobiłeś dla północnej Gdyni? (2)

    • 29 1

    • (1)

      To samo co dla południowej.

      • 3 0

      • Czyli nic

        • 1 0

  • lepszy dojazd dla kokoszek (1)

    Może nareszcie ktoś pomyśli. PKM-ka ma przystanek Karczemki na jakimś zad*piu za Auchan, gdzie nikt nie wsiada, a obok całe osiedle przy pozytywnej szkole podstawowej nie ma jak do niego szybko dojść. Porażka totalna.

    • 10 4

    • potrzbny przystanek na wysokosci dzialek - koniec inzynierskiej

      • 4 0

  • Rok 2023. Wybory na prezydenta Gdyni wygrywa wspólny kandydat opozycji. "W pierwszej kolejności (2)

    rozbierzemy wiadukty i tunel w Chyloni, zlikwidujemy połączenie PKM na północ Gdyni. Następnie opracujemy plan wyburzenia OPAT oraz przywrócimy wszystkie dziury na ulicach i chodnikach miasta. W ciągu kadencji - mamy nadzieję - uda nam się zniszczyć wszystko, co zbudowano za rządów prezydenta Horały i tym samym przywrócimy praworządność"

    • 21 10

    • chora retoryka nierobów szczura. też głosuje na Horałe, przynajmniej można wywierać na niego presję, (1)

      nie jest wypalony jak szczur.

      • 10 3

      • Są inni i lepsi kandydaci

        • 1 1

  • No niestety mało konkretne te plany. (1)

    Szkoda, potencjał jest bardzo duży i jestem przekonany, że ta linia byłaby bardzo chętnie wykorzystywana przez pasażerów. A te plany to takie trochę mydlenie oczu. W międzyczasie wyrośnie kilka kolejnych osiedli w Kosakowie i okolicach a linia jest potrzebna "na już". W ubiegłym tygodniu wybrałem się na wycieczkę na Kaszuby i parkingi przy PKM w Kartuzach po prostu pękały w szwach i to pomimo okresu wakacyjnego. Łatwo sobie wyobrazić, co by się działo gdyby nawet część z tych samochodów dojechała do Trójmiasta. Mam znajomych, którzy mieszkają w północnych dzielnicach Gdyni i duża część chętnie przesiadłaby się na kolejkę. A tak, stoją w korkach...

    • 23 0

    • dla szczura ważniejsze są pomniki niż rozwój miasta.

      • 8 0

  • Ta, jasne.

    Już widzę jak Janusze pozostawiają swoje Suv-y i przesiadają się na pociąg...godzinę będę stał a na pociąg się nie przesiądę...

    • 6 14

  • Szczurek odejdź!

    • 16 4

  • Czy ktos......

    Mimo ze oficjalnie do kampanii wyborczej jeszcze bardzo daleko, to tu już od dość dawna ją widać Kiełbasa wyborcza leci wręcz z nieba a dziury w jezdniach jak były tak i dalej są i jeszcze ich przybywa.

    • 13 0

  • Słabe (1)

    Obiecanki-cacanki, a brak jakichkolwiek natychmiastowych rozwiazan.
    Pewnie skonczy sie jak z PKM, ktora teraz jezdzi przez Gdynie- rozklad jazdy dla turystow. W Oliwie najwiecej biurowcow a PKM nie jedzie z Karwin bezposrednio. Ciagle wszystko wyglada tak samo: jest projekt trzeba wydac kase z Unii, a ze to ma jakos dzialac, funkcjonowac dla ludzi, to nieistotne.

    • 22 2

    • bo polactwo

      a zabrać linię kolejarzom
      i dać (bezpłatnie!) innemu podmiotowi
      i zwolnić go z wszelkich podatków na dziesięć lat
      ograniczyć tylko max cenę biletu
      by nie było afery jak z autostradami

      połączenie nie powstało by dziś, w środę,
      ale w piątek już by było
      bez ględzenia i urzędolenia, żebrania w unii, czekania 20 lat itp

      • 1 0

  • Nikt nie czeka.... gdy ludzie będą mieli jeździć na Obuże przez Chylonie z częstotliwością pół godzinna

    nikt nie będzie tym zainteresowany..... wszyscy chcą ... a potem będzie wszystko zarośnięte trawą jak w Nowym Porcie w Gdańsku ....

    • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane