• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Światła wciąż spowalniają tramwaje

Krzysztof Koprowski
27 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd. Przejście dla pieszych na wysokości przystanku Chodowieckiego. Tramwaje często tracą tutaj czas oczekując na światło zezwalające na przejazd.

Ani Tristar, ani tunel pod Martwą Wisłą nie przyspieszyły tramwajów. Urzędnicy odkładają na później demontaż zbędnych sygnalizatorów, a brak priorytetu dla komunikacji na Hucisku tłumaczą wygodą pieszych. Ponadto w najbliższych dniach dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja dla tramwajów na Podwalu Przedmiejskim.



Jak oceniasz prędkość jazdy tramwajów w Gdańsku?

Przypomnijmy: w ubiegłym roku pojawiła się wstępna zapowiedź możliwości likwidacji kilku zbędnych sygnalizatorów na przejściach przez tory tramwajowe w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie GdańskaGrunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Zadanie miało być wykonane do końca 2015 r.

Dotychczas z powodzeniem udało się zrezygnować z kilku sygnalizatorów w ciągu ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, zastępując je ostrzeżeniami głosowymi i świetlnymi dla pieszych. Wcześniej podobną organizację ruchu (tylko komunikaty głosowe) zastosowano m.in. na pętli Oliwa zobacz na mapie Gdańska czy w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska.

Dodajmy, że na takim rozwiązaniu zyskują zarówno piesi, jak i pasażerowie komunikacji miejskiej. Ci pierwsi nie muszą w obawie przed mandatem czekać na czerwonym świetle przed torowiskiem, po którym nic nie jedzie, zaś motorniczowie nie muszą zatrzymywać się przed pustymi przejściami.

Ile będzie trzeba jeszcze czekać na zdjęcie zbędnych sygnalizatorów z al. Zwycięstwa oraz Grunwaldzkiej i zastąpienie ich sygnałami ostrzegawczymi?

- Realizacja tego przedsięwzięcia planowana jest do końca 2016 r. W pierwszej kolejności prace odbędą się w al. Zwycięstwa, a w drugiej - al. Grunwaldzkiej - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Rozwiązanie zastosowane na Siedlcach, które ostrzega o możliwości przejazdu tramwaju.



Bez szans na realizację jest natomiast opcja przyspieszenia tramwajów w obrębie Huciska zobacz na mapie Gdańska. Od uruchomienia trasy na Morenę (Piecki-Migowo), a tym samym zwiększenia liczby tramwajów wykonujących skręt w Nowe Ogrody, na Podwalu Grodzkim zobacz na mapie GdańskaWałach Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska tworzą się tramwajowe korki.

Wcześniej możliwość zmiany w programie sygnalizacji świetlnej z uwzględnieniem większego priorytetu dla tramwajów uzależniano od uruchomienia tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj tunel działa, a włodarze chwalą się mniejszym ruchem aut w centrum miasta (na Hucisku o ponad 10 proc.). Priorytetu dla komunikacji szynowej nie chcą jednak przyznać.

- Skupiamy się na polepszeniu komfortu pieszych w Śródmieściu [na Hucisku mają być wydłużone cykle na przejściach - dop. red.]. Oczywiście w miejscach, gdzie będzie możliwe zwiększenie priorytetu tramwajowego, będzie to rozpatrywane - zapewnia Kaczmarek.
Czytaj też: Efekt tunelu: mniej aut w centrum, więcej na Drodze Zielonej

Przypomnijmy, że między Huciskiem a przystankiem Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska wkrótce dojdzie jeszcze jedna sygnalizacja. Będzie ona wstrzymywała ruch tramwajowy, aby możliwy był wyjazd z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska, które powstaje w ramach nowego zagospodarowania Targu Siennego i Rakowego.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku. Tramwajowy korek na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich spowodowany brakiem priorytetu dla tramwajów na Hucisku.
Zdecydowanie wcześniej, bo w najbliższych dniach, zacznie działać dodatkowa sygnalizacja na Podwalu Przedmiejskim na wysokości ul. Chmielnej zobacz na mapie Gdańska. Tutaj uzasadnieniem dla takiego rozwiązania jest ułatwienie wyjazdu dla pojazdów budowlanych z północnej części Wyspy Spichrzów w kierunku ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańska. Z tego rozwiązania skorzystać będą mogli także kierowcy aut osobowych.

Dla pieszych nie przewiduje się tutaj na razie przejścia naziemnego, choć takie rozwiązanie zawarte jest w planie docelowej reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia: Wyspa Spichrzów. Budują już (prawie) wszyscy

Miejsca

Opinie (117) 2 zablokowane

  • Love brexit (12)

    Przecież Ja Szpilek pisałem,ze tristar jest do bani.Wiadomo urzędnicy to w dużym stopniu jeł**y na wikcie i opierunku podatnika .Nudząc się wymyślają kolejne fanaberie . Odnośnie urzędników nie zastanawia Państwa fenomen w XXI wieku w dobie cyfryzacji zatrudnianie co chwila nowych urzędników? Jest na to recepta głosować na 100% liberałów i etaty w urzędach zostaną zredukowane o minimum 50%! Przypomnę oni mają wypłaty z Państwa pieniędzy które pobiera w formie ,,daniny"Polskie Państwo!

    • 49 47

    • jestem za liberałami gospodarczymi, widać co socjalliberalizm porobił z niemcami, francją itd. (3)

      • 4 4

      • (2)

        Skoro światła hamują tramwaj, to nie włanczam świateł albo włanczam dwa razy więcej z tyłu :)

        • 2 3

        • chamują (1)

          • 3 1

          • Wyborca POPiSu

            • 2 0

    • Spokojnie popieramy

      Pana Prezydenta Gdyni dr Wojciecha Szczurka. Stoimy za nim murem tak w tej jak i w następnych kadencjach.

      • 2 1

    • jeździsz trochę po Polsce? (3)

      Czy nie wyściubiasz nosa ze swojej wiochy? Już nie piszę o zagranicy.... Ciężko takie brednie komentować... Pytanie zasadne zatrudniać nowych urzędników, czy płacić 10 razy więcej za outsourcing?

      • 3 2

      • (2)

        Myślę ,że placic za outsourcing!Wiesz pensje , zwolnienia lekarskie , wczasy pod gruszą itd .Firma zewnętrzna zrobi to taniej ,szybciej .Dlaczego chcesz monopolu urzędniczego , gdzie wolny rynek?

        • 2 2

        • nie ma jednoznacznej odpowiedzi....

          Outsourcing też musi ktoś obsłużyć i nadzorować....

          • 1 0

        • czy taniej

          Tobym się spierał. Inna sprawa, że pensje urzędników hamują zatrudnianie specjalistów...

          • 1 0

    • Fanaberie które wprowadza się w całej Polsce (1)

      Poczytaj trochę chłopczyku - ale nie na takich forach a specjalistycznej prasy (masz chyba dużo na to czasu) i wtedy się wypowiadaj....

      • 3 1

      • LOVE BREXIT

        No fanaberie , bo np.jak tam idzie budowa elektrowni atomowej i dlaczego zmarnotrawiono tyle pieniędzy.Albo ustawa śmieciowa...Tony śmieci zalegają i mogę tak wymieniać godzinami.

        • 3 3

    • Autor postów jest do bani

      i nie muszę tego uzasadniać - od tak.... i nie będę praktykował "kopiuj, wklej"...

      • 1 1

  • Wyciąć puszczę, wyciąć światła!!!

    • 17 7

  • dlaczego w Gdyni na Wielkopolskiej nie działą tristar? (3)

    • 3 13

    • jakby nie działął

      To korek trwałby 2 razy dłużej....

      • 8 5

    • albo (1)

      zakorkowany byłby cały węzeł Wielki Kack - ja to bywało uprzednio... (więcej ludzisk na trasie Kwiatkowskiego i Obwodnicy...)

      • 3 3

      • Korki powoduje liczba pojazdów.

        Co z tego, że w jednym miejscu poszerzysz drogę - korek pojawi się w inny.

        Co z tego, że rozbudujesz drogę i na chwilę zmniejszysz korki skoro do samochodów przesiądzie się i tak więcej osób.

        Rozszerzanie uli to błędne koło.

        • 5 2

  • Zachęta do komunikacji miejskiej... (3)

    Wczoraj: linia nr 6 do Jelitkowa ok 16.00... Aleja Zwycięstwa: wszystkie światła zaliczone na czerwonym... Ufff... Klimatyzacja??? Może i jest ale nie włączona... W tramwaju +30 i smród jak w Bombajskich slumsach... Dziękuję, wolę auto... A na prawdę miałem chęć spróbować komunikacji miejskiej...

    • 129 13

    • ty to masz pecha, biedactwo

      • 3 15

    • a dzisiaj

      Tramwaje stoją na Jana z Kolna w GD ;)

      • 3 0

    • a kto syfi w tych tramwajach !!!

      • 2 2

  • Startuję rowerem równo z tramwajem przy Operze Bałtyckiej (w stronę Gdańska) (20)

    Przy Zieleniaku jestem pierwszy, mam jakieś 3-4 minuty przewagi. Chyba nie tak to powinno wyglądać.

    • 107 7

    • W przypadku tramwajow miejskich trudno jest tak naprawde osiagnac duzo lepsze czasy przejazdu (7)

      chocby metro londynskie ma sredni czas przejazdu w okolica 33km/h. A przeciez nie ma zadnych utrudnien zwiazanych z ruchem kolowym i pieszym.

      Dodatkowo slusznie zauwazyles wazna rzecz - rower _JEST_ najszybszym srodkiem lokomocji w miescie na odcinkach do 5km.

      • 26 3

      • zapraszam do wyścigu (3)

        • 10 19

        • (1)

          Widziałem Ciebie w wstecznym lusterku.

          • 19 2

          • dzieciaki

            • 12 0

        • Przyjmuję wyzwanie.

          • 19 1

      • tak, tak... milego na trasie gdynia redlowo - fikakowo

        • 4 1

      • A ja mam (1)

        • 0 0

        • Skuter 50 cc i was dym.. na kazdych swiatlach beemki

          • 1 1

    • (7)

      Ok, wybrałeś bardzo krótki (niecałe 2 km), płaski odcinek, gdzie na dodatek jest świetna droga rowerowa, co w tym dziwnego, że rowerem będzie szybciej? Tramwaj to nie TGV. Wybierz jakiś dłuższy odcinek, albo np. z centrum na Chełm i wtedy napisz jaka różnica.

      • 19 3

      • (4)

        Z Ujeściska też rower najszybszy. Podróżowanie tramwajem to tortury ze względu na powolne tempo

        • 9 6

        • (3)

          Z Ujeściska może i tak, ale w drugą stronę już nie.

          • 15 2

          • (2)

            Do Ujeściska rowerem czasowo tak samo jak tramwaj

            • 1 12

            • No chyba ze ktoś prowadzi rower na łostowickiej;)

              • 2 0

            • Szczególnie jak się wiezie rower tramwajem.

              • 4 0

      • Chełm jest na górce, więc rower może być wolniejszy. Za to z Chełmu do centrum szybciej może być znów rowerem.

        Dojeżdżam codziennie rowerem do pracy Morena - Długie Ogrody. Tam 25 minut, z powrotem około 40, tramwaj z przesiadką około 35-40 minut. W dół zdecydowanie szybciej, w górę porównywalnie.

        • 9 1

      • A proszę bardzo. Z przystanku Chmielna do pętli w Jelitkowie tramwaj jedzie 41 min. dokładnie tyle samo jadę rowerem spod domu. Do tramwaju musiałbym jeszcze dojść 10min i 10 min z tramwaju, co daję nam dziennie 40min do przodu (w tą i z powrotem oczywiście)

        • 3 0

    • (2)

      A zatrzymywałes się na przystankach? Jak nie to twój test jest tyle warty ile śnieg, który padał w '98 roku

      • 5 17

      • zapewne jechal tez trasa dla rowerów na której nie ma sugnalizacji :)

        • 5 2

      • ale co sie dziwic gimbusy tak mają btak mózgu i jeszce sie tym chwalą

        tramwaj zatrzymuje sie na przystankach musi tak długo czekać az ludzie wysiądą i wsiądą bezpiecznie!!I i potem trafiają na światła.

        • 3 0

    • jak mozna sie chwalis taką głupotą !a czy ty madralo zauwarzyłes ze tramwaj zatrzymuje sie na przystankach!!

      I jeszcze jedno mądralo to ze jedziesz z jęzorem wywalonym na brodzie to juz tez zapomniałeś!! jestem szybciej zawsze i od tramwaju i od autobusu,ale jadę bardzo szybko z tego powodu nie mam do nikogo pretensji.A gdy będziesz jechał 20nagodzine to szybciej od tramwaju nie będziesz!!!

      • 1 3

  • A miały być zlikwidowane wiosną... (2)

    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nie-bedzie-swiatel-dla-pieszych-przy-torach-tramwajowych-n99357.html

    • 26 0

    • najlepsze są argumenty urzedasów, że to dla 'wygody' pieszych (1)

      a pieszych to tylko wkurza- jeden tramwaj a kilka minut, ale czerwone świeci się połowe tego czasu. większość je ignoruje.
      a szczytem wszystkiego (chyba,że ostatnio to zmienili, w co wątpię) są światła przy galerii bałtyckiej- krótkie, a do tego czerwone świeci się również (i to długo), gdy tramwaj tez ma czerwone...
      te światła są chyba tylko po to, by dać zarobić znajomkom...

      • 11 0

      • jasne

        zlikwodować światła... i powodzenia...

        • 0 0

  • Ankieta (4)

    "nieatrakcyjne czasowo względem auta czy NAWET roweru"? :-D
    Rozmieszylo mnie to, bo w godzinach szczytu w centrum to samochód totalnie nieatrakcyjny czasowo względem roweru :-)

    • 19 19

    • atrakcyjny, slowo ktorego znaczenia nie znasz.

      • 7 4

    • jaaaasne... (2)

      zwłaszcza w deszcz, skwar czy zawieruchę, kiedy siedzę wygodnie w swoim samochodzie z klimatyzacją i ulubioną muzyką....
      no, pewno bardzo "nieatrakcyjny" jest ten samochód w stosunku do jakiegoś bicykla :))))

      • 4 0

      • (1)

        Tja, dokładnie w czasie ostatnich burz był w Gdyni VII nocny przejazd rowerowy. Lało jak cholera, tuczniki w puszkach kisiły się smutno, a ponad tysiąc atrakcyjnych pań, panien, panów i pacholąt miało ubaw, na który ciebie nie stać. Za cienki jesteś. W czasie deszczu jeździ się bardzo przyjemnie.

        • 0 8

        • Z mokrym pamperem na tyłku?

          dzieci płaczą jak mają mokro a Tobie przyjemnie?

          • 4 0

  • Część tramwajów ulicą 3 Maja (11)

    Dlaczego nie puszcza się części tramwajów ulicą 3 Maja, wtedy skrzyżowanie na Hucisku byłoby mniej obciążone.

    • 56 9

    • dokładnie 10 i 12 powinny jeździć przez 3 maja (7)

      • 14 4

      • (5)

        I zmusić wszystkich do pokonywania długiego tunelu i wiecznie niepsrawnych schodów, by dostać się w rejon Krewetki czy nawet na sam dworzec?

        • 10 21

        • Przecież to krótki kawałek!

          A poza tym schody w ostatnim czasie działają, ciągle z nich korzystam w drodze do i z pracy. A jak zdarza się awaria - jak Ci ciężko - skorzystaj z windy

          • 18 6

        • (1)

          a jakim cudem 10 mogłaby jeździć 3 maja?

          • 11 2

          • Korzystałaby ze schodów ruchomych :P

            • 15 0

        • niektórzy chca do

          dworca pks, urzędu pracy, urzedu miejskiego, sądu, jednego z trzech szpitali(wojewódzki, kolejowy, msw). oni mają latać dłużej, żeby do krewetki było bliżej? po to chyba robi się różne linie tramwajowe, żeby jeździły po różnych trasach...
          jest tam jeszcze wiezienie, ale tam mniej chętnych. no i hewelinarium, ale tam trzeba się drugie tyle wspiąć.

          • 16 1

        • przecież przez dworzec główny jadą wszystkie inne tramwaje!

          więc kto chce do krewetki to mógłby do woli jechać 2,6,9,3,11-zależy skąd. Pracownikom szpitali, sądów, aresztu, urzędu miejskiego, dojeżdżającym np. od strony Oliwy przydałby się bezpośredni dojazd, bez okrężnej drogi i stania na wszystkich możliwych światłach od Błędnika do Powstańców Warszawskich

          • 2 0

      • rozciągnięte majtki.....

        może zaproponuję inaczej....8 i 13 ul 3 Maja, lub 2;6;7;11/ wtedy byłby luz na Hucisku / jak ci sie to podoba,pewnie mniej.A na pytanie jak 8 lub 7 ul 3 Maja? Odp.Kliniczna,Opera

        • 1 6

    • Nic z tego (2)

      Nie można jeździć z Nowych Ogrodów w lewo w 3 Maja, bo rozjazd jest zepsuty. A miasto nie chce go naprawić.

      • 7 0

      • Właśnie (1)

        i czwórka przez 3-Maja może przez to jeździć tylko w stronę Siedlc, a szkoda bo w stronę Jelitkowa też by się tam przydała

        • 6 1

        • teraz 4 nie jeździ bo są wakacje

          a okazało się, że zmieniono trasę 2 i teraz wszystkie kursy są przez dworzec gl. Przejechałam się dziś rano do lotu, zamiast do urzędu miejskiego. Na przystanku Brama Oliwska zero informacji o zmianie trasy!

          • 2 0

  • (1)

    Uprzywilejować samochody i zbudować dwupasmową wylotówkę do swoich domków za miastem. Piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej mogą sobie czekać.Do tego obleśny mega parking pod urzędem żeby było gdzie zaparkować furę. Typowe dla gdańskich urzędników.

    • 33 11

    • Dałem ci minus, chciałem plus

      Sorry, przepraszam

      • 1 1

  • Zdejmą zbędne sygnalizatory (2)

    Normalnie Ameryka. Zgłoszą ich do Nobla?

    • 33 1

    • (1)

      Ekspertyza kosztowała milion pięćset więc nagroda Nobla ekonomii.

      • 5 0

      • A pociągną tych co wstawili zbędne sygnalizatory?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane