- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (332 opinie)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (261 opinii)
- 3 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (289 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (120 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (99 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (29 opinii)
Sylwester 2020 bez godziny policyjnej, ale czy można się przemieszczać?
Czy podczas spokojnego powrotu do domu w nocy z 31 grudnia na 1 stycznia dostanę mandat? Czy w razie zorganizowania niewielkiej domówki powinienem liczyć się z wizytą policji? Te pytania to pokłosie koronawirusowych obostrzeń ogłoszonych przez rząd - w tym najbardziej kontrowersyjnego: zakazu przemieszczania się między 31 grudnia a 1 stycznia, od godziny 19 do 6 rano. Tym bardziej, że w niedzielę premier wycofał się z wprowadzenia godziny policyjnej, bo byłoby to niezgodne z konstytucją.
Czarę goryczy zmęczonego koronawirusowymi obostrzeniami społeczeństwa przelała wizja odebrania sylwestrowej imprezy, symbolicznego pożegnania roku 2020, który bez wątpienia zapisał się raczej na tych czarniejszych kartach historii.
Internauci swoje...
- Widzę dwie możliwości: albo robimy sylwestra z 30 na 31 grudnia, albo nie ma zmiłuj, organizujemy spotkanie o 18 i bawimy się do białego rana. Przynajmniej nie będzie wymówek, że ludzie zaczną wychodzić z imprezy tuż po 24 - napisał na jednym z portali społecznościowych Piotr.
Odpowiedziała mu Ewa:
- Chyba że masz życzliwych sąsiadów, którzy "uprzejmie doniosą". Poza tym naprawdę nie sądzę, żeby policja ścigała kogoś, kto wyjdzie o 2 czy 3 w nocy z bloku przy ulicy X i pójdzie spokojnie do swojego domu przy ulicy Y.
Głos zabrał też Krzysiek:
- Ja wybieram się na imprezę. I już o 18 zamawiam taksówki pod adres domówki, powiedzmy na godzinę 2-3 w nocy. Patrol chyba auta do kontroli nie zatrzyma?
...a przepisy swoje
Sprawdziliśmy, co mówią o tym przepisy. Rozporządzenie pozwala opuścić mieszkanie osobom, które:
- wykonują czynności służbowe lub zawodowe;
- wykonują działalność gospodarczą;
- wychodzą w celu "zaspokajania niezbędnych potrzeb związanych z bieżącymi sprawami życia codziennego".
Regulacje więc są bliźniaczo podobne do tych, jakie obowiązywały podczas "wiosennego lockdownu". Tym samym to, czy krótki spacer po godzinie 19 (albo o 2 w nocy) jest "niezbędną potrzebą" - zapewne oceni policjant. A funkcjonariusze z Trójmiasta (choć jak sami przyznają, w chwili pisania tego artykułu szczegółowych wytycznych nie otrzymali) zapowiadają, że... wszystko się może zdarzyć.
Policja będzie patrzeć przez palce?
- Abstrahując od różnych interpretacji prawnych, nas obowiązują przepisy opublikowanego rozporządzenia. Sądzę jednak, że policjanci zapewne będą skupiać się na reagowaniu w przypadku dużych zgromadzeń, rażącego łamania prawa. Nie wykluczam, że mogą znaleźć się jednak funkcjonariusze, którzy zdecydują się na wystawienie mandatu nawet "zwykłemu" przechodniowi - słyszymy od jednego z trójmiejskich policjantów.
Czy mundurowi zatrzymają jadącą taksówkę z - być może - osobami wracającymi z imprezy?
- Bez przesady. Nie wydaje mi się, żeby mandat dostała także osoba, która o 19:05 wyjdzie na spacer z psem. Nikt jej nie będzie ścigał. Z drugiej strony jednak, jeżeli zostaniemy wezwani do takiej interwencji, przyjedziemy. Nie każda nasza wizyta kończy się natomiast mandatem.
Prawnik: to niezgodne z prawem
Gdyby jednak karę finansową policjant przyznał, niektórzy prawnicy radzą, by jej nie przyjmować. Dlaczego?
- To restrykcja naruszająca wszelkie możliwe standardy działania władzy publicznej, począwszy od oczywistej niezgodności rozporządzenia z ustawą, skończywszy na rażącym naruszeniu konstytucyjnej wolności przemieszczania się obywateli po terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie da się zakazać wychodzenia z domu w drodze rozporządzenia bez wprowadzenia stanu nadzwyczajnego - ocenił w obszernej analizie wprowadzonych zmian dr Mikołaj Małecki, wykładowca prawa karnego na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz autor bloga "Dogmaty Karnisty".
Już nie godzina policyjna, a apel
Jak się jednak okazuje, sytuacja dotycząca sylwestrowych obostrzeń jest dynamiczna. Po krytycznych opiniach prawników, już po świętach, premier Morawiecki przyznał, że aby godzina policyjna mogła być zastosowana, rząd musiałby - po uprzedniej decyzji prezydenta - wdrożyć stan wyjątkowy.
- Uważamy, że dziś nie jest to niezbędne, gdyż ustawa o stanie zagrożenia epidemicznego daje nam niemal wszystkie potrzebne instrumenty, poza m.in. godziną policyjną - powiedział premier, podtrzymując jednocześnie apel o nieprzemieszczaniu się w tym czasie.
W jaki sposób będą go egzekwować policjanci - na to pytanie mundurowi wprost nie odpowiadają. Ja natomiast zachęcam do zdrowego rozsądku: zarówno osoby, które nie zamierzają w tym roku sylwestra odpuścić, jak i stróżów prawa - bo choć "twarde prawo, ale prawo", to każda skrajność szkodzi.
Opinie (402) ponad 50 zablokowanych
-
2020-12-27 20:30
(5)
Morawiecki już powiedział że żadne zakazy przemieszczania się nie będą egzekwowane. Wycofują się rakiem ale głośno o tym nie mówią co by ludzi nie zachęcić do wychodzenia z domu. Bawmy się i pożegnajmy ten ******** rok
- 71 12
-
2020-12-27 20:41
(4)
Dla mnie nie był zwalony rok, nabrałem tyle nowych doświadczeń jak przez 10 lat. Nigdy tak nie studiowałem prawa jak teraz. Skończyłem z konsumpcjonizmem, chociaż i tak nie bylem wielki zwolennikiem zakupów. Ludzie pokazali jak na tacy kim są naprawdę, oczywiście nie wszyscy, ale większość i nigdy przez 40 lat mojego życia nie wiedziałem, że żyję wśród takiego ciemnogrodu, dziś już to wiem i wziąłem zasadę "umiesz liczyć, licz na siebie" bardzo do serca. Jeszcze moglbym długo wymieniać pozytywy tego roku :) Dla mnie był udany, uodporniłem się od przygłupów :)
- 19 1
-
2020-12-27 21:10
Jak znam życie antyszczepionkowcy (czyli opisany wyżej ciemnogród) zrozumieli twoją wypowiedz opatrznie bo pulsują ;) (3)
- 1 14
-
2020-12-27 21:24
Nie, jeśli chodzi o ciemnogród, to miałem na myśli takich jak TY :) Mądry zrozumie co napisałem i kogo się tyczy.
- 7 2
-
2020-12-27 22:15
Ciemnogród to wyznawcy objawienia Covidu.
- 9 3
-
2020-12-27 22:57
Trzy pierwsze wyrazy komentarza to fałsz. Ty nie znasz życia, dalej tylko się pogrążasz w swoich wypocinach.
- 0 3
-
2020-12-27 20:39
(5)
Morawiecki łaskawie nie wprowadza godziny policyjnej. Dziękujcie panu bo jest dobry :))))
To jak w tym dowcipie gdzie dresiarze uratowali życie bezdomnemu- przestali go kopać.
Morawiecki zachowuje sie dokładnie jak dresiarz z tego czarnego kawału.
Z punktu widzenia legalnego i obowiązujacego w Polsce prawa to jest ono takie samo jak rok temu i nic sie nie zmieniło.
Stop bezprawiu Morawieckiego. Ja robie prywatke na 40 osób i wara od mojego domu chyba ze prokurator z nakazem. Reszta won.- 85 22
-
2020-12-27 20:46
(1)
Możecie się tam nawet parzyć w 40 osób nikogo to nie obchodzi. Tylko potem nie płaczcie, że nie ma miejsca w szpitalu dla chlorow.
- 9 27
-
2020-12-27 21:01
Już rok czasu nawalacie z tą tanią emocjonalną narracją. To może dziala na tych co caly dzień wlepiają swoje galy w telenowele na TVP
- 18 7
-
2020-12-27 21:12
Żeby wprowadzić godzinę policyjną, trzeba ogłosić stan wojenny lub wyjątkowy. Skontrolować ciebie można bez nakazu prokuratorskiego.
- 4 14
-
2020-12-27 21:20
Ludzki pan
- 4 1
-
2020-12-28 14:40
Będziecie trenować do zawodów ? Trójbój Kaszubski ?
- 0 0
-
2020-12-27 20:41
Wszystko można (7)
Ja od marca jak zaczął się ten covidowy cyrk zwiększyłem aktywność na świeżym powietrzu. Spacerki, rower... Dzisiaj 22 km po Lasach Oliwskich. Wzniesienie Marii piękne! Sylwester w restauracji w Rumi mamy z ekipą 25 osób. Cos pięknego!
- 42 24
-
2020-12-27 20:46
(3)
Dobry dowcip. W Rumi nie ma chyba restauracji?
- 8 10
-
2020-12-27 20:52
Jednej nie ma. (1)
Jest ponad 15.
- 8 3
-
2020-12-28 14:19
Odwiedzimy wszystkie
- 0 0
-
2020-12-27 21:01
Z piwnicy nie zobaczysz, musisz udać się do Rumi.
- 3 3
-
2020-12-27 21:12
Do Rumuni na Sylwestra
no to kawał drogi jedziesz.
- 7 1
-
2020-12-27 23:17
Taaa ty spedzisz (1)
Sylwestra na zabawie brudnym benem i wachaniem skarpet
- 5 2
-
2020-12-28 09:05
Nie interesują nas twoje domowe praktyki.
- 2 0
-
2020-12-27 20:42
Interwencje w stosunku do dużych grup? Hmmm. Raczej przeciwnie. (2)
Balanga dzieciaków na rogu Jaśkowej Doliny i Grunwaldzkiej w ramach tzw. strajku kobiet wyrażnie dowodzi, że policja w przypadku dużych grup nie jest skłonna do interwencji.
- 45 16
-
2020-12-27 20:53
(1)
Dlaczego policja ma interweniować? Jakie prawo zabrania stać w duzej grupie? Konkretnie jakie legalne prawo zabrania stać na chodniku czy na placu kilkudziesięciu osobom?
I z jakiego paragrafu policja ma niby wypisywac madaty? Slucham- 10 6
-
2020-12-27 21:10
Przeczytaj artykuł jeszcze raz to będziesz wiedział do jakich słów policjanta się odniosłem.
I postaraj się zrozumieć dialog pomiędzy redaktorem a policją.
- 7 2
-
2020-12-27 20:42
Idę tam gdzie idę (4)
nie idę tam gdzie nie idę
idę tam gdzie lubię nie idę gdzie nie lubię ....... żaden pinokio nie będzie mi mówił co mam robić .- 52 15
-
2020-12-27 20:54
A Tusk by do Ciebie przemówił co? (1)
- 2 6
-
2020-12-27 21:03
Tusk to ta sama liga co Morawiecki, żaden nie będzie mi mówił jak mam żyć.
- 5 5
-
2020-12-28 00:14
Bunt nastolatka (1)
W głowie pusto a myśli że wszystko wie.
- 0 4
-
2020-12-28 00:58
Zupełnie jak Miękiszony - im mniejsze efekty działań tym więcej krzyku.
- 1 0
-
2020-12-27 20:44
nad czym tu dywagować? (3)
Morawiecki zapętlił się we własnych obostrzeniach. Ostatnio nawet nie miał odwagi ich ogłosić. I ja mam im uwierzyć, że szczepionka jest bezpieczna skoro oni własnego podwórka nie ogarniają?Ostatnio posłanka PIS była zdziwiona, że obywatele pytają o podstawy prawne, które ona sama ustanawia i bierze za nie pensyjki. Cyrk
- 63 14
-
2020-12-27 20:49
Tak, tak. Nie można wierzyć ani rządom żadnego kraju w Europie ani na świecie. (2)
Bo wszystkie kupują szczepionkę i zalecają szczepienia, wprowadzają lockdown i godzinę policyjną.
- 3 12
-
2020-12-27 21:06
komu w takim razie mam wierzyć?
może żabojadom, którzy uwięzili ludzi na wyspach dla własnych interesów pod przykrywką nowego szczepu kowida? Granda i cyrk
- 9 2
-
2020-12-28 09:06
Wymień wszystkie kraje gdzie wprowadzono lockdown czy godzinę policyjną.
To nie jest nawet 10% państw świata.
- 2 1
-
2020-12-27 20:45
Typowy Pis. Wielkie halo, a kilka dni później jednak wpadają na to, że przepisy są niezgodne z prawem.
- 39 19
-
2020-12-27 20:49
Nie ma godziny policyjnej bo to źle brzmi.
Jest "zakaz przemieszczania", czym to się różni skoro nie ma stanu wyjątkowego?
Matołusz jak zwykle, co innego mówi, co innego robi.- 44 14
-
2020-12-27 20:59
Ja tam o północy idę strzelać (2)
- 47 20
-
2020-12-28 07:47
Do kaczek
- 3 3
-
2020-12-28 09:55
Strzel se w łeb
- 3 5
-
2020-12-27 21:06
czyli nic nam nie wolno nadal..... (1)
Kogo narażè wracajàc własnym samochodem o godzinie np. 2 w nocy? Nawet jak pójdè w nocy chodnikiem po osiedlu to kogo zarażę??????? Ale o 6.01 już mogę ruszyć gromadà na miasto?????? To absurd!!!!!!!!!!!!!!!!
- 58 9
-
2020-12-28 14:46
Piłeś, nie jedź !
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.