• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sypią się ruiny spichlerzy na Wyspie Spichrzów

Katarzyna Moritz
29 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Ściana spichlerza Daleka Droga jest podtrzymywana przez belki.
  • Spichlerze Książę i Węgier mają być rozebrane i przeniesione.
  • Zachodniej ścianie spichlerza Woli Łeb grozi katastrofa budowlana. Z tego powodu w okolicy tego spichlerza prace przy nabrzeżu zostały wstrzymane.
  • Prace przy nabrzeżu mają się zakończyć w listopadzie, jednak w związku z problemem rozpadających się ruin na pewno się przedłużą.

Choć ruiny spichlerzy na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska niedawno zyskały iluminację, szybko może się okazać, że kolorowe światełka wkrótce nie będą miały co podświetlać. Przez prace przy budowie nowego nabrzeża grozi im katastrofa budowlana albo celowa rozbiórka, aby nie runęły.

.

Czy nadal powinny trwać prace przy modernizacji nabrzeża?


W lutym tego roku rozpoczęła się długo wyczekiwana przebudowa zrujnowanych nabrzeży wokół północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku. Dzięki temu oprócz nowych nabrzeży miały się pojawić pomosty dla łódek, ścieżki spacerowe czy ławeczki.

W tym celu jeszcze w marcu sprowadzono do Gdańska, z huty w Luksemburgu, 2 tys. ton elementów stalowych, z których zbudowano tzw. ściankę Larsena wokół wyspy. Profile o długości do 17 m były wbijane ciężkim sprzętem wzdłuż nabrzeża. Okazuje się, że nie wyszło to na dobre zabytkowym ruinom spichlerzy.

By nie runęła ściana spichlerza Daleka Droga, została ona opasana i podparta belkami. Także pozostałości po spichlerzach Węgier i Książę są w coraz gorszym stanie, muszą być wkrótce rozebrane, by całkowicie się nie rozsypały. Obecnie pojawił się problem z zachodnią ścianą spichlerza Woli Łeb, tuż nad kanałem Motławy. Grozi jej katastrofa budowlana. Z tego powodu w okolicy tego spichlerza prace budowlane zostały wstrzymane.

- Przyznam szczerze, że mamy spore kłopoty z ruinami. Ich stan okazał się dużo gorszy, niż mówiły ekspertyzy, a w trakcie realizacji też trochę naruszono ich stan - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która zleciła prace przy nabrzeżu firmie Energopol-Szczecin.

Czy ekspertyzy nie wskazywały, że prace kafarowe mogą mieć zły wpływ na stan zabytkowych ruin spichlerzy?

- Pewnych rzeczy nie dałoby się wtedy zrobić w ogóle. Ruiny monitorujemy cały czas, reagujemy w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Ostatecznie przy inwestycji z nabrzeżami mamy też inwestycję z ruinami. Tak się musi dziać, bo gdy wykonamy nabrzeża, one muszą być bezpieczne dla ludzi tam spacerujących - tłumaczy Bartosiewicz.

Jak wyjaśnia szef DRMG, w porozumieniu z konserwatorem zabytków, ściana spichlerza Dalekiej Drogi została zabezpieczona i przygotowywane jest docelowe opracowanie co z nią zrobić, by była bezpieczna. Natomiast ruiny spichlerzy Książę i Węgier po rozebraniu mają być później odtworzone.

Ponadto do pomorskiego konserwatora zabytków miasto złożyło wniosek o rozbiórkę, z późniejszym odtworzeniem zachodniej ściany, spichlerza Woli Łeb. Ma ona być rozebrana w określony sposób, a właściciel działki, spółka Ognisty Wóz, Zbigniewa Nowaka, ma ją odbudować w ramach realizacji hotelu.

- Na obecnym etapie decyzja w sprawie rozbiórki zachodniej ściany spichlerza Woli Łeb jeszcze nie zapadła. Jednak należy się spodziewać, że tak jak w przypadku spichlerzy Węgier i Książę, które będą czasowo przeniesione po rozbiórce, także ta ściana po rozebraniu będzie odtworzona z maksymalnym wykorzystaniem oryginalnej substancji. Docelowo wszystkie ruiny muszą być zachowane i wkomponowane w nowe inwestycje powstające na wyspie - wyjaśnia Marcin Tymiński, rzecznik pomorskiego konserwatora zabytków.

Tak wyglądały prace przy przebudowie nabrzeży Wyspy Spichrzów wiosną tego roku.



Zabezpieczenie ruin będzie jednak kosztowne. Miasto planuje przeznaczyć, tylko na rozbiórkę ściany Wolego Łba, 600 tys. zł, które znalazły się w projekcie uchwały wieloletniej prognozy finansowej miasta na przyszły rok.

Rozwiązanie problemu ruin opóźni też zakończenie modernizacji nabrzeży. Na razie jednak nie wiadomo na jak długo, pierwotnie inwestycja miała być oddana z końcem listopada. Energopol - Szczecin, który wykonuje prace przy nabrzeżu, ma za nie dostać ponad 23 mln zł.

Wyspa Spichrzów w samym centrum Gdańska czeka na zagospodarowanie od końca II wojny światowej.Remont nabrzeży, czy też ostatnia iluminacja ruin (wykonana za 180 tys. zł), to działania miasta, które mają na celu zwiększenie atrakcyjności tego terenu, by znaleźć potencjalnego inwestora.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (186) 7 zablokowanych

  • (12)

    Gdańsk się cały sypie :)

    • 96 115

    • i sie rozsypie... (4)

      Ale za to Budyń buduje centrum dziedzictwa historycznego miasta gdańska.... Rezerwuar etatów dla krewnych i znajomych królika... Takie myślenie, takie rządzenie.... Kpyna!

      • 27 14

      • Rozsypie się właśnie od tych bezmyślnych pracek (3)

        nie uwzględniających specyfiki gruntu i obiektów na nim. Byle taniej, czyli bardziej ingerencyjnie i głośniej było. Takie pracki są obecnie prowadzone w całym centrum Gdańska, poczynając od Wałowej, Jana z Kolna poprzez Targ Rakowy po wyspę Spichrzów.
        Za chwilę będzie kolejna budowa przy ECS. Mieszkańcy tych sypiących się kamienic przy Jana z Kolna chyba już powinni szukać nowych mieszkań, bo te rudery tej budowy "na doklejkę" raczej nie wytrzymają.
        Od prawie roku ryją i kopią w okolicy bibliotki PAN-u modernizując niby kanalizację, a końca nie widać + smród którego na Wałowej nie było, a teraz trzeba chodzić na bezdechu.
        Rozkopali nabrzeża na całej długości np. na Wiosny Ludów i zostawili taki rozp......
        I jeszcze całe mnóstwo innych miłych dla mieszkańców wrażeń.

        • 8 7

        • Na budowie Muzeum II Wojny Światowej też jakoś tak od miesięcy pusto,

          w zeszłym roku po nocy nie dawali spać mieszkańcom, bo szybciorem musieli coś robić :-)

          • 8 3

        • (1)

          Z tego co wiem to na Wiosny Ludów mały Troliku Internetowy prace wciąż trwają i obecnie przykręcają ścianę larsena do wzmocnień jakichś - wystarczy zapytać się robotników którzy tam pracują - nie mieszaj.

          • 1 3

          • Ciekawe jak nazwiesz wandali, którzy swoją tępotą umysłową

            doprowadzili do dewastacji zabytkowych obiektów.

            • 3 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • za to ty się budujesz basiu

      • 1 6

    • Rakoczego się sypie! (1)

      Droga wstydu.

      • 4 4

      • która będzie remontowana przy okazji budowy tramwaju w najbliższym czasie

        • 3 1

    • Za to Nowak i jego niby-wędliny są szczęśliwi.

      • 5 2

    • Zast6aliśmy polskę murowaną

      Zostawimy drewnianą historia kołem się toczy

      • 5 1

  • (11)

    Jeśli się rozsypią te ruiny,to będzie można je odbudować to stanu teraźniejszego, tak jak odbudowano po wojnie kamienice na Długim Targu...

    • 153 5

    • (1)

      cegły weźmie się z Malborka tym razem :)

      • 27 6

      • lepiej z wawy

        • 4 0

    • A do jakiego stanu chciałbyś je odbudować? (4)

      Główne miasto zostało odbudowane, czytaj zbudowane na nowo, do stanu w jakim było w okresie WMG przywożąc materiał z innych miast (Elbląga i Malborka), bo gdański nie nadawał się do odbudowy. Stąd mamy nie stare, a nowe Główne Miasto i temu nikt nie zaprzecza. Ruiny spichrzów wiele lat po wojnie były "remontowane napisem" ", ale nie wiele to dało i pozostały ruinami. Teraz mają pozostać jako ruiny wkomponowane w nową zabudowę. Pytam się więc, czy stan do jakiego mają być odbudowane jest dzisiejszy czy przeszły?
      Tak więc schabowy, pomyśl zanim coś napiszesz.

      • 4 12

      • paradox (2)

        paradoks statku tezeusza
        czy jezeli wymienie wszystkie deski ze statku jedna po drugiej to mam nowy statek czy stary?

        • 35 1

        • A jakby wymienić po jednym urzędasów?

          • 5 5

        • czy to oby na pewno "paradoks"?

          • 0 0

      • Przecież napisał, że do stanu teraźniejszego

        • 4 2

    • A po co to w ogóle odbudowywać? (1)

      Jaki jest sens?

      • 10 13

      • Poproszę o minusujacych o wyjasnienie

        • 6 9

    • glupis ty... (1)

      Stare miasto w gdansku to oszustwo. Kamienice nie sa kopiami tych sprzedwojny, tylko byly stawiane wg widzimisię budowlancow. Nie maja nic wspólnego z dawnymgdanskiem !!! W przeciwienstwie do starowki warszawskiej, ktora mozna nazwac "zabytkowa"

      • 2 1

      • To prawda. Główne miasto legło w gruzach, a starożytne cegły ...

        a starożytne cegły zostały wywiezione do Warszawy " cała Polska odbuduje stolicę" takie i podobne hasła w2isiały w Gdańsku :(

        • 0 1

  • zrobić tam muzeum II wojny! (4)

    i już. a u nas jsk zwykle zle zbadali, expertyza pod wykonawcę i przetarg robiona, niechciajstwo, lenistwo urzędników!

    • 45 24

    • Muzeum II Wojny Światowej robią przecież na podmokłym bagnie

      z Motławą kilka metrów pod powierzchnią gruntu i ambicjami wkopu w głąb na kilkadziesiąt :-) Pewnie dlatego od miesięcy nic tam się nie dzieje poza wypompowywaniem hektolitrów wody :-) Ciekawe jak taki bunkier (o ile w ogóle uda się go wymurować) wpłynie na zmianę stosunków wodnych w najbliższej okolicy i komu woda wybije piwnicami :-)

      • 11 5

    • typowy polak: zrobic muzeum wojny,stawiac pomniki

      rozpamietywac i uzalac sie nad przeszloscia

      • 3 8

    • (1)

      Trochę podejrzane, Zbigniew Nowak w Jankowie koło Gdańska wykupił tereny lasu państwowego (teren przy jego Zakładzie Mięsnym) po tym jak dziwnym trafem drzewa na tym terenie leśnym uschły jak i cała roślinność. Nadleśnictwo orzekło ten teren jako nieurodzajny i Nowak go wykupił stawiając olbrzymie Zakłady Mięsne, a raczej rozbudował. Teraz ruiny zaczynają się sypać i za jakiś czas się okaże, że one przeszkadzały by Nowakowi w budowie hotelu... korupcja jest wszędzie

      • 5 0

      • Masz dowody - idź na prokuraturę

        Nie masz dowodów i nie masz odwagi podpisać się pod swoimi opiniami - milcz.

        Bardzo prosta zasada przyzwoitości. Gentleman w XIXw. nie mógł obrazić innego gentlemana inaczej niż osobiście - twarzą w twarz. Chcesz być traktowany poważnie - jak obrzucasz błotem to powiedz kim jesteś.

        • 0 7

  • :) (1)

    Przetłumaczyli nazwy spichrzów, co by takie swojskie były, tylko o Stefanku zapomnieli ;)

    • 19 8

    • racja racja

      • 2 2

  • zastanawiam sie... (38)

    Czy za panowania miłościwie nam piastującego Prezydenta Adama jakakolwiek inwestycja na terenie Głównego miasta doszła do skutku? Jakakolwiek, przy której udział miało miasto, i gdzie inicjatywa była o stronie UM. Ja na razie mamy dziury na mariackiej, przy nocie, koło novotelu, na wyspie spichrzów itd... No i rosnące połacie łąk i nieużytków po rozpadających sie budynkach... Lekko to licho wygląda....

    • 87 16

    • a co z ulicą sw ducha? (1)

      Mialy być odbudowane kamienice... A dalej są tylko przedproża i s****niki dla miejscowych mocherowych kundli... A przy okazji, nie da sie wymienic fatalnych latarni na mariackiej? Za 20 tys. Mozna by ja wspaniale oświetlić... Wprawdzie sobie po zmierzchu o czym pisze. To miasto nie ma gospodarza!

      • 19 6

      • 20 tys. to kosztuje jedna porzadna latarnia.

        • 5 2

    • miasto sie wyludnia (1)

      Mieszkania budowane są w sąsiedztwie śmietniska na szadólkach a srodmiescie zdycha.... Niedawno widzialem tramwaj wodny, którym płynęło 2 pasażerów... Robi sie nam zombietown w śródmieściu... A na hektarach leżących odłogiem rechot żab...

      • 17 5

      • I tak i nie.

        Turystów zwłaszcza obcojęzycznych w tym roku jest dużo więcej niż w poprzednich latach, ale szczerze mówiąc jako mieszkaniec Starego i Głównego Miasta od ponad dekady nie rozumiem po co tu przyjeżdżają.
        Obskurne podwórka, ulice z dziurami głębokości kilku centymetrów (w porywach do 10), chodniki dziurawe i od nadmiaru wykopków w okolicy i pracującego gruntu coraz bardziej powypaczane i pokrzywione (ostatnio w trakcie spaceru w ramach żartu szukaliśmy prostego i nie dziurawego chodnika. Nie udało się. Praktycznie każda płyta chodnikowa żyje własnym życiem ;-) Numer 1 zajęła jednak nawierzchnia ulicy w okolicy Tandety i kościoła Św. Jana. zgroza! Po budowie tego kwartału ulica wygląda jak w Hiroszimie po wybuchu).
        Co do różnych inwestycji, jest ich całe mnóstwo. Niestety w większości rozkopane i niedokończone zgodnie z harmonogramem (albo wręcz przeciwnie rozkopywane po kilka razy ze względu na brak planowania i myślenia - zwłaszcza wszelkie pracki instalacyjne pod nawierzchnią ulic, które dziesiątki razy dziurawione i łatane wyglądają jak w krajach 3 świata). W wyniku tych wszystkich półdzikich budów dalszej dewastacji ulegają ulice i chodniki w Śródmieściu, bo nikt nie pilnuje aby po budowie Inwestor przywrócił stan poprzedni nawierzchni ulicy zniszczonej ciężkim sprzętem budowlanym i dostawami materiałów budowlanych.

        • 18 3

    • Tym razem zostaw Budynia w spokoju, (10)

      za jego kadencji zbudowano więcej niż zajego poprzedników.Pieniędzy ma ile Pan Bóg da i więcej nie wyciśnie.Co do inwestycji na Starówce to każda musi być uzgodniona z UM i konserwatorem zabytków.Tak więc wkład finansowy jest niewielki, ale trzeba pozyskiwać inwestorów, odpowiednio ich dobirać i to jest wkład UM w odbudowę tej dzielnicy. Czy mało zostało zrobione - proponuję spacer po Gdańsku.

      • 13 19

      • ok, oświeć mnie... (8)

        Co za kadencji budynia zostali z jego inicjatywy zrobione na Głównym Mieście? Tylko nie pisz mi o prywatnych inwestycjach typu hilton, szafarnia itp... Czekam...

        • 16 9

        • Muzeum Morskie (1)

          • 5 10

          • centralne muzeum morskie

            Ma status narodowej instytucji kultury i jest finansowane z budżetu centralnego... Pudło. Czekam dalej.

            • 18 6

        • (4)

          polecam stronę DRMG, masz tam jak na widelcu zrealizowane inwestycje.

          • 7 5

          • szkole boiska? (3)

            ok są potrzebne, ale pytanie było o inwestycje na terenie Głównego Miasta...

            • 9 5

            • (2)

              Odrestaurowane kamienice na długiej.Miasto nie jest od budowania nowych biurowców

              • 5 6

              • To nie zasługa Budynia (1)

                A prywatnych inwestorów

                • 5 5

              • Bzdura- miasto partycypowało w kosztach

                • 5 6

        • Czy prywatne inwestycje

          mogłyby powstać gdyby nie uzgodniono tego z magistratem i konserwatorem zabytków? I nie o kieszonkowe mi tu chodzi.

          • 0 0

      • Bzdura

        Budyniowi pan bóg nic nie daje - co najwyżej On rozdaje publiczny majątek funkcjonariuszom owego boga!

        • 2 2

    • odbudowywanie ruin...

      To konstrukcja kreatywna umysłu, którym powinien zająć sie psychiatra... Jeśli już rujnę trzeba rozebrać to powinien zostać odbudowany cały obiekt... Pierzeja spichrzów vis a vis dlugiego pobrzeża moglaby stanowic o charakterze tego miasta... Pokazywalaby turystom, skąd sie wzięło bogactwa tego niegdys wspaniałego miasta...

      • 19 1

    • A tak trollujący bigocie doszła (10)

      Powstało Muzeum Bursztynu, zabudowano cały kwartał przy Szerokiej, kwartał przy Targu Rybnym, Hotel Hilton, kamieniczki przy Żurawiu czy Teatr Szekspirowski.

      • 6 9

      • wszystkp to prywtne onwestycje (2)

        • 6 7

        • głupiś (1)

          Wszystkie inwestycje drogowe poza obwodnicą południową i rozbudową Karczemek to inwestycje miejskie budowane z dotacją UE. Ale tę dotację też trzeba potrafić wywalczyć, spytajcie o to Szczurka - który g...o wywalczył i Gdynia stanęła.

          • 8 7

          • Pytanie było o inwestycje na Głównym Mieście

            Słowackiego to pięć kilometrów od Długiej.

            • 2 5

      • wszytko to prywatne inwestycje... (6)

        Lub inicjatywy, z którymi Budyn nie ma nic wspólnego. Teatr szekspirowski powstaje z inicjatywy prywatnej fundacji. Kwartaly budują deweloperzy, itd... Dzielem Budynia jest natomiast zachwaszczona kloaka w dziurze na mariackiej...

        • 7 10

        • Ta zachwaszczona kloaka jest takim samym dziełem developera jak przykłady, którymi się posługujesz. (5)

          Krótka i wybiórcza pamięć??

          • 8 2

          • kloaka to przykład niegospodarnosci. (4)

            Inwestor nie zostal należycie sprawdzony. Umowa nie zostala wlasciwie skonstruowana. Pelna odpowiedzialność po stronie um.

            • 9 6

            • A więc przy pozostałych inwestycjach został (2)

              10:1 dla Budynia?

              Jak jest coś źle zrobione, to winny wiadomy. Jeśli dobrze, to samo się zrobiło. Pewnie Matka Boska Częstochowska się objawiła i to był cud.

              • 6 3

              • 10:1? (1)

                Policz sobie "dziury" w Śródmieściu straszące od lat i przeproś. Ech ci pracownicy Budynia. Zawsze lojalni, a on ich do prokuratury podaje :-) BTW co z tymi wynikami kontroli CBA?

                • 7 3

              • Nie pracuję dla Budynia

                Po prostu nie lubię Polaków cebulaków wieczna narzekających.

                Jest określony budżet. Jawny. Weź go do ręki i pokaż skąd zabrać, aby wykonać to o czym mówisz już teraz. No proszę bardzo - zrób to. Można mieć wiele zastrzeżeń do działań urzędu miasta - wiele razy o tym w komentarzach pisałem.

                Jednak zarzucanie, że nie ma inwestycji jest co najmniej niewłaściwe. Zawsze kołdra będzie za krótka. Na wszystko na raz nie wystarczy.

                • 6 6

            • buhahaha, bo nie od dziś wiadomo że to budyń skontruował tak a nie inaczej prawo zamówień publicznych

              • 3 4

    • Biglu, Wielbicielu JKM nie powołują się na lidera z kanapy

      szefa partyjki co to ledwie łapie się w granicach błędu statystycznego. A JKM kandydujący co raz na urząd prezydenta osiąga kosmiczne wyniki. Mimo, że wszystko przypomina kabaret da się z tego żyć. Także dzięki takim biglom jak ty.

      • 4 4

    • (7)

      a ja jeszcze dodam brak rozliczeń z fuszerek wykonanych w ramach Euro ,Węzeł Kliniczna ,Słowackiego ....pękający asfalt-brak odpowiedzialności osób nadzorujących i odbierających,nie wypłacanie na czas pieniędzy firmom za wykonane prace -upadłości, dziura w budżecie coraz większa ,Teatr Szekspira -po co to? 200m obok jest Teatr Wybrzeże w opłakanym stanie, skandal z budową Muzeum II wojny światowej -po raz kolejny brak osób odpowiedzialnych i kolejna kasa w błoto ,bunkier ECS z rozmachem dla Dudy i jego kolesi oraz funfli Budynia ,układziki z Głodziem -tereny oddane za 1% wartości,podwyżki za wodę podpisane pomiędzy Budyniem i Saur bez zgody i wglądu w umowę radnym miasta....te i wiele innych przykładów świadczących o jakże "udolnym" działaniu prezydenta i radnych ,a co z toczącą się sprawą niezgodności zeznania podatkowego oraz majątku Budynia???

      • 9 8

      • (1)

        tak- zwłaszcza nowa Słowackiego jest koszmarem, nic gorszego niż taka wstrętna dwupasmówka,tak nam przeciez było wesoło na wertepach na starym odcinku. Zwłaszcza jak szła procesja w Boże Ciało- ulica zamknięta na pół godziny i można sobie było pośpiewac z księdzem stojąc w korku. A teraz co? Jedziesz i tylko ekrany dziwiękochłonne można sobie czasem obejrzeć, nuda.

        • 4 7

        • Zapomniałeś zauważyć, że Nowa Słowackiego przecięła Górny Wrzeszcz właściwie uniemożliwiając jego istnieje jako całości

          A można inaczej. czy to Legionów, czy Hallera jest zrobiona moim zdaniem dużo lepiej, a przepustowość nie jest dużo gorsza.

          Jeśli zbudowano taką Słowackiego, to trzeba było nie udawać, że to droga miejska i dać tam ograniczenie jak na ekspresówce.

          raz zniszczono miasto Podwalem, a teraz niczego się nie nauczono. Mam nadzieję, że Nowa Wałowa i Nowa Politechniczna będą rozsądniej zbudowane.

          • 5 5

      • (4)

        widać przepracowani urzędnicy miasta po aferze w magistracie wzieli się ostro do wykonywania swoich obowiązków, śledzą internet i tam gdzie opinie negatywne o radnych i prezydencie szybko minusują i daja chwalebne komenty o Budyniu ,magistracie ...och zapracowani urzędasy

        • 5 10

        • nie pracuję w urzędzie, nie znam Adamowicza (3)

          Po prostu uważam, że strasznie marudzisz. Nigdy nie będziesz zadowolony, bo taka Twoja natura. Stąd należy Cię minusować.

          • 7 4

          • (2)

            odezwał się entuzjasta chwalący korupcje ,fuszerki ,układy ...może to zbyt skomplikowane dla Ciebie abyś to zauważył i zrozumiał

            • 3 5

            • Przykro mi, jeśli muszę prowadzić próby dyskusji na poziomie z ludźmi, którzy nie rozumieją podstaw (1)

              To, że nie marudzę z zasady nie oznacza, że nie widzę błędów w inwestycjach - poszukaj. Podpisuję się zawsze tak samo.

              To, że twierdzę, że bredzisz o bandzie urzędników minusujących Twoje wypociny nie znaczy, że wspieram korupcję.

              Przeczytałem to, co napisałem jeszcze raz. Dawno nie miałem poczucia tak bardzo zmarnowanego czasu, jak pisanie do Ciebie...

              przykre. Pozdrawiam i życzę odrobiny choć optymizmu.

              • 0 3

              • jesteś śmieszny i żałosny ,powodzenia w świecie fantazji...szkoda cokolwiek odpisywać jak na fuszerki przy drogach i upadłości firm budujących nazywasz- to tylko błędy? pewnie takie same błędy co w izbie skarbowej przy Amber Gold ....ale przecież to tylko błędy (przepracowanie)...popełnij sam w I.S.błąd to zobaczymy czy jak to samo odpowiesz czy nic sie nie stanie i sprawę umorzą ...czekam na Twoje mądrości OPTYMISTO ,ja w porównaniu do Ciebie pochwalam to co jest ok,a wałki,układziki ,fuszerki -potępiam

                • 2 0

    • NOT nie jest na Głównym Mieście

      tak na marginesie :) tylko na Starym.

      • 4 2

    • Polecam

      Polecam strone http://www.drmg.gdansk.pl
      Tam widać jak dużo miasto przeprowadza inwestycji na terenie całego Gdańska. łatwo jest pluć i narzekać nigdy wszystkim nie można dogodzić zawsze znajda się jacyś niezadowoleni. To ze ruiny sie walą to niczyja wina. Jak drwal rabie to wiury lecą, Jak sie rozgrzebuje stara kupe to zaczyna śmierdzieć. Trudno takie są konsekwencje pozatym wogole po to ten cały zabytek - odstarsza tylko ludzi.

      • 0 0

  • Wyburzyć wszystko (2)

    zrobć trawkę/ plac/ przestrzeń miejską na imprezy.

    Przecież wg planów można zabudować teren wg starego stylu gdy będą pieniądze.

    Budyń do roboty razem z przydupasem od zagospodarowania przestrzennego który buduje gdzie popadnie bez przemyślenia.

    Skandal.

    • 38 42

    • Tak samo jak sie sypie plan trasy kaszubskiej...

      Podobo GDDKIA ma wyznaczać nową trasę przez kolejne 2 lata i tym samym stracimy dofinansowanie.

      Dlaczego dyrektor GDDKiA i RDOŚ zachowali jeszcze swoje stołki, jest tam jakaś odpowiedzialność czy nie.

      Krew człowieka zalewa.

      To samo z wyspą... cały czas wygląda jak po wojnie.

      • 16 3

    • buduje tam gdzie mu posmaruja :)

      • 4 4

  • wcale mnie to nie dziwi za Adamowicza wszystko sie sypie (32)

    • 64 28

    • Takiej ilości zbudowanych dróg nie było od wojny ile w ostatniej dekadzie. (31)

      Ale pissomatoł widzi lepiej.

      • 10 19

      • zastanow sie... (27)

        Czy drogi które widzisz powstaja z inicjatywy i z apieniadze miasta, czy są moze pomysłem i inwestycją centralną.... Budyń lubi wypinać swoją fizis do obiektywu, pojawiając sie na inwesjach, z którymi nie ma nic wspólnego (Np węzeł szadółki). A biedne ludzie łykają ten piar jak pelikany....

        • 15 8

        • Z trasą słowackiego czy tramwajami na chełm też nie ma nic współnego? (18)

          To też odgórna inwestycja?

          • 10 4

          • poczytaj sobie... (11)

            Felieton Korwina Mikke w Agorze o tramwajach. Dlaczego w Usa ich nie ma i da czego w Polsce samorządy tak chętnie je budują... Pomyśl....

            • 5 12

            • to akurat nie ma porownania...
              usa- ogromne scisle centrum, gdzie dzis nie pomieszcza sie tramwaje (a kiedys jezdzily, u nas rowniez np. po dlugiej) a dalej ogromne przestrzenie z domami jednorodzinnymi...minimalna ilosc nazwijmy to blokowisk i wiekszosc ma auto...przy mega taniej niegdys benzynie to nie bylo powodu zeby jechac tramwajem z jednego konca miasta na drugie przez 1235858 minut i przystankow, ale zaraz zaraz sa "tramwaje" - nazywaja sie metro (komunikacja miejska)!

              • 17 1

            • niech Mikke jedzie do usa

              ... i juz tam zostanie, bedzie mial wszystko czego tak bardzo chce - łącznie z wolnym dostępem do broni.

              • 14 1

            • Porównanie nie na miejscu.Europa a USA to dwa inne Światy. (4)

              Można również zapytać dlaczego w Afryce nie ma tramwajów.

              • 9 1

              • problem w tym... (2)

                ...ze w Afryce są tramwaje...;-) Np. A egipcie, a Aleksandrii. Bylem, widzialem. Egipt to przecież Afryka, prawda? ;-)

                • 4 6

              • A w Gabonie i Kongo są? (1)

                • 4 2

              • a w gabonie, to jeszcze nie byłem...

                ...mozna tam dojechac tramwajem;)

                • 3 5

              • No to żeś Świata liznął

                pewnie jeszcze w opcji all inclusive

                • 10 2

            • Mało kto to zozumie. (3)

              Ludzie nie wiedzą że do tramwajów się dopłaca z ich kieszeni i mało ich to interesuje. Każdy wolałby oczywiście mieć fajny smochód i ładnymi drogami przemieszcać się gdzie i kiedy che ale nie zdają sobie sprawy że ich skromne zarobki wynikają właśnie z bandyckiego opodatkowania, które wydawane jest między innymi na tramwaje. Ludzie chcą komuny a nie wolności.

              • 4 2

              • Gdyby każdy miał fajny samochód i nim jeździł, (2)

                to miasto składałoby się w większości z dróg. Piękna betonowa pustynia.

                To nie jest żaden diabelski plan rujnowania ludzkości. Fizycznie nie ma sposobu, aby zmieścić w mieście 500-tysięcznym mieście 300 tys. samochodów. Zobacz na google mapach jak wygląda Houston, gdzie próbowano to zrobić.

                Podoba Ci się? jakoś nie słyszałem, aby było tam wielu turystów.

                • 2 2

              • Minusy, bo komuś się nie podobają fakty

                czy może się mylę. Z chęcią przeczytam, skąd minusy.

                Można się nie zgadzać z faktami. Przykro mi jednak - fakty skutecznie to ignorują.

                • 0 0

              • To co piszesz to jest propaganda rządzących nami złodziei

                Miasta składają się w dużej cześci z dróg. Drogi służą do przemieszczania się i im są lepsze tym szybciej można nimi dotrzeć do celu. Oczywiście że jest możliwość aby w 500 tys. mieście było 300 tys samochodów. Prawdopodbnie teraz jest ich ze 200 tys. Praktycznie każdy ma samochód. Betonowa pustynia to właśnie to ca nam zafundowały obecne włądze: blokowiska a pomięczy nimi tramwaje - faktycznie cudowne rozwiązanie urbanistyczne, pełne zieleni. Cokolwiek człowiek chce załatwić musi jechać do innej dzielnicy. W USA drogi są fantastyczne między innymi dlatego, że wydali pieniądze na ich budowę a nie dopłącanie do tramwaji. Co do turystów to nie ma to znaczenia dla jakości życia w mieście a podejżewam że w Huston jest tyle hoteli, gdzie przyjeżdżają turyści co w całej Polsce północnej albo i więcej.

                • 0 0

          • (5)

            o tej trasie slyszalem 10-15 lat temu!!!
            euro lekko przyspieszylo sprawe, plan ominiecia srodmiescia przy przejezdzie przez gdansk jest stary jak swiat ... prosze Cie... ze zrobili to w koncu ze szlo jak krew z nosa ze za budowe wiaduktu kolo galerii pare firm nie dostalo pieniedzy (nie od miasta, ale od hydrobudowy, ktora wybralo miasto) ze dalej jest nie skonczone to nikt nie mowi? odcinek od ETC do uczniowskej (? okolic) tez beda robic 5 lat?

            • 10 7

            • Jak rzwiąże się problemy własnościowe ziemi na tym odcinku co jest zawiłe to zapewne zrobią.

              • 5 6

            • alez oczywiście, gdyby nie budyń to byłyby gotowe w ciągu 2 m-cy... co tam zamówienia publiczne, wykonawcy i wywłaszczenia, prawda? wy wszystko wiecie lepiej i zadne prawo wam nie przeszkodzi

              • 5 8

            • Odcinek od ETC do Drogi Zielonej nie był planowany podczas tej inwestycji (2)

              I oby nigdy nie powstał. Nie jest potrzebny.

              Tranzyt powinien wyjeżdżać z miasta na obwodnicę południową, a niej obwodnicą na północ / zachód lub S7 na wschód / południe.

              Kto widział, aby proponować rzucać tranzyt przez miasto? Mało problemów z Podwalem Przedmiejskim? Nowa Słowackiego odcienk miejski jest wykonana skandalicznie. Skandaliczne są dwie rzeczy, sprzeczne ze sobą:
              1. jest to droga dla ludzi, którzy NIE mieszkają przy niej, lub w ogóle w Gdańsku. O ile dawniej przejazd tego odcinka zajmował 30 minut, teraz zajmuje 5-10. jednocześnie dla mieszkańców (którzy ją finansowali ze swoich podatków) jest: hałas, tunele podziemne, który ma się nijak do bezpieczeństwa (nie słyszałem, aby na starej słowackiego ktoś był potrącony zatem mieszkańcy nie musieli mieć "poprawianego" bezpieczeństwa), "piękne" ekrany akustyczne miejscami ewidentnie chroniące interesów ich producenta. Jednocześnie brak zwykłych skrzyżować powoduje, że mieszkańcom okolic tej trasy (kto słyszał, aby w mieście były "trasy"? Nikt nie słyszał o Alejach? Można się przejść i zobaczyć, jak można zbudować przyjaźniejszą aleję - Hallera, Legionów, Zwycięstwa)
              2. Mimo tego, że zniszczono ten fragment miasta to na tej drodze nadal nie można jechać legalnie tyle na ile ta droga została zbudowana - to jest prawie, że autostrada. Barierki, piesi pod ziemię, ekrany. A jechać można jak na drodze osiedlowej. Nie dziwię się, że kierowcy lamią prawo w tym miejscu.

              W ten oto sposób zbudowano (POTRZEBNĄ) drogę, bez zachowania równowagi między samochodami i ludźmi, którzy muszą na co dzień tam żyć. Wypromowano jeszcze bardziej opcję "wyprowadź się pod/za obwodnicę - patrz jaki masz dojazd" i zniszczono kawałek miasta, który mógł wyglądać zupełnie inaczej. jednocześnie nie przewidziano tramwaju, co sprawia, że przy inwestycji PKM + tramwaj na "Morenie" ktoś chcąc np. z okolic ronda przy Jaśkowej Dolinie pojechać na uniwerek będzie musiał:
              - dojść do tramwaju
              - poczekać
              - przejechać do stacji Brętowo
              - poczekać na PKM
              - pojechać 2 przystanki
              - poczekać na tramwaj
              - przejechać.

              2 przesiadki na tak krótkim odcinku. Dodatkowo wiadomo, że jest to trasa, którą będzie chciało jechać sporo ludzi - studentów UG jest wielu. Oczywistym jest, że taki system komunikacji miejskiej nie może wygrać z samochodem. A to z kolei wymusi kolejne wyburzenia w rzeczywistym centrum miasta (pas od opery bałtyckiej po Oliwę), bo wszyscy będą chcieli tam się dostać samochodem (jakby nie patrzeć komunikację miejską będzie trudno - szczególnie jeśli wymagane będą różne bilety, co nie jest pewne...)

              Panowie i Panie odpowiedzialni w Gdańsku za rozwój. Czy ktokolwiek z Was posiada bilet miesięczny? Czy kiedykolwiek wpadło Wam do głowy, aby jechać komunikacją miejską? Po decyzjach jakie zapadają jestem niemal pewien, że nie. To nie jest złe. Tyle, że nie powinniście wtedy planować rozbudowy miasta. Żadne miasto nie może się opierać o transport indywidualny.

              Ciekaw jestem

              • 6 6

              • słowackiego? (1)

                to jakieś jaja są!
                tyle planowania tyle wszystkiego - przecięli dzielnice na pół
                a i tak czy jedzie się w jedną czy w drugą stronę światła (których jest nastawiane z wyobraźnią!!!!!) załatwią korek na paręnaście minut!!
                To samo na Jana Pawła... Każdy jeden blok ma swój wjazd!!! no kuźwa ... dwa by wystarczyły w zupełności.. tam jeszcze nikt nie mieszka (zreszta jest gotowy jeden budynek), ale jak będą 4 w pełni funkcjonalne + osiedle obok i przy każdym wjeździe na pętle indukcyjną kogoś wjeżdżającego/ wyjedżającego droga prosto będzie miała czerwone to będzie koniec świata na JP...

                • 4 2

              • Dlatego powinna być to droga miejska, nie ekspresowa

                ze zwyczajnymi skrzyżowaniami. Jechałoby się normalnie 30-60 kmph i nie irytowało, że co chwile masz światła.

                Jak się robi ekspresówkę to się tak zawsze kończy - jedziesz szybko odcinek, a potem masz światła, na których czekasz. Ruszasz ze świateł zyritowany, bo "straciłeś" tyle czasu i chcesz nadrobić, a kończy się to tylko tym, że stoisz na kolejnych światłach.

                to o czym piszę, nie jest niczym nowym. W rozwiązaniach komunikacyjnych jest to stary i dobrze znany problem. W gdańsku jeszcze Pan Duch nie doszedl po prostu do odpowiednich wniosków. Właśnie przerabia podręczniki z lat '70.

                • 3 2

        • A nowa wałowa? (5)

          Oczywiście że inwestycje nie powstają tylko za pieniądze miasta,bo miasto by tego nie dało rady zrobić.
          Ale są dopłaty unii i budżetu i się robi i tyle.

          • 7 5

          • nowa walowa jest inwestycja... (4)

            Firmy będącej właścicielem terenów postoczniowych... Budyń nie ma z nią nic wspólnego... Natomiast faktycznie dzielem bidunia jest wznoszony nieopodal blaszak....

            • 11 6

            • ale nowe tramwaje (3)

              Łostowicka i al.Havla, Słowackiego, Sucharskiego i budowany tunel pod Wisłą to w 100% miejskie inwestycje.
              Nie trzeba szukać daleko, albo mieć dużo złej woli, żeby nie dostrzec jak Gdańsk zmienia się na plus.

              • 9 7

              • Pisior ma zawsze złą wolę (1)

                lepiej aby się spaliło i była to wina PO,
                taka natura ciasnych łbów

                • 10 5

              • dyżurny młody aktywista?

                Peło? "kto za tym a kto za tym, oczym jest ta piosenka..."

                • 3 9

              • Dokładnie, można mieć zastrzeżenia do inwestycji - ja mam ich wiele

                Niszczą miasto i zachęcają do tego, aby z miasta wynieść się poza miasto i szybko dojechać "autostradą". W centrum w końcu będą mieszkać tylko "biedni", a wszyscy, których stać będą mieszkać na przedmieściach - i tam odprowadzać podatki. Samobójstwo miasta.

                Aby nie było. Uważam, że Slowackiego była potrzebna, ale nie w takim kształcie, jak ją zrobiono. To powinna być droga, która pozwalałaby w miarę spokojnie przejechać ten odcinek. Jednocześnie nie niszczyła by tego fragmentu miasta. Widać, że niczego nie nauczono się na Podwalu...

                Jeśli jednak ktoś twierdzi, że inwestycji nie ma... No nie wiem, co odpowiedzieć. Jest ich ogrom i uważam, że nie dałoby się zrobić więcej na raz nie szkodząc miastu. Nie tak dawno na raz były budowane W-Z, Słowak, Havla, Stadion, przebudowa Grunwaldzkiej i torowiska we Wrzeszczu. Aktualnie olbrzymie inwestycje widać na kolei.

                Jeśli ktoś ma zastrzeżenie do konkretnej inwestycji, kosztów, wykonania. Rozumiem. Można. Jednak jeśkli ktoś mówi, że nie ma inwestycji to jest albo głupi albo ślepy albo koniecznie chce widzieć to, co mu odpowiada.

                • 6 1

        • Słowackiego, Sucharskiego, Havla, tunel pod Martwą Wisłą to też centralne (1)

          inwestycje, kmiocie z Bożej łaski ?

          • 7 4

          • po co od razu tyle agresji

            prawda broni się sama.

            Słowackiego i Sucharskiego są inwestycjami miejskimi. Jednak dofinansowanymi z budżetu centralnego.

            W Gdańsku buduje się bardzo dużo. Nie wiem, czy istnieje konieczność dzielenia na to, co jest budowane przez miasto / województwo państwo. Ja wolałbym podział na dobrze zrealizowane i potrzebne inwestycje oraz nietrafione buble.

            Dodatkowo, jeśli ktoś uważa jakąś inwestycję za nietrafioną, to może warto byłoby dać konkretne propozycje rozwiązań.

            • 2 0

      • 100% pieniędzy z unii więc się tak nie podniecaj synek. (2)

        a powiedz mi lepiej jak wyglądają drogi w centrum. dziura na dziurze dziurą pogania...

        • 7 9

        • Masz tato złe wiadomości na temat tych procentów.

          A próbujesz cepie strugać mądralę.

          • 5 3

        • nie 100%

          Poza tym, wiele innych miast mając też "100% z unii" nie rozwija się tak szybko.

          • 5 2

  • Polskie huty sprzedali (4)

    Teraz trzeba importować stal z luksemburga żeby dług publiczny był większy bo mały jest...

    • 94 17

    • To tak jakbyś powiedział (3)

      "sprzedali FSO i teraz mercedesy trzeba u Niemców kupować". Akurat tego typu Larseny nie każdy może, potrafi produkować.

      • 10 7

      • dokładnie... (2)

        Ale ludziom nie przetłumaczysz, że nie da się zawsze utrzymać "polskiego".

        Poza tym, rozumiem, że mieliśmy utrzymywać z podatków nierentowne huty, aby raz na 10 lat móc dać tam zamówienie na 3 miesiące? Skoro były tak opłacalne, dlaczego nikt nie przejął ich i nie robi kokosów? PKS się nie opłaca, ale są prywatne linie autobusowe. Solaris to polska firma produkująca autobusy - też się opłaca. Widocznie z hutami sprawa nie jest tak oczywista.

        Ale na pewno rrr wie lepiej.

        • 8 8

        • (1)

          Przecież część hut została przejęta przez tzw obcy kapitał np. Mital

          • 3 1

          • i działają?

            Jeśli tak - super, niech działają.

            FSO też zostały przejęte. Przyszły złe czasy dla inwestora i padło. Naprawdę nie musi to oznaczać, że któryś z premierów chciał zniewolić naród.

            • 2 2

  • to chyba zart (1)

    Rozebrac ruiny, a potem odtworzyc, przy maksymalnym wykorzystaniu oryginalnego budulca?... Widzisz, a nie grzmisz - dlatego w ciebie nie wierze!

    • 39 39

    • .....................

      Co ty za bzdury piszesz. Skoro nie wierzysz to po co prosisz. Idż spać.

      • 3 4

  • Artykuł zawiera lokowanie produktu - vide zdjęcie nr. 4 (3)

    • 17 3

    • rowniez zdjecie nr 2

      Pewna japońska firma...

      • 1 2

    • (1)

      nudy w robocie, co?

      • 3 1

      • nuda panie nuda

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane