Fakty i opinie

Będą zmiany w systemie Tristar. Ale dopiero za 2 lata

Najnowszy artukuł na ten temat

Mniejszy ruch na ulicach Gdyni, ale nie w godzinach szczytu

W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku.
W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku. fot. Trojmiasto.pl

Gdańscy i gdyńscy drogowcy analizują, jakie zmiany można wprowadzić w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Drogowcy zastanawiają się nad lepszym wykorzystaniem znaków zmiennej treści, rozważają rezygnację ze strony internetowej. W planach jest też włączenie do systemu tzw. pilomatów, automatycznych słupków rozsianych wokół Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska.



Na poruszanie się po Trójmieście Tristar wpłynął:

pozytywnie, korki są mniejsze, a ruch płynniejszy 10%
w niezbyt znaczący sposób, niewiele się zmieniło 40%
negatywnie, korki są coraz bardziej dokuczliwe, to nie była żadna rewolucja 50%
zakończona Łącznie głosów: 1676
System Tristar funkcjonuje na ulicach Trójmiasta od końcówki 2015 r. I choć większość kierowców o nim słyszała, to mało który z naszych rozmówców jest w stanie wskazać, w jakim aspekcie system poprawił poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.

Zmniejszył korki? Przyspieszył pojazdy komunikacji miejskiej? Poprawił zarządzanie ruchem?

Gdy zaglądamy w statystyki systemu, za który gminy zapłaciły przed czterema laty 180 mln zł, te wskazują, że poprawa w płynności ruchu - choćby transportu zbiorowego - jest na poziomie 6-9 proc. 90 proc. kosztów wprowadzenia systemu pochłonęły prace przy wymianie podziemnych sieci, budowy masztów, sygnalizacji i wyposażenie centrum sterowania ruchem przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku. Pozostała część środków została przeznaczona na oprogramowanie.

Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu, tłumaczy, że system w tym czasie bardziej amortyzował negatywne zjawiska na drogach, niż je likwidował.

- Proszę zwrócić uwagę, że ciągle rośnie wskaźnik motoryzacji w Trójmieście - mówi Krasowski. - W Gdańsku już teraz na 1 tys. mieszkańców przypada dwukrotnie więcej samochodów niż w Berlinie.
Warto też pamiętać, że prace koncepcyjne nad Tristarem i pierwsze jego założenia powstały już w 2005 r. Od tamtej pory Trójmiasto pod względem układu drogowego i transportu publicznego zmieniło się w znacznym stopniu. To sprawiło, że niektóre elementy systemu wymagają aktualizacji i dostosowania pewnych jego modułów do zmieniających się potrzeb i warunków na drodze.

Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu.
Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu. fot. Trojmiasto.pl

Znaki pod znakiem zapytania



Pierwszym przykładem są znaki zmiennej treści. W ramach systemu na ulicach Trójmiasta stanęło ich łącznie 26 (18 tablic i 8 znaków). Wyświetlane na nich informacje i komunikaty są jednak mało atrakcyjne, zbyt surowe i mało przydatne. O wiele więcej funkcji, w dodatku podanych w bardziej przystępnej i szybszej formie, mają do zaoferowania aplikacje mobilne. Bardziej przydatne okazały się też elektroniczne znaki mobilne, ustawiane w razie potrzeby w dowolnym miejscu, informując kierowców o możliwych utrudnieniach i objazdach.

Czasem dochodzi też do kuriozalnych sytuacji, gdy tablice przeznaczone do informowania o wypadkach i korkach zamiast przydatnych komunikatów dla kierowców wyświetlają... reklamy.

- Musimy się zastanowić, które znaki w ramach systemu zostawić, a z których można zrezygnować. Zgadzam się też, że komunikaty na nich wyświetlane nie wytrzymują próby, gdy porównamy ich treść, wygląd czy aktualność do aplikacji na smartfonach. Do grudnia 2021 r., gdy wygaśnie tzw. trwałość projektu, mamy związane ręce, ale to już dobry moment na dyskusję o tym, jak Tristar będzie wyglądał w kolejnych latach - dodaje Krasowski.
Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu.
Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu. fot. Trojmiasto.pl

Strona do wygaszenia



Oprócz znaków zmiennej treści wątpliwości budzi też utrzymanie strony internetowej Tristara. Mało kto o niej wie, jeszcze mniej osób z niej korzysta. Jak mówią statystyki, generuje ruch ok. 1 tys. odsłon miesięcznie, z czego większość użytkowników to nie kierowcy, a korzystający z otwartych danych programiści i twórcy aplikacji mobilnych. Strona - podobnie jak informacje na stojących przy ulicach elektronicznych znakach - jest dość toporna i surowa, a ocenę zasadności jej utrzymania obniżają dodatkowo wysokie koszty utrzymania - przypomnijmy, że w 2017 r. za odnowienie trzyletniej licencji na jej utrzymanie gminy musiały zapłacić 500 tys. zł.

- W 2005 r., gdy narodził się pomysł jej powstania, nikt nie mógł przypuszczać, jak będzie wyglądał dostęp do informacji o tym, co dzieje się na drogach. Ta strona miała to umożliwiać, ale czas pokazał, że w starciu z Google nie mamy przebicia. Jeśli pojawi się taka możliwość, to po wygaśnięciu trwałości projektu będziemy chcieli wygasić tę stronę, ewentualnie pomyśleć o przekształceniu jej w aplikację mobilną - mówi Krasowski.
Zbędnym "meblem" w miejskiej przestrzeni wydają się też elektroniczne punkty informacyjne, które pozwalają m.in. na zaplanowanie podróży komunikacją miejską. Urządzenia od samego początku, odkąd pojawiły się na ulicach, budziły zastrzeżenia użytkowników.

Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej.
Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej. fot. Trojmiasto.pl

Ręczne sterowanie ruchem



Wśród pomysłów, jakie wymieniają drogowcy na ulepszenie systemu Tristar, pojawia się też większy wpływ na rzeczywistą długość zielonego światła poprzez możliwość jego wydłużenia dosłownie za pomocą jednego przycisku.

- Chcielibyśmy mieć większy wpływ na ręczne sterowanie sygnalizacją np. w przypadku dużego korka na al. Grunwaldzkiej. Dziś to dość skomplikowane i to system decyduje o tym, ile zielonego światła dostaje konkretna relacja - tłumaczy Krasowski. - W praktyce wyglądałoby to tak, że operator, widząc duży korek, wskazywałby, który sygnalizator na skrzyżowaniu chce przejąć i według potrzeby wydłużałby okres, podczas którego kierowcy mają zielone światło.

System wzbogacony o pilomaty



Inną nowością, która mogłaby się pojawić w ramach systemu Tristar, jest sieć automatycznych słupków rozsianych wokół wjazdów do Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska. Tzw. pilomaty miałyby stanąć w newralgicznych punktach, czyli wszędzie tam, gdzie występuje problem z łamaniem zakazu wjazdu nieuprawnionych pojazdów.

O tym, że skala problemu jest spora, świadczy choćby liczba składanych wniosków o wydanie stosownych identyfikatorów. Na 1 tys. miejsc postojowych w SOD przypada 8,5 tys. chętnych.

Wideo archiwalne

Opinie (248) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • zmiany za 2 lata ale super że już piszecie (8)

    pewnie trzeba już dużo kasy wydać

    • 208 6

    • co z pomiarem predkosci na słowackiego? (1)

      to jest realny problem a nie strona www

      • 18 10

      • Pomiar umiejętności a nie prędkości :)

        • 4 0

    • (1)

      Zamiast wydawać tyle na tristara,wystarczyło zamontować liczniki na światłach. I to by już mega usprawniło ruch w Trójmieście. Jeżdżę często w nocy i wszędzie gdy jadę 50 zapala się czerwone. Totalny d**ilizm

      • 42 3

      • pomysł ok, ale i tak znajdzie sie cala masa kierowców, którzy "umiejętnie" będą blokować skrzyżowania

        • 5 5

    • Znamienne skądinąd, że o przyszłych kosztach ani słówka, nic - nawet mglistej prognozy...

      Jeśli milczą w ramach stopniowego oswajania z tematem -i faktura będzie wysoka ;)

      • 22 1

    • juza za cztery lata, już za cztery lata, Polska będzie "miszczem" świata

      i kosmosu

      • 13 1

    • hahaha komedia. za 2 lata będa wybory

      władze sobie umysliły, ze za 2 lata będa rozpalac grill przedwyborczy i tym razem zrobią mieszkanców w wała na numer z Tristarem. "przeciez o tym mowilismy juz 2 lata temu"
      komunistyczna kombinatoryka, to nie my to oni.

      Zamiast dodatkowych wydatków co skrzyzowanie postawic gołego urzednika z tablicą kredową, wyposazyc w pisak i komorkę, jak kaza napisac zwolnij to napisze na tablicy, a golizna sprawi, ze kierowcy z zaciekawienia prewencyjnie zwolnią by obejrzec zjawisko. Macie tych urzednikow tyle, straczyloby na kazde wieksze skrzyzowanie w Gdańsku;.

      • 1 2

    • Jakieś 180 baniek

      Ciekawe jak by sprawdzić powiązania kto przytulił ta kasę to by była afera za coś co nie działa i jest totalnie bez sensu a te tablice to jakoś żart, przeczytać coś na nich prowadząc to wyczyn

      • 1 0

  • Ohohoho (2)

    Są pomysły na bezsensowne przytulenie jeszcze dodatkowych milionów? Tego się nie spodziewałem...

    • 248 6

    • (1)

      to ten system działa ??

      • 5 0

      • ten system polega na przytulaniu dużej kasy - więc działa

        i jak czytamy za 2 lata ma działać jeszcze lepiej

        • 0 0

  • kpiny z podatników (3)

    władza robi co chce. wyremontujcie drogi!!!!

    • 225 11

    • nie przesadzaj

      kto od 20 lat wybiera te same miernoty?

      • 19 1

    • raczej

      Usprawnijcie komunikację miejską

      • 16 0

    • Fajny ten Tristar dużo pomaga zwłaszcza na estakadzie w Gdyni, tak trzymać!

      • 4 0

  • miś na miarę naszych możliwości... (9)

    a kierowcy tkwią w coraz większych korkach. Żeby nie było zielonej fali np. na al. Zwycięstwa-Grunwaldzkiej, jak się jedzie zgodnie z przepisami? Kpina!

    • 220 13

    • zrobiiiiiiimy...... (1)

      .... jeszcze się Xiążę ponajeżdża !

      • 1 7

      • Powiedzcie Kachnie,

        Gdy Was zapyta,
        że nie ma woja nad Vita

        • 1 0

    • jest zielona fala, tylko trzeba jechac ponizej 70 a nie typowo +10-20 (2)

      Codziennie jade od Blednika do Opery na jednym zielonym wiec calkiem spoko

      • 5 18

      • To prosty odcinek, chyba dwie sygnalizacje i minimalny ruch boczny .

        • 6 1

      • pucuj sie

        Pucuj

        • 0 4

    • Zielona fala jest !!! Jak ja zlapiesz to może nawet punkty zostaniesz w nagrodę

      • 9 0

    • Albo Havla na wszystkich mozliwych czerwonych...

      • 5 1

    • dopóki nie wyeliminujey czynnika ludzkiego czyli kierowców

      to beda korki. niestety ale glowki za wolno pracuja

      • 5 0

    • zielona fala przy 75km/h

      • 2 0

  • A kiedy w pełni uruchomienie Tristara? (13)

    Miał przecież łapać przejazd na czerwonym świetle. Infrastruktura zamontowana, a system od x lat nie działa...

    • 151 15

    • (5)

      Pytaj posłów w Sejmie

      • 15 6

      • Czy wiesz, że? (3)

        Zwalanie wszystkiego na Sejm wcale nie uleczy Twojego samorządu?

        • 22 4

        • Ale on ma rację! (2)

          To kwestia ustawodawstwa.

          • 12 1

          • (1)

            prawda, obecnie tylko kamery i fotoradary ITD są podstawą do wystawienia mandatów, ITD nie może korzystać z prywatnej infrastruktury do tego, zabrania to UE, która współfinansowała Tristar, reasumując z kamer Tristara może korzystać tylko Tristar

            • 7 0

            • Czyli Ustawodawca kazał miastu zainstalować "misia"

              aaaaaa to ciekawe :D

              • 1 2

      • łyknij malwazję synku

        • 5 1

    • To jest obecnie system represji pieszych (1)

      Wywalenie wszystkich stron, tablic i zbędnych nośników kosztów
      Włączanie czerwonego momentalnie, jak się do niego zbliża cokolwiek jadące >20 niż dozwolona
      Dokumentowanie przejazdu na czerwonym świetle (da się: kontrolę nad stanowiskiem dokumentującym musi przejąć ITD)
      Zielone dla pieszego nie po trzech fazach od naciśnięcia przycisku, tylko w tej samej fazie

      • 19 9

      • Dlaczego >20? Dlaczego wciąż tolerujemy przekraczanie prędkości?

        • 4 0

    • i nie zadziała ...

      Problemem jest skala - tej ilości wykroczeń jaki można ujawnić dzięki Tristarowi nie jest wstanie obsłużyć żadna formacja mundurowa w mieście... Konieczne są zmiany w prawie, uproszczające istniejące procedury ...

      • 12 5

    • Nigdy

      Poza głównymi szlakami wciąż stercza z ziemi kable Tristara

      • 4 1

    • Często nie da się przewidzieć kiedy nastąpi (1)

      zmiana świateł ,raz to działa szybciej raz wolniej prowadząc autobus z ludźmi ,mając 40 na liczniku nie jestem w stanie bezpiecznie się zatrzymać jak szybko zmieniają się światła.

      • 4 2

      • o, to ciekawe

        czy ten system można wprząc w obsługę transportu miejskiego? Tak, żeby wydłużał nieco zielone dla autobusu czy tramwaju, który wiadomo, że zanim dojedzie do skrzyżowania, zapali się żółte? Myślę o dodatkowych 2-3 sekundach dla zbiorkomu

        • 2 0

    • To niech światło nie zmienia się po 1-2 sek! Nie jesteś w stanie w tym czasie zahamować.

      • 2 1

  • Ile to już kosztowało i dlaczego nie działa? (2)

    • 154 2

    • Zawsze w Gdańsku przed UOP od strony Elbląskiej patrzę na Tristar i płaczę...

      Widzę: Chylonia 30 min obwodnicą, 45 przez Sopot (miasto). Wbijam na obwodnicę. Za 30 minut mijam skrzyżowanie Lostowickiej z Armii Krajowej na Chełmie ...
      To jeden wielki wałek propagandowy i teraz czas dokarmić firmę kolejną transzą kasy???
      Dzieki ale nie wierzę że to zadziała skoro takie rzeczy są codziennością. Po co to komu?

      • 35 0

    • Poproszę o priorytet dla komunikacji (tramwaje!) i mandaty za jazdę na czerwonym.

      • 0 0

  • Niech tristar w końcu zacznie przynosić efekty. (3)

    Kamery rozsiane, a nadal każdy jeździ jak mu wygodnie. System miał usprawnić transport, a w rzeczywistosci sztucznie włącza czerwone światło.

    Dlaczego system nie może pomóc w karaniu piratów drogowych?

    • 100 16

    • Mój szwagier tam pracuje i mówi że jest bardzo zadowolony.

      • 2 0

    • To jest skandal, że kamery nie rejestrują wyczynów piratów drogowych

      • 3 1

    • Bo system miał poprawić płynność ruchu a nie miał być wielkim fotoradarem cepie

      • 0 1

  • Mobilne tablice na przyczepkach.

    W nocy przed Wszystkich Świętych jechałem Rakoczego przy Carrefour. Taka tablica informowała o wielkich utrudnieniach. A na całej drodze pusto! Jak one wyświetlają tak aktualne informacje, to....

    • 111 4

  • Nie zmieniać a zlikwidować, ten system nie istnieje, nie ma żadnego wpływu na życie w mieście. (8)

    A stawianie punktów informacji pasażerskiej w czasach smartfonów z internetem to skandal. Szkoda, że nikt za to nie odpowie.

    • 193 15

    • W Gdyni działa. Wypowiedź jest urzędnika z Gdańska.

      • 3 17

    • Jak dwa razy go konserwowali i wyłączyli na kilka dni (4)

      to raporty na trojmiasto.pl oszalały, bo stało wszystko

      Może faktycznie wyłączmy na miesiąc i każdy będzie miał pełną informację, czy warto czy nie warto

      • 9 22

      • poproszę o podanie daty kiedy to wyłącznie było.

        • 19 3

      • Taaa sr*ty taty (2)

        Tam gdzie światła przestają działać zmniejszają się korki.
        Wystarczy mniejsze skrzyżowania budować równorzędne, a na większych ronda i wszystko będzie ok. tylko dostawcy urządzeń i prądu nie zarobią i niestety kasy więcej w budżecie zostanie,,,

        • 4 3

        • Jechałeś kiedyś na przykład Myśliwską w godzinach szczytu? (1)

          Krótka odpowiedź: g*wno prawda, przestań zmyślać.

          • 4 0

          • Mysliwska nie ma swiatel a juz napewno nie jest pod tristar nie podlega

            Oczekujesz rewolucyjnego systemu, ktory jednopasmowa droge z kikutysiacami aut na godzine zrobi przelotowka? Wysiadz z auta, masz tam autobus i skm, zrobi tak was 100 i beda mniejsze korki ;)

            • 0 0

    • nie mam smartfona, i nie chce bulić za internet (1)

      • 1 6

      • Bulić za internet? Dzisiaj miesiąc kosztuje tyle co 2 kebaby, jest 2019 nie 2005 rok.

        • 4 0

  • (4)

    Znaki i tablice zmiennej treści są potrzebne i super się sprawdzają.

    • 8 71

    • nie prawda

      nie sprawdzają się ponieważ sa nieaktualne

      • 6 1

    • racja, jak pada deszcz i jest słaba widoczność to ja zawsze biegnę do najbliższej tablicy i wtedy wiem, że muszą zachować ostrożność

      • 5 1

    • Masz zdjęcie tablicy zmiennej treści - patrz zdjęcie

      Przeczytaj jaki bezsensowna treść.

      • 3 1

    • są super ale się nie sprawdzają, codziennie jeżdżę trasą Gdańsk- Gdynia przez AK i obwodnicę, raz na miesiąc zdarzy im się poinformować o zatorze na obwodnicy, zazwyczaj jednak sam dowiaduję się o tym później

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.