• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą zmiany w systemie Tristar. Ale dopiero za 2 lata

Maciej Korolczuk
13 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku. W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku.

Gdańscy i gdyńscy drogowcy analizują, jakie zmiany można wprowadzić w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Drogowcy zastanawiają się nad lepszym wykorzystaniem znaków zmiennej treści, rozważają rezygnację ze strony internetowej. W planach jest też włączenie do systemu tzw. pilomatów, automatycznych słupków rozsianych wokół Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska.



Na poruszanie się po Trójmieście Tristar wpłynął:

System Tristar funkcjonuje na ulicach Trójmiasta od końcówki 2015 r. I choć większość kierowców o nim słyszała, to mało który z naszych rozmówców jest w stanie wskazać, w jakim aspekcie system poprawił poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.

Zmniejszył korki? Przyspieszył pojazdy komunikacji miejskiej? Poprawił zarządzanie ruchem?

Gdy zaglądamy w statystyki systemu, za który gminy zapłaciły przed czterema laty 180 mln zł, te wskazują, że poprawa w płynności ruchu - choćby transportu zbiorowego - jest na poziomie 6-9 proc. 90 proc. kosztów wprowadzenia systemu pochłonęły prace przy wymianie podziemnych sieci, budowy masztów, sygnalizacji i wyposażenie centrum sterowania ruchem przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku. Pozostała część środków została przeznaczona na oprogramowanie.

Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu, tłumaczy, że system w tym czasie bardziej amortyzował negatywne zjawiska na drogach, niż je likwidował.

- Proszę zwrócić uwagę, że ciągle rośnie wskaźnik motoryzacji w Trójmieście - mówi Krasowski. - W Gdańsku już teraz na 1 tys. mieszkańców przypada dwukrotnie więcej samochodów niż w Berlinie.
Warto też pamiętać, że prace koncepcyjne nad Tristarem i pierwsze jego założenia powstały już w 2005 r. Od tamtej pory Trójmiasto pod względem układu drogowego i transportu publicznego zmieniło się w znacznym stopniu. To sprawiło, że niektóre elementy systemu wymagają aktualizacji i dostosowania pewnych jego modułów do zmieniających się potrzeb i warunków na drodze.

Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu. Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu.

Znaki pod znakiem zapytania



Pierwszym przykładem są znaki zmiennej treści. W ramach systemu na ulicach Trójmiasta stanęło ich łącznie 26 (18 tablic i 8 znaków). Wyświetlane na nich informacje i komunikaty są jednak mało atrakcyjne, zbyt surowe i mało przydatne. O wiele więcej funkcji, w dodatku podanych w bardziej przystępnej i szybszej formie, mają do zaoferowania aplikacje mobilne. Bardziej przydatne okazały się też elektroniczne znaki mobilne, ustawiane w razie potrzeby w dowolnym miejscu, informując kierowców o możliwych utrudnieniach i objazdach.

Czasem dochodzi też do kuriozalnych sytuacji, gdy tablice przeznaczone do informowania o wypadkach i korkach zamiast przydatnych komunikatów dla kierowców wyświetlają... reklamy.

- Musimy się zastanowić, które znaki w ramach systemu zostawić, a z których można zrezygnować. Zgadzam się też, że komunikaty na nich wyświetlane nie wytrzymują próby, gdy porównamy ich treść, wygląd czy aktualność do aplikacji na smartfonach. Do grudnia 2021 r., gdy wygaśnie tzw. trwałość projektu, mamy związane ręce, ale to już dobry moment na dyskusję o tym, jak Tristar będzie wyglądał w kolejnych latach - dodaje Krasowski.
Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu. Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu.

Strona do wygaszenia



Oprócz znaków zmiennej treści wątpliwości budzi też utrzymanie strony internetowej Tristara. Mało kto o niej wie, jeszcze mniej osób z niej korzysta. Jak mówią statystyki, generuje ruch ok. 1 tys. odsłon miesięcznie, z czego większość użytkowników to nie kierowcy, a korzystający z otwartych danych programiści i twórcy aplikacji mobilnych. Strona - podobnie jak informacje na stojących przy ulicach elektronicznych znakach - jest dość toporna i surowa, a ocenę zasadności jej utrzymania obniżają dodatkowo wysokie koszty utrzymania - przypomnijmy, że w 2017 r. za odnowienie trzyletniej licencji na jej utrzymanie gminy musiały zapłacić 500 tys. zł.

- W 2005 r., gdy narodził się pomysł jej powstania, nikt nie mógł przypuszczać, jak będzie wyglądał dostęp do informacji o tym, co dzieje się na drogach. Ta strona miała to umożliwiać, ale czas pokazał, że w starciu z Google nie mamy przebicia. Jeśli pojawi się taka możliwość, to po wygaśnięciu trwałości projektu będziemy chcieli wygasić tę stronę, ewentualnie pomyśleć o przekształceniu jej w aplikację mobilną - mówi Krasowski.
Zbędnym "meblem" w miejskiej przestrzeni wydają się też elektroniczne punkty informacyjne, które pozwalają m.in. na zaplanowanie podróży komunikacją miejską. Urządzenia od samego początku, odkąd pojawiły się na ulicach, budziły zastrzeżenia użytkowników.

Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej. Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej.

Ręczne sterowanie ruchem



Wśród pomysłów, jakie wymieniają drogowcy na ulepszenie systemu Tristar, pojawia się też większy wpływ na rzeczywistą długość zielonego światła poprzez możliwość jego wydłużenia dosłownie za pomocą jednego przycisku.

- Chcielibyśmy mieć większy wpływ na ręczne sterowanie sygnalizacją np. w przypadku dużego korka na al. Grunwaldzkiej. Dziś to dość skomplikowane i to system decyduje o tym, ile zielonego światła dostaje konkretna relacja - tłumaczy Krasowski. - W praktyce wyglądałoby to tak, że operator, widząc duży korek, wskazywałby, który sygnalizator na skrzyżowaniu chce przejąć i według potrzeby wydłużałby okres, podczas którego kierowcy mają zielone światło.

System wzbogacony o pilomaty



Inną nowością, która mogłaby się pojawić w ramach systemu Tristar, jest sieć automatycznych słupków rozsianych wokół wjazdów do Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska. Tzw. pilomaty miałyby stanąć w newralgicznych punktach, czyli wszędzie tam, gdzie występuje problem z łamaniem zakazu wjazdu nieuprawnionych pojazdów.

O tym, że skala problemu jest spora, świadczy choćby liczba składanych wniosków o wydanie stosownych identyfikatorów. Na 1 tys. miejsc postojowych w SOD przypada 8,5 tys. chętnych.

Wideo archiwalne

Opinie (249) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tristar

    Można go wykorzystać do skradzionych samochodów podobno wyszukuje tablice rej.

    • 0 0

  • Ohohoho (2)

    Są pomysły na bezsensowne przytulenie jeszcze dodatkowych milionów? Tego się nie spodziewałem...

    • 248 6

    • (1)

      to ten system działa ??

      • 5 0

      • ten system polega na przytulaniu dużej kasy - więc działa

        i jak czytamy za 2 lata ma działać jeszcze lepiej

        • 0 0

  • Tristar miał wystawiać mandaty (3)

    Gdy Tristar był wdrażany, główną funkcją miało być dyscyplinowanie kierowców przez stały pomiar średnich prędkości poruszania się po mieście, wykrywanie przejazdów na czerwonym świetle, oraz mierzenie prędkości przejazdu przez skrzyżowania.
    Oczywiście na ten podstawie miały być wystawiane stosowne mandaty.

    Dlaczego do dziś to nie zostało uruchomione?

    • 2 2

    • (1)

      Bo durne mamy przepisy. Trójmiasto musiałoby podarować TriStar Inspekcji Transportu Drogowego. Podziękuj Emilowi łowcy radarów!

      • 1 1

      • Ale te przepisy były zanim powstał trystar więc co teraz nagle zdziwienie?

        Buble urzędniczy i tyle

        • 0 0

    • Ty rower

      • 0 0

  • Kto miał zarobić to zarobił - na tym w Gdańsku polega sukces.

    Teraz powoli trzeba to wygasić i rozpisać przetarg na "nowy" superprojekt. By znowu można było kręcić lody. Tak działa Gdańsk. Nie ma być użyteczne a dochodowe.

    • 0 1

  • Ile to już kosztowało i dlaczego nie działa? (2)

    • 154 2

    • Poproszę o priorytet dla komunikacji (tramwaje!) i mandaty za jazdę na czerwonym.

      • 0 0

    • Zawsze w Gdańsku przed UOP od strony Elbląskiej patrzę na Tristar i płaczę...

      Widzę: Chylonia 30 min obwodnicą, 45 przez Sopot (miasto). Wbijam na obwodnicę. Za 30 minut mijam skrzyżowanie Lostowickiej z Armii Krajowej na Chełmie ...
      To jeden wielki wałek propagandowy i teraz czas dokarmić firmę kolejną transzą kasy???
      Dzieki ale nie wierzę że to zadziała skoro takie rzeczy są codziennością. Po co to komu?

      • 35 0

  • W Gdyni nikt nie serwisuje Tristara!

    Ani w autobusach zkm jak padnie ani tablic na przystankach!

    • 0 0

  • Analizują jakie zmiany można wprowadzić w inteligentnym systemie

    A to ta inteligencja nie polega na ciągłych zmianach zależnych od stanu na drogach? Za tyle milionów jakiś gniot

    • 2 0

  • zmiany za 2 lata ale super że już piszecie (8)

    pewnie trzeba już dużo kasy wydać

    • 208 6

    • Jakieś 180 baniek

      Ciekawe jak by sprawdzić powiązania kto przytulił ta kasę to by była afera za coś co nie działa i jest totalnie bez sensu a te tablice to jakoś żart, przeczytać coś na nich prowadząc to wyczyn

      • 1 0

    • hahaha komedia. za 2 lata będa wybory

      władze sobie umysliły, ze za 2 lata będa rozpalac grill przedwyborczy i tym razem zrobią mieszkanców w wała na numer z Tristarem. "przeciez o tym mowilismy juz 2 lata temu"
      komunistyczna kombinatoryka, to nie my to oni.

      Zamiast dodatkowych wydatków co skrzyzowanie postawic gołego urzednika z tablicą kredową, wyposazyc w pisak i komorkę, jak kaza napisac zwolnij to napisze na tablicy, a golizna sprawi, ze kierowcy z zaciekawienia prewencyjnie zwolnią by obejrzec zjawisko. Macie tych urzednikow tyle, straczyloby na kazde wieksze skrzyzowanie w Gdańsku;.

      • 1 2

    • co z pomiarem predkosci na słowackiego? (1)

      to jest realny problem a nie strona www

      • 18 10

      • Pomiar umiejętności a nie prędkości :)

        • 4 0

    • (1)

      Zamiast wydawać tyle na tristara,wystarczyło zamontować liczniki na światłach. I to by już mega usprawniło ruch w Trójmieście. Jeżdżę często w nocy i wszędzie gdy jadę 50 zapala się czerwone. Totalny d**ilizm

      • 42 3

      • pomysł ok, ale i tak znajdzie sie cala masa kierowców, którzy "umiejętnie" będą blokować skrzyżowania

        • 5 5

    • juza za cztery lata, już za cztery lata, Polska będzie "miszczem" świata

      i kosmosu

      • 13 1

    • Znamienne skądinąd, że o przyszłych kosztach ani słówka, nic - nawet mglistej prognozy...

      Jeśli milczą w ramach stopniowego oswajania z tematem -i faktura będzie wysoka ;)

      • 22 1

  • Opinia wyróżniona

    Zielone fale dla pieszych! (6)

    Wydłużyć zielone i zwiększyć częstotliwość zielonego dla pieszych! Teraz na większości świateł trzeba niemal przebiegać - nie wspominając już o starszych osobach
    Stop przejściom dwuetapowym - zielone fale dla pieszych!

    Ciekawe jak procentowo w godzinach szczytu i poza nim rozkłada się czas dla pieszych i samochodów...
    Teraz światła są na maxa ustawiane pod kierowcow i święta przepustowosc

    • 43 88

    • (3)

      pragnę przypomnieć że pieszy ma prawo wejść w dowolnej chwili wyświetlania sygnału zielonego (również migającego, który nie wiadomo po co jest), a następnie nawet jak światło zmieni się na czerwone pieszy idzie własnym tempem.
      Wszyscy kierujący pojazdami mają obowiązek stać i czekać (nawet jeśli mają już zielone światło) aż ostatni pieszy zejdzie z przejścia dla pieszych.
      Bez względu jakie są światła nikt nie ma prawa przejechać przez przejście na którym znajduje się pieszy.

      • 3 4

      • No i to jest wlasnie przyklad (1)

        Dlaczego nie powinieneś miec dostepu do internetu. Mrugajace swiatlo ostrzega Cie przed tym ze zaraz zapali sie zielone dla samochodow. Jezeli nawet teraz zaden nie stoi przy przejściu to zanim dojdziesz do konca moze cos zza zakretu wyjechać z predkoscia 70kmh i zrobic z ciebie trociny. I bedziesz winny temu, ze babinka która cie rozjedzie do konca zycia sie nie pozbiera bo beda jej wmawiali ze pomimo ze miales czerwone a ona zielone to powinna cie byla zauważyć w tej czarnej kurtce na przejsciu bo ty wyczytałes ze mozna dokonczyc spacer na czerwonym i jeszcze te brednie czytaja dzieci w internecie i zaczna sie do tego stosowac.

        • 3 2

        • Proponuję jednak zapoznać się z obowiązującymi przepisami, a nie powielać jakieś bzdury.
          Pieszy ma pełne prawo iść przez przejście na czerwonym, pod warunkiem że wszedł na zielonym. Koniec I kropka

          • 2 4

      • Tak I co z tego? Nie na temat.

        • 1 1

    • Tableteczki jeszcze nie wzięte? ;)

      • 4 9

    • Jest dokładnie tak jak mówisz

      Tristar tristarem a ja muszę z czterolatką sprinty przez grunwaldzką robić. Mam samochód, mógłbym pojechac, ale nie chce upośledzać dziecka

      • 15 2

  • Niech tristar w końcu zacznie przynosić efekty. (3)

    Kamery rozsiane, a nadal każdy jeździ jak mu wygodnie. System miał usprawnić transport, a w rzeczywistosci sztucznie włącza czerwone światło.

    Dlaczego system nie może pomóc w karaniu piratów drogowych?

    • 100 16

    • Bo system miał poprawić płynność ruchu a nie miał być wielkim fotoradarem cepie

      • 0 1

    • To jest skandal, że kamery nie rejestrują wyczynów piratów drogowych

      • 3 1

    • Mój szwagier tam pracuje i mówi że jest bardzo zadowolony.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane