- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (309 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (256 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (87 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (113 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (254 opinie)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
System Tristar opóźniony o kolejne pół roku. Pora naliczać kary umowne?
Nie ma szans, by system Tristar zadziałał w grudniu tego roku. Rozruch jego wszystkich elementów nastąpi najpóźniej w maju 2015 r., pod warunkiem, że znowu nie pojawią się okoliczności utrudniające włączenie systemu. Sprawdzamy, czy samorządy w Trójmieście rozpoczną naliczanie kar umownych wykonawcy. Wyliczamy też dotychczasowe wpadki Tristara.
Jak działa system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar?
Wizualizacja systemu Tristar na terenie Gdańska.
Tristar według pierwotnych założeń miał rozwiązywać większość problemów związanych z natężeniem ruchu w naszej aglomeracji. Władze samorządowe zapowiadały, że system przede wszystkim będzie usprawniał poruszanie się po ulicach Trójmiasta - skróci podróże ulicami nawet o 20 proc. Nad wykonaniem tego miało czuwać 60 fotoradarów. W ramach projektu zaplanowano wykonanie systemu informacji parkingowej, który będzie ułatwiał wybór miejsca postojowego w centrach handlowych.
Zapewniano, że mieszkańcy odczują przyspieszenie na trasach komunikacji miejskiej w całym Trójmieście, a dodatkowo otrzymają dokładną informację o sytuacji z systemu informacji pasażerskiej, który ma być częścią Tristara.
Jaki był plan? Tristar miał zadziałać przed Euro 2012 r.
Inwestycja trochę przerosła urzędników. Już wtedy na etapie prac projektowych - m.in. przygotowywania studium wykonalności, pozyskiwania środków UE, a także opracowywania projektów - pojawiały się pierwsze opóźnienia w realizacji. W efekcie przetarg na wykonanie systemu został ogłoszony na początku 2011 r., a w lipcu tamtego roku podpisano umowę wartą 133 mln zł z firmą Qumak.
Przed Euro 2012 inwestycja nie była gotowa nawet w połowie. Dopiero w październiku 2012 r. włączono pierwsze skrzyżowania w Gdańsku - na al. Grunwaldzkiej - do systemu sterowania ruchem. Rozpoczęły się wtedy testy, które tak naprawdę trwają do dziś.
Jaki jest plan teraz? Tristar zadziała w maju 2015 r.
Budowa systemu Tristar to w dużej mierze prace ziemne na skrzyżowaniach. Te praktycznie się zakończyły. System miał być gotowy w grudniu, ale doskonale widać, że wykonawca nie zdoła go uruchomić do końca tego roku.
Nasze przypuszczenia potwierdza zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski. - Wszystko wskazuje na to, że projekt zakończy się w maju 2015 r. Problemem jest system informacji pasażerskiej planowany w ramach Tristara. Niemniej Gdańsk występuje tutaj w roli beneficjenta, a wszelkie szczegóły zna zamawiający - władze Gdyni - mówi.
Zwróciliśmy się do wykonawcy, by ujawnił nam plany i zaktualizowany harmonogram prac dotyczących systemu Tristar, ten odmówił odpowiedzi.
- Firma Qumak nie jest uprawniona do udzielania wypowiedzi na temat realizacji kontraktu oraz ustaleń czynionych pomiędzy zamawiającym i wykonawcą. Jedyną stroną władną udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie jest Urząd Miasta Gdynia. Sugeruję zatem kontakt z ich przedstawicielem - mówi Dorota Ryś, rzecznik prasowy firmy Qumak.
Będą kary umowne dla wykonawcy?
Gdynia, która nadzoruje projekt realizacji systemu Tristar w całym Trójmieście, na razie nie otrzymała oficjalnego wniosku o przesunięcie terminu zakończenia realizacji Tristara, ale władze tego miasta przyznają, że problem jest i potwierdzają tym samym słowa zastępcy prezydenta Gdańska.
- System informacji pasażerskiej, powstający w ramach Tristara, działa nie tak, jak zakładaliśmy. W skrócie: system nie pracuje w czasie rzeczywistym - wyjaśnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni. - Jeśli wniosek wykonawcy o przesunięcie terminu zakończenia nie będzie dobrze uzasadniony, będzie rozpatrywane nałożenie kar umownych - dodaje.
Przypomnijmy, że latem tego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał go wtedy pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście im na plac budowy. Przy następnym wniosku ciężko będzie już użyć tego argumentu.
Długi katalog problemów z Tristarem
Projekt systemu inteligentnego sterowania ruchem od czasu rozpoczęcia robót zaliczył kilka wpadek. Pierwszy element Tristara, który nie będzie wykorzystywany w pełni, to fotoradary. Pierwotnie miało być ich 60, ale Generalny Inspektor Transportu Drogowego pozytywnie rozpatrzył tylko sześć wniosków.
Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany tylko na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą oraz Trasą Kwiatkowskiego . W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego , natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej , Grunwaldzkiej i Miszewskiego oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego .
Tu zamawiający broni się, że kamery, które miały być użyte jako fotoradary będą służyć do szacowania czasów przejazdu ulicami Trójmiasta.
Z kolei na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku zadziała odcinkowy pomiar prędkości. Jednak urządzenie nie będzie wychwytywać wszystkich uczestników ruchu. Instalacja nie będzie weryfikować prędkości motocyklistów. Ponadto ci narzekają na źle działające pętle indukcyjne, które mają nadawać impuls do zmiany światła na skrzyżowaniu.
Inny problem? Codziennie kierowcy ZKM w Gdyni zmagają się z problemem, wyjeżdżając z ul. Chylońskiej w kierunku ul. Morskiej . Często zgłaszają to do centrali ruchu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, która współpracuje z operatorami Tristara. Wyjazd z Chylońskiej na ul. Morską jest bowiem niezwykle uciążliwy.
Tristar nie zadziałał jak lekarstwo na korki na górnym tarasie Gdańska. Pod koniec 2011 r. ul. Łostowicka i al. Havla wydłużyły dwujezdniowy odcinek z Niedźwiednika przez Morenę na Chełm. W 2012 r. zapowiadano, że Tristar zapewni tam zieloną falę, jednak do dziś nie została wykonana.
Jeszcze innym problemem jest brak możliwości ręcznego sterowania ruchem w nowym systemie. Nie ma możliwości na przykład chwilowego wydłużenia fazy światła zielonego. Zarządzający Tristarem może jedynie zmieniać programy na poszczególnych skrzyżowaniach. To szczególnie odczuwają kierowcy korzystający w godzinach szczytu z al. Żołnierzy Wyklętych.
Spore zamieszanie wywołuje też fakt, że kalibracja systemu odbywa się kosztem tysięcy kierowców. Ustawianie właściwego programu powoduje poważne perturbacje w ruchu na ulicach Gdańska. Tak było chociażby na rondzie im. Jana de La Salle kilka miesięcy temu i na skrzyżowaniu przy Witawie.
Jednak najpoważniejszym mankamentem, z którym przyjdzie się zmierzyć twórcom systemu Tristar jest uruchomienie krajowego systemu sterowania ruchem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nie wiadomo, jak Tristar będzie współgrał z projektowanym system, jak będą wymieniać dane o korkach i wypadkach. Jest to o tyle ważne, że wokół Trójmiasta będzie w przyszłości przebiegać wiele dróg ekspresowych właśnie objętych centralnym systemem.
Opinie (279) 5 zablokowanych
-
2014-12-09 08:08
Niepotrzebnie droga hipokrytzja urzędnicza - TRISTAR
1. Komunikacja utyka na światłach, piesi też i w łeb idą skomunikowania i przesiadki - w efekcie komunikacją jeździ się wolniej.
2. To kryptozachęta do przesiadki na samochód w efekcie - sami spece od Tristara bujają się samochodami po Trójmieście.
Tylko kto płaci dodatkowo za tę ściemę (etaty) ?- 6 0
-
2014-12-09 08:13
Jaki prezydenta tak Quma-k (1)
Sorry, taki mamy klimat.
- 8 0
-
2014-12-09 15:44
Sorry taki mamy Quma-k ;-)
- 1 0
-
2014-12-09 08:14
jeszcze nigdy tak wielu, za tak wiele nie uczyniło tak mało (1)
no i co powiecie o polskich "informatykach", "projektantach"i "inżynierach". Gdzie napotkam polską myśl techniczną to porażka. Schody ruchome inaczej, wyświetlacze z jasną czcionką na jasnym tle; światła, których nie da się regulować. Niestety bez zagranicznego nadzoru wygląda to jak wygląda.
- 10 0
-
2014-12-09 08:20
Wlasnie ostatnio o tym myslalem,
Jestem na emigracji i robie w IT. Polacy maja naprawde swietnych fachowcow, ale to wszystko jest na poziomie indywidualnym. Programista, tester, administrator w pojedynke jednak nie zdzialaja nic. Brak nam organizacji pracy, zarzadzania, dalekowzrocznosci i pragmatyzmu. Inna sprawa, ze jak ktos ma doswiadczenie i wiedze to raczej zarabia pieniadze w miedzynarodowych korporacjach a nie firmach robiacych przekrecone przetargi na zamowienia publiczne.
- 13 0
-
2014-12-09 08:16
Z tego co wiem to na Havla nie ma TRISTARA. Może i dobrze?
- 0 0
-
2014-12-09 08:17
Z wypowiedzi szczególnie zwraca uwagę narzekanie na wielkie ograniczenie
w ilości fotoradarów. Znaczy to, ze system ten został stworzony głównie ze względu na łupienie kierowców. Reszta to tylko dodatek, który działa wręcz odwrotnie. Zamiast upłynniać ruch, doskonale go spowalnia.
- 5 0
-
2014-12-09 08:23
no i co? po co było budować, wywalić kasę jak oi tak bubel. a centralny system i tak powstanie.
- 4 0
-
2014-12-09 08:26
ten system to bezsensowna zabawka.
Niczego to nie zmieni. Decyzja o zakupie tego bubla była kosztownym bledem.
- 9 0
-
2014-12-09 08:26
Jak zwykle podatnik zaplaci to nam zalatwil tusk
- 3 2
-
2014-12-09 08:28
Do d*py cały ten Tristar.
Rok temu jak się skrzyżowanie korkowało to przyjechali spece z ZDiZ, zmienili program i było ok. Teraz korki się wydłużyły kilkukrotnie i oczywiście nic się nie da zrobić.... PARANOJA!
- 9 0
-
2014-12-09 08:29
był czas na ocenę
Znamienne że artykuł ukazuje się po wyborach.
Teraz tylko oklaski. Razem z wiadomo kim.- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.