• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System informacji parkingowej dopiero za dwa lata

Maciej Naskręt
4 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Systemy informacji parkingowej od lat działają w wielu europejskich miastach. Nz. przykład z Bremy. Systemy informacji parkingowej od lat działają w wielu europejskich miastach. Nz. przykład z Bremy.

Trwa budowa Tristar-u - systemu inteligentnego sterowania ruchem. Ma on nie tylko kierować ruchem i robić zdjęcia niefrasobliwym kierowcom, ale też podpowiadać kierującym pojazdami, gdzie znajdują się wolne miejsca postojowe. To system informacji parkingowej.



Dowiedz się, jak działa system Tristar.

Od marca na ulicach Trójmiasta trwa budowa Tristar-u - systemu inteligentnego sterowania ruchem. Jego inwestorem są wspólnie: Sopot, Gdynia i Gdańsk (miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne). Projekt wyceniono na kwotę 186 mln zł, z czego 154 mln pochodzi z Unii Europejskiej. Natomiast koszt jego budowy pochłonie 133 mln zł.

Tristar według urzędników ma skrócić podróże komunikacją miejską i samochodem po Trójmieście nawet o 20 proc., ale ma to nastąpić tylko na niektórych relacjach. Ponadto zamontowane foto- i wideorejestratory mają wyłapywać niefrasobliwych kierowców, co wzbudza spore kontrowersje. Elementy systemu już działają przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. W centrum Gdyni natomiast wymieniono maszty pod nową sygnalizację. To jednak nie wszytko. Urzędnicy planują w ramach Tristar-u uruchomić system informacji parkingowej.

Zobacz, które gdańskie ulice zostaną objęte systemem Tristar.

Jak on będzie działał? - Niezbędne są do tego wideosensory. Ich nadzorem zostanie objęty m.in. wjazd i wyjazd z parkingu lub cały parking. Informacja z obserwacji trafiałaby do komputera, który zliczałby zajęte miejsca postojowe lub liczbę pojazdów, które wjechały lub opuściły parking. Natomiast dalej, przy głównym ciągu komunikacyjnym, zostałby ustawiony znak informujący o liczbie dostępnych miejsc - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W Gdańsku kierowcy mają być informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu i stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

Czy system informacji parkingowej ułatwi jazdę samochodem?

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu. To potwierdza, że Sopot oprócz mieszkańców również martwi się o turystów odwiedzających ścisłe centrum miasta.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Pewnie wielu kierowców zapyta: czemu system informacji parkingowej nie pojawi się w m.in. w centrum handlowym na Karczemkach lub przy Tesco na Karwinach w Gdyni- dalej od centrum. - Wspomniane lokalizacje parkingów znajdują się w sąsiedztwie specjalnie ułożonego światłowodu, bez którego Tristar nie zadziałałby - mówi Oskarbski.

System informacji parkingowej miałby ruszyć w połowie 2014 r., czyli, gdy zakończy się budowa całego Tristar-u. Wtedy też ma zostać uruchomiona nowa strona internetowa systemu zarządzania ruchem, na której mieszkańcy-kierowcy będą mogli sprawdzać bieżącą sytuację drogową. Dowiedzą się tam nie tylko o liczbie wolnych miejsc postojowych, ale choćby sprawdzą informacje wyświetlane na tablicach zmiennej treści.

Autorzy systemu Tristar podkreślają, że sieć informacji parkingowej w Trójmieście ma być rozszerzany o kolejne miejsca postojowe. To jednak będzie realizowane już indywidualnie przez poszczególne miasta po 2014 r.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (56) 1 zablokowana

  • Najważniejsze (9)

    że fotoradary będą działały i będzie można kierowców krić i na każdym kroku śledzić.
    Wiwat Orwel i rok 1984 w 3City.

    • 60 22

    • Orwell

      • 7 2

    • Ten cały tristar będzie pewnie wielką lipą... (1)

      ... nikt nie sprawdzi czy to działa we własnym odczuciu. Ale kasa z fotoradarów będzie wpływała.

      • 17 4

      • 4345 wolnych miejsc na jednym parkingu w Bremie?

        U nas nie ma tyle w całym mieście.. Poza tym jak będą interpretowane teoretycznie wolne miejsca, ale praktycznie zajęte przez głąbów parkujących na dwóch miejscach jednocześnie?

        • 1 1

    • (3)

      Jakby kierowcy nie łamali tak nagminnie przepisów to nikt by ich tak nie ścigał, a że kierowcy dają się tak łatwo doić to jest już ich problem. Wystarczy jeździć zgodnie z przepisami. Fotoradary rejestrują obraz tylko tych kierowców którzy łamią przepisy.

      • 6 4

      • nie masz informacji co rejestrują i dlaczego, pomyśl lepiej czemu unia dała większość pieniędzy na ten projekt (2)

        • 1 3

        • I co Ci się stanie jak wspomniana przez ciebie Unia będzie wiedziała, że byłeś o tej porze w tym miejscu? Jesteś na tyle ważny, że będą chcieli to wykorzystać do "niecnych celów"? Może będą chcieli cię szatnażować? Naprawdę myślisz, że tak bardzo będzie im zależeć na tym żeby mieć akurat twoją fotkę? Nie przeceniasz trochę swojej wartości? Prawdopodobnie jesteś ważną osobą u siebie w domu, ale raczej nie dla Unii. A może po prostu czytasz za dużo powieści z teoriami spiskowymi? Mi się nic nie stanie jak mi pstrykną fotkę. Chcą na mnie patrzeć to niech patrzą. Nie mam za dużo do ukrycia. A to co mam na pewno Uni nie zainteresuje - ewentualnie tylko moją żonę :D. Fotka w przypadku złamania przepisów? No cóż, niektórym na pewno taki bat się przyda.

          • 7 2

        • Myślę i jakoś nie przychodzą mi do głowy spiskowe teorie. Trochę logicznego myślenia nie zaszkodzi, przecież nikt normalny nie będzie w stanie dokładnie ogarnąć ilości kamer jakie ma na swoim stanowisku. Nikt normalny nie będzie wpatrywał się w kamerę śledząc akurat Ciebie! Normalny człowiek nie ma się czego bać,obawiać się mogą osoby które zrobiły coś niezgodnego z prawem, no ale za swoje czyny trzeba czasami ponieść konsekwencje. Poza tym żeby przechowywać te wszystkie dane trzeba by mieć olbrzymi magazyn.

          • 6 2

    • Orwellowi się nie śniło jaki syf można ludziom zgotować (1)

      obóz bez drutów,totalna inwigilacja, niewolnictwo ekonomiczne - to nas czeka

      • 3 4

      • rozumiem, że codziennie się zastanawiasz

        nad okryciem się prześcieradłem i czołganiem się w kierunku cmentarza? zwłaszcza jak twoi współmieszkańcy jednak zagłosowali w większości za wstąpieniem do UE?

        • 1 0

  • Droga zabawka dla dorosłych dzieci (1)

    Korki pozostaną i wraz z oddawaniem poszczególnych odcinków widać jak wydłużają się podróże komunikacją miejską, chyba nawet więcej o niż te 20 proc.

    • 27 6

    • wolne miejsca postojowe skończyły się kilka lat temu

      • 0 0

  • Oszukali pasażerów komunikacji miejskiej? (4)

    Tristar miał usprawnić potoki na głównych arteriach oraz dla tramwajów tworzyć tzw. zieloną falę. Teraz wycofują się z pomysłu usprawnienia ruchu dla komunikacji publicznej kosztem wymyślania udogodnień dla transportu indywidualnego.
    Lobby samochodowe wciąż trwa.

    • 40 13

    • (1)

      W pełni zielonej fali i tak nie zrobisz, bo sporo przystanków jest tuż przed skrzyżowaniami, a czasu postoju - nigdy nie przewidzisz.

      Tam gdzie będzie można np. Miszewskiego - Jaśkowa - Dmowskiego-przystanek Manhattan to synchronizacja dla tramwaju będzie.

      • 1 6

      • Będzie? Czy już docelowo jest? Na tej trasie to (na razie?) jest tak, że po zainstalowaniu "nowych świateł" tramwaj ma co najmniej jeden stop więcej i dwa razy dłużej czeka na zielone czekając na przystanku. Twierdzisz, że będzie poprawa?

        • 4 1

    • fotoradar nie zrobi zdjęcia tramwajowi za przekroczenie prędkości ? to skąd wziąć kasę ? z kierowców będzie lepiej! OSZUSTWO na każdym kroku jest! Porażka! tramwaj z łostowic do centrum stoi na 6 skrzyżowaniach na czerownym świetle ! to jest usprawnienie !?

      • 4 1

    • Proste pytanie

      Czy budowniczy Tristara jeżdżą tramwajami?

      • 2 0

  • po niemiecu a zyjemy w polsce

    ale to hitler mial wybudowac autostrade do moskwy

    • 12 4

  • O co chodzi w tym fragmencie? Trochę nie rozumiem... (3)

    "Pewnie wielu kierowców zapyta: czemu system informacji parkingowej nie pojawi się w m.in. w centrum handlowym na Karczemkach lub przy Tesco na Karwinach w Gdyni. - Wspomniane lokalizacje parkingów znajdują się w sąsiedztwie specjalnie ułożonego światłowodu, bez którego Tristar nie zadziałałby - mówi Oskarbski."

    • 20 5

    • To zdanie nie ma sensu :) (1)

      Czytalem to z 10 razy i wciaz nie wiem co 'autor' mial na mysli...

      • 10 2

      • ludzie generalnie mają problem z rozumieniem tego co...

        do nich się mówi....

        • 2 16

    • To zdanie zostało reczywiście niefortunie sfgormułowane. Żeby było bardziej zrozumiałe, mogłoby brzmieć na przykład tak:

      "Pewnie wielu kierowców zapyta: czemu system informacji parkingowej nie pojawi się w m.in. w centrum handlowym na Karczemkach lub przy Tesco na Karwinach w Gdyni.

      WCZEŚNIEJ wspomniane lokalizacje parkingów -te objęte monitoringiem- znajdują się w sąsiedztwie specjalnie ułożonego światłowodu, bez którego Tristar nie zadziałałby - mówi Oskarbski."

      • 1 0

  • przecież nie od dziś wiadomo, że w Galeriach są miejsca parkingowe...

    po co mi jeszcze drogowskazy...

    • 15 6

  • W Wiedniu zamin się zmieni światło na czerwone zaczyna migać zielone i każdy wie że trzeba zwolnić. A u nas... fotoradat i (4)

    • 15 13

    • w polsce przed czerwonym zapala sie pomaranczowe (3)

      to rez sygnal ze trzeba zwolnic lub nawet sie zatrzymać - nie jestem pewny czy to zauwazyles

      • 14 5

      • I tu sie mylisz. (1)

        W Polsce żółte oznacza że "jeszcze nie ma czerwonego - dasz radę!".

        • 5 3

        • Tylko i wyłącznie w umysłach kierowców, bo w przepisach oznacza zupełnie co innego.

          • 5 0

      • ŻÓŁTE!!!!

        • 1 0

  • wszystko później i później

    Poza premiami oczywiście

    • 12 2

  • ciekawe, czy będzie "promował"

    w jakiś sposób płatne parkingi?

    • 6 1

  • Tristrar- głównie będzie robił ZDJĘCIA!!! (6)

    Reszta to tylko dodatek i pretekst do montażu fotoradarów...

    Nie oszukujmy się.

    • 41 6

    • (3)

      Jeździj zgodnie z przepisami to żaden fotoradar nie będzie Ci robił zdjęć.

      • 4 7

      • ale jesteś naiwny (2)

        • 5 2

        • (1)

          Bo? Twierdzisz że jak będę zgodnie z przepisami jeździł to będę płacił za to mandaty?

          • 2 2

          • przypomnisz sobie swoje słowa jak się zdziwisz

            • 3 3

    • za mało kamer (1)

      i bardzo dobrze bo z Polskimi miszczami kierownicy nie mozna po dobroci, karać, karać i jeszcze raz karać bo 80% tępych Polaków inaczej nie zrozumie. Taka jest smutna prawda...

      • 6 4

      • ale co karać? i co Ci z tego karania!? gość ma kasę pojdzie na zbicie punktów zapłaci za nowy egazmin i dalej jeździ ... tu chodzi tylko o dojenie kasy z obywateli a nie o bezpieczeństwo czy cokolwiek innego!

        • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane