• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System informacji parkingowej dopiero za dwa lata

Maciej Naskręt
4 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Systemy informacji parkingowej od lat działają w wielu europejskich miastach. Nz. przykład z Bremy. Systemy informacji parkingowej od lat działają w wielu europejskich miastach. Nz. przykład z Bremy.

Trwa budowa Tristar-u - systemu inteligentnego sterowania ruchem. Ma on nie tylko kierować ruchem i robić zdjęcia niefrasobliwym kierowcom, ale też podpowiadać kierującym pojazdami, gdzie znajdują się wolne miejsca postojowe. To system informacji parkingowej.



Dowiedz się, jak działa system Tristar.

Od marca na ulicach Trójmiasta trwa budowa Tristar-u - systemu inteligentnego sterowania ruchem. Jego inwestorem są wspólnie: Sopot, Gdynia i Gdańsk (miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne). Projekt wyceniono na kwotę 186 mln zł, z czego 154 mln pochodzi z Unii Europejskiej. Natomiast koszt jego budowy pochłonie 133 mln zł.

Tristar według urzędników ma skrócić podróże komunikacją miejską i samochodem po Trójmieście nawet o 20 proc., ale ma to nastąpić tylko na niektórych relacjach. Ponadto zamontowane foto- i wideorejestratory mają wyłapywać niefrasobliwych kierowców, co wzbudza spore kontrowersje. Elementy systemu już działają przy al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu. W centrum Gdyni natomiast wymieniono maszty pod nową sygnalizację. To jednak nie wszytko. Urzędnicy planują w ramach Tristar-u uruchomić system informacji parkingowej.

Zobacz, które gdańskie ulice zostaną objęte systemem Tristar.

Jak on będzie działał? - Niezbędne są do tego wideosensory. Ich nadzorem zostanie objęty m.in. wjazd i wyjazd z parkingu lub cały parking. Informacja z obserwacji trafiałaby do komputera, który zliczałby zajęte miejsca postojowe lub liczbę pojazdów, które wjechały lub opuściły parking. Natomiast dalej, przy głównym ciągu komunikacyjnym, zostałby ustawiony znak informujący o liczbie dostępnych miejsc - mówi Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii ruchu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

W Gdańsku kierowcy mają być informowani o liczbie wolnych miejsc postojowych głównie przy centrach handlowych, przy kinie we Wrzeszczu i stadionie w Letnicy. W sumie wskazano siedem parkingów: w Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, CH Manhattan zobacz na mapie Gdańska, CH Oliwa zobacz na mapie Gdańska, CH Madison zobacz na mapie Gdańska, City Forum zobacz na mapie Gdańska, a także przy Multikinie we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska i na terenie wspomnianego stadionu.

Czy system informacji parkingowej ułatwi jazdę samochodem?

Z kolei w Sopocie wybrano Dom Zdrojowy zobacz na mapie Sopotu, parking wielopoziomowy NDI przy ul. Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Sopotu, Operę Leśną zobacz na mapie Sopotu, Centrum Handlowo-Usługowe przy ul. Królowej Jadwigi zobacz na mapie Sopotu. To potwierdza, że Sopot oprócz mieszkańców również martwi się o turystów odwiedzających ścisłe centrum miasta.

W Gdyni natomiast do systemu zostaną włączone parkingi: przed Muzeum Miasta Gdyni zobacz na mapie Gdyni, przy Urzędzie Miasta Gdyni - z tyłu budynku i przed wejściem głównym zobacz na mapie Gdyni, oraz przy Bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

Pewnie wielu kierowców zapyta: czemu system informacji parkingowej nie pojawi się w m.in. w centrum handlowym na Karczemkach lub przy Tesco na Karwinach w Gdyni- dalej od centrum. - Wspomniane lokalizacje parkingów znajdują się w sąsiedztwie specjalnie ułożonego światłowodu, bez którego Tristar nie zadziałałby - mówi Oskarbski.

System informacji parkingowej miałby ruszyć w połowie 2014 r., czyli, gdy zakończy się budowa całego Tristar-u. Wtedy też ma zostać uruchomiona nowa strona internetowa systemu zarządzania ruchem, na której mieszkańcy-kierowcy będą mogli sprawdzać bieżącą sytuację drogową. Dowiedzą się tam nie tylko o liczbie wolnych miejsc postojowych, ale choćby sprawdzą informacje wyświetlane na tablicach zmiennej treści.

Autorzy systemu Tristar podkreślają, że sieć informacji parkingowej w Trójmieście ma być rozszerzany o kolejne miejsca postojowe. To jednak będzie realizowane już indywidualnie przez poszczególne miasta po 2014 r.

Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach

Miejsca

Opinie (56) 1 zablokowana

  • aglomeracja - raczej wiocha niestety (1)

    Po raz kolejny muszę na coś narzekać, ale cóż poradzić,
    Ten cały Tristar dobrze pokazuje, jaką jesteśmy aglomeracją, nie ma żadnych publicznych parkingów, miasto liczy tylko na centra handlowe - to żenujące, bez tych centrów, nie miałby systemik co liczyć:)
    Kiedyś słyszałem, że Tristar ma usprawnić ruch w 30%, teraz piszą o 20% i na niektórych odcinkach... Kto robi z nas popularnego "wała"?
    Może zaraz się okaże, że nie 20, ale 5%, i że nie chodziło o usprawnienie ruchu ale wpływ do miejskiej kasy.
    Bez wybudowania dodatkowych parkingów to będzie tylko zabawa dla ludzi siedziących przed monitorkami przy rynku we Wrzeszczu, z pustego bowiem i Salomon nie naleje, a wydawało mi się, że to przysłowie znane już małych dzieciom
    A jakiej metropolii my mówimy? popatrzmy realnie - od mieszania w garnku zupa sama się nie zrobi - proste

    • 16 3

    • Dokładnie.

      Trójmiasto to żadna aglomeracja, równie dobrze ogromny obóz dla uchodźców może być aglomeracją, bo to też ogromne skupisko ludzi, tak samo prowizorycznie zorganizowane.

      • 0 3

  • sklepy, galerie, centra.... (2)

    a co z szarym obywatelem chcącym załatwić sprawę w urzędzie ????

    • 7 2

    • No urzędy nie mają oczywiście parkingów, bo i po co, a jak już jest to stoją samochody pracowników.

      • 5 2

    • założenie jest takie, że obywatel nie musi przychodzić do urzędu

      • 1 0

  • czterdzieści trzy fotoradary

    W najbliższych wyborach zagłosuję na KAŻDEGO kto zlikwiduje fotoradary z Tristaru.

    • 5 4

  • Informacja o miejscach parkingowych to jak złoto, sporo europejskich miast posiada takie tablice informacyjne.

    • 2 1

  • .

    taaaa i ciągle będzie informować ze jest 0 miejsc :)
    Najpierw niech zrobią jakieś darmowe parkingi.

    • 1 2

  • bdb (2)

    A ja na każdego, kto ich zainstaluje jeszcze więcej - dla ochrony mojej rodziny przed takimi wariatami drogowymi jak ty. Nie bez przyczyny OC w Gdańsku jest zdecydowanie najdroższe w Polsce, jak wynika z ostatnich zestawień, zdecydowanie wyższe niż w innych miastach wojewódzkich. Może dzięki kamerom Tristaru nie będę musiał się wreszcie rozglądać kilka razy zanim wjadę z bocznej ulicy na Grunwaldzką/Zwycięstwa, bo kilku idiotów chce zdążyć - już nie na "późnym pomarańczowym" tylko środkowym czerwonym - regularna sytuacja przy skrzyżowaniu Smoluchowskiego/Zwycięstwa - byłem tam swiadkiem 3 stłuczek z tego powodu.
    Moze dzięki kamerom z Tristaru nie będę czuł się jak zakała jadąc 70tką między halą olivia i Abrahama, wcale nie lewym pasem, z dzieckiem w foteliku na tylnym siedzeniu, mając świra w BMW na zderzaku, dla którego najlepszym sportem jest slalom w godzinach szczytu. I może w końcu będzie można latem pospać w nocy przy otwartych oknach, jak kamerki zaczną rejestrować ścigających się idiotów ruszających spod świateł czy to motorem czy tuningowanym VW.

    • 5 4

    • a kto ochroni twoją rodzinę jak ci zabiorą jeszcze parę tysięcy złotych ? (1)

      chyba , że masz nieograniczone fundusze , europejskie

      • 1 4

      • woałbym żeby mi zabrali kilka tys złotych, niż żeby mojemu dziecku stała się krzywda przez idiotę, a w mojej (dość dalekiej) rodzinie taki przypadek był - w centrum miasta, właśnie w godzinach szczytu.
        Tym, c jeżdżą ostrożnie, nie grozi utrata kilku tysięcy.

        • 5 1

  • trotyl srotyl , tristar syfstar

    zapierd... do śmierci bando niewolników i płacić za wszystko nie mając z czego !!!
    ludzie ludziom ten los zgotowali ...

    • 1 3

  • Tristar

    Jak na razie widać, że najlepiej i od samego początku będą działać fotoradary. Wszystko zgodnie z planem :) Na początku były hasła, że to ma udrożnić ulice, ale jak widać kierowcy będą za to płacić. A czy pomoże w ruchu ulicznym - zobaczymy.

    Swoją drogą - śmiemy nazywać Trójmiasto za przeproszeniem "metropolią". W której metropolii drogi główne - przelotowe w mieście są ograniczone do 50km/h? Może warto pomyśleć o postawieniu ograniczenia do 70km/h (nie będę wspominał o budowie szybkiej drogi przez miasto, nie w tym kraju) - inaczej śmiem podejrzewać, że Tristar bardziej będzie przeszkadzał w ruchu, niż pomagał. Jakoś w Wejherowie na dwóch pasach z przejściami naziemnymi można było zrobić 70, a liczba wypadków podobno nie wzrosła.

    • 3 3

  • Setki milionów złotych wyrzucone w błoto

    Żyję w Trójmieście już ponad 50 lat i nie mam wątpliwości , że żaden system elektroniczny nie rozwiąże tu problemów komunikacyjnych . Trzeba by chyba od nowa wytyczyć wszystkie ulice . System Tristar to niepotrzebna zabawka za ogromne pieniądze . Podejrzewam , że ktoś się nieźle obłowił przy zamawianiu tego systemu . I tylko o to chodzi w tym temacie .

    • 3 3

  • "Działanie systemu Tristar"

    to nikomu niepotrzebne wyjaśnienia o miejscu posadowienia poszczególnych gryzipiórków.Wolałbym wiedzieć jak dojechać z Oruni do Chylonii w godzinach szczytu.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane