• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System kamer skraca korki na A1

Maciej Korolczuk
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców. Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców.

Już prawie 200 tys. kierowców skorzystało z systemu automatycznego poboru opłat AmberGO na autostradzie A1. Liczba ta stale rośnie, dzięki czemu poprawia się przepustowość bramek, a tworzące się przed nimi korki maleją. - Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu - zwłaszcza w czasie wakacji - to 30-40 proc. aktywnych użytkowników. Obecnie dzienne transakcje w systemie sięgają ok. 17 proc. - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.



W jaki sposób płacisz za przejazd autostradami?

Właśnie minęło pół roku, odkąd kierowcy jeżdżący autostradą A1 mogą korzystać z automatycznego poboru opłat AmberGO. Jeszcze we wrześniu 2019 r. w systemie zarejestrowanych było 130 tys. pojazdów. Dziś to już ponad 194 tys. I liczba ta stale rośnie.

- Już po pół roku funkcjonowania systemu AmberGO widać, jak bardzo pożądane było to rozwiązanie - przyznaje Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1. - Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest ponad 194 tys. pojazdów. Pod koniec stycznia średnie dzienne transakcje w systemie AmberGO sięgały prawie 17 proc. Wśród użytkowników stacji poboru opłat liderem jest SPO Stanisławie, gdzie ruch w systemie AmberGO osiąga 31 proc. Z kolei place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w AmberGO 21 proc. i 23 proc. transakcji.

Czym jest system AmberGO?



System AmberGO opiera się na kamerach zainstalowanych na bramkach, które odczytują rejestracje pojazdów. Przy zjeździe automatycznie pobierana jest odpowiednia kwota za przejazd. Trzeba spełnić tylko jeden warunek: wcześniej zainstalować bezpłatną aplikację obsługującą płatności, podać w niej kategorię pojazdu i jego tablice rejestracyjne oraz dodać kartę płatniczą, z której pobierane będą środki.

W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie. W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie.

Nowości w systemie



Wydajność systemu stale rośnie. Nie tylko za sprawą zwiększającej się liczby aktywnych użytkowników, ale także dzięki inwestycjom w infrastrukturę. Na początku płatność za przejazd w systemie możliwa była wyłącznie przy użyciu aplikacji Autopay. Pod koniec 2019 r. system rozszerzył jednak możliwości płatnicze o kolejną aplikację - SkyCash.

Ale to nie wszystko.

- Pierwsze półrocze to także okres usprawniania funkcjonowania systemu AmberGO, tak aby był on optymalny dla użytkownika. Przez minione miesiące operator znacząco zminimalizował pojawiające się problemy z błędnym odczytywaniem tablic. Obecnie system AmberGO w ponad 98 proc. poprawnie odczytuje numery rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i zjeżdżających z AmberOne Autostrady A1. To świetny wynik, jak na tego typu system - przyznaje Kordecka.
Kolejnym usprawnieniem dla użytkowników jest dodatkowe oznaczenie bramek dedykowanych tylko płatnościom AmberGO.

- Mając na uwadze przypadki zachowania kierowców, którzy nie stosują się do treści znaków umieszczonych na wiatach placów poboru opłat, aby ograniczyć możliwości błędnego wjazdu na pas dedykowany wyłącznie płatnościom AmberGO, wprowadziliśmy dodatkowe tablice świetlne informujące o tym, że pas, po którym porusza się samochód, jest dedykowany wyłącznie płatnościom elektronicznym - mówi rzecznik prasowy A1.
Na zainstalowanych tablicach widnieje napis "Tylko AmberGO / Only AmberGO". Są one zamontowane na tyle wcześnie, aby kierowca, który omyłkowo wjechał na pas dedykowany, miał czas, by bez problemu i bez blokowania ruchu zmienić pas na inny.

- Wprowadzenie dodatkowego oznakowania wraz z postępującą edukacją użytkowników pomoże uniknąć sytuacji, w których kierowca zbyt późno orientuje się, że znalazł się na pasie dedykowanym płatnościom AmberGO - mówi Kordecka.

Wideo archiwalne z 2016 r.


Jakie plany na przyszłość?



Operator systemu zapowiada, że będzie on nadal rozwijany. Wkrótce mają się pojawić kolejni dostawcy płatności elektronicznych oraz karty flotowe. Dodatkowo, wraz z rosnącą popularnością systemu AmberGO, na głównych placach wprowadzane będą kolejne bramki przeznaczone wyłącznie dla płatności elektronicznych.  

- AmberGO ma szansę wpłynąć na płynność ruchu na bramkach i pomóc rozładować zatory w okresie wakacyjnym. Jednakże to liczba aktywnych użytkowników systemu AmberGO zdecyduje o jego skuteczności. Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu, to 30-40 proc. aktywnych użytkowników AmberGO. Rejestracja w systemie AmberGO opłaca się, nawet jeśli z autostrady korzystamy raz w roku, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Wówczas to dochodzi do największych kumulacji w natężeniu ruchu i wtedy z pomocą może przyjść AmberGO, który trzykrotnie zwiększa przepustowość bramek - podkreśla Kordecka.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • Dlaczego???

    Dlaczego przy dużych korkach wyłączają bramki wyłącznie dla Amber Go???

    • 0 0

  • (11)

    Fajna ta technika,ja niestety z moją nokią 6310i nie mogę skorzystać z takich udogodnień.Grunt że bateria trzyma 2 tygodnie.I mam funkcję dzwonienia i wenża)To mi wystarczy.

    • 61 48

    • Jeszcze chwila...sieci komórkowe stopniowo wygaszają swoją infrastrukturę 2G. Któregoś pięknego dnia będziesz musiał zmienić telefon.

      • 0 0

    • Janusz

      Mam to samo. Dobre dla gadżeciarzy, a my analogowi nadal wolimy gotówkę.

      • 0 1

    • (3)

      Do skorzystania z tej formy opłaty wcale nie jest potrzebny telefon . Zarejestrujesz się w systemie i telefon moze leżeć w domu a ty jedziesz autostradą . System nie identyfikuje telefonu tylko tablice rejestracyjne samochodu.

      • 26 1

      • (2)

        Gdzie się rejestrujesz, jeśli mozna tylko prze apke. Nie można się zarejestrować tak jak robionocto przez "dziesiątki" lat, czyli przez normalną stronę internetową.

        • 0 21

        • Mozna mozna (1)

          Wejdz na stronę aytopay/blue media i jazda...

          • 15 0

          • To w takim razie kłaniam się nisko.

            • 1 0

    • Mądre rzeczy piszesz, aż 46 poparło twoje glupoty . Jak widać niemot u nas nie brakuje.

      • 2 1

    • A komentarze piszesz z budki telefonicznej (1)

      • 20 3

      • Której? Potrzebuję zadzwonić, a nie mogę znaleźć ani jednej.

        • 3 2

    • Zablokujcie (1)

      Tego typa

      • 10 6

      • Nic nie poradzisz , on z sobą też sobie nie radzi.

        • 5 4

  • Pelna inwigilacja

    • 0 0

  • Kolejna aplikacja i podpięcie karty? Zdecydowanie N I E! (7)

    Żeby się na to zdecydować musiałbym założyć oddzielne konto z kartą, na które jednorazowo musiałbym przelewać tylko po kilka stówek i to bez możliwości debetu, a to mi się nie opłaca. Nigdy i nigdzie pod żadną apkę nie podepnę karty z dostępem do konta. Dlaczego? Bo to jest jak udostępnienie komuś książeczki czekowej z podpisami i kwotą in blanco. Bardzo wiele osób już się o tym przekonało, kiedy znikało im z konta po kilka tysięcy złotych a w dodatku musieli spłacać debet. Takie podpięcie karty to po prostu proszenie się o kłopoty. Wolę te kilka razy do roku postać kilka minut w kolejce do bramki. Co innego, gdybym jeździł kilka razy w tygodniu.

    • 4 6

    • Weź sobie kartę na literę R i blokuj kartę, jak z niej nie korzystasz. Doładowanie jest za darmo, konto za darmo, blokowanie to tylko jedno wciśnięcie ekranu w aplikacji. Do tego płatności za granicą po kursie lepszym niż w najlepszym kantorze.

      • 0 0

    • (4)

      Bzdury piszesz.
      Poza tym na karcie masz Chargeback i zawsze możesz wycofać transakcję.

      • 2 2

      • (3)

        ty mu pisz o tym - jak człowiek dalej żyje mentalnie w średniowieczu...

        • 1 3

        • W średniowieczu to żyją ci, którzy łykają każdą nowość. A potem płaczą, jak ktoś wyczyści im konto. (2)

          Niestety, ale wyczyszczenie konta za pośrednictwem podpiętej karty jest wykonalne. Dlatego karta powinna być przypisana do subkonta albo wręcz oddzielnego konta, na które przelewamy niewielką ilość gotówki, tak jak napisałem. Pewnym rozwiązaniem jest też autoryzacja każdej transakcji. Jak myślicie, dlaczego ostatnio banki zmieniały zabezpieczenia i żądają autoryzacji każdej płatności? A włamania na AmberGo już były, tylko nikt o tym nie pisał.

          • 2 0

          • Widzisz zagrożenia nie tam gdzie są (1)

            To nie jest żadna nowość. Karty istnieją od 60 lat i od samego początku sprzedawca skanował kartę (fizycznie, papierowo) i pobierał opłatę. Gdyby sprzedawca był nieuczciwy, to po odejściu "od kasy" mógłby pobrać jeszcze ze 100 razy, tylko że tego nie robi.

            Płacąc kartą masz chargeback,tzn. że w razie gdy ktoś np. pobierze nieautoryzowaną kwotę, a potem "zwinie interes" i ucieknie na Kajmany, to odpowiedzialność za to nie ponosisz ani Ty, ani sprzedawca, ani bank, tylko wystawca karty (np. Vista, Mastercard). Dostajesz kasę z powrotem bez żadnego ale.

            • 0 1

            • Tylko że zanim ją otrzymasz

              To musisz udowodnić, że to nie ty dokonałeś płatności. A to bywa trudne

              • 0 0

    • karty za darmo

      zamów sobie kartę np. Revolut, lub podobą. Jest prepaid i naprawi Twoje problemy z zaufaniem.

      • 0 0

  • co autostrada to inny system (2)

    Powinni zrobić jeden system działajacy na wszystkich autostradach w kraju a nie kazdy sobie ambergo tylko na A1 a na pozostałych jakieć a4go i nie wiadomo co jeszcze.jeden system na cały kraj cos na zasadzie viatola

    • 5 0

    • (1)

      A4 Katowice - Kraków działa rowniez z tej samej aplikacji co AmberGo.
      Dodatkowo tam aby zachecić ludzi do aplikacji to przejazd kosztuje 7zł zamiast 10zł u kasjera za odcinek

      • 0 0

      • Ooooo dzięki , tego nie wiedziałem

        • 0 0

  • niezbyt rozumiem - czy aplikacja musi być na smartfonie, który musi być w samochodzie (2)

    który musi być zarejestrowany?

    trochę to bez sensu

    o ile wiem, to w Norwegii za przejazd pobierają automatycznie i wysyłają opłatę pocztą, wiem to kosztuje, ale wtedy objęci sa wszyscy a nie tylko zarejestrowani

    • 1 2

    • pocztą powiadasz

      • 0 0

    • Aplikacji nie musisz mieć zainstalowanej. Wystarczy zarejestrować samochód w systemie

      • 3 0

  • Winiety i po korkach! (5)

    • 25 1

    • (4)

      Po ile te winiety ?

      • 0 0

      • mozna wziac przyklad ze Szwajcarii, do 200 PLN na rok (3)

        • 1 0

        • (2)

          A kto zwróci właścicielom za wybudowanie tych autostrad?

          • 0 0

          • ale o co pytasz? (1)

            • 0 0

            • No właśnie , nie rozumiesz .

              • 0 0

  • I tak te tablice niewiele dają (25)

    Nie ma dnia, żeby jakiś mało rozgarnięty kierowca wjechał w bramkę ambergo. Ciekawe jest to, że w większości przypadków to miejscowi z woj. pomorskiego...

    • 67 16

    • Dlaczego mało rozgarnięty? (7)

      Co komu mówi napis Ambergo? Jak byś jechał i nagle widzisz np Silvergo to wiedział byś o co chodzi? Nie mogą napisać np płatność aplikacją, każdego by to zastanowiło.

      • 8 1

      • (3)

        Jest malunek z przekreślonym kasjerem , to dla tych którzy mają problem ze słowem pisanym.

        • 1 0

        • (1)

          Na drodze obowiązują znaki, a nie "malunki".

          • 1 0

          • To jeszcze gorzej dla nierozgarniętego kierowcy, malunku może taki nie zrozumieć ale znaki powinien znać .

            • 0 0

        • czyli płatnośc tylko bezgotówkowa w kasie automatycznej:)

          coś w sam raz dla mnie- nie lubię kontaktu z ludźmi:)

          • 2 0

      • (1)

        Tak zastanowi mnie. w całej Europie są różne systemy w tym cała masa opartych o bramki .... na każdej bramce znajdziesz ikony czy jest tylko karta czy jest kasjer a te do passthru maja rozne nazwy i trzeba byc ograniczonym umysłowo żeby wjechać w taka bramkę. zwłaszcza jak w innych bramkach po 5aut a Tu pusto. i się taki nie zastanawia czemu?? za każdym razem widzę jak ktoś cofa... a czy aplikacja dobrze czyta? mi się nie zdążyło mieć problemu. Ale jak mogę to wjeżdżam zwykłą bramkę to daje luz że jak nie odczyta to wezmę bilet..

        • 2 2

        • Nie wyzywaj ludzi od umysłowo chorych

          Bo zapewne są mądrzejsi od Ciebie. Jak piszesz często takie coś się zdarza, to co, Ty jeden jesteś geniuszem a reszta to idioci? Jak ja nie lubię takich zarozumialcow.

          • 1 0

      • Typowa Polska

        Jak są bramki, i nad jedną z nich wisi nnappis, choćby inpo chińsku, to bym nie wjeżdżał tam. Widać specjalnego przeznaczenia... Ale nie, typowe myślenie cebuli: nie wiem co to.jest ale bbrameczka pusta, to wjadę...

        • 4 1

    • Głupota

      Zamiast ułatwić to utrudniono ludziom przejazd likwidując niektóre panienki z okienka.

      • 0 0

    • Zbyt pochopnie (7)

      Nie oceniaj zbyt pochopnie - sam korzystam z aplikacji od początku i kilka razy nie rozpoznało mi tablic przez kamery z bramki only amberGo a przez zwykła bramkę kamery zawsze działały bez problemu...

      • 18 4

      • można przebudować AmberGo w taki sposób, że auto nie będące w systemie dojedzie do (1)

        szlabanu, ten się nie otworzy za to wyświetli komunikat, że ma odbić w lewo do tradycyjnej płatności. Wystarczy bramkę AmberGo ustawić z 10 metrów przed pozostałymi, żeby dać szanse zjazdu do tradycyjnej bramki nawet jeśli się pomyli.

        • 6 0

        • A kierowcy z ambergo podjadą do drugiej? Bo jeśli jej nie będzie, to kierowca bez ambera nie "odbije" do tej tradycyjnej, tylko poleci prosto.

          • 0 0

      • (4)

        To miałes pecha , mnie zawsze otwierała się bramka . Może trzeba umyć samochód żeby choć tablica była czytelna . A zwykła bramka nie potrzebuje kamery , pobranie biletu powoduje otwarcie bramki.

        • 7 10

        • taa (1)

          Dziś mi nie przeczytał, a tablice czyste.
          Kilka tygodni temu przeczytał na wjeździe a nie rozpoznał na wyjeździe. Więc różnie bywa,

          • 3 0

          • Różnie

            Czasem nie czyta w ogóle, czasem czyta bez problemu, czasem błędnie odczytuje litery, ale jak się podjedzie lub cofnie to poprawia. Ogólnie system dobry i przydatny, tylko oznakowanie "tylko amber go" jest słabe, bo wiele osób nie ma pojęcia co to jest i co to znaczy.

            • 2 0

        • (1)

          Z amber go możesz korzystać na każdej bramce, nawet na tych, na których jest pobór biletów i kasjer przy wyjeździe. Kamery są na wszystkich bramkach.

          • 9 0

          • Prawie na wszyskich

            Na wjeździe od strony Trójmiasta, ostatnia bramka po prawej z pobieraniem biletu od strony pasażera - kamery brak.

            • 0 0

    • Nie kazdy jest taki swiatowy (3)

      Elokwentny i nieomylny jak Ty

      • 5 4

      • Jeżeli oznakowanie pionowe tl dla Ciebie elokwencja i światowość (1)

        To błagam, oddaj PJ i nie wyjeżdżaj na drogi...
        Na ostatnie 30 przejazdów A1, zdarzyło się dosłownie raz, by jakiś tłuk nie blokował bramki bezobsługowej...
        Zarządca powinien przesyłać blachy takich asów którzy de facto cofają się na autostradzie...

        • 4 1

        • Nie wiem kiedy jeździsz

          Ja może raz widziała takiego cofającego. A raz sama cofałam bo nie odczytało mi tablic. Różnie bywa. Czasem błędnie odczytuje litery np. C i G myli.

          • 0 0

      • Tu nie chodzi o światowe obycie tu chodzi o to byś jadąc samochodem ogarniał otaczającą cię rzeczywistość . Bramki sa oznakowane , wystarczy przeczytać albo obejrzeć obrazek na bramce.

        • 5 8

    • (2)

      Zazwyczaj to system nie zczytuje tablic - kierowca aplikacje ma.
      Tylko system nie działa.
      I wtedy trzeba cofać.

      • 7 4

      • Jasne... (1)

        Często korzystam z tego rozwiązania i ani razunnie miałem problemu...
        To nie wina systemu a układu między kierownicą a fotelem...

        • 3 4

        • A mi kilka razy nie przeczytał

          • 2 1

    • Więc to nie wina systemu ale nasza kierowców.

      • 3 2

  • Fakt, że w XXI dalej są bramki, a nie elektroniczny bezprzewodowy pobór opłat to kpina (24)

    • 123 29

    • (15)

      Jak widać 83% kierowców się z Tobą nie zgadza i woli bilety, bo nie zainstalowali aplikacji, która de facto jest elektronicznym bezprzewodowym poborem

      • 20 3

      • (10)

        To niech te 83% stoi w kolejce skoro się nie zgadza. To wolny kraj.

        • 7 11

        • Część użytkowników autostrad ma 50+ lat :) (7)

          Niektórzy być może nigdy nie użyją smartfona.

          Druga kwestia, przejazdy autostradami SĄ płatne:
          W Czechach 240zł
          W Słowacji 210zł
          W Niemczech 300-500zł (od emisji spalin)
          W Austrii za autostrady płaci się ~400zł

          Rocznie....

          U nas płaci się 60zł za jednorazowe odwiezienie mamy z Gdańska do Ciechocinka :)

          • 46 3

          • (2)

            Co do cen zgoda , co do smartfona nie masz racji bo do korzystania z tej aplikacji nie potrzebny jest telefon wystarczy raz zarejestrować się w systemie choćby przez komputer i to działa i po trzecie ta aplikacja jest dla chętnych a ci którzty jeżdżą sporadycznie albo nie potrafią skorzystać z tej usługi mogą jeździć tadycyjnie - na początku bilet na końcu zapłata.

            • 2 2

            • a ja nie używam kart (1)

              i sobie radosnie stoję w korku,
              wolę to niż ryzykować debet, czy inny kredyt na karcie, dlatego używam tylko gotówki
              tak jest dużo bezpieczniej, nawet jesli czasami nieco drożej

              • 1 2

              • Tak rób a będziesz bezpieczny.

                • 0 0

          • A we Włoszech czy we Francji? ;P

            • 2 1

          • (1)

            Czyli jak jedziesz max trzy razy w roku, to jest taniej

            • 16 4

            • w jednej z gazet samochodowych było zestawienie przejazu autostradą / cena za km

              i Polska była na czele listy zaraz za Portugalią

              • 1 0

          • a do Świecka i z powrotem

            (30+38)X 2=136 PLN

            • 3 0

        • "Wolny" jeśli chodzi o tempo obsługi... Kłopot polega na tym, że 83% na tyle skutecznie stoi w kolejkach, że pozostali też muszą (przynajmniej przy największym natężeniu)...

          • 4 0

        • toż stoją xDDD

          • 12 0

      • bo 83% jedzie sporadycznie i kolejnego badziewia w telefonie nie potrzebuje (3)

        zwłaszcza takiego co źle rozpoznaje tablice i bez przejazdu kasę pobiera.

        • 14 16

        • Widzę ze nawet nie zapoznałeś się propozycją bo do otwierania bramki nie jest potrzebny telefon tylko tablica rejestracyjna .

          • 4 0

        • o tym jak to działa żle

          świadczą regularne otwierania bramek rok w rok przez Ministra.
          - ale nikt z tym nic nie robi .... bo praca, pokora, umiar .... a te Nagrody nam się po prostu należały.

          • 3 1

        • To umyj tablicę rejestracyjną.

          • 9 1

    • kpiną jest raczej wysokość tej opłaty

      • 2 0

    • Z całym szacunkiem dla tych nowoczesnych systemów, ale najlepsza jest roczna winieta. (1)

      • 1 0

      • Najlepsza dla kogo?

        • 1 2

    • (2)

      Ależ możesz sobie zastosować system via tool.

      • 2 1

      • I co w związku z tym? (1)

        I tak na bramkach stoisz.

        • 2 0

        • bramka bliżej

          wiem, że to proteza ale np na Brenner bramki opłacone przez internet są wysunięte do przodu (taki tunel) żeby zainteresowani nie stali w korku. tym razem w drodze na narty nie stałem tam ani minuty :) to bardzo tanie rozwiązanie i daje do myślenia nieprzekonanym bo sprytny objeżdża ich i nie stoi z nimi w kolejce do bramki

          • 3 0

    • Fakt, że w Polsce po dwóch dekadach XXI wieku nie ma systemu elektronicznej winiety to kpina (1)

      Ale wiadomo o co chodzi... O to żeby zarabiać krocie na kierowcach

      • 4 1

      • No widzisz , wiesz o co chodzi.

        • 3 1

  • Fatalne umowy podpisane kiedyś (10)

    Jedna z najdroższych autostrad w Europie

    • 132 21

    • Najdroższa jest i jeszcze długo będzie A2 (3)

      Dzięki towarzyszom PO-lszewikom oczywiście

      • 37 15

      • A4 Katowice Kraków? (2)

        Podpisane przez PO KO

        • 23 9

        • Oczywiste

          Jasne, że PO, bo przecież PIS jeszcze niczego znaczącego nie zbudowało.
          Jedynie niszczyć potrafią. A jak chodzi o złodziejstwo to PISiory przewodzą w historii.

          • 0 0

        • zawieszenie można urwać na tych wertepach na A4

          a kasują bez zmrużenia oka... pieniążki... pieniążki...

          • 10 0

    • Na pewno jedna z najdroższych? (1)

      W porównaniu do włoskich, francuskich czy hiszpańskich?

      Nie mówię, że nasza A1 jest tania (w stosunku do naszych zarobków), ale pisanie, że to jedna z najdroższych autostrad w Europie, to tworzenie tzw. faktów alternatywnych.

      Proponuję sprawdzić, a potem pisać.

      • 1 2

      • Sprawdziłem, i...

        ... jest najdroższa

        • 2 0

    • Najdroższa jest koło Poznania... Za 20km Poznań Zach-Nw.Tomyśl płacisz taką samą kwotę jak za Pruszcz-Nw.Marzy (100km).

      • 1 0

    • Za to za obecnych czasów jest rewelacja , przejedź sie odcinkiem A1 między Tuszynem a Częstochową . Rozkopane i korki a rozwiazania problemu nie widać i to na lata.

      • 1 1

    • Tak jest , wystarczyłoby tylko lepiej napisać umowy ........ tylko z kim? Kto chciałby wybudowac drogi i na tym nie zarobić ?

      • 5 5

    • i najgorszej jakości, przecież miejscami to jak na wertepach. Ciekawe ile w Niemczech się stoi na bramkach i ile ka$ują hahaha

      • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane