• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System kamer skraca korki na A1

Maciej Korolczuk
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców. Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców.

Już prawie 200 tys. kierowców skorzystało z systemu automatycznego poboru opłat AmberGO na autostradzie A1. Liczba ta stale rośnie, dzięki czemu poprawia się przepustowość bramek, a tworzące się przed nimi korki maleją. - Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu - zwłaszcza w czasie wakacji - to 30-40 proc. aktywnych użytkowników. Obecnie dzienne transakcje w systemie sięgają ok. 17 proc. - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.



W jaki sposób płacisz za przejazd autostradami?

Właśnie minęło pół roku, odkąd kierowcy jeżdżący autostradą A1 mogą korzystać z automatycznego poboru opłat AmberGO. Jeszcze we wrześniu 2019 r. w systemie zarejestrowanych było 130 tys. pojazdów. Dziś to już ponad 194 tys. I liczba ta stale rośnie.

- Już po pół roku funkcjonowania systemu AmberGO widać, jak bardzo pożądane było to rozwiązanie - przyznaje Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1. - Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest ponad 194 tys. pojazdów. Pod koniec stycznia średnie dzienne transakcje w systemie AmberGO sięgały prawie 17 proc. Wśród użytkowników stacji poboru opłat liderem jest SPO Stanisławie, gdzie ruch w systemie AmberGO osiąga 31 proc. Z kolei place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w AmberGO 21 proc. i 23 proc. transakcji.

Czym jest system AmberGO?



System AmberGO opiera się na kamerach zainstalowanych na bramkach, które odczytują rejestracje pojazdów. Przy zjeździe automatycznie pobierana jest odpowiednia kwota za przejazd. Trzeba spełnić tylko jeden warunek: wcześniej zainstalować bezpłatną aplikację obsługującą płatności, podać w niej kategorię pojazdu i jego tablice rejestracyjne oraz dodać kartę płatniczą, z której pobierane będą środki.

W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie. W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie.

Nowości w systemie



Wydajność systemu stale rośnie. Nie tylko za sprawą zwiększającej się liczby aktywnych użytkowników, ale także dzięki inwestycjom w infrastrukturę. Na początku płatność za przejazd w systemie możliwa była wyłącznie przy użyciu aplikacji Autopay. Pod koniec 2019 r. system rozszerzył jednak możliwości płatnicze o kolejną aplikację - SkyCash.

Ale to nie wszystko.

- Pierwsze półrocze to także okres usprawniania funkcjonowania systemu AmberGO, tak aby był on optymalny dla użytkownika. Przez minione miesiące operator znacząco zminimalizował pojawiające się problemy z błędnym odczytywaniem tablic. Obecnie system AmberGO w ponad 98 proc. poprawnie odczytuje numery rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i zjeżdżających z AmberOne Autostrady A1. To świetny wynik, jak na tego typu system - przyznaje Kordecka.
Kolejnym usprawnieniem dla użytkowników jest dodatkowe oznaczenie bramek dedykowanych tylko płatnościom AmberGO.

- Mając na uwadze przypadki zachowania kierowców, którzy nie stosują się do treści znaków umieszczonych na wiatach placów poboru opłat, aby ograniczyć możliwości błędnego wjazdu na pas dedykowany wyłącznie płatnościom AmberGO, wprowadziliśmy dodatkowe tablice świetlne informujące o tym, że pas, po którym porusza się samochód, jest dedykowany wyłącznie płatnościom elektronicznym - mówi rzecznik prasowy A1.
Na zainstalowanych tablicach widnieje napis "Tylko AmberGO / Only AmberGO". Są one zamontowane na tyle wcześnie, aby kierowca, który omyłkowo wjechał na pas dedykowany, miał czas, by bez problemu i bez blokowania ruchu zmienić pas na inny.

- Wprowadzenie dodatkowego oznakowania wraz z postępującą edukacją użytkowników pomoże uniknąć sytuacji, w których kierowca zbyt późno orientuje się, że znalazł się na pasie dedykowanym płatnościom AmberGO - mówi Kordecka.

Wideo archiwalne z 2016 r.


Jakie plany na przyszłość?



Operator systemu zapowiada, że będzie on nadal rozwijany. Wkrótce mają się pojawić kolejni dostawcy płatności elektronicznych oraz karty flotowe. Dodatkowo, wraz z rosnącą popularnością systemu AmberGO, na głównych placach wprowadzane będą kolejne bramki przeznaczone wyłącznie dla płatności elektronicznych.  

- AmberGO ma szansę wpłynąć na płynność ruchu na bramkach i pomóc rozładować zatory w okresie wakacyjnym. Jednakże to liczba aktywnych użytkowników systemu AmberGO zdecyduje o jego skuteczności. Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu, to 30-40 proc. aktywnych użytkowników AmberGO. Rejestracja w systemie AmberGO opłaca się, nawet jeśli z autostrady korzystamy raz w roku, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Wówczas to dochodzi do największych kumulacji w natężeniu ruchu i wtedy z pomocą może przyjść AmberGO, który trzykrotnie zwiększa przepustowość bramek - podkreśla Kordecka.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • nie byłoby problemów z korkami gdyby ludzie podjeżdżając pod kasę byli przygotowani do płatności

    • 4 0

  • dodatkowy pas

    Wydzielcie jeszcze długi pas dojazdowy do bramek z płatnością elektroniczną.
    Choć pewnie wtedy znajdą się cwaniaczki, co będą omijać korek i udawać głupiego, że się pomylili...
    Trzeba by było wprowadzić kary, jak za jazdę buspasem bez uprawnień :)

    • 4 1

  • zrobić 2/3 bramki dla osób korzystających z automatycznego poboru opłat a reszta jak bedzie stać w korku i patrzeć to w między (2)

    czasie zdąży się zarejestrować

    • 4 7

    • trzeba mieć na czym

      • 0 0

    • dawno, dawno temu takie rozwiązanie zrobiono we Włoszech

      wtedy używano transpoderów - ale faktycznie jak wszyscy stali w kolejkach (bo zawsze są), to paru śmigało bokiem...

      • 0 0

  • niezbyt rozumiem - czy aplikacja musi być na smartfonie, który musi być w samochodzie (2)

    który musi być zarejestrowany?

    trochę to bez sensu

    o ile wiem, to w Norwegii za przejazd pobierają automatycznie i wysyłają opłatę pocztą, wiem to kosztuje, ale wtedy objęci sa wszyscy a nie tylko zarejestrowani

    • 1 2

    • Aplikacji nie musisz mieć zainstalowanej. Wystarczy zarejestrować samochód w systemie

      • 3 0

    • pocztą powiadasz

      • 0 0

  • Skycash

    Skycash także działa w podobny sposób i jest nawet wygodniejszy.

    • 1 2

  • Rozwiązanie jest proste

    Wystarczy podnieść opłatę za płatność na miejscu i obniżyć za płatność przez aplikację i problem się sam rozwiąże.
    Można tez na wzór włoskiego telepassa - pojazdom bez opłaconego wjazdu na bramkach automatycznych drukować przy wyjeździe kwitek do zapłaty przelewem (kwota stosownie wyższa).

    • 0 3

  • Co najmnie 30% kierowców blokuje bramkę AmberGO mimo że nie ma aplikacji !! (3)

    Średnio co 3 ci przejazd muszę odstać dłużej, wycofać się z innymi do tyłu aby jakiś niewidzący mógł przestać machać biletem przy zamkniętym okienku i wycofać się do właściwej bramki.

    • 6 0

    • Mam aplikację (1)

      I już kilka razy nie rozpoznał mnie system na wjeździe, przy wyjeździe już rozpoznawał. Musiałem wówczas przyciskać SOS i drukowano mi bilet z ręki. Niestety inni musieli czekać dłużej.

      • 1 1

      • Myj rejestrację, albo wymień na nową.

        • 0 1

    • Powinni ich kasować potrójnie za taki wyczyn, to szybko by się nauczyli czytać oznaczenia.

      • 0 1

  • Testowalem kilkukrotnie ze SkyCash i dziala idealnie.

    • 1 2

  • Jest ok

    Korzystam od kiedy się ten system pojawił i mega się cieszę. Już sam fakt ze nie muszę okna otwierać gdy wali wiatrem to dla mnie wystarczający powód. Moim zdaniem dużo by dała promocja w formie zniżki na pierwsze przejazdy. Później lidzie już i tak by korzystali

    • 1 1

  • 98% odczytanych.....

    Czyli na 200 tyś zarejestrowanych 4 tyś nie jest odczytanych...
    Jeżeli na godzinę 100 osób korzysta z bramki tylko AmberGO to średnio 2 z nich cofają bo im nie przeczytało tablic. Nie jestem pewien czy to naprawdę tak dobry wynik.....

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane