• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa dla przemysłowych terenów byłego ZNTK na Przeróbce

Maciej Naskręt
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku. Charakterystyczny komin i wieża ciśnień na terenie dawnych zakładów ZNTK w Gdańsku.

Gdańsk zleci opracowanie dokumentacji budowy infrastruktury przeciwpowodziowej na terenie ZNTK w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. To krok w stronę rewitalizacji zdegradowanych terenów przemysłowych na Przeróbce, bowiem inwestycja przewiduje przebudowę dróg.



Jak oceniasz inwestowanie w takie miejsca jak ZNTK?

Dyrekcja Rozbudowa Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla realizacji zadania pn. "Przebudowa układu odwodnieniowego na terenie po byłych Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego (ZNTK) w Gdańsku".

Jest to pierwszy krok w kierunku ożywienia terenów ZNTK, które są objęte ochroną konserwatorską. Do tej pory w zakład inwestowali prywatni właściciele. Miasto dostrzegło ich wysiłki i postanowiło teren zabezpieczyć. Na razie przed powodzią

Inwestycja obejmuje zaprojektowanie kolektorów odwodnieniowych głównie pod drogami na terenie wspomnianego zakładu. Stąd w ramach inwestycji jest szansa na poprawę stanu technicznego zdewastowanych dróg. Przed rokiem Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku opracował koncepcję ich przebudowy. Wyłoniony projektant będzie musiał się do niej zastosować.

Dokumentacja ma być gotowa do końca września 2017 r. Na jej opracowanie miasto przeznaczyło ok. 220 tys. zł. Inwestycja wpisuje się w Gdański Program Przeciwpowodziowy, mający na celu m.in. łagodzenie skutków występowania alarmowych stanów wód.

Czytaj też: Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r. Widok na tereny ZNTK w Gdańsku z 1912 r.
ZNTK to ponad 100-letnia historia

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Obecnie funkcjonuje tam kilkadziesiąt spółek.

Miejsca

Opinie (80) 2 zablokowane

  • SIOUXIE TOWER, (4)

    Gimby nie pamiętają :)

    • 11 3

    • (1)

      Kiedyś to były imprezy z prawdziwego zdarzenia. Siouxie, Forty, Pomarańczarnia, GGOG, stary Sfinks. I full power: Goa Trance, Acid Techno, Drum'n'bass :) Żona, dzieci na głowie i coraz bliżej czterdziestki.

      • 2 1

      • I Mega quest

        • 1 0

    • ...to nie to miejsce...

      ...ale przypomina się :)

      • 2 0

    • Oj były tam tańce ;)

      • 0 2

  • Gow no prawda, bylem tam 2 dni temu te zabytkowe hale niszczeją a stawiane juz sa nowe hale z itonga. Zaraz postawia piękne bloki na wzor ostatniej epoki jak na wyspie spichrzów czy na koncu walowej, bo przecież miejsce powstania pierwszego grodu czy 500lat spichrzów to nie sa miejsca o znaczeniu historycznym a odbudować zabytków nie wolno przecież bo prawo budowlane zabrania, tak panie marszalku?

    • 3 0

  • Widok doslownie muzealny.

    • 0 1

  • (10)

    Teren nie miał tyle "szczęścia" co dzisiejsza PESA... co za bzdura,

    czerwoni wszystko wysprzedali w tzw. wolnej Polsce, polikwidowano, rozgrabiono, podobnie jak stocznie, których potencjał był kilka razy większy niż dziesiątki małych spółeczek obecnie. Balcerowicz & Lewandowski i sp-k

    • 77 32

    • Lecz nogi głowy nie uratujesz.

      Potencjał stoczni był w spożyciu alkoholu w pracy i w liczbie organizacji związkowych. Tanie prymitywne statki (masowce, kontenerowce) buduje się teraz w Chinach, a do skomplikowanych technologiczne projektów jeszcze nie dorośliśmy. W Szczecinie stocznia popłynęła na budowie gazowców. Ostatnim dinozaurem z epoki komuny jest upadła stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni. Kadłub Gawrona zbudowali za 1 mld złotych.

      • 0 2

    • Jak jesteś taki mądry, to trzeba było zainwestować pieniądze w ZNTK, albo w stocznie. Dzisiaj by funkcjonowały jak PESA. Wszystko źle, sprzedany Kwidzyn Lewandowski złodziej, niesprzedane ZNTK Lewandowski złodziej. To może lepiej do szkoły i trochę liznąć ekonomii.

      • 1 4

    • jacy czerwoni? (6)

      • 6 13

      • nie pamiętasz? (5)

        AWS-UW-SdPL-UP

        • 16 5

        • prawda w oczy kole? okrągłostołowy przekręt, od Pawlaka, przez Kaczyńskich, po Tuska, Wałęsę, Kwaśniewskiego i Millera, jedna szajka

          • 11 1

        • (3)

          czyli POPiS

          • 9 4

          • (2)

            Piotrowicze PiSowskie mają się dobrze

            • 9 6

            • Czerwone PiSowskie mendy

              • 10 6

            • Misiewicze PiSowskie głąby też

              • 11 5

    • durni Polacy jeszcze Cię zminusują za prawdę

      • 8 2

  • (1)

    PiSlam Off!

    • 3 2

    • dobra zmiana konieczna jest

      • 1 1

  • (1)

    Cała dzielnica czeka na rewitalizację!

    • 5 1

    • To chyba dawno tam nie byłeś bo zmieniło się bardzo dużo.

      • 1 1

  • Ciekawe gdzie był konserwator jak za czasów syndyka pocięto na złom zabytkowy dźwig poruszający się po torach na terenie ZNTK.

    • 7 0

  • po pierwsze wagony S-Bahn nie były spalone i nie były w ramach repatriacji.... (1)

    Kilkaset wagonów S-Bahn zostało wycofanych z Berlina do dwóch miejsc. dzisiejszej Polski z obawy przed naotami alianckimi. Po wojnie cześć z nich trafiło do obsługi dwóch podmiejskich linii w zachodnich miastach ówczesnego ZSRR - po przeróbkach szerokości toru lub systemu zasilania trzecią szyną. Właśnie ta trzecia szyna ochroniła te wagony przez ich zastosowaniem na liniach kolei warszawskich.
    Dopiero przed 1950 r. w pozostałych na terenie nowej Polski wagonach, ZNTK w Gdańsku zaczęły demontować boczny odbierak prądu (z trzeciej szyny), wzmacniać dach i ustawiać na nim pantografy. Jedyne wagony zniszczone zewnętrznie - pudła podziurawione pociskami trafiły do ZNTK po masakrze na przystanku Gdynia Stocznia w grudniu 1970r. prawie Do końca eksploatacji po-berlińskich wagonów na linii SKM nie podjęto decyzji o naprawie tych postrzelanych. Stały w krzakach. Mogły by być eksponatem w ECS. W ostatnich larach eksploatacji ZNTK natomiast naprawiał we wszystkich wagonach po-berlinskich zestawy kołowe -wózki, które pękały zmęczeniowo.Tego typu usterki występowały w jkursujacych Belinie wschonim. Tam wymieniano wózki na nowe.

    • 14 1

    • Kupa bzdur, a " repatriacja" wyjaśnia wszystko. Kolejny gimbus - znafca. Piszesz jak by już nie było ludzi, którzy w ZNTK przepracowali dziesiątki lat a zaczynali zaraz po wojnie. Wystarczy zapytać - pokażą ci tomy kroniki zakładów.

      • 0 0

  • Zakładom Naprawczym Taboru Kolejowego najbardziej zaszkodziły związki i rada pracownicza. Każdy pomysł torpedowali, byle nie dopuścić do koniecznych zwolnień. I tak wszyscy razem bul, bul ,bul...Z upadłości i likwidacji najlepiej obłowił się syndyk. Władza się zmieni, to będzie można wyciagnąć dokumenty przewałów. Kar nie bedzie, bo przedawnienie działa, ale niech ludzie wiedzą. Dobrze że chociaż powstała spółka i działa. No i dobrze,że całości nie zaorano.

    • 4 1

  • Coś pięknego nam się trafiło (1)

    spalone wagony. Te nie spalone wraz z torami wywieżli ruscy.

    • 6 1

    • Te wagony to zabierali furmankami, bo na ich tory nie pasują. Z torami też przesadziłeś, wystarczy spojrzeć na zdjęcia dworca z kwietnia 1945. A pociągi też jakoś dojechały. Normalna propaganda.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane