• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych

Maciej Korolczuk
4 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście. Radni Nowego Portu podjęli inicjatywę wykorzystania zawieszonych tramwajów wodnych do kursowania między Nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem ZbożowymMapka w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.Mapka



Wykorzystanie tramwajów wodnych jako przeprawę między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście to:

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w tym roku turyści i mieszkańcy Trójmiasta nie mają możliwości skorzystania z tramwajów wodnych.

W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).

Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.

Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.

Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska. Obecnie między przystankami w Brzeźnie (Falochron Zachodni), Latarnią Morską, Westerplatte i Twierdzą Wisłoujście nie pływa ani jedna jednostka, z której mogliby skorzystać turyści i mieszkańcy Gdańska.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.

- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.

- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane. Dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.

Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.

Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.

Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.

Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens



Wideo archiwalne

Opinie (113) 3 zablokowane

  • (1)

    Ale kto za to zaplaci? Bo normalnie to pewnie bilety nawet po 50 zl tego nie sfinansuja

    • 7 8

    • A kto płaci

      za statki (tramwaje wodne) bezużytecznie cumujące przy nabrzeżu? O tym nie pomyślałeś?

      • 0 1

  • Abstrahując od tematu. (1)

    Radni muszą czekać bo prezydent na urlopie.
    A gdyby był na L4 też trzeba by czekać?
    Nikt go nie zastępuje?
    Szczyt...

    • 16 5

    • Szczyt Antoni już nie zyje

      • 4 0

  • a po wodzie iść to nie łaska (2)

    małej wiary jesteście

    • 9 7

    • (1)

      wodę w wino też przemieniasz? jak tak, zostaw kontakt do siebie

      • 1 1

      • baa

        wiele mam umiejętności :)

        • 1 0

  • Gdańsk powinien mieć autostrady wodne opłacane przez 3city plus połączenia z Gdynią i Sopotem
    - zatoką - plus mnogość slipów i tanich marin dla każdego rozsądnego pływadełka - idżmy tą drogą, a nie d..ą do wody ;-)
    Majtek

    • 19 1

  • Uwielbiam takie pomysly. Tylko zawsze brakuje przy okazji pomyslu skad brac na to kase

    • 5 6

  • Takie polaczenia powinny byc finansowane z podatkow oplacanych przez rowerzystow.

    My placimy grube pieniadze na akcyze ktora idzie na budowę dróg, a gdzie pedałujący ?

    Janusz

    • 9 6

  • brawo,brawo brawo Nowy Port

    czas uruchomić chociaż co godzinę przeprawę.

    • 12 4

  • Kasa z tramwajów, poszła na nową deweloperską kładkę (obsługa techniczna)

    kasa z promu na Wisłoujściem, poszła na kładkę na Ołowiankę.

    Grzelak za to obiecał przyczepki rowerowe podstawiane do autobusów w Letnicy....

    • 16 3

  • jeżeli nie wzbogaci się na tym jakaś zegluga to ok niech coś reaktywują

    • 1 3

  • Dwa kilometry (2)

    To bariera nie do pokonania? Serio?

    • 6 10

    • Serio. Bomebelki nogi bolą :(

      • 1 2

    • mnie już nic nie szokuje :o)

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane