- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (348 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (262 opinie)
- 3 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (122 opinie)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (296 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (101 opinii)
- 6 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (32 opinie)
Szansa na nietypową reaktywację tramwajów wodnych
Radni Nowego Portu zwrócili się do władz miasta z wnioskiem o wykorzystanie zawieszonych tramwajów wodnych jako przeprawy dla pieszych i rowerzystów między nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście.
W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego zdecydował o zawieszeniu kursów, które - w dobie epidemii i związanych z nią obostrzeniami - stałyby się mocno nierentowne (dotychczasowe kursowanie tramwajów było utrzymywane z dochodu z biletów jedynie na poziomie 15-19 proc.).
Uziemione tramwaje postanowili wykorzystać radni Nowego Portu, którzy od lat zabiegają o przywrócenie przeprawy promowej między nabrzeżem Zbożowym a Twierdzą Wisłoujście.
Pretekstem ma być zamknięcie przez spółkę PKP PLK przejazdu kolejowego przy ul. Ku Ujściu, co zmusiło ZTM do skierowania linii autobusowych (106, 138 i 606) na objazdową trasę przez ul. Sucharskiego na Półwysep Westerplatte.
Jak zauważa przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Nowy Port Łukasz Hamadyk, tym samym Twierdza Wisłoujście została wykluczona komunikacyjnie, bo do najbliższego przystanku są prawie 2 km.
- Jedna z pereł wśród gdańskich zabytków utraciła komunikacyjne połączenie, a dwukilometrowa trasa dla rodziny z dzieckiem jest barierą nie do pokonania - uważa Hamadyk.
Radni zwrócili się więc z wnioskiem do władz Gdańska, by połączenie z Twierdzą Wisłoujście zapewnić drogą wodną, wykorzystując do tego jeden z zawieszonych tramwajów wodnych.
- Działanie to pozytywnie wpłynęłoby na wizerunek miasta, jako nieodłącznie powiązanego z wodą, oraz pozwoliłoby większej liczbie turystów i mieszkańców odwiedzić tę XV-wieczną warownię - dodaje Hamadyk.
Na reaktywacji połączenia zyskaliby też piesi i rowerzyści, którzy od czasu zamknięcia połączenia promowego w 2016 r. stracili możliwość swobodnego przemieszczania się między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Aby przedostać się przez Martwą Wisłę, trzeba skorzystać z linii autobusowych kursujących w tunelu pod Martwą Wisłą.
Ewentualne połączenie mogłoby być realizowane na istniejących przystankach tramwajowych, bo dotychczasowe miejsce cumowania promu Wisłoujście jest remontowane w ramach przebudowy nabrzeża.
Pismo radnych trafiło na biurko wiceprezydenta Piotra Grzelaka, ale prawdopodobnie odpowie na nie Piotr Borawski, wiceprezydent nadzorujący transport publiczny w Gdańsku. Obecnie przebywa jednak na urlopie, więc radni na ustosunkowanie się do ich pomysłu będą musieli poczekać co najmniej dwa tygodnie.
Ostatni raz między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście można było przepłynąć w majówkę 2018 r. Od 1 do 6 maja pomiędzy nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Twierdzą Wisłoujście kursował zabytkowy kuter Baltic Star. Drewniana jednostka z 1947 roku zabierała na pokład zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Każdego dnia z przeprawy korzystały tłumy pasażerów.
Kilka lat temu podczas jednorazowej akcji władze Gdańska mogły przekonać się, że przywrócenie połączenia może mieć sens
Wideo archiwalne
Opinie (113) 3 zablokowane
-
2020-08-04 17:18
(1)
Ale kto za to zaplaci? Bo normalnie to pewnie bilety nawet po 50 zl tego nie sfinansuja
- 7 8
-
2020-08-05 10:23
A kto płaci
za statki (tramwaje wodne) bezużytecznie cumujące przy nabrzeżu? O tym nie pomyślałeś?
- 0 1
-
2020-08-04 17:21
Abstrahując od tematu. (1)
Radni muszą czekać bo prezydent na urlopie.
A gdyby był na L4 też trzeba by czekać?
Nikt go nie zastępuje?
Szczyt...- 16 5
-
2020-08-04 17:38
Szczyt Antoni już nie zyje
- 4 0
-
2020-08-04 17:37
a po wodzie iść to nie łaska (2)
małej wiary jesteście
- 9 7
-
2020-08-04 17:39
(1)
wodę w wino też przemieniasz? jak tak, zostaw kontakt do siebie
- 1 1
-
2020-08-04 17:42
baa
wiele mam umiejętności :)
- 1 0
-
2020-08-04 17:40
Gdańsk powinien mieć autostrady wodne opłacane przez 3city plus połączenia z Gdynią i Sopotem
- zatoką - plus mnogość slipów i tanich marin dla każdego rozsądnego pływadełka - idżmy tą drogą, a nie d..ą do wody ;-)
Majtek- 19 1
-
2020-08-04 17:45
Uwielbiam takie pomysly. Tylko zawsze brakuje przy okazji pomyslu skad brac na to kase
- 5 6
-
2020-08-04 17:50
Takie polaczenia powinny byc finansowane z podatkow oplacanych przez rowerzystow.
My placimy grube pieniadze na akcyze ktora idzie na budowę dróg, a gdzie pedałujący ?
Janusz- 9 6
-
2020-08-04 17:55
brawo,brawo brawo Nowy Port
czas uruchomić chociaż co godzinę przeprawę.
- 12 4
-
2020-08-04 18:01
Kasa z tramwajów, poszła na nową deweloperską kładkę (obsługa techniczna)
kasa z promu na Wisłoujściem, poszła na kładkę na Ołowiankę.
Grzelak za to obiecał przyczepki rowerowe podstawiane do autobusów w Letnicy....- 16 3
-
2020-08-04 18:03
jeżeli nie wzbogaci się na tym jakaś zegluga to ok niech coś reaktywują
- 1 3
-
2020-08-04 18:08
Dwa kilometry (2)
To bariera nie do pokonania? Serio?
- 6 10
-
2020-08-04 18:36
Serio. Bomebelki nogi bolą :(
- 1 2
-
2020-08-04 18:38
mnie już nic nie szokuje :o)
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.