• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Szklany" dworzec w Gdyni

(boj)
19 października 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Dworzec podmiejski w Gdyni Głównej bez przeciągów i z przytulną poczekalnią? Dlaczego nie. Wnętrze ma zostać przeszklone, a to tylko część planowanych nowości. SKM rusza z modernizacją i dworca, i peronu.

Na dobry początek wyremontowany zostanie peron 1, przy którym zatrzymują się podmiejskie kolejki. Wszystko wskazuje na to, że osoby na wózkach i rodzice z trudem wciągający wózki z dziećmi na peron będą mieli lżejsze życie. Powstanie tu łagodnie nachylona rampa wjazdowa (od strony budynku głównego) i winda dla niepełnosprawnych (z budynku dworca podmiejskiego). Wymieniona zostanie nawierzchnia peronu, staną ładniejsze ławki i kosze na śmieci. Najważniejsze jednak, że pasażerowie przestaną moknąć: zbudowana zostanie nowoczesna wiata, która przykryje całą powierzchnię peronu! Teraz czas na projekty wykonawcze i przetarg na wykonawcę. Kiedy słowo stanie się ciałem?

- Za rok będzie gotowy peron - mówi Paweł Wróblewski, rzecznik prasowy SKM. - Budynek zabierze trochę więcej czasu, ponieważ będziemy przenosić dyspozytornię, a to oznacza mnóstwo "kabelków" do przełączania.

Dyspozytura (znajdująca się obecnie obok kas) zostanie przeniesiona piętro wyżej. Na jej miejscu będzie funkcjonować Biuro Obsługi Klienta, natomiast w miejscu obecnego biura (przeszklone pomieszczenia od strony ul. 10 Lutego) powstanie barek kawowy ze stolikami wewnątrz i na świeżym powietrzu. Wyremontowane zostaną też kasy, wymienione posadzki i stolarka budowlana. Nową jakość zyskają dworcowe toalety. Jak już będzie ładnie - przyjdzie czas na wygodę. Zostanie też wygospodarowanie miejsce na mini poczekalnię.

- Ławki znajdą się w bardziej ustronnym zakątku, a SOK znajduje się piętro wyżej, co oznacza m.in. że poczekalnia będzie bezpieczna - wyjaśnia rzecznik SKM.

Skoro będzie bezpieczniej, to stanie tu również bankomat. Całości dopełni przywrócenie naturalnego doświetlenia, które istniało tu w latach 50-tych. Dworzec zmieni się również na zewnątrz. W trójkącie: budynek dworca, ul. 10-lutego i Dworcowa powstanie parking na 25 aut osobowych. To teren mało wykorzystany, choć często samochody parkują tu "na dziko". Będzie to więc usankcjonowanie istniejącego stanu rzeczy. Uporządkowanie zostaną tereny zielone i nawierzchnia chodników wokół dworca podmiejskiego. Wykorzystane zostaną piwnice - będą zaadaptowane na potrzeby organizacji pozarządowych (opieka nad bezdomnymi, harcówka, związek wędkarski itp.).

Przetarg na prace budowlane może ruszyć od lutego 2006 r. Wtedy też znany będzie szacunkowy koszt modernizacji peronu i dworca. Dzisiaj wiadomo tylko, że będzie to kilka mln zł. Modernizacja powinna się rozpocząć w czerwcu 2006.

- Skoro będzie tam taka rewolucja, to może w końcu będzie można kupić w nocy bilet? - pyta Anna, studentka z Sopotu. - Czy przebudowa dworca oznacza, że kasy będą czynne całą dobę? Zawsze mam z tym problem jak wracam z jakichś imprez.

- Raczej nie - odpowiada Paweł Wróblewski. - Na dworcach w krajach zachodnich (np. Belgia czy Francja) też są przerwy technologiczne. Dzięki temu jest szansa, że nie przylgną tu bezdomni, ale zamierzamy ustawić automat biletowy.
(boj)

Opinie (63)

  • zamiast remontowac dworce zremontujcie se garnki i moze jakies znizki zrobcie a nie !

    • 0 0

  • a nie mozna by normalnej maszyny do biletow zamiast pani w okienku jak to maja inne kraje?

    • 0 0

  • przerwy technologiczne? czyli co? :D.

    • 0 0

  • No cóż, należy sprywatyzować kolej

    No cóż, należy sprywatyzować kolej, w tym SKM, a co z robi właściciel dworca to jego sprawa. Jak go stać to niech zaprosi se bezdomnych, albo niech se hotel, sklep albo hurtownię zabawek zrobi. Im mniej państwa i miasta tym więcej wolności dla przediębiorców. Gospodarka się rozwija, biznesmeni się bogacą i dają nam pracę. Takie jest prawo rynku

    • 1 0

  • przytulna poczekalnia stanie się zaszczaną meliną bezdomnych

    Niestety tak już jest w większych miastach.
    Nareszcie będzie wiata, ten peron bez wiaty to był jakiś absurd.
    No i mogliby wyprostować ten peron tak, żeby pociągi jadące w stronę Gdańska mogły zatrzymywać się bliżej zejścia do tunelu na perony dalekobieżne.

    • 0 0

  • i co z tego...

    Wrzeszcz wyremontowali, Gdańsk również... i tak zrobił sie SYF, KIŁA i MOGIŁA... pełno bezdomnych, żebrzących, ćpunów - ich widać zamiast SOKistów, nie wspominając o złodziejach, kieszonkowcach. Zamiast wydawać na remonty, wydawajcie na bezpieczeństwo podróżujących!

    • 0 0

  • Coś trzeba zrobi ze smrodem

    zalatującm z wc na teren dworca autobusowego może filtry,lub remont całej wentylacji kominowej

    • 0 0

  • Przerwa technologiczna polega na tym,ze np.od 1.30 do 4.05 teren dworca jest zamkniety i jest czas sn sprzatniecie ,umycie okien oraz wyprasza sie meneli i bezdomnych z terenu.
    Nareszcie mozna by powiedziec.Cos sie ruszylo.Wkracza jakis porzadek i moze widac bedzie gospodarska reke na dworcu podmiejskim.Cieszy tez perspektywa,ze Dworzec Glowny zostal w koncu uznany jako nadajacy sie do renowacji i PKP przystapi do jego remontu.
    Tym sposobem Bolo ktory mial uzywanie na forum ze stanu techynicznego i wygladu dworca moze w koncu odpusci sobie.
    I na koniec prosba do SKM-ki o odmalowanie chociazby obskurnego dworca Gdynia Grabowek.Rada Dzielnicy zdecydowala sie na zakup kamer wiec jest szansa,ze sciany pozostana czysta i bez mazow .

    • 0 0

  • a Wy wiecznie narzekacie; )

    no tak, Panowie zrobili wielki plan, zdobyli wielkie pieniadze, bedzie tez (miejmy nadzieje) wielka realizacja, a Wy co?? jak zawsze Wam malo... dajcie sie wladzom miasta wykazac bo krytykowac jest latwo - a budynek dworca i jemu przynalezne zapewne pamietaja jeszcze dziecinstwo Waszych rodzicow;) ja tam im zycze powodzenia!!

    • 0 0

  • DWORZEC NALEŻY SPRYWATYZOWAĆ !!!!

    DWORZEC NALEŻY SPRYWATYZOWAĆ !!!! Tylko to da gwarnację, że wszystkie będzie OK. Bo przecież każdy dba o swoją własność. I to jeszcze z własnej kieszeni, anie z kieszeni podatników

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane