Fakty i opinie

9 chętnych na dostarczenie śmigłowców Marynarce Wojennej

Najnowszy artukuł na ten temat

Nauta i Stocznia Wojenna straciły kontrakt na budowę okrętu "Ratownik"

Śmigłowiec Mi-14PŁ. Marynarka Wojenna posiada osiem egzemplarzy tego typu maszyn, które zostały dostarczone przez Związek Radziecki na początku lat 80.
Śmigłowiec Mi-14PŁ. Marynarka Wojenna posiada osiem egzemplarzy tego typu maszyn, które zostały dostarczone przez Związek Radziecki na początku lat 80. źródło: wikipedia.org

W lipcu ma się zakończyć dialog techniczny z firmami, które są zainteresowane dostarczeniem nowych śmigłowców pokładowych dla Marynarki Wojennej. MON planuje zakup od 4 do 8 maszyn. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy uda się pozyskać nowy sprzęt.



Czy warto zainwestować w zakup nowych śmigłowców dla MW?

tak, nasza MW wymaga szybkiej i głębokiej modernizacji 80%
tak, o ile pojawi się naprawdę korzystna oferta 11%
nie, można lepiej spożytkować te środki 6%
nie mam zdania, to zbyt skomplikowane zagadnienie 3%
zakończona Łącznie głosów: 1220
Firmy, które są zainteresowane udziałem w rozpoczętej fazie analityczno-koncepcyjnej, a właśnie jej częścią jest dialog techniczny, to alfabetycznie:


  • Airbus Helicopters SAS
  • Bell Textron Inc.
  • Elbit Systems Ltd.
  • Enamor Sp. z o.o.
  • General Dynamics Mission Systems - Canada Inc.
  • Kaman Aerospace Corporation
  • Polska Grupa Zbrojeniowa SA
  • Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
  • WSK "PZL-Świdnik" SA

Resort sprawdza rynek



Obecnie Inspektorat Uzbrojenia jest na etapie ich weryfikacji. Gdy zakończy się ta część, wypracowane zostaną rozwiązania stanowiące punkt odniesienia do planowanych zakupów.

- Dokumenty wynikowe będą stanowić podstawę do wszczęcia, a w dalszej kolejności - postępowania mającego na celu pozyskanie sprzętu wojskowego - odpowiada na pytania Trojmiasto.pl mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.
Co dialog i faza analityczno-koncepcyjna oznaczają w praktyce? Resort obrony sprawdza, co jest dostępne na rynku, u kogo i w jakich wariantach. Po zebraniu wszystkich danych określi założenia taktyczno-techniczne już konkretnie pod kątem tego, co Polska będzie chciała pozyskać oraz najważniejsze daty, czyli jak i kiedy kupić śmigłowce.

Śmigłowiec AW101.
Śmigłowiec AW101. źródło: wikipedia.org

Zakup od 4 do 8 śmigłowców



Podstawową część tych informacji można poznać już na etapie dialogu. Stąd wiadomo, że chodzi o 4 do 8 śmigłowców, które będą mieć możliwości poszukiwania, śledzenia oraz zwalczania okrętów podwodnych. Przy planowaniu zakupów wielozadaniowych morskich śmigłowców pokładowych - zgodnie z założeniami - brane pod uwagę będą m.in. systemy uzbrojenia, łączności, identyfikacji, nawigacji oraz element szkolenia.

Dodajmy, że z jedną z firm, która się zgłosiła do dialogu, jest WSK "PZL-Świdnik" SA, należąca do grupy Leonardo, z którą wiosną ubiegłego roku podpisana została umowa na dostarczenie Marynarce Wojennej czterech śmigłowców AW101 przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych oraz działań poszukiwawczo-ratowniczych w warunkach bojowych.

Obecne maszyny zostaną niebawem wycofane



Nie wiadomo, co stanie się z obecnie używanymi maszynami, ale istotne jest to, że ich wycofanie z eksploatacji to kwestia najbliższych lat.

- Śmigłowce SH-2G, pomimo wykorzystania docelowej normy eksploatacji na poziomie 50 proc., będą musiały zostać wycofane z powodu braku dalszego wsparcia przez producenta - przyznał w ubiegłym roku wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz podczas wystąpienia w Sejmie.
Śmigłowiec Kaman SH-2G Super Seasprite.
Śmigłowiec Kaman SH-2G Super Seasprite. źródło: wikipedia.org

Rozmowy zakończą się najpóźniej w lipcu



W zasobach podległych lotnictwu, a wykorzystywanych przez Marynarkę Wojenną RP, są cztery SH-2G. Wszystkie są w służbie Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej od początku poprzedniej dekady i mogą lądować na fregatach rakietowych Oliver Hazard Perry: ORP gen. Tadeusz Kościuszko oraz ORP gen. Kazimierz Pułaski.

Od niedawna w grę wchodzi również ORP Ślązak. Lądowanie na nim śmigłowca SH-2G było jednym z elementów testów przeprowadzanych na tym najdłużej budowanym polskim okręcie. Podczas prób infrastruktury wykonane zostały operacje z udziałem samolotu Bryza, śmigłowca W3 Anakonda oraz właśnie SH-2G Kaman.

- Odbyły się obloty świateł lądowiska dla sprawdzenia ich widoczności z pokładu śmigłowca, lądowanie, rozruch silnika śmigłowca za pomocą zasilacza okrętowego, gorące tankowanie śmigłowca na lądowisku przy pracującym silniku i obracających się wirnikach - informowała
wówczas PGZ Stocznia Wojenna.

Dialog ma się zakończyć nie później niż w lipcu tego roku.

Opinie (152) 9 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.