• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szukają pomysłu na wykorzystanie "ogórka"

Maciej Korolczuk
23 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Obecnie ogórek stoi w zajezdni na Hallera i czeka na drugie życie.
  • Pojazd trafił do Gdańska w 2009 r. w dobrym stanie m.in. z oryginalnie zachowanymi siedzeniami.
  • Obecnie pojazd jest wykorzystywany tylko incydentalnie podczas miejskich imprez i przejazdów specjalnych.
  • Ogórek pochodzi z 1984 roku. W latach 80. służył jako autobus socjalny w zakładach Jelcz.
  • W 2006 r. przeszedł kapitalny remont i został sprowadzony do Gdańska przez Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego.
  • Poza Subiektywną Linią Autobusową ogórek wykorzystywany był też w ramach linii "Bus Tour".
  • Kupiony kilka lat temu za ok. 20 tys. zł od warszawskiego przewoźnika jelcz to nie lada gratka dla miłośników komunikacji.
  • Gdy na terenie stoczni rozpoczęto budowę ul. Nowej Wałowej kursowanie linii zawieszono.
  • GAiT czeka teraz na propozycje mieszkańców i czytelników Trojmiasto.pl, gdzie najchętniej zobaczyliby "ogórka".
  • Propozycje można zamieszczać w komentarzach pod artykułem lub wysyłać je bezpośrednio do spółki GAiT na adres: kontakt@gait.pl

Jelcz 043, zwany także "ogórkiem", od kilku miesięcy stoi w zajezdni autobusowej przy Hallera zobacz na mapie Gdańska. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, do której należy zabytkowy, ale utrzymany w doskonałym stanie technicznym pojazd, od kilku miesięcy szuka pomysłu na jego wykorzystanie. - Liczymy w tym względzie także na inwencję i pomysłowość naszych pasażerów oraz czytelników Trojmiasto.pl - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy GAiT.



Po jakiej części Gdańska powinien kursować ogórek?

Tak wyglądał jelcz w 2009 r. gdy przyjechał do Gdańska. Tak wyglądał jelcz w 2009 r. gdy przyjechał do Gdańska.
Jeszcze do niedawna woził turystów po terenach stoczniowych, dziś z zajezdni wyjeżdża już tylko incydentalnie. Mowa o jelczu 043, nazywanym ogórkiem, który do 2013 r. przewoził w ramach Subiektywnej Linii Autobusowej nawet kilka tysięcy turystów rocznie. Gdy jednak na terenie stoczni rozpoczęto budowę ul. Nowej Wałowej zobacz na mapie Gdańska kursowanie linii zawieszono. Od tamtej pory ogórek stoi w zajezdni i czeka na swoje drugie, a w zasadzie trzecie życie.

- Szukamy dla niego nowego pomysłu - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - W międzyczasie wykorzystujemy go do dwóch celów. Po pierwsze: wynajem. Wiele młodych par robiło sobie w nim zdjęcia ślubne. Pojazd jest też wynajmowany na wycieczki po Gdańsku. Warunki oraz stawki wynajmu ustalane są indywidualnie, ceny zaczynają się od 1500 zł. Po drugie: przejazdy okolicznościowe. To darmowe przejazdy "ogórkiem" dla mieszkańców Gdańska podczas imprez w mieście tj. gdański Dzień Dziecka czy Parada Niepodległości. Jego udział w przejazdach okolicznościowych oraz koszty utrzymania pokrywane są z wynajmu.
Kupiony kilka lat temu za ok. 20 tys. zł od warszawskiego przewoźnika jelcz to nie lada gratka dla miłośników komunikacji, a także sentymentalny powrót w czasie dla wszystkich pasażerów pamiętających podróż na skórzanych kanapach czy rozkładanych metalowych dostawkach.

Ogórek woził turystów po stoczni do 2013 r. Ogórek woził turystów po stoczni do 2013 r.
- Poza Subiektywną Linią Autobusową ogórek wykorzystywany był też w ramach linii "Bus Tour", polegającej na zwiedzaniu Gdańska z okien zabytkowego pojazdu. Jednak ze względu na większe zainteresowanie pasażerów przejazdami Tram Tour, zrezygnowaliśmy z przejazdów linią autobusową - mówi rzecznik GAiT.
Aby uniknąć dalszej wegetacji na placu bazy przy Hallera, władze przewoźnika zastanawiają się jak go wykorzystać, by nie tylko zmniejszyć koszty jego utrzymania, ale też uchronić przed zapomnieniem i korozją.

Jednym z pomysłów na wykorzystanie "ogórka" mogłaby być planowana linia autobusowa po największych zabytkach i atrakcjach turystycznych Gdańska. Plany trzeba było odłożyć w czasie, bo sprawą przetargu zajęła się prokuratura, a postępowanie unieważniono. Jednocześnie miasto zapowiedziało plan remontów w Śródmieściu, co może uniemożliwić kursowanie w tych miejscach regularnej linii dla turystów. Jeśli nie kabriolety, to może "ogórek"?

- W praktyce okazałoby się to trudne do zrealizowania, ze względu na jego gabaryty czy ogólnie pojętą mobilność. Kierowca miałby dużą trudność, by poruszać się nim po wąskich i krętych uliczkach pełnych turystów i zaparkowanych aut - tłumaczy Wojciech Kamiński, kierownik techniczny w spółce GAiT.
Ogórek pochodzi z 1984 roku. W latach 80. służył jako autobus socjalny w zakładach Jelcz. Później przez wiele lat stał bezużyteczny. W 2006 r. przeszedł kapitalny remont, a w 2009 r. w doskonałym stanie technicznym z oryginalnymi siedzeniami, silnikiem, a nawet kasownikiem został sprowadzony do Gdańska przez Pomorskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Miejskiego. W kolejnych latach dokupiono do niego przyczepkę tzw. korniszonka.

Ogórek z przyczepką tzw. korniszonkiem. Ogórek z przyczepką tzw. korniszonkiem.
- Naszym marzeniem jest wykorzystanie ogórka na specjalnie uruchomionej linii, tak jak to się odbywa z zabytkowymi trolejbusami na linii 326 w Gdyni. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie jednej taryfy biletowej dla komunikacji miejskiej i turystycznej. Wyższe ceny biletów na liniach turystycznych były m.in. przyczyną zamknięcia wspomnianej linii "Bus Tour" - przypomina Karol Woźniak, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
- Czekamy na propozycje mieszkańców i czytelników Trojmiasto.pl, gdzie najchętniej zobaczyliby "ogórka". Wspólnie z miastem rozważymy wszystkie pomysły - dodaje Mongird.
Propozycje można zamieszczać w komentarzach pod artykułem lub wysyłać je bezpośrednio do spółki GAiT na adres: kontakt@gait.pl

Czym była Subiektywna Linia Autobusowa? Wideo archiwalne

Opinie (153) ponad 10 zablokowanych

  • Mógłby wozić po Trójmieście mieszkańców i turystów w dniach rocznicowych lub podobnych.

    W pozostałe dni mógłby być udostępniony jako obiekt muzealny. Można by nawet utworzyć trójmiejskie muzeum komunikacji, w którym udostępnione do zwiedzania byłyby też m.in. zabytkowe tramwaje i zabytkowe trolejbusy z Gdyni. Takie muzeum mogłoby stanowić początek pozytywnej współpracy miast Trójmiasta, która kuleje w ostatnich latach. Sprawne technicznie pojazdy wyruszałyby na trasy Trójmiasta w dniach rocznicowych, stanowiąc nie tylko atrakcję turystyczną, ale i edukacyjną, przypominając młodym pokoleniom niejako na żywo historię komunikacji od strony technicznej, ale może też trochę od strony organizacyjnej i obyczajowej.

    • 6 3

  • Hotel

    Hotel

    • 3 3

  • Ogórek (1)

    A jak tam z ekologią?Katalizator posiada, czy będzie smrodził i kopcił po okolicy?

    • 3 12

    • Ty we łbie masz smród...

      • 9 0

  • Gimbaza nie zna prawdziwej wygody jaką miał ogórek teraz tylko plastik (1)

    • 13 0

    • teraz jakby wsiedli to nawet by nie zauwazyli

      bo ryje tylko się odbijają im w smartfonach...

      • 3 0

  • Bus Tour nie wypaliło, bo było niedostatecznie rozpromowane w przeciwieństwie do Tam Tour

    Z tego artykułu wogóle się dowiaduję, że coś takiego było. Nie mówiąc, że chyba ruszyło to w zeszłym roku, podczas gdy Tram Tour organizowany jest już od paru lat. Niech wrócą do tego pomysłu, jednak tym razem z odpowiednią promocją. To znacznie ciekawsza propozycja od Tram Touru, który jest przecież jest ograniczony do terenów przyległych do linii tramwajowych. Bus Tour może natomiast przebiegać wszędzie gdzie da się wjechać takim autobusem, co daje możliwość wymyślenia każdego roku innej trasy, jaką mógłby przebiegać.

    • 7 0

  • zakisić i przestać się tym onanizować

    • 5 3

  • 312

    Linia 312'do Sobieszewa.

    • 3 0

  • Może linia plażowa? (1)

    Ale feler w tym, że w przyczepie nie można przewozić pasażerów. głupie przepisy.

    • 6 0

    • Nic straconego!

      Tam będą przewożone parawany, januszy i grażyn.

      • 2 0

  • zapiekanki, burgery i kebaby

    i postawic przed Hala Oliwia

    • 3 6

  • krótkie okazjonalne trasy,jak gdanskie tramwaje

    Inaczej ogórka zajadą.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane