Fakty i opinie

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Najnowszy artukuł na ten temat

Pociąg Słoneczny wróci na tory?

Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

samochodem 50%
autokarem 7%
koleją 37%
samolotem 6%
zakończona Łącznie głosów: 1025
Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. fot. Jorge Lascar/Wikipedia.org
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. mat. prasowe
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

  • rekord swiata , dwa pociagi na dobę, ktore pojadą 15 min szybciej z gd do wawy może od grudnia, ha ha ha (10)

    Propaganda peowska pindolina

    • 78 167

    • Jajecznica? Jajecznica? Jajecznica? Jajecznica? (2)

      Komu jajecznicy z warsu?

      • 18 6

      • W 1926 roku Luxtorpeda i tak byla szybsza niz Pendolino. (1)

        • 4 7

        • Nie ma to jak powtarzanie prawd z internetu.

          • 1 0

    • (2)

      Slawek przestan beczec.

      • 24 7

      • (1)

        Slawek to wasz lolo pindolo od zegarka :)

        • 5 11

        • Maliniak to ty:))

          • 6 3

    • Ale czy to nie dwa pociagi z lat 80tych/90tych (2)

      jadace 3:20/3:10 podawano jako przyklad, ze sie nic nie poprawilo?

      • 17 3

      • I kosztowało to 30 miliardów a o zgody trzeba pytać organów Unii Europejskiej. (1)

        • 6 7

        • czemu nie pińcet milyjardów

          idź na całość jak już pierdoły piszesz

          • 5 4

    • Durnyś Trolu oj durnyś

      • 0 0

  • Do Warszawy szybciej (5)

    Do Warszawy pojedziemy szybciej o 19 minut tylko dwoma pociągami jadącymi pomiędzy Trójmiastem a Warszawą bez zatrzymania. Przy pozostałych pociągach czas przejazdu będzie zbliżony do tego który będzie obowiązywał od 17.10.2015 (kolejna zmiana rozkładu jazdy) ale za to niektóre pociągi będą zatrzymywały się w Działdowie i Ciechanowie. Wzrasta też ilość połączeń do Stolicy, w tym pociągów TLK znacznie tańszych od Pendolino. Natomiast sukcesem są kończące się prace remontowe w kierunku Wrocławia umożliwiające znaczne skrócenie czasu przejazdu.

    • 86 4

    • (3)

      Te dwa kursy będą w najbardziej "biznesowych" godzinach i mimo, że będą najdroższe, mogą jeździć pełne, podobnie jak na trasie Kraków-Warszawa. Biznes spokojnie zapłaci 150 zł czy 190 zł za 1 klasę. Ale pozostałe kursy, np. okołopołudniowe, powinny być tańsze, tak jak tańsze są pociągi po 19 i w weekendy.

      • 19 0

      • 150zł to i tak taniej niż samolotem za 199zł (1)

        I nie tylko biznes będzie tym jeździł. Niektórzy po prostu cenią sobie swój czas.

        • 14 1

        • Biznes ceni swój czas i po załatwieniu sprawy w Wawie

          będzie specjalnie czekał na ten jeden pociąg co jedzie szybciej o 15 min?
          A poza tym, nawet jesli wcześniej kupi bilet na ten pociąg, a potem okaże się że może jechać 2 godziny wczesniejszym to musi wymienić bilet. To jest rozwiązanie do bani. Kiedyś wsiadałeś do takiego Ex, czekałeś aż konduktor przyjdzie I kupowałeś bilet lub sama miejscówkę. Teraz tak nie da się zrobić.

          • 1 6

      • To po co było w ogóle chwalić się tymi szybszymi połączeniami,

        skoro po pierwsze ekstremalnie rzadkie, po drogie ekstremalnie drogie, a po trzecie mało dostępne?
        Następny strzał w kolano.

        Liczyłem na to, że w końcu pojadę do Warszawy w czasie zbliżonym do 3 godzin, a tutaj pomimo wypompowania następnych setek milionówzłotych nic się dla mnie nie zmieni.

        • 0 0

    • Zatrzymanie

      na stacjach Tczew, Malbork, Iława "kosztuje" 7 minut. Pozostałe 12 min to efekt podniesienia dopuszczalnych prędkości na łukach. Bo jak wiadomo w tym roku ETCS nie zostanie wdrożony na linii nr 9 i jazda z prędkością 200 km/h nie będzie możliwa.

      • 5 0

  • (2)

    Rok temu o tej porze pkp tez zapowiadało, ze pociagi przyspieszą... I tak bylo przez miesiac lub dwa, a potem znowu trasa gdynia-poznan 4.30 godz. No i plus regularne opoznienia 15-20 min, które tak czesto sie zdarzają, ze mozna je sobie na stale dodać do rozkladu jazdu:)

    • 29 11

    • (1)

      przyspieszą ... do pierwszych mrozów jak się szyny zaczną giąć

      • 2 6

      • Od upalow sie gna a od mrozow pekaja.

        • 8 0

  • (15)

    Dlaczego podaje sie czas przejazdu z Gdanska skoro wszystkie te połączenia (a przynajmniej wiekszość) zaczyna i konczy bieg w Gdyni?!

    • 82 35

    • Bo trojmiasto.pl mieści sie w gdansku:p

      • 27 3

    • Bo wyjazd z zajedni sie nie liczy. (8)

      • 47 25

      • dokładnie w gdyni (7)

        to jest tylko serwis i dotankowanie pendolino aby mugł jechać przez stolicę Pomorza

        • 11 37

        • Gdańszczanin dumny (a może "dómny") ze swej znajomości zasad ortografii? (2)

          • 27 6

          • piszesz sam do siebie z celowym błędem. Słaby troll (1)

            • 8 13

            • Ciekawa koncepcja.

              Chcesz o tym porozmawiać?

              • 7 0

        • Gdańszczan mugł

          Rispekt, widać od razu, że ze "stolicy"

          • 14 1

        • Tankowanie elektrycznego pociągu? (2)

          Widać od razu że to napisał durny beton ze Stogów!

          • 19 5

          • Może chodzi o tankowanie wody do toalet. (1)

            • 3 0

            • On pewnie miał na myśli toi-toje!

              • 1 0

    • W Warszawie też nie licza od Zachodniej

      ale zgadzam się, że powinni liczyć coś pośredniego (Wrzeszcz/Oliwa/Sopot).

      • 2 13

    • bo jest krócej a zatem szybciej

      Medialny przekaz jest piękniejszy.
      No bo 2h39min to już znacznie lepiej niż 3h (pewnie trochę ponad 3h).

      To trochę jak z cenami energii, jak chcesz zmienić sprzedawcę, to potem okazuje się, że zamiast oczywistego cennika za 1 kWh dochodzi masa drobniejszych opłat (typu opłata handlowa) lub uwarunkowań (zwiększenie tej ceny po np. 1 roku z umowy 3 letniej).

      • 17 3

    • Dlatego

      że w Gdańsku Głównym wsiada/wysiada najwięcej osób w całym Trójmieście.

      • 8 7

    • Bo wstyd sie przyznac, ze pendolino z Gdy do Gda jedzie 20 minut.

      • 16 1

    • Podają z/do głównych stacji, czyli z Gdańska Głównego do Warszawy Centralnej, mimo iż de facto pociąg jedzie z Gdyni Głównej do Warszawy Zachodniej.

      • 2 1

  • (1)

    Bardzo ladnie. Szkoda tylko, ze ceny polskiego busa na trasie do Łodzi sa takie wysokie a czas podrozy pkp w tym kierunku to porazka.

    • 15 2

    • Ładnie ?

      30 miliardów wydane by się poprawiło ale du.. nie urywa.
      Na dodatek o pozwolenia na rozkład trzeba pytać organów Unii Europejskiej. Czyli to nawet nasze nie jest. Masakra!

      • 2 4

  • Pendolino miały jeździć po 220-250 km (6)

    tak aby do Warszawy dotrzeć w ok 2 godziny a jest inaczej.

    • 69 20

    • Nie miały (3)

      Nie było mowy o prędkościach powyżej 200 poza CMK.

      • 21 3

      • (1)

        Byla mowa o odcinkach E65.Pociagi pojada na części tej trasy z prędkością 200 km/h w momencie gdy zostanie na tej trasie założony nowy system bezpieczeństwa,a który priorytetowo zakladany najpierw jest na calej dlugosci CMK.Dokladnie wtedy czas z Gda do Wawy przejazdu wyniesie niecale 2,30h

        • 22 1

        • Ważne, że Nowak dostał zegarek :)

          Reszta się nie liczy ;)

          • 13 15

      • Żeby daleko nie szukac:odcinek Pruszcz Gd -Tczew juz jest przystosowany do 200 km/h

        • 2 0

    • i będą, po CMK

      po E65 mają jechać 200 po wprowadzeniu EMTS

      • 5 0

    • a czy wiesz, że po drodze pociąg się zatrzymuje? :)

      • 2 0

  • bylo szybciej (4)

    Przed wojna szybciej jezdzily pociagi.

    • 41 31

    • I można było jechać na dachu, nie to co teraz.

      • 24 2

    • Pamiętasz?

      Czy bredzisz?

      • 7 5

    • przed którą wojną? (1)

      • 7 2

      • ze szwedami

        • 10 0

  • Rzetelna informacja (1)

    Proszę wreszcie informować rzetelnie.Jeśli piszemy o czasie przejazdu mówmy o stacjach docelowych Często bywa tak,że pociąg spieszy się do Gdańska,by potem 20 km.odcinek do Gdyni przebyć dłużej niż SKM.

    • 50 3

    • Gdynia to tylko zajezdnia. Przecież nie będzie blokował miejsca w Gdańsku ;)

      • 3 13

  • (3)

    No nietety pendolino za drogie dla rodziny przejazdem do Katowic. Witamy w Polsce Polskiego Busa. A właśnie Słyszałem że PKS kupuje nowy tabor - obudzili się po 20 latach.

    • 32 8

    • bo polakowi nic sie nie oplaca (1)

      na niczym sie nie zarabia. Irlandczyk pokazal co innego i wszyscy w szoku :D Pamietacie kiedys jezdzace zolte autobusy? Trzaskaly trasy miedzy duzymi miastami i gorami a morze... Im pewnie sie nie oplacalo.

      • 4 0

      • Mówisz o Polskim Ekspresie?

        To było wtedy jak drogi krajowe w Bulandzie przypominały drogi piątej kategorii w Nigerii i udać się nie mogło, skoro jazda do Krakowa potrafiła zająć 16-17 godzin. To dopiero program budowy autostrad zuego Thuske umozliwił sensowny czas podróży przez Polskę

        • 8 3

    • A to koleje są gdziekolwiek tanim sposobem podróżowania na świecie? A tym bardziej koleje wysokich prędkości?

      • 1 1

  • Gdyby wyjąć postoje w Oliwie i we Wrzeszczu.. (2)

    . .gdzie wsiada po 5 osób to byłoby jeszcze szybciej

    • 44 80

    • Po lajkach widać co innego (1)

      Drogi pasażerze, widać po lajkach ze więcej niż 5 os. jeździ z wrzeszcza i oliwy.

      • 10 1

      • pasażer blachosmroda chyba! ;-)

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.