Fakty i opinie

stat

Szybciej koleją do Wrocławia, Warszawy i Krakowa

Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań).
Nowy rozkład pozwoli na szybsze dotarcie z Trójmiasta m.in. do Warszawy, Krakowa oraz Wrocławia (przez Bydgoszcz, Poznań). fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Najnowszy artukuł na ten temat

Nowa winda pomoże dostać się na gdyński dworzec

Od grudnia podróż do Wrocławia pociągiem zajmie tylko pięć godzin. 19 minut szybciej dotrzemy do Warszawy. O kilka minut skróci się przejazd do Krakowa. Jednocześnie o klienta walczy też Polski Bus, który nie konkuruje czasem, ale cenami przejazdów.



Jakim środkiem transportu podróżujesz najczęściej po Polsce?

samochodem 50%
autokarem 7%
koleją 37%
samolotem 6%
zakończona Łącznie głosów: 1025
Na razie znany jest jedynie zarys nowego rozkładu jazdy kolei, który będzie obowiązywał od 13 grudnia przez kolejne 12 miesięcy. Grupa PKP przedstawiła go jako ten, który w pełni pozwoli pasażerom poczuć zmiany realizacji programu inwestycyjnego wartego 30 mld zł.

- Inwestycje Polskich Linii Kolejowych za miliardy złotych to spójna sieć kolejowa, lepsza obsługa pasażera na stacjach i przystankach oraz coraz bardziej atrakcyjne czasy przejazdów. Kolejną poprawę m.in. dzięki podniesieniu prędkości na ponad 2400 km linii odczują pasażerowie pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Doskonalimy zarządzanie rozkładem jazdy, by zapewnić najbardziej atrakcyjne przejazdy i kontynuowanie największych w historii inwestycji - mówi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP PLK.
Dla naszego regionu największą zmianą będzie skrócenie przejazdu z Trójmiasta do Wrocławia (przez Bydgoszcz-Poznań). Pociągi te trasę przemierzać będą w zaledwie pięć godzin (licząc od Gdańska Głównego), czyli o ponad godzinę krócej niż obecnie. Ma być uruchomionych także więcej połączeń do stolicy Dolnego Śląska.

Kolejna zmiana to skrócenie przejazdu do Warszawy o 19 minut. Pociągi trasę między Gdańskiem a stolicą pokonają nawet w 2 godz. 39 min. Na trasie do stolicy pojawić się mają też dwa nowe przystanki pośrednie - Ciechanów oraz Działdowo.

Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski.
Dotychczas rozkład kolejowy pozwalał na zaledwie sześciogodzinny jednodniowy pobyt w Krakowie, czyli tyle, ile zajmuje podróż w jedną stronę do stolicy Małopolski. fot. Jorge Lascar/Wikipedia.org
Nowy rozkład ma umożliwić wygodniejszy jednodniowy pobyt w Krakowie (obecnie pierwszy bezpośredni pociąg do stolicy Małopolski dociera dopiero o godz. 11, ostatni odjeżdża po godz. 18). Pociągi odcinek Warszawa - Kraków pokonają w czasie 2 godz. 19 min, czyli szybciej o 9 minut względem obecnego rozkładu.

Na trasie Warszawa - Kraków pojawi się też tańsze, okrężne połączenie, które wiedzie przez Kielce z czasem przejazdu 4 godz. 11 min.

Z Warszawy do Trójmiasta, jak i Krakowa zostanie wprowadzony regularny odstęp odjazdów pociągów, dzięki czemu łatwiej będzie można zapamiętać rozkład jazdy.

Łącznie na terenie całej Polski uruchomionych zostanie o 63 więcej połączeń pociągami Intercity (wzrost z 302 do 365). Na nowych trasach pojawią się też składy Pendolino - m.in. do Rzeszowa, Bielska Białej i Gliwic. Jeżeli uzyskana zostanie zgoda organów Unii Europejskiej, pociągi te dotrą także do Kołobrzegu. Bez zmian pozostaje obsługa dotychczasowych tras pociągami Pendolino.


Lepszy czas przejazdu będzie też m.in. między Warszawą a Łodzią, Wrocławiem i Rawiczem czy stolicą i Białymstokiem. Do użytku w tym roku oddane zostaną odnowione dworce w Gliwicach i Szczecinie oraz nowy gmach w Bydgoszczy.

Czytaj też: W grudniu pojedziemy PKM-ką z Gdyni do Gdańska co 15-20 minut

Ale o pasażerów chce walczyć także Polski Bus. Przewoźnikowi trudno będzie dorównać czasom przejazdu, ale nadrabia on atrakcyjną ofertą cenową.

Na linii P1 Warszawa - Gdańsk (czas przejazdu 4 godz. 35 min) każdy bilet kupiony z minimum 28-dniowym wyprzedzeniem kosztuje 9 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej. Cena biletu dla tej samej trasy kupiona z wyprzedzeniem 14-27 dni wynosi natomiast 14 zł + 1 zł opłaty rezerwacyjnej.

Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie.
Oferta Polskiego Busa to alternatywa dla osób, którym bardziej od czasu podróży, zależy na jej niskiej cenie. mat. prasowe
Cały czas funkcjonują też połączenia w konkurencyjnych względem kolei cenach na pozostałych trasach z Trójmiasta, w tym z Gdańska do Krakowa (ok. 10 godzin jazdy) oraz Wrocławia (8,5 godziny jazdy).

Warto zwrócić uwagę, że Polski Bus niedawno uruchomił także nową markę "Polski Bus Gold", na którą składają się autokary o podwyższonym komforcie podróży (m.in. wygodniejsze fotele, więcej miejsca na nogi, bardziej przestronne wnętrze, wzbogacona oferta cateringowa). Obsługują one połączenia na trasach Warszawa - Wrocław oraz Warszawa - Kraków.

Przejazdy "Gold" są tylko kilka złotych droższe od pozostałych połączeń oraz zapewniają nieco krótszy czas przejazdu (ok. 35-40 minut).

Opinie (127) 1 zablokowana

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.